Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs Review

Estoque 29 mei 2017, laatste update op 29 mei 2017, 433 views

Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs

(bijna) Stock Android 7.0, Lage Prijs, uitbreidbaar geheugen, Dual Sim en een losse accu. What's not to love?

Pluspunten

• Telefoon voelt erg solide
  • Prijs / Kwaliteit verhouding
  • Vlotte Vingerafdruk-scanner
  • Prima Scherm
  • Dual-sim
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Losse Accu

Minpunten

• Camera kon beter
  • Micro USB aansluiting
  • Één enkele speaker voor alles
  • De standaard beltoon is werkelijk afschuwelijk, hoogst irritant en werkt enorm op je zenuwen (en die van anderen)

Aanleiding van Aanschaf:

Twee weken voor de aanschaf van mijn Moto G5 begon mijn LG Nexus 5X enkele kuren te vertonen, die ik toeschreef aan de update naar Android 7, maar toch hardware-gerelateerd bleken te zijn. Zoals bij zoveel LG toestellen ging ook mijn Nexus 5X in de gedoodverfde "Bootloop" en bleek reparatie nodig te zijn. Om de geplande twee weken zonder 5X door te komen heb ik de Moto G5 besteld.

Uitpakken!

Bij het uitpakken van de doos vallen mij twee dingen gelijk op:
1. De lompe lader met Micro USB, die met zijn witte kleur vooral als "Goedkoop ogend" overkomt
2. Het gewicht van de Moto G5 is beduidend zwaarder dan mijn Nexus 5X.

Na het uitpakken van de lader en telefoon is er voor mij geen aandacht meer voor de doos en gaat deze al gauw weer dicht, omdat ik bij een eventuele snelle verkoop niets wil verliezen en verder is er toch niet veel interessants te melden over de doos.

Installatie en opstarten

Achterkant openen middels de kleine uitsparing aan de onderkant van de telefoon, accu eruit, nano-sims erin en opstarten. Lekker simpel en snel!

Opstarten van de Moto G5 gaat gepaard met de spreuk die ik nog ken van mijn Motorola V50 en V51 (die met dat mooie knipperende lampje voorop!) "Hello Moto" klinkt het vrolijk en wordt ondersteund door flitsende kleurtjes en animaties.

De vervolgstappen zijn voor alle android telefoons het zelfde. Google account invoeren, aangeven wat je wilt importeren aan afbeeldingen en contacten en even synchroniseren. Ook het opzetten van de tweede sim-kaart is eenvoudig en na een paar minuten draait telefoon z'n eerste paar telefoongesprekken.

Het eerste negatieve punt van de G5 komt pas naar voren als ik gebeld wordt. Een afgrijselijke en irritante toon zorgt ervoor dat niet alleen ik, maar de hele afdeling aan het zoeken is naar de herkomst van dit stukje lawaai waarvan ik de componist op het hart wil drukken, dit nooit toe te voegen aan je Portfolio.

Helaas kom ik tot de conclusie dat mijn nieuwste aanwinst de bron van alle ergernis is en in een poging de irritatie weg te nemen druk ik in plaats van opnemen op weigeren. Nog geen 10 seconden later tettert het toontje wederom over de afdeling, waarbij ik dit maal wel de juiste handeling weet uit te voeren en het inkomende gesprek kan beantwoorden.

Het geluid tijdens de gesprekken is prima. Hoewel de Moto G5 slechts één speaker heeft, is deze gewoon goed voor waar het apparaat in de éérste plaats is bedacht: "Bellen!". Qua muziek en video geluid is het een beetje blikkerig, maar aanzienlijk beter dan mijn Huawei P7 die ik een jaar geleden als "Overbruggings-phone" kocht, toen ik mijn Nexus 5 vakkundig gesloopt had.

Na het telefoongesprek is een wijziging van de beltoon mijn eerste prioriteit. Via de bekende menustructuur is het een fluitje van een cent en selecteer ik een toontje dat een mengeling tussen een zomerse panfluit en een zwoel gitaartje. Prima!

In de eerste pauze richt ik mij tot het inrichten van de telefoon. De standaard achtergrond afbeelding wordt vervangen, de meeste icoontjes verdwijnen in een map en het gebrek aan standaard-apps maakt dat ik op een nieuwe telefoon nog dik 10GB aan opslag vrij heb. De google Playstore wordt geopend, een aantal dialoogvensters met toegangs-rechten worden zorgvuldig snel op "Akkoord" geklikt en een paar minuten laten staan de door mij meest gebruikte apps alweer op de telefoon. (red. Whatsapp, Spotify, Marktplaats, Flitsmeister, Slack, Colornote en natuurlijk Instagram om up-to-date te blijven met de Fittgirls / Greentea posts!)

Na het importeren van een aantal Whatsappgesprekken en ongeveer 2 jaar aan foto's, is er nog 4GB over en gaan we weer aan het werk!

Na 1 week: Vergelijken met de Nexus 5X

Hoewel ik de 5X qua look-and-feel prefereer over de Moto G5, vind ik de telefoon niet aanvoelen als ¤170,- goedkoper. De camera is niet geweldig, maar voldoet prima voor mijn gebruik en de accuduur is gewoon goed. Het scherm werkt aangenaam en draait bij mij eigenlijk nooit op de volle helderheid. De 50% helderheid voldoet meer dan prima voor alle omstandigheden en voorkomt blijvend letsel bij het ontgrendelen van je telefoon 's nachts.

Voor de rest bevalt mij de metalen behuizing qua bouw erg goed, zolang je telefoon maar niet in de zon laat liggen. De metalen behuizing warmt erg snel op en voelt al gauw niet meer fijn aan je handen als je hem een tijdje in de zon hebt laten liggen.

Daarentegen zorgt het metaal er wel voor dat de telefoon bijna premium aanvoelt qua gewicht en materiaal, maar zorgt in combinatie met zijn afgeronde hoeken ook voor een wel-meer-dan-eens voorkomende glijpartij in je hand die je reactievermogen aardig test. (Misschien leuke integratie voor Google Fit?)

Hoewel ik mij gedurende de week niet heb geërgerd aan de beperkte interne opslag aan de telefoon, merk ik aan mijn gebruik dat als ik over langere tijd deze telefoon zou gaan gebruiken, ik daadwerkelijk wel een extra 16gb nodig zou moeten hebben. (of de Auto-download functie in Whatsapp moet uitzetten).

Voor de lange termijn gebruiker zou ik dus adviseren om bij aanschaf een SD-kaartje te installeren.
Moto App!
Ik wilde het toch even speciaal uitlichten, omdat ik er toch wel gecharmeerd van ben geraakt. Met de Moto App kun je een aantal functionaliteiten van de Moto G5 aanpassen, waaronder een snelkoppeling van je zaklamp (2x schudden) en de navigatie op je vingerafdrukscanner. Door deze laatste te activeren, deactiveer je automatisch de 3 virtuele knoppen in apps voor "Terug, Home en Apps" die kenmerkend zijn voor Android. Het vereist wat gewenning, maar na een paar keer oefenen werkt het aardig intuïtief. De tutorial bij het activeren van elke functionaliteit maakt het aanleren nog eenvoudiger en werkt erg prettig.

Mis ik mijn Nexus 5X?

Heel kort gezegd, na twee weken van gebruik: Ja!
Hoewel de Moto G5 voor mij enkel op look-and-feel echt onderdoet aan de Nexus 5X, is het wel een hele fijne telefoon. Het scherm is goed, de camera oke en op één enkele app-crash na in twee weken tijd (Chrome) is hij eigenlijk foutloos gebleven.

De grip op de metalen behuizing is niet optimaal en wil nog wel eens glijden in je hand, maar is wel een stuk minder vlekgevoelig als de matte kunststof behuizing van de 5X.

De vingerafdrukscanner op de voorkant werkt erg prettig om te navigeren (met de Moto App) en vlot bij het unlocken. Hoewel een vingerafdrukscanner op de achterkant qua unlocken mijn voorkeur geniet, vind ik het voor het navigeren een aanwinst op de voorkant van de telefoon.

Mooi detail aan de Moto G5 is het geribbelde aan/uit knopje op de rechter zijkant. Deze maakt zoeken naar de knop super snel en je biedt ook nog eens extra grip als je de telefoon in de hand houdt.

Conclusietijd!

Mijn tijd met de Moto G5 (twee weken en een beetje) ging erg soepel en gemoedelijk. Op de camera na, wijst eigenlijk niets op deze telefoon naar het feit dat het hier om een budget-telefoon gaat. De vingerscanner is vlot, het geluid tijdens het bellen goed en als je niet in teveel whatsapp-groepen zit waar vunzige afbeeldingen worden gedeeld elke 2 minuten, is het prima uit te houden met het standaard geheugen.

Intuïtief zoals elke Android, zonder de vele nutteloze apps die standaard komen op veel android telefoons. De Moto App kent een aantal leuke en nuttige features en verdienen naast de bijzonder goedogende behuizing eigenlijk wel een beetje extra erkenning.

Persoonlijk vind ik hem niet zo fijn als mijn Nexus 5X qua look-and-feel, maar gezien het feit dat je voor de prijs van 1 Nexus 5X, bijna 2 Moto G5's kunt kopen, biedt de Moto G5 vooral "heel veel waar voor z'n geld".

Voor de mensen die een sub 200-euro budget telefoon zoeken, is dit zeker de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen!

Rest mij enkel nog te bepalen wat ik met die van mij ga doen als mijn Nexus 5X weer terug is...

Heb jij ook een Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs?

Beetje raar dat je eerst zegt dat je je Nexus 5X niet mist en 2 alinea's verder opeens wel.
En de beltoon is gewoon aan te passen. Dus dat kan je geen minpunt noemen.
Ik heb het geschreven in de tijdgeest van na een week, en na 2 weken.
Na de éérste week, mistte ik hem niet echt. Maar na twee weken wel.

Je hebt gelijk, het is verwarrend. Ik ga het aanpassen!
Een van de weinige reviews die ik gelezen heb waar ik om moest lachen (en toch is het een degelijke review gebleven). Leuk.
Bedankt!
Dan is mijn insteek klaarblijkelijk goed gelukt. :D
ik sta nu voor dezelfde keuze, had ook een bootloop op Nexus 5x en ben hem ook twee weken kwijt voor reparatie, en wil nu eigenlijk een Moto G5 voor die tussentijd, vriendlief krijgt dan na die tijd de Moto , ik was dus blij met je review en weet wat ik nu kan verwachten