Roam Headphones Bluetooth Hook Headphones (Blauw) Review

MTR-Gamer 9 mei 2017, 74 views

Roam Headphones Bluetooth Hook Headphones (Blauw)

Een zeer stevige, stoere, lekker zittende bluetooth headset met zwak/vlak geluid. De meeste zullen het zo ervaren. Out-of-the-box is het geluid ondermaats. Hij kan goed/vol geluid tonen, maar met gebruik van een equaliser op bijvoorbeeld je mobiel. Een gemiste kans van ROAM, want zowel comfort, gebruiksgemak als bouwkwaliteit zijn uitmuntend.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, zeer robuust.
  • Zit lekker, soms vergeet je dat je ze op hebt.
  • Intuïtieve bediening
  • Kan goed/vol geluid tonen...

Minpunten

• ... maar out of the box is het geluid echt ondermaats

Via een actie van Ibood ben ik één van de gelukkigen die een headset van ROAM mag uitproberen. Ik heb nog nooit van het merk gehoord en was erg nieuwsgierig naar het product. Het betrof de Roam Hook, een set bluetooth oortjes waarvan ik zelf de kleur uit mocht kiezen. Een mooi blauw/zwart paar lag al snel op de mat. Op momenten wanneer ik muziek wilde luisteren deze headset gepakt in plaats van de radio/koptelefoon/ iets anders wat ik normaal aan zou zetten. Hieronder zijn mijn bevindingen.
Verpakking en inhoud
De headphone zit in een dergelijke, strakke verpakking. Na het openen vind men drie dingen: De koptelefoon zelf, een oplaadkabeltje en 2 setjes van een andere grote oordopjes. Geen uitgebreide lijst aan accessoires, maar alle essentiële dingen zitten erin. In deze prijsklasse helemaal best. Er zit dus ook geen adapter bij, maar ik zie dit als pluspunt. Iedereen heeft er tegenwoordig wel een liggen, of ergens een PC met usb poort. Zo scheelt het weer een nutteloos iets wat in een kast ligt te verstoffen. (Goed voor het milieu, voor de hippies onder ons ;-) )

Inhoud verpakking Roam Hook

Waarschuwing voor mensen die niet van clowns houden: een lege verpakking ziet er lichtelijk creepy uit. :X
Comfort
Goed. Simple as that. Hij zit lekker, ook na lang dragen geen pijn aan oorschelp of geïrriteerd gevoel, wat ik nog wel eens krijg van oortjes. Hij is heerlijk licht en het korte draadje zorgt ervoor dat hij weinig heen en weer kan zwiepen.

Een van de testperiodes was wat onconventioneel: tijdens huis schoonmaken. Ik heb een dure on-ear bluetooth headphone, waar ik erg van geniet, maar een nadeel ervan is dat je niet naar voren kan buigen, dan valt hij af. Met deze in-ears heb ik daar totaal geen last van. Poetsen schrobben in kiertjes of waar dan ook: hij bleef super zitten. Ook ben je al snel niet meer bewust dat je oortjes in hebt door die stevige fit en het lichte gewicht. De test eindigde al stofzuigend, met stereotyperend “I want to break free” galmend in mijn oren. Gelukkig was ik alleen thuis….. :+

Oke, bij mij zag het er niet helemaal zo uit....
Design en bouwkwaliteit
Zeer stevig, degelijk. De headset zelf heeft dezelfde stoere look en design features als de verpakking. Wat betreft bouwkwaliteit ben ik positief verrast. Het draadje is plat, dus geen knoopgevaar, en heeft een “rubbarized” coating. Dit geld overigens voor de hele headset waardoor het algemeen fijne gladde touch heeft. De niet flexibele delen voelen erg sterk aan en de plek waar de kabel de hoofdunits in gaat is ook zeer stevig, wat kabelbreuk tegen gaat. In de knopjes is ook geen gewiebel van enige vorm te vinden. Het algeheel is gewoon heel solide.

Één van de oortjes
Geluidskwaliteit
Out of box mist de Roam hook… veel. Lage tonen zijn minder maar vooral het zware gebrek aan hoge tonen zorgen voor een erg vlak en levenloos geluid. Ik wil het nog niet blikkerig noemen, maar het gaat richting het geluid van een smartphone speaker. Alleen de midden tonen zijn voldoende. Teleurstellend…

..ware het niet dat je met de equaliser aan de slag kan. Met de juiste EQ instellingen krijg je WEL een lekker en vol geluid. De kwaliteit is significant hoger en ik vraag me af waarom dit niet out of the box had gekund. Het geluid kan altijd beter, maar voor een draadloze headset voor dit bedrag klinkt het met de aangepaste EQ instellingen zeer netjes. Een prettige situatie is het niet. Als je de instellingen aanpast klinkt het alleen op “die ene pc” of in “die ene muziekapp op je mobiel” goed. Kijk je op je mobiel dan weer iets op Youtube dan krijg je het “out of the box” geluid weer terug.

De EQ instellingen die ik gebruikte om de Roam Hook een beter/voller geluid te laten produceren.

Kleine notitie: Dat bass op max versterking staat is niet per se nodig, dat is vooral eigen smaak. Ik vind het zelf erg lekker als de melodieuze bass, niet de ntss ntss ntss :p , duidelijker naar voren komt. Een kleine boost is daarentegen wel aan te raden. Zeker aangezien deze headset veel voor hardlopen gebruikt wordt is een goede beat als leidraad voor je passen aan te raden.
Een zeer stevige, stoere, lekker zittende bluetooth headset met zwak/vlak geluid. De meeste mensen zullen het helaas zo ervaren. Out of the box is het geluid ondermaats en maar weinig mensen gaan met een equaliser aan de slag. Doe je dit daarentegen wel, dan krijg je er goed en vol geluid voor terug. Er kan dus zeer net geluid uit komen, maar met wat moeite. Al met al een gemiste kans van ROAM, want zowel comfort, gebruiksgemak als bouwkwaliteit zijn echt zeer goed.

Heb jij ook een Roam Headphones Bluetooth Hook Headphones (Blauw)?