Specificaties Dashcam, max 1920x1080 @ 30fps, wifi - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mijia Car DVR Camera Zwart Review

dfrenner 21 mei 2017, laatste update op 23 mei 2017, 2.027 views

Xiaomi Mijia Car DVR Camera Zwart

De Xiaomi Mijia dashcam van Gearbest ontvangen! Het is een complete, mooi vormgegeven dashcam, voor een goede prijs.

Pluspunten

• Degelijk
  • WiFi
  • Aandacht besteed aan verpakking en design
  • Lichtgevoelige Sony Exmor sensor

Minpunten

• Geen GPS
  • Nu nog Chinees menu (Engelse firmware wordt verwacht)

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 5

Deze dashcam heb ik van Gearbest.com ontvangen om te testen. Xiaomi maakt producten in diverse categorieën en over het algemeen laat het merk een goede indruk achter. Xiaomi wordt gezien als een degelijk merk en ook bij deze dashcam krijg ik deze indruk.

Features

De Xiaomi Mijia is voorzien van WiFi, hierdoor zou hij met de app te bedienen zijn, echter is dit nog de variant met Chinese firmware. Hierdoor is het mij nog niet gelukt hem aan de juiste app te koppelen. Binnen een aantal maanden wordt de Engelse firmware verwacht.
Gelukkig is de dashcam ook zonder WiFi functionaliteit te gebruiken, anders was er weinig te reviewen.

De dashcam wordt geleverd in een witte, stevige doos

De verpakking doet een beetje iPhone achtig aan, het bekende vacuüm trekken van de verpakking als hij wordt geopend is ook aanwezig. Als hij dan geopend is, zijn we net als bij de iPhone, het product bovenin getoond. Er is aandacht besteed aan de verpakking.

De camera heeft zijn eigen kartonnen verpakking

Als je de camera uit dit karton zit, zit er nog een zwarte tool die je kunt gebruiken om de kabels netjes weg te werken in de auto. Het is lastig uit te leggen, maar bij alles krijg je het gevoel met een degelijk product te maken te hebben. Vormgeving en materiaalgebruik zijn goed in orde.

Vervolgens zit er een enveloppe in de doos, welke je met een lipje makkelijk eruit kunt trekken

Daaronder zien we een doos, een mount voor op de ruit en een verpakte 12v aansluiting zitten.

In de enveloppe, had ik eigenlijk een handleiding verwacht, maar er zitten twee doorzichtige vellen in. Deze vellen kun je eerst op de ruit plaatsen, om daar vervolgens de camera op te plaatsen. Dit vergemakkelijkt het verwijderen van de cam aanzienlijk en is terug te zien in de video review (vanaf 5:30). Bij andere camera's werkt dit niet altijd even goed, maar deze vellen bleven erg goed zitten en waren prima te gebruiken.

De mount is mooi vormgegeven

Er zit een losse 12v aansluiting bij, dit heeft ook altijd mijn voorkeur, omdat de kabel die bijgeleverd is, altijd iets te lang is. Persoonlijk koop ik de USB kabel liever "op maat" op de lengte die ik ongeveer nodig heb. Vooral als je van plan bent de camera langer te laten zitten vergemakkelijkt dat het wegwerken.

In de doos vinden we ook nog een extra plakstrip voor op de mount

En in de doos zit de USB kabel en de handleiding, welke overig volledig in het Chinees is

En dit is dan de volledige inhoud

Design & bouwkwaliteit

De camera voelt goed en degelijk aan. Er is aandacht besteed aan degelijkheid en gebruikte materialen, maar ook vormgeving en verpakking. Het is zo misschien lastig uit te leggen, maar het geeft je een prima gevoel!

De dashcam, vanuit verschillende hoeken:

Opnamekwaliteit

De opnamekwaliteit is goed. Overdag is het beeld goed en in de nacht is het ook prima. Er zit dan ook een lichtgevoelige Sony Exmor sonsor in (IMX 293).

Beeldkwaliteit en videoreview:

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ik test de cams natuurlijk relatief kort, dus op de lange termijn kan ik er niets over roepen. De tijd dat ik getest heb met de cam heb ik geen problemen met de camera ondervonden. Over het algemeen heeft het merk Xiaomi kwalitatief goede producten.

Gebruiksgemak

Het gebruiksgemak met betrekking tot de installatie in de auto is goed, alles wat je nodig hebt zit erbij. Echter het menu is enkel nog in het Chinees, het is even wachten op de Engelse firmware. De verwachting is dat dit enkele maanden na de introductie zal uitkomen.

Voor ¤61 is het een prima camera.

Review op youtube:

Heb jij ook een Xiaomi Mijia Car DVR Camera Zwart?

Bedankt voor deze review!
Ben al een tijdje op zoek naar een (betaalbare) maar toch goede dashcam!

Dingen die ik nog mis bij de review:
- Neemt ook geluid op?
- Bij het starten van de auto gaat de camera automatisch opnemen?
- Gaat de camera ook automatisch opnemen bij bijvoorbeeld beweging?
Niet mijn review, maar ik kan wel je vragen beantwoorden:
- Neemt ook geluid op?
Ja.
- Bij het starten van de auto gaat de camera automatisch opnemen?
Hangt er van af hoe je auto zijn stroom levert, maar bij de meeste auto's krijgt de 12V stroom zodra je de auto start, en gaat deze er weer af zodra je de auto uitschakeld. Indien jouw auto ook zo werkt, schakelt de cam zich automatisch in/uit zodra je je auto start.
- Gaat de camera ook automatisch opnemen bij bijvoorbeeld beweging?
In de camera zit een G-sensor. Deze heeft verschillende standen. Bij ongelukken/rijden door putten enz. (evenementen waardoor de G-sensor geactiveerd wordt) worden de videobestanden opgeslagen op een locatie op de SD-kaart, waar niet overschreven wordt.
Top! Bedankt voor je snelle reactie!
Ik gooi standaard op mijn filmpjes een muziekje van Youtube, ik zal in overweging nemen vervolgens ook het geluid mee te nemen in de review, dank voor de feedback.

Het starten van de camera gaat op basis van stroom. Dus alles is afhankelijk van je 12V aansluiting. Is die permanent gespannen, dan gaat de camera door totdat je accu leeg is van de auto. Is deze geschakeld (meestal) dan stopt hij als de auto uit gaat. Hij gaat weer opnemen als hij stroom krijgt.

Het probleem van bij beweging opnemen (motion detection) is dat je camera altijd voorzien moet zijn van stroom en daarnaast dat als je stil komt te staan (voor een stoplicht) zal hij ook stoppen met opnemen.

Er zijn vaak veel opties mogelijk, maar mijn advies is in veel gevallen toch: "Keep it simple!"
Bedankt voor je reactie :)
Hoi,

Leuke review.
Misschien kun je een foto maken van hoe je de tool moet gebruiken (ik denk dat je hem moet gebruiken om de kabel weg te drukken in de ruimte tussen stijl en ruit of zo.
En denk je zelf niet dat een wat uitgebreidere uitleg hoe je de camera kunt instellen, de review net ff wat completer maakt ?
En dan naturlijk een foto hoe de dashcam er gemonteerd uit ziet in je auto ? 8-)
Laatste opmerking: misschien wel zo netjes om kentekens van andere auto´s beetje te blurren.
Nogmaals, top !
Klopt met de tool druk je de kabels achter de a stijl weg.
Instellingen waren wat lastiger en worden in de video review besproken.
Deze heb ik erbij gebruikt:

De dashcam is inmiddels weer verwijderd om ruimte te maken voor de volgende ;)

Dank voor je feedback, ga ik volgende keer iets mee proberen te doen!
De dashcam is inmiddels weer verwijderd om ruimte te maken voor de volgende ;)

Plaats je alleen maar dashcams om ze te proberen :?
Of beviel hij toch niet zo goed ?
Ik heb zelf de iets duurdere DOD vast in mijn auto hangen, de rest is inderdaad alleen om te testen.
ik zoek juist nog een goede dashcam en deze ziet er wel erg strak uit ook ik ben dan wel benieuwd naar hoe die kabel te verbergen is met die tool? en de verdere montage van de dashcam en of hij makkelijk te verwijderen en te herplaatsen is dit omdat ik deze dan niet snel in me auto laat.

maar mooie review!

[Reactie gewijzigd door copywizard op 22 mei 2017 11:31]

Dank voor je feedback.
Je duwt de kabel tegen de rand aan en vervolgens duw je hem met de tool eronderdoor, afhankelijk van de auto en hoe groot de naden zijn uiteraard.

Het verwijderen en herplaatsen is een schuifmechanisme en is vrij gebruikelijk bij meerdere merken en types.
Hmmmmmm, ik verwacht in een review mmer info/specs en gebruiksgemak.
Als je dat plastic vel 10 x van je voorruit hebt gehaald schat je dan in dat dat nog 30 of 50 x kan etc.
Dat uitpakken van een doosje mag, van mij persoonlijk, helemaal weg, als het produkt maar degelijk verpakt is, is het oké.
Dat plastic is voor eenmalig gebruik.
Je plakt het op de ruit, daar plak je de mount op en aan de mount bevestig je de camera. Echter het verwijderen van een mount van je ruit is nogal eens een tijdrovende klus. Deze plastic tussenlaag verandert dat.

Het plaatsen en verwijderen van de camera, gebeurt op de mount en die blijft altijd aan de ruit bevestigd zitten.
Bedankt voor de verduidelijking m.b.t. het plastic vel, maakt het voor mij niet bruikbaar ivm vaak wisselen van bedrijfsauto.
Persoonlijk zou ik voor een tweede auto eerder een goedkope cam adviseren. Bedrijfsauto rijd je meestal overdag, dus dan zou ik voor iets meer dan 3 tientjes deze erin hangen: https://youtu.be/P5wXMR0hAL8

Maar een tweede mount kan ook, als je echt één cam wil voor meerdere auto's.

Ik zou het op een gegeven moment gaan vergeten om te hangen. Het is dus heel persoonlijk, de keuze...