Medion AKOYA S2210 (MD 97280) Review

devvy 17 december 2009, laatste update op 23 januari 2010, 2.918 views

Medion AKOYA S2210 (MD 97280)

Pluspunten

• Heel klein
  • Vooralsnog lijkt hij erg degelijk
  • geen fratsen
  • grote disk

Minpunten

• De Intel T3200 heeft geen VT
  • Klein beeldscherm
  • Foto's en video's zijn wat 'vlak', ik weet niet of dit normaal is voor laptops.

Op 20 Oktober 2009 schafte ik een Akoya S2210 laptop aan bij de Aldi in Lunteren voor 290 euro. Oorspronkelijk is deze laptop eind 2008 voor 599 euro verkocht.
In de pricewatch staat dat hij Wit is, die van mij is Zwart (ik kon hem in zwart of wit krijgen).

Ik was eigenlijk op zoek naar een grote 17-18 inch laptop, maar toen die uitverkocht bleek, zag ik deze S2210 staan voor 290 euro en ik kon hem niet laten staan :)

Wat me direct opviel toen ik het beestje uitpakte is hoe solide hij aanvoelt. Ik was tot nu toe een Toshiba Tecra 8100 gewend, en misschien komt het door de leeftijd van dat ding, maar er zit echt een wereld van verschil tussen.
Verder is hij erg klein. Aanvankelijk vond ik dat niet echt prettig, maar nu na twee maanden ben ik er aan gewend.

De resolutie van het scherm is 1280x800, op 12 inch. Dat betekent dat de letters erg klein zijn, maar het beeld ook erg scherp is. Het scherm is niet glossy, dit is voor typewerk fijn. Wat betreft Foto's en video's vind ik het scherm wat minder, ik weet niet of dit normaal is voor laptops maar het contrast is niet echt sterk.

Het toetsenbord moet wat forser worden ingedrukt dan ik gewend was van mijn Tecra. In het begin miste ik dus ook nog wel eens een letter, tegenwoordig nauwelijks meer. Blijkbaar een kwestie van wennen!

Er zat origineel een Vista Sp1 32 bit Nederlands bij, en geen Windows 7 upgrade coupon. Hiervoor heb ik gebeld, en uiteindelijk kon ik voor 20 euro opgraden naar Windows 7. Het mooie hiervan was dat ik vrij was in de keuze voor taal en bit-heid, dus ik heb Windows 7 Premium 64 bit Engels besteld. Hier draai ik nu naar volle tevredenheid mee. Windows 7 is ook zeker niet te zwaar voor het systeem.

Jammer genoeg is de T3200 van Intel geen VT-processor, zodat ik geen 64 bit virtual machines kan draaien. Dat vind ik het grootste nadeel van het systeem. Voor deze prijs is er echter geen enkele laptop te koop die dit wel heeft.

Accuduur is ongeveer 3 uur.
WEI van Windows 7 64 bit:
Processor: 5.1
Memory: 5.1
Graphics: 3.5
Gaming Graphics: 3.2
Harddisk: 5.3

Qua performance is hij vergelijkbaar en zelfs iets sneller dan de Dual Core D805 die ik 3.5 jaar geleden aanschafte voor 3x zoveel..... :o

Bottom line: voor deze prijs is het een verbijsterend compleet laptopje!

Heb jij ook een Medion AKOYA S2210 (MD 97280)?

Ik ben de 12" grootte ook wel meer gaan waarderen, het is een leuk compact apparaat dat je makkelijk meeneemt.

64 bits Win7 gaat prima, geen problemen gehad. Overigens draait hij nu dual-boot met Windows XP 32 bit. XP wordt nu het meest gebruikt, en dat draait natuurlijk helemaal soepel ;)

Wat vind je niet degelijk aan het apparaat? Het enige wat ik minder vind is de cd-drive, die voelt wat 'dunnetjes'.
Leuke review! Ik heb deze laptop ook en hij draait heerlijk met Windows7-32. De bouwkwaliteit zou ik niet meteen heel degelijk noemen maar zeker niet zwak. Het toetsenbord is inderdaad niet fantastisch en de laptop is redelijk dik, maar zoals je al aangaf: prima ding voor deze prijs!

Ik vind het wel raar om 'klein beeldscherm' als een negatieve eigenschap te noemen? Het scherm (en de resolutie) is toch echt een stuk groter dan dat van de gemiddelde netbook en daarnaast selecteer je een notebook toch op schermgrootte? Het blijft natuurlijk persoonlijk maar ik vind het groot zat ;-)

Hoe draait Win7x64? Vanwege compatibiliteit draai ik toch liever de 32bits versie, ik merk wel dat Win7 duidelijk veel sneller is dan Vista!