Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Node 202 Review

Jesse 20 mei 2017, laatste update op 5 september 2017, 812 views

Fractal Design Node 202 (Product gekocht)

De Fractal Design Node 202 is een hele mooie kast met slimme indeling voor iemand die een compacte game-pc of htpc wil bouwen. Uniek is de optie om in deze kast met een inhoud van slechts 10,2 liter een videokaart van 310 mm te plaatsen.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Slimme indeling

Minpunten

• Beperkte koelopties
  • Te krap voor mobo met haakse sata aansluitingen

Deze review gaat over de Fractal Design Node 202. Voor alle specs zie: pricewatch: Fractal Design Node 202 of http://www.fractal-design...ases/node-series/node-202

De Fractal Design Node 202:

Dit is misschien meer een beschrijving van mijn ervaringen met de montage dan een review, maar ik denk dat het erg behulpzaam kan zijn als je een build wilt maken met deze kast. Voor gewone reviews zie:

Ik gebruik de kast liggend, zoals uit de review allicht duidelijk wordt, er wordt een houder met de kast meegeleverd voor als je de kast staand wilt gebruiken.

Opvallende eigenschappen:
- Volume van slechts 10,2 liter en toch ruimte voor een 310 mm lange videokaart
- Staand en liggend te gebruiken.
- Geen HDD led (maar ik mis die niet).
- Om de aan/uit knop op de voeding te bedienen moet je de topcover verwijderen.

De kast inclusief accesoires is netjes verpakt en heeft een duidelijke handleiding, zoals je zou verwachten in deze prijsklasse. Ook de afwerking van de kast is goed verzorgd, scherpe kantjes zal je nergens vinden.

Ervaringen bij het inbouwen:

Het verwijderen van de bodem cover is wat lastiger, maar volgens mij ook niet nodig om het systeem te bouwen. Beide covers zijn overigens opvallend zwaar, wat allicht ongewenste trillingen voorkomt.

De schroeven voor montage van het moederbord en die voor montage van de riser card lijken veel op elkaar maar hebben een verschillende schroefdraad. Ik haalde dit niet uit de user guide maar kwam er achter toen de schroefjes niet goed pasten. Als je even goed kijkt is het verschil overigens prima te zien, die voor het moederbord zijn iets grover (net zoals die van een voeding) en die van de riser card iets fijner (zoals voor een SSD)

Onder het moederbord zit een opening in het frame, zodat een cpu koeler eventueel gemonteerd kan worden als het moederbord al in het frame zit. (Het lijkt me overigens erg onpraktisch om op die manier te doen.) Ook een M.2 slot wat bij sommige moederborden op de achterkant zit is daar door toegankelijk.

De build van onderaf gezien (zonder de bodemcover):

Op sommige moederborden zitten de sata aansluitingen haaks. In dat geval is de ruimte tussen het moederbord en de voeding extreem krap, en heb je sata kabels met haakse stekkers nodig.
Ik had wel een kabel met haakse stekker, maar niet de goede kant op, waardoor ik pas met enig duwen en trekken de voeding op z'n plek heb gekregen.

De haakse sata aansluitingen en de voeding:

Voor het installeren van de videokaart moet eerst een soort houder uit het frame van de kast gedemonteerd worden. Hiervoor moet je vier schroeven losmaken, eentje meer dan dat er in de user guide staat. Die schroef zit aan de achterkant van de kast onder de twee afdekplaatjes voor de videokaart. Het installeren van de riser en videokaart is verder duidelijk gedocumenteerd en prima te doen.

De videokaart in de houder/riser:

Kabelmanagement

• Omdat ik een vrij korte videokaart hebt past de overlengte van de kabels van de kast mooi in het videokaart compartiment.
  • De kabel voor het aansluiten van de front audio op het moederbord heb ik onder de riser card door laten lopen. Als je er op tijd aan denkt kan de kabel voor de front usb daar denk ik ook doorheen.
  • De modulaire voeding voorkomt overtollige kabels in de kast, maar de ruimte houd nog steeds niet over. De overlengte heb ik tussen de ssd en de voeding weggewerkt, en de atx (brede) kabel heb ik over de voeding heen laten lopen.
'Kabelmanagement' in de praktijk:

Koeling

Doordat de behuizing zo klein is zijn de koelmogelijkheden heel beperkt. Een airflow van voor/beneden naar achter/boven zoals in een tower zit er niet in, maar dat betekend niet dat de kast direkt een kacheltje wordt.

Voor de voeding zit er een inlaatrooster in de bodem en een uitlaatrooster in de zijwand. Er zit zelfs een (hele korte) airduct waardoor de warme lucht uit de voeding niet in de rest van de kast terecht komt.

Luchtuitlaat van de voeding:

De hoogte voor de processorkoeler is beperkt, hoewel de boxed koeler van een i3-6100 er prima in zou passen. Ik heb er een extra stille Noctua in gezet. Er zit een flink rooster in de bovenkant van de kast, en daarnaast ook een rooster in de rechter zijkant. Omdat de Noctua die ik gebruik extra laag is denk ik dat er geen heel specifieke airflow gerealiseerd wordt door die twee openingen. Als je een koeler uitkiest die bijna de maximale hoogte (56mm) is en een grotere fan heeft dan wordt allicht het rooster in de bovenkant de inlaat, en die in de zijkant dan vanzelf de uitlaat.

Voor de koeling van de videokaart is er plek voor twee 120 mm fans in de bodem die een overdruk in het videokaartcompartiment kunnen opbouwen. Warme lucht zal dan elders de weg wel weer naar buiten kunnen vinden. Op pcpartpicker.com zijn veel builds te vinden met mensen die dat doen, maar het lijkt me in mijn geval niet nodig omdat ik een vrij zuinige videokaart erin heb zitten.
De hele kleine ruimte die over zou blijven tussen die fans en de videokaart staat me gevoelsmatig ook niet zo aan.
Als je echt voor een high-end videokaart wilt gaan in deze kast dan is het te overwegen er een te nemen met een blower-style koeler, die zelf een uitlaat de kast uit hebben waardoor je een duidelijke airflow realiseerd. Helaas zijn deze kaarten wat minder stil.

Geluid

Eigenlijk moet hier staan: stilte. De kast heeft geen fans en is van zichzelf dus geruisloos. De onderdelen die je kiest zijn dan ook bepalend voor de geluidsproductie van je build. De Corsair SF450 voeding (die ik erin heb zitten) is tot een load van 90 watt volledig stil.
Ook van de videokaart (Gigabyte Geforce GTX 1050 Ti OC 4G) staan de fans stil zolang dat kan.
De Noctua NH-L9i die ik op de processor heb gezet is zo stil dat ik me even afvroeg of de computer wel echt aan ging toen ik 'm voor het eerst aanzette.

Aanvulling 22-06-2017 over het geluid (na een tijdje gebruik): dat de build stil is, is geen verdienste van de kast (daar zit immers geen isolatie in) maar van de gekozen onderdelen. Als de processorfan opspint hoor je die zelfs vrij goed omdat die direkt onder een rooster zit. (Zoals ook te zien op de foto.) Opspinnen van de processorfan komt zeker regelmatig voor, bijvoorbeeld als ik een spel speel, en ik stoor me er soms wel aan.
Edit: nav reacties hieronder heb ik in de bios de cpu fan profile op silent gezet. Heeft niks met deze kast te maken maar bevalt me prima.

De rest van de build

Voor de overige onderdelen van deze build heb ik niet het idee dat ik een review kan schrijven die iets toevoegd aan de ervaringen die er al zijn, maar ik wil er toch een paar kleine dingen over kwijt:
  • De Corsair SF450 voeding is voor zover ik kan zien echt een topper. De verpakking is zelfs iets over de top als je het mij vraagt (met de zakjes waar de kabels in zitten), maar de stilte is fantastisch. Enige wat ik niet goed begrijp is dat ze bij een modulaire voeding alleen een sata en peripheral kabel bijvoegen met elk 4 (vier!!!) aansluitingen. Daar zit toch zeker 90% van de kopers van zo'n voeding niet op te wachten. In deze prijsklasse zou ik er wel een sata voedingskabel met 1 of 2 aansluitingen bij verwachten.
  • Van het Gigabyte H170N-Wifi moederbord zijn de haakse sata aansluitingen een aandachtspuntje in zo'n compacte kast, er zit wel een haaks sata kabeltje bij maar die is verkeerd om.
    Edit: Na nog eens naar het bord te kijken blijken er ook twee sata aansluitingen gewoon rechtop te zetten. Had ik dat maar eerder gezien...
  • Het systeem draait een dualboot van macOS Sierra en Windows 10. (Zie 'gebruikt in combinatie met' hieronder.)

Kost wat maar dan heb je ook wat. Mooie kast, paar kleine aandachtspuntjes. Aanrader wat mij betreft.

Vragen of opmerkingen, laat gerust een reactie achter!

Heb jij ook een Fractal Design Node 202?

Mooie review betreffende stilte. Ook de opmerking over opspinnen waardevol. Wat ik me afvraag is dat misschien nog beter te tweaken. Dus bij pas bij een hogere temp? En zou niet juist de GTX meer geluid moeten maken bij een spel?
Dank je. De afstelling van de cpu fan is allicht aan te passen, maar ik heb (nog) geen idee hoe of waar. Daar moet ik nog eens naar kijken. Ik overweeg anders de cpu cooler te vervangen voor een pricewatch: Silverstone Argon AR06, in de hoop dat het grotere koelblok in een wat rustigere fan resulteerd.

Het gamen wat ik er tot nu toe op doe is AoE2 en Black Ops 1. Daarbij is geluid van de videokaart me nog niet opgevallen (van de cpu wel), maar ik game wel met een (open) koptelefoon op.
Er zijn ook wel I3/I5 met een lagere TDP te vinden. Met games zal dat niet zoveel uitmaken.
Ik rommel wel met http://www.almico.com/speedfan.php om temp te regelen... Ik vraag me af of de Silverstone echt veel zal uitmaken maar ik weet er ook geen ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door BramV op 28 juni 2017 13:36]

De heatsink van de Silverstone is 20mm hoger en heeft 4 heatpipes ipv 2.
De Silverstone is 263g zonder fan, de Noctua 345g, maar de vraag is waar dat gewicht in zit.
Noctua geeft aan dat er bij een 95W TDP cpu al specifiek een goede airflow nodig is, Silverstone specificeert dat een goede airflow boven de 95W TDP pas nodig is.

De BH-L9x65 is helaas duidelijk te hoog, anders had ik (vanaf het begin) die wel erop gezet. Overigens vond ik een russische review waarbij ze die erop hadden, maar dan moest je het stoffilter van de kast weglaten en nog een beetje duwen oid. Dat wordt me iets te gortig.
De Silverstone zou volgens specs ook 2 mm te hoog zijn maar past wel volgens 2 builds op pcpartpicker.com. Een van die builders had wel de fan omgedraaid zodat je de airflow minder hoort.

Hoe veel verschil het in de praktijk allemaal maakt weet ik (nog) niet. ;)

[Reactie gewijzigd door Jesse op 28 juni 2017 13:55]

We wachten af op nieuwe resultaten :-) Ik ben vooral ge´nteresseerd in heel stil. Moeilijk met compact wat de ideale combinatie is.
Het is wel de vraag hoe snel ik er aan toe kom hoor, maar mocht ik een update hebben dan zal ik de review zeker aanvullen.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 28 juni 2017 13:57]

Hoi, als je nog een goede koeler zoekt voor de Node 202: de Scythe Big Shuriken 2 Rev B past precies, ookal zou hij 1mm te hoog zijn volgens Fractal Design. Deze heb ik bij mij er ingebouwd en kan zelfs een 7700K goed koelen met een zeer stil geluidsniveau.
Toevallig al geprobeerd om in je UEFI het fanprofiel aan te passen? Daar kun je (mits je je CPU fan op het MB hebt aangesloten natuurlijk) gewoon instellen dat hij op xx% moet draaien bij xx graden. Zo kun je de overgang ook iets vloeiender krijgen zodat hij niet ineens van heel laag naar heel hoog toerental gaat bij belasting.

Je geeft zelf al aan dat je geen specifieke luchtstroom trekt door het rooster dat recht boven de CPU zit. Misschien daar iets geluidsdempend materiaal overheen plakken?
Dat over die specifieke luchtstroom bedoel ik puur in de context van de extreem lage cpu koeler die ik heb.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat die opening bij een wat normalere cpu koeler wel als specifieke luchtinlaat dienst zal doen. Nu laat die het systeem vooral ademen. Afsluiten voel ik niks voor.

Die fanprofielen ga ik eens naar kijken bedankt voor de tip.
In de bios heb ik nu het fanprofile voor de cpu op silent gezet. Dit voorkomt dat de fan erg snel opspint. Bevalt me vooralsnog prima. Bedankt voor de tip! (Ook @jaapsander )

[Reactie gewijzigd door Jesse op 5 september 2017 12:34]

Goede review! Zit ook te overwegen deze kast te halen, maar hoe bedoel je precies met haaks qua moederbord. Omdat ik geen foute keuze wil maken, heb je advies over een goedkoper meoderbord van rond de 70 of minder?

[Reactie gewijzigd door sjoeee op 31 juli 2017 20:24]

Dankjewel.

De sata aansluitingen moeten rechtop zitten zoals bijvoorbeeld op dit moederbord: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2000878057.png
Je kijkt op deze foto recht de stekker in.

Op mijn mobo zitten er 4 haaks (dan moet je van de zijkant van het moederbord de sata kabel erin steken), en nu ik er nog eens goed naar kijk zitten er ook 2 rechtop.
(Waarschijnlijk heb ik gewoon in het boekje gekeken wat de eerste sata aansluiting is, en daar de ssd op aan willen sluiten zonder verder te kijken.)

[Reactie gewijzigd door Jesse op 1 augustus 2017 14:13]

ah ok ja natuurlijk ... ik snap hem. super bedankt!
Heel erg bedankt voor de review, ik ben op dit moment ook bezig met een itx hackintosh build.

Ik vroeg me 2 dingen af:
- hoe goed is de node te transporteren (in een rugzak )?
- welke wifi/ bluetooth chip heb je gebruikt om handoff werkend te krijgen?
persoonlijk denk ik aan de Broadcom BCM94352Z M.2

Alvast heel erg bedankt
De kast is 377x330x82. Als je die rechtop in een rugtas wilt vervoeren dan is vooral die 330 denk ik een maat om op te letten. Ik denk dat veel rugtassen niet zo breed zijn.
Mocht je em veel gaan vervoeren dan zou ik ook aanraden goed aandacht te besteden aan de support voor de grafische kaart en het vastzetten van de bekabeling.

Ik heb wifi op macOS nog niet werkend.
Voor mij was dit vooral een testbuild om te zien hoe een hackintosh werkt en om windows te draaien voor wat spellen. In de praktijk gebruik ik nu de windows machine als ik een spelletje wil doen, en m'n macbook voor de rest, en start ik de hackintosh installatie bijna nooit op.