Chenbro SR-103 (E-ATX, Geen PSU, Wit) Review

Peter 13 november 2005, 1.602 views

Chenbro SR-103 (E-ATX, Geen PSU, Wit)

Pluspunten

• Zeer stevig
  • Hl veel extra's
  • Zeen van ruimte
  • Perfecte kast

Minpunten

• Erg hoge prijs

Sinds juni dit jaar ben ik de eigenaar van een Chenbro SR-103, en naar mijn idee is dit zeker de perfecte kast. Ondanks de vrij hoge prijs van ruim 240 euro, de afwezigheid van de voeding en het blokkige uiterlijk van de kast, toch een zeer positieve user review van mijn kant.

De bezorging
De doos kreeg ik aangeleverd via de TGP Post, een pakje van een kleine 35 kilo, en ik kon niet wachten om de doos open te maken. Eenmaal opengemaakt vond ik daar de kast, omringt door vrij veel piepschuim voor bescherming. De kast zelf was wit, gezien dit de enige uitvoering was/is die hier in Nederland goed verkrijgbaar is. Naast de kast zaten er ook nog enkele foldertjes in de doos, met reclame over andere Chenbro producten, en een uitgebreide handleiding over de precieze werking van de SR-103 mocht ook niet ontbreken.

De kast zelf moest opengemaakt worden met een sleutel, welke als extra beveiliging benodigd zijn om de kast open te maken, maar ook om bij de 5,25'' drives en de aan/reset knoppen te komen. In de kast zelf vond ik een wirwar van snoertjes terug, aan vrijwel alles was gedacht. Er zaten sensoren om te meten welke sloten geopend waren, en zelfs welke deurtjes open stonden. Ook zijn er 8 LED lampjes beschikbaar, en is er een kleine speaker ingebouwd in de kast. Ook waren er bij de kast 16 harddisk klemmetjes geleverd, waardoor harddisken in de 5,25'' drives geplaatst kunnen worden, ruim voldoende schroeven en enkele stroomkabeltjes. Om het af te maken waren er ook nog 2 120mm fans bijgeleverd voor de koeling.

Linker en rechter kant?
De kast zelf biedt genoeg ruimte voor een PC met welke koeling dan ook. Door de twee compartimenten die de kast kent is er ruimte om intern een waterkoeling set te installeren, maar zelf heb ik het bij een Zalman 7700AlCu gehouden. In totaal is er ruimte voor 3 120mm fans, en op verschillende plekken kunnen andere, kleinere fannetjes ingebouwd worden. Aan de linker kant is de ruimte voor het moederbord, en daarmee ook de algemene PC onderdelen. De moederbord tray, welke ook nog eens uit te halen is, is gemaakt op de Extended ATX standaarden, en mocht je nog niet genoeg ruimte hebben dan zit er bovenin de kast ook nog de mogelijkheid om 6 extra Parallelle en Seriële poorten aan te sluiten. Ook is er aan deze kant ruimte voor twee floppy drives, welke ook te gebruiken zijn voor harddisken. Aan de voorkant van dit compartiment zitten nog een aantal sloten waar je waarschijnlijk ook iets mee kan, al ben ik er zelf nog niet precies achter wat.

Aan de rechterkant vinden we de acht 5,25'' sloten, twee plekken om de voedingen aan te sluiten en ruimte voor drie harddisken, welke door de 120mm outtake fan gekoeld worden. Daarnaast blijft er ook nog ruim genoeg ruimte over voor bijvoorbeeld een waterkoeling pomp, of enig ander onderdeel dat je enkel intern nodig hebt. Hier zou je bijvoorbeeld nog een extra harddisk tray kunnen maken. Vooral de mogelijkheid om twee voedingen in de kast te zetten is wat deze kast onderscheidt van anderen, je hebt namelijk de mogelijkheid voor een redundante voeding, of voor de echte gaming fanaten onder ons, twee aparte voedingen voor net die extra wattages. Met een beetje getweak is het zelfs mogelijk ook de rechter helft om te toveren tot een aparte PC behuizing, waardoor je dus 2 Pc's in één kast kan monteren.

Mijn mening
Ik heb de kast zelf zwart laten spuiten, omdat dit toch beter past bij het houten bureau dat ik heb. Stiekem heb ik zelfs ietswat van Femme afgekeken, en ook de blauwe balk aan de voorkant is aanwezig, gezien ik dit toch wel erg mooi vind staan. Tot nu toe nog geen enkel probleem ondervonden met de kast, hij is perfect stil (ik hoor mijn PC geheel niet), kan tegen heel wat stootjes door metaal van een millimeter dik, en geeft perfecte mogelijkheden indien je modificaties wilt aanbrengen op je PC, mede door de aanwezigheid van enorm veel ruimte. Voor mij is dit de perfecte PC kast!

PS: Het blauw van de foto lijkt vrij licht, dit is echter donkerder. De belichting is ietswat verkeerd.

Heb jij ook een Chenbro SR-103 (E-ATX, Geen PSU, Wit)?