Kona, PC (Windows) Review

wobelaar 15 mei 2017, laatste update op 11 juni 2017, 241 views

Kona, PC (Windows)

Pluspunten

• Graphics
  • Geluid
  • Sfeer
  • Setting
  • Verhaal
  • Narrative
  • Boodschap

Minpunten

• Lengte van de game

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3

‘Kona is een juweeltje dat veel meer aandacht verdient dan dat het nu krijgt.’ – Wobelaar 2017

Inhoudsopgave:

1. Voorwoord
  2. Inleiding
  3. Verhaal
  4. Gameplay
  5. Graphics
  6. Audio
  7. Conclusie

In mijn zoektocht naar de beste story-driven games ben ik al heel wat goede tegengekomen. Maar toen ik Kona zag, wilde ik het gelijk spelen. Geen twijfel over mogelijk dat dit een goed story-driven game is dacht ik. De vraag is dan ook, heeft Kona deze verwachting waar kunnen maken? Of ben ik erg hard gevallen voor een te goede trailer ten opzichte van de game?
P.S. Deze review bevat een aantal spoilers in het kopje ‘Verhaal’, dus mocht je de game nog willen spelen zonder spoilers dan zou ik het kopje verhaal deels overslaan.

Het begon allemaal in 2014. Toen postte het team achter Kona, Parabole, hun idee op Kickstarter. $40.000 wilden ze. Het lukte ze ook. Drie dagen voor het einde van de Kickstarter campaign hadden ze het bij elkaar. Toen moest het dus echt gaan gebeuren. Ze moesten een survival-adventure game uitbrengen. Na, bijna 2,5 jaar later, was het zover de game was uit. De game steeg in verkoopcijfers, 29.793 mensen kochten de game op de eerste dag. Helaas moet ik mededelen dat op het moment van schrijven (14-5-2017) de verkoopcijfers zijn gedaald met zo’n 4000 mensen.

Het verhaal is volgens mij HET verkooppunt van deze game. Het is dan ook een story-driven game. Het verhaal speelt zich af in Quebec, Canada. Het speelt zich af tijdens een lange winter in 1970. Je speelt als Carl Faubert, een detective. Je wordt ingehuurd door W. Hamilton. De mensen uit Cree zijn namelijk erg boos op hem, ze beschuldigen hem van het vernietigen van heilige gronden. Dit zou Hamilton hebben gedaan om er rijker van te worden. Als daarna Hamiltons zomerhuisje wordt toegetakeld, huurt Hamilton, Carl Faubert in. Carl laat een makkelijke klus als dit nooit staan en zeker niet als zijn client zo rijk is. Carl springt in zijn Pick-up truck en gaat op weg naar Quebec.

Zodra Carl in de buurt komt van Quebec komt er een auto vanaf tegengestelde richting aangeracet. Een frontale botsing kan net worden voorkomen. Echter de omgeving verplaatst zich niet en Carl knalt hard de berm in. Hier maak je kennis met de eerste stukjes gameplay van de game. Hiermee bedoel ik dat je voor het eerst kennis maakt met de survival aspecten. Je bent namelijk erg koud en moet ergens in de buurt een vuurtje beginnen om op te warmen. Als Carl opgewarmd is springt hij in zijn pick-up op weg naar het dorpje Cree. Hij weet dat zijn client zich in de winkel bevindt. Carl gaat dus maar gelijk door naar de winkel. Daar aangekomen, treft hij daar zijn client aan. Vermoord. Wie heeft dit gedaan? Waarom heeft hij dit gedaan?

Om aan de antwoorden te komen op die vragen ga je op onderzoek uit in de omgeving. Je onderzoekt huizen in de omgeving, volgt sporen die wolven achter hebben gelaten en gaat op deze manier door het verhaal. Zodra je de huizen vanuit de omgeving gaat onderzoeken kom je merkwaardige dingen tegen. Je krijgt visioenen van bevroren/vermoorde inwoners uit het dorp. Je vindt kort daarop, of misschien wel voordat je de eerste persoon hebt gevonden, vreemde ijskristallen. Wat is er gebeurd met de bevroren mensen? Zijn er nog wel overlevenden? Wat betekenen de vreemde ijskristallen en wat betekenen de visioenen?

Langzaam maar zeker ontdek je motieven voor de moord, ontdek je wat er zich in het dorpje heeft afgespeeld, maar misschien nog wel belangrijker krijg je een onheilspellend gevoel over je heen dat jij wel eens de volgende zou kunnen zijn. Hierdoor verandert de adventure-survival game in een ietwat psychologische horror game.

Spoilers!!! Lees verder op eigen risico!

Zodra je bijna aan het einde van de game komt krijg je nog één laatste visioen. In dit laatste visioen vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. Je krijgt te zien waarom Hamilton (je client) vermoord is. Ook zie je wie hem vermoord heeft en waarom. Carl krijgt medelijden met de man die verscheurt is door bedrog en overspel. De man lijkt ondertussen wel veranderd te zijn in een monster! Tja, eigenlijk is hij dat ook. Een Windigo om precies te zijn. Hij wordt dood gehouden door een pijl die rechtstreeks in zijn hartstreek geschoten is. Wat Carl vervolgens doet, is een grote fout. Hij trekt de pijl uit de Windigo en die begint weer te leven. Carl moet rennen voor zijn leven in deze laatste actie scene van de game.

Als je de Windigo ontvlucht bent komt de boodschap van de game nog één keer naar voren. Dus als ik het goed heb begrepen is de boodschap: Ga niet vreemd! Blijf trouw aan je partner. En persoonlijk denk ik dat het in deze tijd heel goed past (noem me maar ouderwets :P). Voornamelijk in een tijd met programma’s als Temptation Island, dus ik denk dat de makers geen beter moment hadden kunnen kiezen om de game uit te brengen. Dus in tegenstelling met veel steam userreviews denk ik dat het einde perfect past bij de game.

Dan wil ik toch nog wel een kritisch puntje voegen de speeltijd. Deze is namelijk, als je veel verkend, maar ook weer niet alles, vrij kort. Ik kwam uit op 5 uur en een kwartier. En voor een game van ¤20,- vind ik dat vrij duur.

De gameplay in Kona heeft veel weg van een point-and-click adventure. Echter is dit niet alles. Er bevinden zich namelijk een aantal actie sequences in de game. Ook is er een survival element in de game ingebouwd. Gelukkig is dit niet overheersend en vind je in elk huis wel de benodigde spullen om een vuurtje te starten. Voor sommige puzzels heb je bepaalde voorwerpen nodig, gelukkig hebben de makers die voorwerpen vaker verspreid over de map. Behalve de Whiskey, poe poe, daar heb ik een heel poosje naar lopen zoeken. Daarna bleek dat ik er overheen had gekeken…

Om door de wereld heen te reizen heb je je trouwe pick-up. Maar later krijg je er ook nog een sneeuwscooter bij. De wereld is niet groot, maar ook niet bepaalt klein. Hij is groot genoeg. Laten we het daarop houden. Wat wel een nadeel is, is dat ondanks dat de wereld middelmatig groot is je vrij veel laadschermpjes hebt van zo’n 5-8 seconden. Ze zijn niet erg lang, maar halen je wel even uit de ervaring.

De graphics zijn eigenlijk best wel fantastisch. Het zijn zeker niet de meest realistische graphics. Echter zorgen ze wel dat je gelijk in de sfeer van de game komt. Toch moet ik er wel bij zeggen dat je niet persé heel veel van de omgeving te zien krijgt. Je komt vrij vaak het fenomeen ‘verslechterd zicht’ tegen. Een sneeuwstorm? Verslechterd zicht. Een donkere kamer? Verslechterd zicht. Nacht? Verslechterd zicht. Ook de vegetatie is erg goed uitgewerkt in de game. De bomen bewegen met de wind mee. Maar ook de grassprieten op de grond bewegen met de wind mee. De huizen zijn van binnen ook erg goed uitgewerkt. Er heerst in de huizen een huiselijke sfeer, maar vaak toch ook wel met geheimen.

Dan nu nog ‘audio’. Hoe goed of slecht is het? Laten we zeggen dat het altijd beter kan, maar dat ze hun best hebben gedaan. De verteller die het verhaal verteld heeft een aangename stem. Hierdoor wordt bijna een soort Stanley Parabole effect gecreëerd. Ook de muziek vind ik goed gedaan. Hoewel ik ook best kan begrijpen dat mensen de muziek ietwat eentonig vinden worden naarmate je verder komt in de game. Ik denk dat de muziek die uit de radio’s komt dan ook een erg fijne afwisseling is. De omgevingsgeluiden zijn redelijk tot goed. De omgevingsgeluiden buiten zijn erg goed. Je hoort de wind, vogeltjes, je eigen voetstappen in de sneeuw knisperen en natuurlijk wolven (die me nog steeds de stuipen op het lijf jagen…). Zodra je naar binnen gaat wordt het een stuk minder qua kwaliteit. Elk kastje gaat met vrijwel hetzelfde geluid open, eigenlijk hoor je heel veel geluid keer op keer.

Ik zou audio dus iets meer indelen in de categorie kan ermee door, maar kan beter. Onthoud wel dat het niet slecht is! Zeker niet voor een project van ‘slechts’ ¤44.000,-.

Kona is een juweeltje dat veel meer aandacht verdient dan dat het nu krijgt. Je baant je echt helemaal in Quebec. De kans bestaat zelfs dat je lichtelijk paranoïde wordt! Audio krijgt een voldoende al is het niet fantastisch. Gameplay is goed, niet veel bijzonders maar wel gewoon goed. De graphics dragen bij bij de sfeer die de game schept. Dus de graphics krijgen ook een goed. Dan het verhaal. Heeft de game op dit punt kunnen leveren wat het mij beloofde? Nou en of. Ik denk oprecht nog steeds dat het verhaal fantastisch is. En al helemaal, omdat er een boodschap in zit. Welke game die is uitgekomen in 2017 heeft nu nog een boodschap? Ik kan me er geen bedenken. Het verhaal krijgt dus een fantastisch! De prijs/kwaliteit verhouding is matig. Het is niet dat ik zeg: Ga de game kopen nu! Stel dat u ¤20,- kunt missen voor een best wel fantastische ervaring zou ik zeggen: Ga ervoor! Stel dat u ¤20,- vrij duur vind, dan kan ik u volledig begrijpen en zou ik zeggen: Wacht op een sale en koop hem dan. De game is uw tijd waard!

Ik geef Kona 3,75 (van de 5) sterren, met andere woorden: ik geef Kona een 7,5 (van de maximale score 10).

Heb jij ook een Kona, PC (Windows)?