Fractal Design Node 202

Specificaties Mini PC • 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Node 202 Review

Jesse 20 mei 2017, laatste update op 14 augustus 2018, 4.828 views Product gekocht

Fractal Design Node 202

De Fractal Design Node 202 is een hele mooie kast met slimme indeling voor iemand die een compacte game-pc of htpc wil bouwen. Uniek is de optie om in deze kast met een inhoud van slechts 10,2 liter een videokaart van 310 mm te plaatsen.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Slimme indeling

Minpunten

• Beperkte koelopties
  • Te krap voor mobo met haakse sata aansluitingen

Deze review gaat over de Fractal Design Node 202. Voor alle specs zie: pricewatch: Fractal Design Node 202 of http://www.fractal-design...ases/node-series/node-202

De Fractal Design Node 202:

Dit is misschien meer een beschrijving van mijn ervaringen met de montage dan een review, maar ik denk dat het erg behulpzaam kan zijn als je een build wilt maken met deze kast. Voor gewone reviews zie:

Ik gebruik de kast liggend, zoals uit de review allicht duidelijk wordt, er wordt een houder met de kast meegeleverd voor als je de kast staand wilt gebruiken.

Opvallende eigenschappen:
- Volume van slechts 10,2 liter en toch ruimte voor een 310 mm lange videokaart
- Staand en liggend te gebruiken.
- Geen HDD led (maar ik mis die niet).
- Om de aan/uit knop op de voeding te bedienen moet je de topcover verwijderen.

De kast inclusief accesoires is netjes verpakt en heeft een duidelijke handleiding, zoals je zou verwachten in deze prijsklasse. Ook de afwerking van de kast is goed verzorgd, scherpe kantjes zal je nergens vinden.

Ervaringen bij het inbouwen:

Het verwijderen van de bodem cover is wat lastiger, maar volgens mij ook niet nodig om het systeem te bouwen. Beide covers zijn overigens opvallend zwaar, wat allicht ongewenste trillingen voorkomt.

De schroeven voor montage van het moederbord en die voor montage van de riser card lijken veel op elkaar maar hebben een verschillende schroefdraad. Ik haalde dit niet uit de user guide maar kwam er achter toen de schroefjes niet goed pasten. Als je even goed kijkt is het verschil overigens prima te zien, die voor het moederbord zijn iets grover (net zoals die van een voeding) en die van de riser card iets fijner (zoals voor een SSD)

Onder het moederbord zit een opening in het frame, zodat een cpu koeler eventueel gemonteerd kan worden als het moederbord al in het frame zit. (Het lijkt me overigens erg onpraktisch om op die manier te doen.) Ook een M.2 slot wat bij sommige moederborden op de achterkant zit is daar door toegankelijk.

De build van onderaf gezien (zonder de bodemcover):

Op sommige moederborden zitten de sata aansluitingen haaks. In dat geval is de ruimte tussen het moederbord en de voeding extreem krap, en heb je sata kabels met haakse stekkers nodig.
Ik had wel een kabel met haakse stekker, maar niet de goede kant op, waardoor ik pas met enig duwen en trekken de voeding op z'n plek heb gekregen.

De haakse sata aansluitingen en de voeding:

Voor het installeren van de videokaart moet eerst een soort houder uit het frame van de kast gedemonteerd worden. Hiervoor moet je vier schroeven losmaken, eentje meer dan dat er in de user guide staat. Die schroef zit aan de achterkant van de kast onder de twee afdekplaatjes voor de videokaart. Het installeren van de riser en videokaart is verder duidelijk gedocumenteerd en prima te doen.

De videokaart in de houder/riser:

Kabelmanagement

• Omdat ik een vrij korte videokaart hebt past de overlengte van de kabels van de kast mooi in het videokaart compartiment.
  • De kabel voor het aansluiten van de front audio op het moederbord heb ik onder de riser card door laten lopen. Als je er op tijd aan denkt kan de kabel voor de front usb daar denk ik ook doorheen.
  • De modulaire voeding voorkomt overtollige kabels in de kast, maar de ruimte houd nog steeds niet over. De overlengte heb ik tussen de ssd en de voeding weggewerkt, en de atx (brede) kabel heb ik over de voeding heen laten lopen.
'Kabelmanagement' in de praktijk:

Koeling

Doordat de behuizing zo klein is zijn de koelmogelijkheden heel beperkt. Een airflow van voor/beneden naar achter/boven zoals in een tower zit er niet in, maar dat betekend niet dat de kast direkt een kacheltje wordt.

Voor de voeding zit er een inlaatrooster in de bodem en een uitlaatrooster in de zijwand. Er zit zelfs een (hele korte) airduct waardoor de warme lucht uit de voeding niet in de rest van de kast terecht komt.

Luchtuitlaat van de voeding:

De hoogte voor de processorkoeler is beperkt, hoewel de boxed koeler van een i3-6100 er prima in zou passen. Ik heb er een extra stille Noctua in gezet. Er zit een flink rooster in de bovenkant van de kast, en daarnaast ook een rooster in de rechter zijkant. Omdat de Noctua die ik gebruik extra laag is denk ik dat er geen heel specifieke airflow gerealiseerd wordt door die twee openingen. Als je een koeler uitkiest die bijna de maximale hoogte (56mm) is en een grotere fan heeft dan wordt allicht het rooster in de bovenkant de inlaat, en die in de zijkant dan vanzelf de uitlaat.

Voor de koeling van de videokaart is er plek voor twee 120 mm fans in de bodem die een overdruk in het videokaartcompartiment kunnen opbouwen. Warme lucht zal dan elders de weg wel weer naar buiten kunnen vinden. Op pcpartpicker.com zijn veel builds te vinden met mensen die dat doen, maar het lijkt me in mijn geval niet nodig omdat ik een vrij zuinige videokaart erin heb zitten.
De hele kleine ruimte die over zou blijven tussen die fans en de videokaart staat me gevoelsmatig ook niet zo aan.
Als je echt voor een high-end videokaart wilt gaan in deze kast dan is het te overwegen er een te nemen met een blower-style koeler, die zelf een uitlaat de kast uit hebben waardoor je een duidelijke airflow realiseerd. Helaas zijn deze kaarten wat minder stil.

Geluid

Eigenlijk moet hier staan: stilte. De kast heeft geen fans en is van zichzelf dus geruisloos. De onderdelen die je kiest zijn dan ook bepalend voor de geluidsproductie van je build. De Corsair SF450 voeding (die ik erin heb zitten) is tot een load van 90 watt volledig stil.
Ook van de videokaart (Gigabyte Geforce GTX 1050 Ti OC 4G) staan de fans stil zolang dat kan.
De Noctua NH-L9i die ik op de processor heb gezet is zo stil dat ik me even afvroeg of de computer wel echt aan ging toen ik 'm voor het eerst aanzette.

Aanvulling 22-06-2017 over het geluid (na een tijdje gebruik): dat de build stil is, is geen verdienste van de kast (daar zit immers geen isolatie in) maar van de gekozen onderdelen. Als de processorfan opspint hoor je die zelfs vrij goed omdat die direkt onder een rooster zit. (Zoals ook te zien op de foto.) Opspinnen van de processorfan komt zeker regelmatig voor, bijvoorbeeld als ik een spel speel, en ik stoor me er soms wel aan.
Edit: nav reacties hieronder heb ik in de bios de cpu fan profile op silent gezet. Heeft niks met deze kast te maken maar bevalt me prima.

De rest van de build

Voor de overige onderdelen van deze build heb ik niet het idee dat ik een review kan schrijven die iets toevoegd aan de ervaringen die er al zijn, maar ik wil er toch een paar kleine dingen over kwijt:
  • De Corsair SF450 voeding is voor zover ik kan zien echt een topper. De verpakking is zelfs iets over de top als je het mij vraagt (met de zakjes waar de kabels in zitten), maar de stilte is fantastisch. Enige wat ik niet goed begrijp is dat ze bij een modulaire voeding alleen een sata en peripheral kabel bijvoegen met elk 4 (vier!!!) aansluitingen. Daar zit toch zeker 90% van de kopers van zo'n voeding niet op te wachten. In deze prijsklasse zou ik er wel een sata voedingskabel met 1 of 2 aansluitingen bij verwachten.
  • Van het Gigabyte H170N-Wifi moederbord zijn de haakse sata aansluitingen een aandachtspuntje in zo'n compacte kast, er zit wel een haaks sata kabeltje bij maar die is verkeerd om.
    Edit: Na nog eens naar het bord te kijken blijken er ook twee sata aansluitingen gewoon rechtop te zetten. Had ik dat maar eerder gezien...
  • Het systeem draait een dualboot van macOS Sierra en Windows 10. (Zie 'gebruikt in combinatie met' hieronder.)

Kost wat maar dan heb je ook wat. Mooie kast, paar kleine aandachtspuntjes. Aanrader wat mij betreft.

Vragen of opmerkingen, laat gerust een reactie achter!

Heb jij ook een Fractal Design Node 202?

Goedemiddag Jesse,

Ik vind je review mooi en uitgebreid. Echter heb ik een vraag:

Mijn huidige case is te groot, ik wil deze uit je review onder mijn bureaublad schroeven (met rekening houden dat warme lucht opstijgt dus ik moet naar achter blazen).
Echter heb ik nu een MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 deze past in de kast (lengte 275mm). De CPU wordt nu gekoeld door mijn Cooler Master Seidon 120V Ver.2.

De vraag is eigenlijk, past de radiator van de waterkoeling nog in deze behuizing (bijv. net achter de aansluiting van de front usb? Of is dan mijn GPU te lang?) Of een andere plek? Heb jij enige inzicht hierin?

Details van mijn build:

Alvast bedankt voor je reactie.

En nogmaals bedankt voor je uitgebreide review!

[Reactie gewijzigd door davevleugel op 11 augustus 2018 12:34]