Late Shift, PC (Windows) Review

Swindowmasher 30 mei 2017, laatste update op 30 mei 2017, 202 views

Late Shift, PC (Windows)

Late shift is een live-action keuze spel. Een erg goed concept, en met de vele keuzes valt het wel opnieuw te spelen. Maar toch zijn er wel enkele gebreken.

Pluspunten

• Hoge productiewaarde
  • Veel keuzes
  • Film ervaring

Minpunten

• Niet alle keuzes beinvloeden het verhaal sterk
  • Vanaf de 2e maal spelen valt op dat je toch niet zoveel invloed hebt.
  • Abrupte eindes

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
Opmerking: Deze review bevat geen grote spoilers, je kunt ze dus lezen en toch nog van het verhaal genieten.

Late Shift is een mix van film en game. Het valt te vergelijken met producties die Telltales maakt, met het verschil dat Late Shift live action is en met een behoorlijk production value. Als filmliefhebber leek dit de perfecte game voor mij, en voor de lage prijs van 12,99 leek me dit een buitenkans.

Het verhaal
Late Shift gaat over Matt. Een student die 's nachts werkt als wachter in een garage. Wanneer hij plots betrokken raakt in een diefstal moet hij zichzelf zien te redden.

Gameplay
Late shift is in feite een film, maar af en toe krijg je op je scherm de keuze uit verschillende opties. Help je bijvoorbeeld iemand die je aanspreekt of niet? Elke keuze heeft wel of niet verdere invloed op het verhaal. Er zijn 7 verschillende eindes voor het spel.
Ik ben zelf gestopt met spelen nadat ik het 2x had uitgespeeld. Het duurt ongeveer 1u30-2u om het verhaal, afhankelijk van je keuzes, af te ronden.

Filmisch
Aangezien ik zelf film studeer keek ik natuurlijk niet alleen naar het game gedeelte. Alhoewel de opzet van het verhaal zeer interessant is, en over het algemeen heel het concept, zijn er toch aardig wat dingen die me fustreerden. Er zijn heel veel plotholes in het verhaal. Dit komt waarschijnlijk omdat sommige shots in verhaallijnen niet getoond worden, waardoor personages soms dingen weten ze hen nooit verteld waren. Wat me ook stoorde waren beide eindes die ik gespeeld had. Die waren redelijk abrupt waardoor ik nog op mijn honger zat. Dit hield me dan ook tegen om het nog opnieuw te spelen na de 2e maal.
Verder is het acteerwerk zeker oke. Zeker geen hoogstaande prestaties, maar ik vind ze goed meevallen.
Op cinematografisch vlak zit Late Shift ook goed. Het voelt aan als een high-budget film, wat de game zeker toen goede doet.

Late Shift is voor de prijs zeker de moeite om aan te schaffen. Er zijn verschillende kwaaltjes waar de game mee gemoeid gaat, maar al bij zul je er toch wat uurtjes zoet mee zijn.

Heb jij ook een Late Shift, PC (Windows)?

Heb hem zelf 3x uitgespeeld en de speelduur varieert van 60 minuten tot een kleine 2 uur.
Heb meegemaakt dat verschillende mensen blijven leven of niet... afhankelijk van de keuzes die je maakt.
Ik vind hem wel vermakelijk en zal hem over een paar weken nog wel een keer spelen/bekijken om een ander einde te forceren ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 30 mei 2017 13:59]

Prima verwoord en zonder spoilers, kan ik me helemaal in vinden.
Bedankt! Dit is de eerste keer dat ik een review schrijf. Ik ga de andere game van deze dev (the bunker, die is better blijkbaar) ook es spelen. Telltale heb ik geprobeerd maar dat was mijn ding niet zo.