×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 23,8" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Flexscan EV2451 Wit Review

marcoherTestpanel 30 mei 2017, laatste update op 30 mei 2017, 358 views

Eizo Flexscan EV2451 Wit (Testpanel)

Absoluut een perfecte monitor voor op kantoor, maar voor Tweakers wat minder geschikt.

Pluspunten

• Erg strak design
  • Oneindig veel verstel mogelijkheden
  • Goede mooi accessoires
  • Recyclebare verpakking
  • Ingebouwde speaker
  • EcoView
  • Automatische dynamische helderheid
  • Ruime garantie

Minpunten

• Relatief duur
  • Helaas beschadigd
  • Erg lage kwaliteit speaker
  • Helaas een zwarte rand in het scherm
  • Geen hdmi kabel meegeleverd

Via het Tweakers testpanel heb ik samen met 4 andere de mogelijkheid gekregen de Eizo Flexscan EV2451 testen over een periode van twee weken bij mij thuis. Bij deze wil ik Tweakers en EIZO bedanken voor deze mogelijkheid. Persoonlijk ben ik geen expert in monitoren, maar ik heb mijn uiterste best gedaan en ik hoop dan ook dat ik u verder kan helpen met deze review en ik u een goed beeld kan geven van de monitor.

Verpakking

De monitor had niet beter verpakt kunnen worden naar mijn mening. De monitor zat in een stevige dikke doos welke handig vast te houden was en alleen uit karton en papier bestond. De doos was duidelijk gelabeld en de waarschuwingsstickers waren duidelijk aanwezig (breekbaar etc.). De doos had een klein Japans tintje wat een leuke verwijzing is naar de fabrikant. De doos is voorzien van recycle labels en kan zo in zijn geheel de oud papier bak in.

In de doos lag de monitor stevig beschermd in piepschuim. Zowel de 'hoes' om het beeldscherm en de voet als het piepschuim waren voorzien van recycle tekens zodat direct duidelijk werd om welke plastic soort het gaat wat handig ia voor eventuele recycling. Daarnaast waren alle accessoires zakjes voorzien van een recycle teken.

Kortom, de verpakking was perfect.

Unboxing en assemblage

Zoals gezegd zat alles goed ingepakt en zag alles er goed uit. Alles kan gerecycled worden. Alles zat goed verpakt en de monitor was makkelijk uit te pakken. Toen ik de monitor uit zijn doos wou tillen was dit alleen een beetje een rare ervaring, omdat de voet zich bleek te strekken. De monitor is namelijk in hoogte te verstellen zonder een knopje in te drukken. Er zit wel een knopje op om het in hoogte verstellen soepeler te laten verlopen, alleen zonder dit knopje in te drukken is de monitor ook makkelijk met 1 hand in hoogte te verstellen. De monitor zat dus kant en klaar in de doos en kon zo aangesloten worden, zonder de voet aan de monitor te hoeven schroeven, alleen de bijgeleverde kabels hoeven maar ingeplugd te worden.

Accessoires

Bij de monitor zaten verschillende accessoires geleverd van goede kwaliteit, met een mooie afwerking en in de kleur wit, welke perfect bij de monitor past. Meegeleverd werd een stroomkabel welke erg goed aanvoelde, maar helaas niet erg lang was. Daarnaast werd er een hele mooie stevige goed afgewerkte, maar opnieuw niet lange, displayport kabel meegeleverd en werd er een usb 3.0 kabel meegeleverd welke ook niet erg lang is. Daarnaast werd er een opzetstuk meegeleverd welke op de poot kan worden bevestigd om de kabels extra weg te werken. In dit geval zijn de accessoires dus een goede toevoeging vanwegen de witte kleur en goede kwaliteit. De kabels zijn future proef en zijn goed te bewaren voor als je ze niet gebruikt, zoals bij mij het geval is. Een hdmi kabel wordt niet meegeleverd, maar daar heeft iedereen er toch al zat van, al was een witte hdmi kabel toch wel mooier geweest.
Naast de kabels werd ook een duidelijke gebruiksaanwijzing meegeleverd inclusief een cd en schroefjes.

Eerste indruk

Toen ik hoorde dat ik deze monitor mocht gaan testen ben ik bewust niet de specificaties gaan checken om een review te kunnen schrijven puur op wat ik zie. Afgaande op de verkoopprijs welke in de mail werd genoemd had ik het idee een erg indrukwekkende monitor te ontvangen, misschien wel een ultra wide monitor of een 4k monitor of een hele grote monitor. Toen de doos binnen kwam was het dus wel even raar hoe klein de doos was en ik verwachte toen direct dat het een kleine 4k monitor moest zijn. Misschien heb ik dit een beetje verkeerd ingeschat, omdat ik de monitor markt niet erg goed ken, maar afgaande op mijn huidige monitor welke dezelfde resolutie heeft en groter is, maar wel ruim honderd euro goedkoper was terwijl deze al een jaartje oud is, denk ik toch dat mijn verwachting niet onterecht was, al werd tijdens het uitpakken wel duidelijk dat deze monitor zich in een duurder segment bevond qua uiterlijk.
Bij deze monitor betaal je, afgaande op de prijs en wat ik zie, vooral voor het uiterlijk, de accessoires zijn mooi en van goede kwaliteit, het scherm ziet er stevig en prachtig uit, de voet ziet er prachtig uit en de rand van het scherm is super dun, Daarnaast is het witte plastic niet glad maar heeft het een mooi relif, de knopjes zijn onder in heel klein terug te vinden, er zijn veel aansluitmogelijkheden en het scherm is erg mooi mat.

Tweede indruk

Het eerste wat op viel was het verstellen. Bij het uitpakken had ik al ervaren hoe het verstellen in hoogte werkte, het kost wat kracht, maar is met 1 hand te doen. Ik vond een knopje op de achterkant en toen ik deze indrukte ging het verstellen wat makkelijker. Bij het verstellen schuift de poot echt prachtig in elkaar. Daarnaast viel het draaien van de voet gelijk op, toen ik het scherm wou verplaatsen werd ook direct duidelijk dat de voet met 1 hand zeer soepel 360 graden kan draaien. Wel is dit maximaal 360 graden en niet "360 graden plus", omdat er 1 punt is waarop de voet niet meer verder kan draaien. Laten we dan ook zeggen dat het scherm 359 graden te draaien is. Bij het draaien draait de bovenkant van de voet prachtig mee waardoor het kleine niet opvallende ingewerkte logootje in de voed recht onder het scherm blijft. Daarnaast viel ook het draaien van het scherm op, het scherm kan ook met 1 hand zeer soepel 180 graden draaien, en het scherm kan dus zowel naar links als rechts rechtop gedraaid worden. Bij het draaien is er alleen in geen 1 draairichting een klein stopje in het midden en het is dan ook even op het oog kijken of het scherm waterpas staat en of die ongeveer in het midden van de voet draaiing zit.
Het scherm voelt heel erg goed aan, staat heel erg stevig op zijn poot, het matte scherm voelt goed en het scherm ziet er erg goed uit. De witte behuizing is van sterk plastic met daarin een mooi klein bescheiden relifje. Daarnaast is er aan de voorkant geen logo te vinden op het onopvallende logootje op de voet na. Aan de voorkant zit wel onderaan een doorzichtig stukje waarachter zich een lapje bevindt, dit is wel een klein jammer puntje. Daarnaast zijn de knoppen vanaf de voorkant niet te zien op de power knop na, de andere knoppen zijn een klein relifje in de voorkant wat onopvallend is, deze knopjes werken op een zachte aanraking. Het scherm ziet er uit vanaf de voorkant dan ook heel erg mooi en strak uit. Geen logotjes, geen onnodige dingen en een erg goede kwalitatieve uitstraling. Ook het verstellen is heel handig, mooi en stoepen en de achterkant ziet er ook top uit, zowel de voet als het achterkant van het scherm.
Later kwam ik er achter dat ook het scherm nog te kantelen is en er een speaker in de monitor ingebouwd zit, deze speaker is totaal niet te zien en dit kantelen kost wel iets meer kracht en moet zeker met 2 handen gedaan worden, maar is ook erg handig, het scherm zou je bij wijzen van spreken op de grond kunnen gebruiken of op een hoge plank kunnen zetten.
Een klein jammer puntje is alleen wel dat als het scherm hoog staat er in de poot 2 donkere gleuven te zien zijn waarin de poot glijd. Daarentegen is het scherm wel in oneindig veel mogelijkheden te zetten, zelfs bijna tegen mijn bureaublad aan, wat hem heel erg strak maakt. Het is erg leuk om mee te spelen en handig als je scherm midden op je bureau staat en je mensen hebt die mee kijken op je scherm, of misschien een verstelbare stoel hebt of een verstelbaar bureau. En daarnaast zou het scherm door alle verstel mogelijkheden en de kleine rand perfect zijn om te combineren met 1 of 3 soortgenoten naast of boven elkaar.
Kortom, als het scherm uitgeschakeld is zijn de looks perfect, een dikke 9 out of 10.

Mogelijkheden

Het scherm heeft zoals gezegd oneindig veel verstel mogelijkheden wat het scherm echt uniek maakt. Daarnaast heeft het scherm de mogelijkheid om kabels op 2 manieren langs de voet weg te werken en heeft het scherm veel aansluit mogelijkheden. Daarnaast heeft het scherm qua instellingen een paar hele mooie mogelijkheden. Zo kan je met 2 klikken het scherm in n van de 6 ingebouwde standen zetten welke aanpasbaar zijn, en er is er een speciale eco stand welke precies laat zien hoeveel watt en hoeveel gram co2 je bespaart met het gebruik van die eco stand. Een erg leuk extraatje welke je een beetje meer bewust maakt van het milieu. Ook kan de helderheid en het geluid makkelijk worden aangepast met deze knopjes welke onopvallend rechts onder zijn verwerkt. Ik heb een beetje met de standen gespeeld en met de EcoView gespeeld, maar heb voor de rest weinig veranderd aan de instellingen.

Eerste gebruik

Het eerste gebruik was zoals gezegd vooral een beetje spelen met het kantelen draaien en verstellen, wat allemaal heel erg goed aan voelt. Daarnaast heb ik een klein beetje gespeeld met de standen en alles een beetje verkend, maar ik ben toch redelijk bij de standaard instellingen gebleven. Tijdens het spelen kwam ik er achter dat er een speaker in de monitor zat door de geluidsoptie en heb deze gelijk uitgeprobeerd, maar de kwaliteit van deze speaker is niet echt goed. Op zich maakt dit helemaal niet veel uit en is het heel erg mooi meegenomen dat er een speakertje in zit, iets dat erg handig is voor mensen zoals ik, welke altijd met een koptelefoon werken en misschien n keer per jaar de speaker gebruikt om iets aan iemand te laten horen, maar voor deze prijs had er wat mij betreft wel een wat beter speakertje in gemogen. Dit speakertje is geschikt voor notificaties en misschien af en toe een filmpje naar meet echt niet.
Daarnaast is er nog een klein 'misleidend' puntje wat ik ontdekte tijdens het aanzetten van de monitor, en dat is dat het beeldscherm niet begint na die witte rand van 1mm, maar er bij het aanzetten ook nog een zwarte rand van ca. 4 mm te zien is. Het is tijdens het gebruik niet storend en ziet er niet heel vervelend uit, maar is wel een beetje jammer, zeker omdat het het prachtige strakke witte een beetje afdoet en het lijkt alsof je het scherm niet fullscreen gebruikt.

Kijkhoek

Wat mij betreft perfect, als ik kijk vanaf het punt waarop het scherm nog net te zien is is het beeld goed te zien, en ook van wat minder extreme hoeken is het beeld niet anders dan wanneer je er recht voor zit.

Slechte leesbaarheid

Ik las op Tweakers dat er een gebruiker is welke deze monitor heeft terug gestuurd vanwegen slechte leesbaarheid en een scherm dat wat vervelend was aan de ogen. Ik heb dit zelf ook ervaren toen ik het scherm gebruikte, vooral grijskleuren zoals de achtergrondkleur van Tweakers waren erg vervelend aan mijn ogen, maar na wat aan de instellingen wat anders gezeten te hebben is dit probleem helemaal weg en heb ik hier geen last meer van gehad.

Beschadiging

En heel kwalijk punt is de beschadiging welke deze monitor heeft. De boven rand van de monitor sluit namelijk over een groot stuk niet aan op het beeldscherm, waardoor je een aardige gleuf hebt waardoor je zo de behuizing in kan kijken, iets dat bij een kwaliteits-check absoluut naar boven had moeten komen. De boven kant is niet aan te drukken, het harde plastic is gewoon een beetje misvormd en niet terug te vormen. Al laat ik dit mijn review niet benvloeden, omdat ik denk dat dit scherm misschien juist daarom als review scherm wordt gebruikt en ik hier als consument vast een vervangend exemplaar voor had gehad, zeker vanwegen de ruime garantie mogelijkheden.

Beeldkwaliteit

Van ghosing, contrast, helderheid, kleuren etc.. heb ik helaas niet heel erg veel verstand. Toch heb ik mijn best gedaan hier het n en ander voor te verzamelen. Persoonlijk vindt ik het scherm top. Ik vind de standen heel erg handig en de eco modus heel erg handig. Het beeldscherm past de helderheid aan aan de omgeving, iets dat wat mij betreft heel erg handig is. Daarnaast kan je het scherm heel erg simpel heel helder maken waardoor je een hele bak licht naar je toe krijg, iets dat mijn ogen niet helemaal aan konden, maar wel een erg mooie beleving geeft. Daarnaast is het matte scherm heel erg handig voor eventuele lichtinval. Het lijkt alsof het matte scherm de kleuren ook allemaal wat matter maakt, op zich wel mooi, maar heel anders dan mijn huidige beeldscherm en best wel wennen. Al zien video's er wel vele male mooier uit als op mijn huidige scherm met dezelfde resolutie en zijn de kleuren heel anders. Mijn websites zien er heel anders uit, video's zien er heel anders uit en zelfs Tweakers ziet er heel anders uit (voor zover kleuren er heel anders uit kunnen zien), maar zeker positief. In de browser voegt het kleur verschil met mijn huidige monitor niet veel toe maar bij het kijken van video's is het zeker een goed teken al is dit wel alleen het geval bij de aller hoogste helderheid die toch wat zeer doet aan de ogen.

Ik heb wat online testen gedaan met het scherm waarop het scherm aardig goed presteerde. De bekende ufo test leek de monitor goed te doorstaan met vrijwel geen ghosting en er zijn geen dode pixels te vinden. Daarnaast valt het op dat het opstarten van het scherm enkele seconden duurt.
Al met al is, voor zo ver ik kan ziet, het scherm vooral echt een kantoor scherm met een rustig zacht beeld en niet al te veel gekkigheid, perfect voor de veelgebruiker die zijn ogen wil sparen.

De Eizo Flexscan EV2451 is echt een kantoorscherm. Voor een wat hoge prijs ontvang je een prachtig afgewerkt degelijk scherm welke perfect te combineren is met andere zelfde schermen en in alle gewenste standen kan worden gezet en een goede garantie heeft. Het scherm bevat een speakertje voor email notificaties en misschien ooit een filmpje en bevat erg veel bewegings-mogelijkheden welke u de mogelijkheid geven het scherm naar uw hand te zetten. Het scherm staat strak op het bureau en heeft een luxe uitstraling. Een echt scherm voor de veelgebruiker.
Als u van plan bent veel gebruik te maken van alle kantel opties en als het automatisch aanpassen van de helderheid u handig lijkt is dit het perfecte scherm voor u. Als u het scherm monteert aan de muur en de opties nooit aan raakt zijn er een stuk betere schermen op de markt met een minder strak uiterlijk en minder functionaliteiten, maar een betere beeldkwaliteit en/of lagere prijs. Kortom, zoals gezegd, als kantoor beeldscherm is hij perfect en scoort hij vijf van de vijf punten, maar voor Tweakers is hij een stuk minder geschikt en scoort hij 3 van de 5 punten.

NOTE, Ik heb deze review geschreven op de eerste dag van mijn testperiode, ik heb deze hele dag besteed aan het reviewen van deze monitor en zal aankomende 2 weken deze review aanpassen naar mijn ervaring.

De fotos zijn gemaakt met de Alcatel One Touch Pop 4S

Heb jij ook een Eizo Flexscan EV2451 Wit?

Die gifjes in je review zijn een goed idee!
Een mooi review!
Eens! Erg leuk en geeft ook een beeld wat een foto niet of lastig kan doen.

Wel jammer dat gif (als bestandsformaat) kwalitatief zo ruk is, maar /care en geen gebrek aan foto's...
Bedankt Luuk en Foritain.

Helaas mocht elke afbeelding maar 4mb zijn en heb ik de gifjes een lage frame rate moeten geven, moeten bij knippen, moeten versnellen en moeten compressen om ze klein te houden en helaas was de limiet 30 afbeeldingen, want ik had nog wel wat mooie afbeeldingen en gifjes.
Super review! +3 Net als hierboven: leuke gifjes! :D
Super duidelijke review waar ik zeker wat aan heb! Ook al die foto's een gifjes maken het helemaal af. :)
Zeer uitgebreide en vette review! _O_
Een dikke +3 hiervoor. Geweldig, die gif's, zo makkelijk eigenlijk... maar ook zoveel duidelijker. ;)
Een dijk van een review!
De gif-plaatjes geven een extra dimensie aan de review.

topper
Hey, mede-testpanel lid.
Mooie uitgebreide review! +2

We zullen zien wie er met het scherm vandoor gaat :) - is nog spannend. Succes!
Zeker spannend, ben benieuwd, en als het goed is komen er nog 2 reviews van andere testers bij.
Die mogen dan wel snel zijn, want uiterlijk morgen (13 juni) moet 'ie op Tweakers.net staan!
Goede review.
Ik had me vergist in de deadline helaas! Heb er nog wat van proberen te maken, maar is lang niet zo goed als die van jullie. Moge de beste winnen!
Haha, fouten zijn menselijk.
En het is gelukkig niet aan ons om te beoordelen welke "de beste" is.
Alles is nog mogelijk.
Ooh dat is zonde, ik moet zeggen dat het er anders wel goed uit ziet, maar als je beter had gekund is het zuur.