MSI GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) NX7800GTX-VT2D256E Review

Ins. Gadget 11 augustus 2007, 2.581 views

MSI GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) NX7800GTX-VT2D256E

Pluspunten

• Degelijke preformance
  • Beschaafde geluidsproductie
  • Geen overdreven 2-slots koelsysteem
  • Genoeg aansluitingen

Minpunten

• Duur (destijds)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Features en Specs

Omdat deze kaart in principe de reference kaart is maar dan met een andere sticker, bevat deze geen interessante extra features bovenop de standaart features als Dual DVI en TV-out. MSI schrijft op de doos dat deze kaart gebruik maakt van een Dynamisch Overclockings Systeem, maar ik meen gelezen te hebben dat alle 7800GTXen dat doen. Wat betrefd de specificaties: Ik zal de specificaties hier even schaamteloos CTRL-V-en... Voor een volledig overzicht kijkt men hier.

- 430MHz core clock speed
- Intellisample 4.0 technology
- 64-bit FP texture filtering & blending
- NVIDIA SLI Ready
- DX 9.0 / SM 3.0 & OpenGL 2.0 supported

In de doos bevinden zich 2 DVI-VGA adapters, een S-TV out Kabel, een powerkabel en een HDTV/VIVO Kabel, de handleiding, de cd-rom met de drivers en een onderzetterset van "The Chronicles of Riddick".

Prestaties

De prestaties van de videokaart zijn naar zijn prijs, hoog. Over het algemeen speel ik spellen op de resolutie 1280x 1024 high detail zonder problemen, maar soms zijn er toch momenten dat de AA even uit moet om het spelen leuk te houden, zoals in Quake4 en Serious Sam (ik weet niet precies in hoeverre mijn processor (AMD64 3500+) dit be´nvloed). In benchmark 2003 scoort deze kaart rond de 15500 punten en in benchmark 2005 weet deze kaart er rond de 7750 punten uit te slepen, dat had wat mij betrefd ook wel 10000 mogen zijn gezien de hoge prijs van de kaart. Inmiddels, in augustus 2007 kan de kaart nog redelijk meekomen. Al behoort bij de nieuwere spellen het toepassen van 8xS anti alias en 16x Anisotropic filtering niet meer tot de opties ;) .

Warmte- en geluidsproductie

Na enige inspanning is de core zo'n 47 graden, idle is de core rond de 39 graden, opzich nette temperaturen. Ook de koeling maakt het niet te bont qua geluidsproductie, deze produceert een zachte zoemtoon die niet boven mijn hardeschijven uitkomt. In tegenstelling tot sommige overdreven koelers die je tegenwoordig op de high-end kaarten ziet neemt deze koeloplossing maar 1 slot in beslag.

Prijs en Conclusie

De prijs van (destijds) 535 euro maakt deze kaart niet bepaald een koopje. Maar deze kaart levert wel degelijke en stabiele performance en ondersteund alle DirectX9 technieken. Ik heb nog geen problemen met deze kaart of zijn drivers gehad, daar moet ik wel bij zeggen dat ik nog geen Vista gedraait heb met deze kaart. Wat mij betreft had de performance nog wat hoger gemogen. Maar desondanks vind ik deze kaart zijn hoge prijs wel waard.

Overclocken heb ik trouwens nog niet geprobeerd dus hier kan ik helaas niets over zeggen.

Heb jij ook een MSI GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) NX7800GTX-VT2D256E?

mischien kan je dan ook vertellen met wat voor processor je deze videokaart gebruikt hebt... :) want met je gtx zou je quake4 en serious sam(2 neem ik aan) moeiteloos op 1280@high moeten kunnen draaien

verder nette review ... alleen "betreft....performance?? ;)"

wat betreft de prijs had je dan niet beter een GT in plaats van GTX kunnen kopen, dan zit je toch veel beter qua prijs/performance verhouding?
Die GT bestond toen nog niet :)

Ik zal de review eens checken op spelling :D want het is alweer een rotzooitje zie ik.
Maar deze kaart levert wel degelijke en stabiele preformance en ondersteund de meeste DirectX9 technieken.
Deze kaart ondersteunt ALLE DirectX9 technieken.. :)
T/m 9.0c (en afaik is er nog geen andere release)
HDR+AA anyone? Dus niet he ;)
Dat ligt niet aan je processor of videokaart maar aan je ram, 512 mb is eigenlijk te weinig en ik zou je aanraden om er 512 mb bij te kopen.
xp draait hier al niet lekker met 512 :(

512 der bij zal idd wonderen doen, 2 x 1Gb is denk toch wel weer overkill..
Leuke review!

Ik heb deze kaart ook, en hetzelfde mobo + proc als jij is in bestelling :D

Ik heb wel 2x512 dus hoop dat ie het wel gaat trekken allemaal :D
idd best logisch dat het niet lekker loopt met 512MB :D je moet voor de nieuwste spellen tegewoordig minimaal 1024MB hebben om het maximale uit je systeem te kunnen halen.
Ik heb ook 1024MB, ik heb alleen niet de moeite genomen om het 2x in de hardwaregegevens te stoppen. Ik zal het voor de duidelijkheid toch maar even doen merk ik al :D
maarre je hebt het over de hoge prijs, is het daarom vandaag de dag (Mei 2006) niet veel beter om een 7900GT te kopen ? Deze is veel goedkoper (300 euro) en ook nog eens minstens net zo snel als de 7800GTX !
Gewoon een tip voor mensen die hiervan de review lezen en overwegen de 7800GTX aan te kopen...

/edit :
na het checken van pricewatch blijkt dat beide kaarten even duur zijn (305 euro)... Toch lijkt me de 7900GT een betere keuze, prestaties zijn meestal net ietsje beter dan de GTX en het verbruik is ook nog eens lager (minder warmte = minder geluid)....