Roam Headphones Sport Bluetooth One-Ear (Groen, Zwart) Review

NilleSho 7 mei 2017, laatste update op 7 mei 2017, 139 views

Roam Headphones Sport Bluetooth One-Ear (Groen, Zwart)

Ben je een hardloper, een crossfitter of spendeer je vaak tijd in de fitness en ben je opzoek naar een draadloze on ear hoofdtelefoon die er ook nog eens netjes uitziet, zonder je portefeuille op een crashdieet te zetten? Dan kan ik je zeker de ROAM bluetooth on ear aanraden.

Pluspunten

• Looks
  • Bouwkwaliteit
  • Controleknoppen
  • gebruiksgemak

Minpunten

• Oncomfortabel bij langer gebruik (+1h)
  • Standaard oppervlakkige sound
  • Geen Batterij indicatie

Als liefhebber van sport, met name hardlopen, ging ik op zoek naar een goede hoofdtelefoon ter vervanging van mijn bedrade Philips in ear sport headphones. Het was mij wel al snel duidelijk dat ik niet langer bedraad wou gaan sporten. Iedereen kent het wel, dat eeuwige gerommel met een knoop in de draad, de kabel die ŕltijd ofwel te lang, ofwel te kort is. Ook hadden mijn in-ears geen in-line controls, dus was ik steeds afhankelijk van het humeur van de shuffle functie op Spotify. Vandaar was bluetooth een vereiste.

Na enig twijfelen nam ik ook de beslissing op zoek te gaan naar een on-ear model. De redenen dat ik eens van het in-ear model wou afstappen zijn verschillend. Om te beginnen, gaande van het feit dat wanneer je hevig transpireert, de oortjes de neiging krijgen een eigen leven te gaan leiden. Met veel frustratie tot gevolg, want wie wil er nu tijdens een goeie hardloopsessie zitten knoeien met zijn in-ears?
Maar wat voor mij ook zeker mee speelde was het feit dat het voor anderen helemaal niet opvalt dat je muziek aan het luisteren bent. Dit is zeker vervelend als iemand je aandacht wilt trekken en jij die mensen meestal achterlaat met een arrogante indruk van jezelf. Met on-ears geef je een duidelijk signaal naar de buitenwereld, “ik luister muziek, sorry”.

Je wil natuurlijk ook geen tonnen geld uitgeven voor iets wat je misschien helemaal niet gaat bevallen. En zoals mijn vader altijd zei “goedkoop is duurkoop”, je wilt ook niet té weinig betalen, want daar ga je gegarandeerd spijt van krijgen.

Met dit alles in het achterhoofd heb ik gekozen voor de Roam Sport bluetooth One-Ear. Hieronder wil ik jullie even mijn indrukken over deze hoofdtelefoon meedelen.

It's only as good as it's wrapped, is een waarheid als het op kerst- of verjaardagsgeschenken aankomt. Maar het is niet van toepassing op de Roam headphone. De vrij sobere verpakking, met weinig toelichting (buiten een paar power words op de achterkant) maakt me nog niet warm, maar tegendeel is zéker waar, less is more. In de verpakking kan je volgende items terugvinden

unboxing

- Hoofdtelefoon
- USB to MicroUSB laadkabel
- 3.5 mm audiojack to MicroUSB kabel
- Zeer beknopte handleiding

Hier dien ik ook meteen een kleine kanttekening bij te maken. De meegeleverde USB to MicroUSB kabel leek het niet te doen, mijn inziens een fabricagefout aangezien de connector niet diep genoeg lijkt te zijn. Hierdoor werd het duidelijk dat het niet aan het toestel zelf lag maar enkel aan het kabeltje. Maar laat dit zeker geen afknapper zijn, aangezien elke persoon met een moderne smartphone wel ergens zo een kabeltje heeft liggen, of op z'n minst makkelijk kan bemachtigen. Toen ik dit probleem had opgelost, kon ik echt van start gaan.

Hier kan je zien dat de connector niet volledig in de poort lijkt te passen

De hoofdtelefoon komt standaard uit de doos zonder lading, wat ik opzichte wel jammer vind. Je ontvangt je nieuwe product maar dit kan je niet meteen testen. Maar dit is zeker geen ramp. Je kan de hoofdtelefoon ook steeds gebruiken door de meegeleverde 3.5mm to MicroUSB kabel aan te sluiten, hiervoor dient hij niet opgeladen te zijn.

In de handleiding staat dat je de hoofdtelefoon best eerst volledig oplaad voor het eerste gebruik. De eerste keer neemt dit 2 uur in beslag en een volle lading gaat zo een 5-6 uur mee. Waarna je zonder aanleiding elke 20 seconden een signaal in je oren krijgt dat hij aan de stroom moet, dit had naar mijn mening beter had kunnen zijn (bijvoorbeeld een signaal bij 20% batterij?). Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat ik hem tegenwoordig na elk gebruik wel even aan de lader leg. Het is natuurlijk geen ramp, maar het had wel een leuke extra geweest als je voor het sporten even kan checken of je nog wel genoeg batterij hebt voor de duur van je geplande sportsessie. Na het opladen kan je meteen aan de slag. Via bluetooth verbinden is zeer makkelijk. Als je de Play/Pause knop een paar seconden in houdt, gaat de kleine led aan de onderkant rood blauw beginnen flikkeren. Waarna je op je smartphone, tablet of pc gewoon even verbinding moet maken met “ROAM Sports on ear”. Allemaal zeer straight forward en geen enkel probleem voor hedendaagse smartphone gebruikers.

De led indicator, rood tijdens het laden en blauw wanneer hij klaar is.

Uiterlijk is de Roam on ear bluetooth zeker niet de mooiste van de klas, maar ook zéker ver van de lelijkste, daarom krijgt hij van mij toch wel een 8/10. De combinatie van het zwarte leer en het groene foam maken dat hij er gewoon strak uitziet. Met details als het kleine nylon kabeltje dat de linkerschelp met de rechter verbind geven een premium feel. De wat dikkere ear pads maken wel dat de hoofdtelefoon zeer groot lijkt eens je hem op je hoofd hebt. Maar dit komt zeker het comfort ten goede. En misschien wel het belangrijkste punt, hoewel hij toch 200gr weegt blijft hij super goed zitten tijdens het hardlopen. Enige bemerking die ik hierbij wil maken, is dat je de eerste keren na een uurtje wel wat last krijgt van je oren. Echter eens je doorhebt hoe je de hoofdtelefoon op je oren moet plaatsten, kan je dit wel voorkomen. Soms helpt het ook om hem even een paar millimeter te verplaatsen.
Mijn angst is wel dat na verloop van tijd de foam gaat verkleuren door het zweten. Je kan dit natuurlijk vermijden, of op z'n minst uitstellen door de hoofdtelefoon na gebruik even goed af te drogen.

De hoofdtelefoon heeft 3 bedieningsknoppen op de rechter schelp. Zoals eerder vermeld kan je de middelste fysieke knop gebruiken voor play/pause, aan en uitzetten (long press), oproep beantwoorden en beëindigen. Boven en onder de fysieke knop heb je aanraak gevoelige touchpads, die respectievelijk het volume kunnen verhogen en verlagen of bij een lange aanraking het volgende of vorige lied laten afspelen. Het feit dat deze laatste geen fysieke knoppen zijn heeft voor mij zowel voor- als nadelen. Het grote voordeel vind ik dat je niet moet zitten zoeken naar de fysieke knop als je het volume even wil aanpassen. Je moet gewoon even over de de bovenkant van de rechterschelp wrijven met je vinger en vervolgens zal je een bevestigende bieptoon horen. Het grote nadeel hiervan is echter dat het wel enige ervaring verreist om een lied over te slaan. Bij mij leidde een eerdere poging van het overslaan van een lied, tot het verhogen van het volume. Maar eens je de exacte plaatsing gevonden hebt, is het echt piece of cake en zal je echt het voordeel ervan inzien.

Nu, uiterlijk en gebruikersgemak zijn bij een hoofdtelefoon maar de helft van het hele gebeuren. Hoewel deze punten zéker aandacht verdienen, is het natuurlijk ook zeer belangrijk dat de geluidskwaliteit je behoeften bevredigd. Ook op dit vlak stelde de Roam bluetooth on ear mij niet teleur. Mits je zelf het toestel een beetje durft te ontdekken, kan je wat spelen met de equalizer van je musicplayer. Standaard is het geluid nogal oppervlakkig, het mist de diepte en het gevoel dat je terugvindt in meer premium headphones. Maar zoals ik al zei, eenieder die een beetje kan prullen met een equalizer kan zeker een bevredigend geluid verkrijgen. Ikzelf luister graag naar zeer uiteenlopende muziekgenres, gaande van klassieke muziek en harde DnB tijdens intervaltrainingen, tot dance of popmuziek tijdens rustige duurlopen. Over al deze stijlen heen kan ik bevestigen dat je met de roam headphone zeker wel die extra motivatie doorgeeft tijdens het sporten. Het is natuurlijk geen uitblinker, maar dat kan je ook niet verwachten in deze prijsklasse.

Ben je een actieve sporter, een hardloper, een crossfitter of spendeer je vaak tijd in de fitness en ben je opzoek naar een draadloze on ear hoofdtelefoon die er ook nog eens netjes uitziet, zonder je portefeuille op een crashdieet te zetten? Dan kan ik je zeker de ROAM bluetooth on ear aanraden.

Heb jij ook een Roam Headphones Sport Bluetooth One-Ear (Groen, Zwart)?