Roam Headphones Sport Bluetooth In-Ear (Rood, Zwart) Review

SinkerNL 8 mei 2017, laatste update op 8 mei 2017, 171 views

Roam Headphones Sport Bluetooth In-Ear (Rood, Zwart)

Deze koptelefoon heeft een slechte bouwkwaliteit, geen bass, slechte geluidskwaliteit, maar wel makkelijk te verbinden en een redelijke batterij (dit is de mening van iemand die elke dag oortjes gebruikt). De oortjes zijn, als ze niet duurder zijn dan 30,-, het waard om bluetooth oortjes te proberen.

Pluspunten

• Makkelijk te verbinden
  • Redelijke batterij duur

Minpunten

• Geen bass
  • Slechte geluidskwaliteit
  • Laag max volume
  • Slechte afwerking

Roam Headphones Sport Bleutooth In-Ear

In deze review worden de Roam Headphones Sport Bluetooth In-Ear (in het rood) gerievewd. De volgende zaken worden ter zake gesteld:Ik zal eerst maar beginnen met de specificaties vanuit de fabrikant:
  • Frequency Response: 20Hz – 20,000Hz
  • Sensitivity: 100dB +/- 3dB
  • Impedance: 16 ohm
  • Driver Unit Size: Diameter 10mm
En de features (ook vanuit de fabrikant):
  • Lichtgewicht Design
  • Sports Driver
  • Duurzame Rubberen Coating
  • Zweet/Water resistent
  • Ingebouwde Microfoon
  • Anti-slip Sports Vleugels
Na de conclusie zal ik dit lijstje nogmaals opnoemen, samen met mijn mening.
Verpakking
De verpakking van deze bluetooth oordopjes ziet er vanbuiten prima uit. Kijkend naar de concurrentie, zie je dat alles vergelijkbaar is binnen deze prijsklasse. Kijk je naar de wat duurdere headsets, dan heb je echt een betere verpakking, maar dat is niet belangrijk voor nu. De verpakking openend, zie je gelijk dat het een beetje goedkoop erin zit. Met zo’n goedkoop plastic omhulsel en alleen de oortjes zitten erin, samen met plugjes voor het geval dat je grotere of kleinere oren hebt. Ook een oplaadkabel, een hele korte overigens en een klein instructie boekje. In de foto hieronder, zie je in de eerste foto de verpakking ongeopend, in de tweede foto zie je de inhoud van de verpakking.

Comfort
De oortjes even testen, en ik merkte gelijk dat ik de kleinste plugjes nodig had. Deze zijn makkelijk te installeren en ze zitten ook redelijk goed vast. Mijn ervaring is meestal wel dat je deze makkelijk kwijt kan raken, maar dat is bij deze oortjes nog niet gebeurd. Een nadeel hier wel is, dat de plugjes niet echt een universele maat hebben. Ik ben dan ook bang, dat als je ze kwijt raakt, je geen nieuwe meer kan bestellen. Dat zal dan ook wel het einde zijn van deze oordopjes. Mijn advies is dan ook, raak deze niet kwijt! Wees er heel zorgzaam mee. Ze zitten goed, dus heel bang hoef je er niet voor te zijn.

Dan komen we bij, hoe zitten deze in je oor? Dit is lastig te zeggen. De eerste keer dat ik ze in m’n oor deed, merkte ik gelijk dat het pijn deed. Dit kwam, omdat de plugjes toch niet zo goed gemaakt zijn in de fabriek neem ik aan. Er zat overal wat overmatig rubber, dat nogal prikte. Uiteindelijk heb ik met een nagelvijl al dat overmatig rubber weg gevijld, en voelde het gelijk wat beter. Het is niet zo dat dit alleen bij deze plugjes het geval was, bij de andere (wat grotere plugjes) zag je precies hetzelfde. Wil je deze dus gebruiken, en heb je wat gevoeligere oren, moet je ze zelf nog een beetje ‘tunen’. Na het vijlen, voelen de oortjes gelijk een stuk beter in de oren, alleen moet ik wel zeggen dat na het dragen van meer dan 30 minuten, je echt opgelucht bent wanneer je ze uit je horen haalt. Dit is wel echt een domper, maar voor het geld, is het nog wel prima. In de foto hieronder zie je de afwijking in de plugjes.

Qua comfort tijdens het dragen, zijn deze prima (naast de pijn in je oren). Ze blijven goed in je oor zitten. Een nadeel is, dat de afstandsbediening redelijk zwaar is, en je voelt deze ook in je nek zitten. Ze hadden deze lichter mogen maken, of wat minder groot (platter of iets dergelijks). Je hebt er niet echt last van, maar het kan altijd beter (helaas).

Design
Qua design moet je deze oortjes niet kopen. Ze zien er redelijk goedkoop aan, en zo voelen ze ook. Het enige wat wel mooi is, dat zoals bij sommige andere oortjes, deze niet zo uitsteken uit je oren. Ik vind dat meestal een reden om oortjes niet te kopen, ik heb ze het liefst zo klein mogelijk. Op dat gebied zijn ze zeer goed. Wat jammer is, de oortjes zijn van plastic gemaakt, maar je moet niet denken dat ze ongeveer dezelfde kwaliteit hebben als het materiaal waar de Apple Earpods van gemaakt zijn. Nee, het is duidelijk een goedkope plastic, en je hebt echt het gevoel dat je deze oortjes niet zomaar op straat kan laten vallen zonder dat ze open barsten. Hetzelfde geld voor de ‘receiver’, waar de knopjes op zitten. Deze is redelijk groot en voelt ook heel goedkoop aan. Laat staan de knopjes die erop zitten. Er zitten drie knopjes op. Twee voor volume, en eentje waarmee je muziek kan pauzeren of starten en je oortjes aan en uit kan zetten. Nu zijn de volumeknopjes prima, deze klikken gewoon prettig, maar het aan en uit knopje zit geen klik in. Soms druk je, maar niet hard genoeg, soms druk je om te pauzeren, maar gaat de headset uit. Ik denk dat de knopjes het niet lang zullen volhouden, en na een paar maanden het einde inzicht is. Concluderend, goedkope materialen, knopjes kunnen beter.

Verbinden
Na een boel negatief gepraat over deze oortjes, moet er wel wat positiefs gezegd worden. Ik kan zeer positief zijn over het verbinden van de oortjes met de telefoon. De eerste setup is makkelijk, en gaat snel. Gewoon de aan uit knop indrukken, zoeken met je telefoon en verbinden maar. Dit gaat prima. Als je toestel eenmaal verbonden is met de oortjes, zullen zo ook gelijk verbinden wanneer je de oortjes aan zet. Heel prettig.
Daarnaast kun je in iOS een widget gebruiken om de batterij te checken van al je verbonden apparaten. Dit is zeer prettig, want zo kun je nu ook zien hoe ver de batterij van je oortjes zijn (zie foto hieronder). Dit scheelt vooral, omdat de oortjes dit niet laat zien, dus je bent voorbereid en je kunt makkelijk je oortjes weer opladen wanneer de batterij laag is.

Iets waar wel opgelet moet worden, wanneer je de oortjes met een ander apparaat wil verbinden, is dat je de bluetooth van je eerst geconnecteerde uit hebt staan, want je oortjes willen daarmee verbinden en zal je wat kopzorgen opleveren. Dus, andere apparaat? Schakel bluetooth eerst uit van je eerste apparaat (en het kan soms ook helpen om op je oude apparaat de oortjes te laten vergeten)! Eigenlijk kan ik aanraden om gewoon te kiezen welk apparaat je wilt gebruiken met je oortjes en niet te vaak te wisselen.

Daarnaast is de verbinding redelijk stabiel van de oortjes. Ik heb maar 1 keer gehad dat hij een beetje begon te storen. Dit was in de bus, rijdend door het centrum van Groningen. Ik was misschien niet de enige met bluetooth apparaten. Verder, tijdens het rennen, fietsen, leren in de bibliotheek, nooit last gehad van verlies van verbinding of andere rare dingen.
Geluidskwaliteit
Na een positief onderdeel, moet er helaas ook weer een negatief onderdeel komen. De geluid van deze oortjes zijn ronduit slecht, vanuit het perspectief van iemand die elke dag muziek luistert via z’n oortjes. Er zit 0 bass in, waardoor al het muziek heel vlak klinkt. Daarnaast, een bekend probleem van bluetooth oortjes, heb je heel erg verlies van volume. Deze oortjes hebben op maximaal volume ongeveer dezelfde volume als de Apple Earpods op half volume. Als je de oortjes gebruikt voor zachte muziek, zijn ze prima, want daar heb je ook geen bass voor nodig. Maar wil je een keer je favoriete nummer luisteren met plezier, dan gaat dat niet lukken met deze oortjes, helaas. Conclusie: geluidskwaliteit is vergelijkbaar met oortjes van max 5 euro.
Sporten
Ik heb deze oordopjes eigenlijk vooral gebruikt tijdens het sporten. Dit bied zeker uitkomst, omdat je niet zit te stoeien met de kabel. Daarnaast zitten ze (in mijn oren in ieder geval) zeer goed, en zijn ze nooit uitgevallen. Eerst was ik een beetje bang dat ze kapot zouden gaan van mijn zweet of iets dergelijks, maar dit is niet gebeurd. Ik heb ze zelfs een keer door de plenzende regen gebruikt, en dit hebben ze uitstekend uitgehouden. Ze zijn dus goed te gebruiken tijdens sport. Hier zal ik zo ook gewoon voor blijven gebruiken, aangezien ze goed zitten en ik mijn duurdere oortjes graag goed wil houden.
Voor wie zijn deze oortjes geschikt?
Ik kan jullie een ding vertellen van deze oortjes. Het was mijn eerste aanraking met bluetooth oortjes. En de ervaring was echt goed, zelfs al vond ik de oortjes zelf slecht. Het is echt een vrijheid om niet meer met die kabel te spelen, elke keer weer zitten ze in de knoop en ben je paar minuten aan het stoeien met de kabel, om maar even muziek te luisteren. Nee, bluetooth oortjes zijn echt leuk om te hebben. Ben je ook iemand die benieuwd is naar bluetooth oordopjes, koop deze dan en overtuig jezelf, voordat je oortjes gaat kopen van rond de 200 euro (want deze zijn echt wel duur).

Ben je iemand die wel overtuigd is dat je bluetooth oordopjes wil, maar wil je niet veel geld uitgeven? Koop deze dan gewoon. De batterij gaat makkelijk 5 uur mee, daarnaast zijn ze makkelijk verbonden.

Nogmaals, de beloofde lijst met mijn mening:
  • Lichtgewicht Design: de oortjes zijn inderdaad licht, dit geldt niet voor de afstandsbediening.
  • Sports Driver: zegt me niets, en ik zie nergens iets 'sports'.
  • Duurzame Rubberen Coating: de coating is inderdaad van rubber, maar of het duurzaam is!?
  • Zweet/Water resistent: is het zeker!
  • Ingebouwde Microfoon: werkt, alleen ik heb het idee dat er een vertraging in zit.
  • Anti-slip Sports Vleugels: werken inderdaad, maar ze mogen nog wel iets aan de afwerking doen.
Overigens heb ik gezegd, dat als deze oortjes goedkoper zijn dan 30,-, dat je ze wel zou mogen proberen. Op de site van Roam (http://roamheadphones.com/product/sport-wired-in-ear-red/) zijn ze inderdaad minder dan dit bedrag, namelijk 29,95. Voor dit geld zou je ook de ISY IBH 4000 kunnen kopen (34,95), ben benieuwd naar de overeenkomsten, misschien voor een volgende review?

Heb jij ook een Roam Headphones Sport Bluetooth In-Ear (Rood, Zwart)?