Specificaties Slede-stofzuiger met 800W motor - Bekijk alle specificaties

Miele Complete C3 Black Diamond EcoLine Review

LA-384 13 mei 2017, laatste update op 16 juni 2017, 942 views

Miele Complete C3 Black Diamond EcoLine (Product gekocht)

Een degelijke, handzame stofzuiger welke niet zoveel lawaai maakt. Voor mij een goede koop.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Degelijkheid
  • Actieradius
  • Wendbaarheid
  • Lage geluidsproductie

Minpunten

• Stof- en vlekkenmagneet

Energieverbruik Score: 5
Korte inleiding
Na 4 jaar een Philips Easylife FC8130 gebruikt te hebben, was ik toe aan een nieuwe stofzuiger. De Philips is voor diverse doeleinden ingezet (ook als hulp tijdens kleine sloop en herstelwerkzaamheden), waardoor de slijtage mogelijk wat hoger lag dan bij normaal huis-tuin-en-keuken gebruik. De behuizing zit vol krassen, de zuigkracht is niet je-van-het meer en de diverse onderdelen bleven meer dan eens niet op hun plaats zitten. Tijd voor een nieuwe.

Zoals altijd begon de zoektocht met het bezoeken van enkele vergelijkingssites. Tweakers zie ik voor dergelijke producten niet als eerste informatiebron, dus heb ik eerst gekeken op kieskeurig en daarna bij de consumentenbond. Na wat filteren op met name actieradius en geluidsniveau, kwam deze Miele stofzuiger al snel als winnaar uit de bus. De prijs ligt wel wat hoger dan de oudere Philips, maar Miele kennende krijg je daar wel wat kwaliteit voor terug.

Eerste indruk
Vandaag de nieuwe stofzuiger in ontvangst mogen nemen en maar goed ook, want het huis was wel aan een goede zuigbeurt toe...

Wat een verademing t.o.v. de oudere Philips zuiger! Eigenlijk alles werkt soepeler en beter. Toegegeven, met een prijs van €179,- t.o.v. €69,- mag je ook wel wat verwachten, maar de degelijkheid spat er vanaf.

Sterke punten
Deze Miele stofzuiger heeft rondom een rubberen rand om stootschade te beperken.
Dankzij het interne opbergvak heb je altijd een kieren-, meubel- en reliëfborstel-mondstuk bij de hand.
De stofzuiger heeft een vermogen van "slechts" 800w, maar doet qua zuigkracht niet onder voor de oudere Philips zuiger die een vermogen van 2000w heeft. Mogelijk dat dit na verloop van tijd vermindert (net als bij de Philips zuiger het geval was), maar de tijd zal het leren.
Het monteren en demonteren van de zuigmonden en telescoopbuis verloopt soepel en probleemloos, dankzij het klik-systeem blijft alles ook netjes op zijn plek. De oudere Philips zuiger hield alles op zijn plek door een "klem-systeem", waardoor een en ander regelmatig losschoot.
Het verstellen van de telescoopbuis gaat soepel, zonder overshoot. De telescoopbuis zelf is ook wat langer, waardoor ik in mijn geval net wat meer bereik heb.
De langere telescoopbuis inclusief de langere kabel en slang (samen goed voor een actieradius van zo’n 11 meter), maakt het dat ik slechts 3 stopcontacten nodig heb om het hele huis te kunnen stofzuigen, inclusief trap (de eerste en tweede verdieping zelfs zonder te wisselen). Dit in tegenstelling tot de oudere Philips zuiger waarbij de trap een no-go was en die verder 5 stopcontacten nodig had om alles te kunnen bereiken (ik kwam regelmatig net een metertje te kort).
De Miele zuiger is wat zwaarder dan de Philips zuiger, maar vreemd genoeg is hij makkelijker te tillen. Mogelijk is de stofzuigerslang wat soepeler, waardoor je wat behendiger bent.

Bediening
De bediening verloopt soepel en handig door de 6 vooraf ingestelde zuigstanden voorzien van een logo, zodat iedereen de juiste stand weet te kiezen. De standen zijn;
  • gordijnen
  • stoffen meubels
  • tapijt
  • dagelijks "stil"
  • kortharige vloerbedekking
  • harde vloeren
Hierbij neemt de zuigkracht respectievelijk toe. Op de hoogste stand verbruikt de Miele stofzuiger ongeveer 780w, op de laagste stand is dat 160w. De stille stand (welke je vaak zal kunnen gebruiken), verbruikt ongeveer 540w. Dat scheelt een slok op een borrel met de 1980w die de oudere Philips zuiger verstookte. De Philips had overigens ook een in te stellen zuigkracht, zelfs traploos, maar dit ging vrij stroef waardoor fijnafstelling niet echt mogelijk was. De manier die deze Miele hanteert is doeltreffender en gebruiksvriendelijker.

Wieltjes
De wieltjes van de zuiger zijn klein, waardoor kabels nog steeds een obstakel vormen. Regelmatig moet ik de zuiger even een handje helpen als deze is vastgelopen. Vreemd genoeg konden de grote achterwielen van de Philips zuiger dit euvel niet verhelpen, dus ik ben het enigszins gewend. Waar deze Miele zuiger wel in uitblinkt is dat de wieltjes ook verticaal gezien kunnen ronddraaien (zogenaamde zwenkwielen). Dit zorgt ervoor dat de zuiger ook eenvoudig zijwaarts bewogen kan worden, waardoor je obstakels weer eenvoudiger kunt omzeilen. Drempels vormen overigens geen probleem.

Geluid
Het stroomverbruik scheelt al veel t.o.v. de Philips zuiger, maar het geluid is ook een verademing. Waar ik bij de Philips zuiger regelmatig muziek luisterde om het gejank van de zuiger niet te hoeven horen, is dat bij de Miele zuiger niet echt nodig. Zeker op de "stil" stand is het net of je naar hedendaagse formule 1 kijkt en is het eigenlijk totaal niet vermoeiend of echt storend.

Accessoires
Bij deze Miele stofzuiger worden 4 opzetborstels geleverd;Er zijn andere versies te koop met een ander assortiment meegeleverde opzetborstels. Zelf heb ik de SBB 300-3 Parquet Twister erbij gekocht.

Mijn ervaring is dat alle opzetborstels zeer soepel in gebruik zijn. De Parquet Twister valt op door zijn manoeuvreerbaarheid; met de kleinste beweging draai je de borstel een kwartslag zodat je eenvouding om tafelpoten e.d. heen manoeuvreert. De standaard borstel valt dan weer op doordat deze vrij zwaar/stroef over de ondergrond beweegt. Dit geldt voor zowel harde als zachte ondergrond.

Zwakke punten
Naast alle goede punten zijn er ook een paar kritiekpunten. De telescoopbuis is erg vingerafdruk gevoelig en de zwarte glanzende behuizing van de stofzuiger is een stofmagneet. Het blijkt dat Miele enkel garantie geeft wanneer er alleen originele stofzuigerzakken gebruikt worden (hoe ze dat controleren kan ik niet bedenken), welke vrij prijzig zijn.

Na de zuiger 1x gebruikt te hebben kan ik concluderen dat ik er op alle fronten op vooruit ben gegaan vergeleken met de Philips zuiger. Ik begreep dat er regels zijn opgesteld waardoor nieuwe stofzuigers moeten voldoen aan een maximum energieverbruik en dat dit veelal gepaard gaat met verminderde zuigkracht, gelukkig geldt dit vooralsnog niet voor deze Miele stofzuiger.

Ik ben positief gestemd, het stofzuigen is wat minder vervelend geworden.

Heb jij ook een Miele Complete C3 Black Diamond EcoLine?

Prijs bij art&craft is 188.95