Samsung Galaxy S7 Lens Cover Review

Propane 16 mei 2017, laatste update op 17 mei 2017, 376 views

Samsung Galaxy S7 Lens Cover

Niche product, maar kwalitatief zeer goed binnen de limieten van de hardware.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Look & Feel
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Zelfde idee als DSLRs, je hebt niet altijd tijd/zin om een andere lens erbij te pakken
  • Het is extra glas voor een normale lens, dus vervorming is aanwezig

Changelog
16-05-2017 - Eerst posting van de review
17-05-2017 - Paar extra foto's toegevoegd over lensflare en vervorming.

Vooraf:

Voordat ik de Galaxy S7 kocht had ik al wat gelezen over de Lens Cover en het leek mij zeer interessant. Je hebt tegenwoordig bijna altijd je smartphone bij je, dus een vrij compacte oplossing om je opties qua fotografie nog wat uit te breiden zijn altijd welkom en mogelijk een alternatief voor een point & shoot in je tas.

Nadat ik de S7 een tijdje in bezit had was ik enigszins teleurgesteld in de camera kwaliteit. Toch wel een stap terug in resolutie wat soms wat jammer is als je een crop wilt maken, veel sharpening in de standaard Samsung camera app en ik mis de Rich Capture/HDR van Lumia's die ik voorheen gebruikte. En toch heb ik nu maar de Lens Cover aangeschaft, want ik kon hem voor een mooie prijs krijgen :P.

Wat is het?

Dus, wat is de Lens Cover? Het is een PU leer hoesje (synthetisch leer) die net iets dikker is dan een normaal hoesje om plaats te maken voor een schroefdraad in de camera uitsparing. Zo kun je vervolgens de twee zeer kwalitatief aanvoelende lenzen bevestigen aan dit hoesje en zodoende je camera ervaring veranderen.

De lenzen

De twee lenzen zijn gemaakt van aluminium en voelen zeer stevig en prettig aan. Ik heb wel eens van die universele clip-on of magneet lenzen in m'n handen gehad en de lenzen van Samsung voelen wat dat betreft toch wel heel wat beter aan. Het voelt zoals je zou verwachten van een first-party product voor een dergelijke prijs. Beide lenzen hebben tevens hun eigen bescherm kokertje die je aan elkaar vast kan klikken en waarvan de deksels tevens als lens cap kunnen dienen om het glas te beschermen.

Er is een wide-angle lens die volgens mij grof weg overeen komt met een 16mm lens op een full-frame. De tweede lens gaat juist naar de langere focal length toe en valt ergens tussen de 50-70mm als ik een gok mag wagen. Een beetje de klassieke portret lens als het ware.

Dit natuurlijk bovenop de vaste lens van de S7 die zo'n 26mm equivalent is. Een redelijk setje opties.

Bevestiging en gebruik

Zoals eerder genoemd schroef je de lenzen simpelweg vast aan de cover. Er staat een wit puntje op de cover welke je op moet lijnen met een puntje op de lens om de schroefdraad in één keer op de juiste plek te pakken. Daarna simpel aandraaien en niet te grof door draaien.

Er zijn geen speciale apps of handelingen nodig voor verder gebruik.

Resultaat

En zo ziet het er dan uit op de telefoon.

Foto's

Hier slechts een enkel setje om de verschillen te laten zien, met van boven naar onder eerst de wide-angle, dan de normale S7 zonder toegevoegde lens en vervolgens de zoom/'telephoto'.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DaAor31hEyYsug.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DaAor2TCcuIRVH.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DaAor3H8HZbCja.jpeg

En een paar losse snapshots met de 'telephoto' lens.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DaAor3ANKzLyLL.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DaAorBTTzkEuDK.jpeg

17-05-2017 - Paar extra foto's.

Telephoto @ sunset met wat lensflare. Ik vind hem zelf prettig ogen en beter dan de normale flare zonder voorzet lens. Deze zijn enigszins gecropped maar verder onbewerkt.

Wide-angle lens @ sunset

Beeld kwaliteit

Wat mij betreft doen de lenzen het zeer goed, binnen de limieten van de hardware. Je schroeft tenslotte een extra lens voor een lens. Het is niet een DSLR waar je lenzen echt aan het verwisselen op het niveau voor de sensor als het ware. Hierdoor zal je ook altijd tegen bepaalde limieten aanlopen en deze zie je voornamelijk terug bij de telephoto lens. Deze is zeer merkbaar soft langs de randen en in de hoeken. Nu is dit niet direct een ramp, gezien je vaak zo'n lens wilt gebruiken voor bijvoorbeeld een portret foto of om een onderwerp een beetje te isoleren van de achtergrond. Maar je moet er rekening mee houden om het te kunnen gebruiken.

De wide-angle heeft voornamelijk te maken met vervorming van het beeld naarmate je aan de randen komt, maar niet storend naar mijn mening. In sommige gevallen kan dit juist ook weer wat toevoegen aan je beeld.

Zeer goede kwaliteit setje extra lenzen en de cover zelf voelt ook gewoon goed aan. De beeldkwaliteit is beter dan mijn ervaring met universele clip-on lenzen bijvoorbeeld en de bouwkwaliteit is echt prima tot het punt dat je verwacht dat de lenzen langer overleven dan de telefoon.

Voor je het koopt echter, vraag jezelf af of je iemand bent die er niet tegen opziet om zo'n kokertje met de twee lenzen bij je te dragen en te wisselen waar de situatie erom vraagt. Dit gaat een beetje richting het dilemma van de DSLR. Ben je serieus genoeg bezig met foto's maken om de kwaliteit te willen hebben van een DSLR of liever het gemak van geen lenzen hoeven te wisselen en 80.000x optische zoom met een compactere bridge camera ofzo.

Hoe dan ook, voor de prijs waarop de Lens Cover werd geïntroduceerd zou ik zeggen nee, maar tegenwoordig kun je hem voor een goede prijs vinden voor de kwaliteit die je ervoor krijgt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S7 Lens Cover?

Leuk en opzich wel aardige resultaten.
Ben wel benieuwd bij de telephoto lens naar de voordelen ten opzichte van croppen.
Doe eens een 100% crop van beide en een crop waar de 100% zonder lens is gematched met die van de telephoto.

Mijn ervaring met teleconverters (dslr) is dat de kwaliteit van een gecropte foto beter is dan met teleconverter.

edit: zie dat je de fullsize images erbij hebt. Er is wel degelijk een flinke kwaliteitswinst behaald.
Het valt me op dat er een absurde hoeveelheid sharpening word toegepast, het word net een schilderij. Ik denk dat je best veel winst kan maken als je dit uit kan zetten.

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 17 mei 2017 10:33]

Klopt, dit is de Samsung aanpak... Ik ben er niet echt blij mee en moet dan ook nog een goede alternatieve camera app vinden. Voor dagelijkse snapshots is het leefbaar, maar voor iets serieuzer werk niet echt.

Vanwege de relatief lage resolutie van de sensor is er zeker wel kwaliteit winst te behalen met de telephoto (nog even gekeken en het is 2x, dus 52mm equivalent). Bij croppen loop je toch al snel tegen ruis en laag detail aan.

Tot dusver ben ik best tevreden met dit setje en heb voornamelijk de telephoto (of beter, portret lens) redelijk wat gebruikt, het geeft je wat extra creatieve mogelijkheden met je smartphone. Uiteindelijk als je echt mooie platen wilt schieten zal je toch verder moeten kijken naar betere hardware, maar dit is tot dusver een leuke compacte oplossing voor een redelijke prijs.

Edit: Zal er wel even bij vermelden dat dit allemaal in Auto mode is. Pro mode schijnt iets beter te zijn en je kan natuurlijk in RAW gaan schieten maar daar heb ik mijn DSLR voor. Op m'n telefoon wil ik graag gewoon point & shoot zonder post-process kunnen doen. Dus Samsung is een beetje teleurstellend daarin.

[Reactie gewijzigd door Propane op 17 mei 2017 11:12]

-knip-