Specificaties Joystick voor de PC - Bekijk alle specificaties

Thrustmaster T.16000M FCS Oranje, Zwart Review

Chiyeko 7 mei 2017, 110 views

Thrustmaster T.16000M FCS Oranje, Zwart

Goede sensor, kan zowel links als rechts gebruikt worden. Echter zijn de knoppen ronduit waardeloos en zijn er ook simpel niet genoeg van op de stick zelf.

Pluspunten

• HAL sensor
  • Simpel om te zetten voor linkshandig gebruik

Minpunten

• Slechte knoppen
  • Te weinig knoppen op de stick.
  • Niet comfortabel.

Achter grond:

Met 3 defecte Saitek X-65F HOTAS units (als iemand kan/wil helpen met de repairs daarvoor laat het weten!) had ik toch wat controls nodig voor Star Citizen. Gezien ik alles op twin stick na geprobeerd had, was de keuze snel gemaakt een set van de T.16000M FCS sticks voldeed aan de eisen zonder het budget te breken.

De binnenkomst:

Ze komen binnen met een simpelle, maar afdoende verpakking, echter had ik wel het gevoel alsof ik een tweedehands set had gekregen gezien de lip van het karton al omgevouwen was en de sticks zelf in een plastic zak sitten dien met simpel plakband is dichtgemaakt. Een korte zoektoch naar een paar unboxings maakte duidelijk dat dit de standaard verpakking is. Niet echt de first impression die je wil hebben, maarja verpakking is toch maar een tijdelijk iets.

Omzetten naar linkhandig:

Gezien we twin stick gaan draaien was het nodig om 1 van de sticks om te zetten. Dit is een simpel process, kapje een de zijkant loshalen, schroef eruit, linkshandige set erbij pakken en dan de pols stuen schroef even los maken boel draaien en done. Alleen nog even de switch aan de onderkant omzetten naar links en de Thurstmaster Target software weet wat wat is.

Gesporken over de software die heb ik niet gebruikt kan alles zonder probleem in stellen binnen star citizen.

Ergonomie:

De sticks zijn was klein en dun dus met mijn lange fingers ga ik helemaal rond om mijn palm weer te raken, niet ideaal, maar snap dat ik nogal een uitzondering ben dus daar geen aftrek voor.

Probleem zit hem in het vlakke stukje op de stick tegen over de duim steun zoals je kan zien in de fotos onder zit deze niet mooi op de stick en dit geld voor alle 4. Resultaat is een verveelende rand wat niet lekker in hand ligt en die voel je wel. Verder is de hat switch aan top ook scherp door het platte design en de stapjes die genomen zijn en schuurt lekker in gebruik. Gezien de duim steun wel prachtig strak zit had ik dit oom verwacht van de andere kant.

In gebruik:

Ze werken met de welbekende en goede HAL effect sensor en daar heb ik niks op aan te merken. De sticks zijn precies doen wat ik wil en tja dat verwacht je ook :)

Dan komen we eindelijk aan bij mijn grote probleem: De knoppen. De knopped zijn waardeloos, alles voelt los, goedkope switches eronder het is gewoon niet fijn. Maar goed het is geen dure stick dus wat willen we nu?

Knoppen die werken! Er is niks vervelender in gamen dan button presses die niet doorkomen en de knopped van de T.16000M FCS laten mij veels te vaak in de steek wat niet alleen betekent dat je flares niet gedumpd worden, maar ook dat je focus gaat leggen op andere dingen in de UI om te controleren of er gebeurt wat er moet gebeuren.

Ik kan heel veel vergeven voor een product wat in de bduget categorie valt, zeker het gebrek aan knoppen is niet brilliant, maar kost hoogtens een ster. Echter knoppen die niet goed werken dat is iets wat ik niet kan vergeven en deze stick dan ook echt heel veel punten kost.

In conclusie:

Heb een een linkshandige stick nodig en heb je een goede right hander, dan is dit een goede optie, je bent namelijk niet echt afhankelijk van de knoppen en meer van de sensor. Wil je goedkoop twin stick gaan, dan is dit een optie, echter zou ik het niet doen zonder de hulp van een programma zoals Voice Attack. Knoppen op de base zijn namelijk niet te gebruiken in actie en stick zelf heeft er te weinig. Daarnast een beter right hander kopen is zeker de moeite waard.

Het is een stick die kan overleven door het gebrek aan links handige sticks. Ze komen met een goede sensor, maar de kwaliteit van de knoppen is dusdanig slecht dat het echt een "Because you got no other choice." deal is.

Heb jij ook een Thrustmaster T.16000M FCS Oranje, Zwart?