Specificaties Race-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Colin McRae: DiRT 2, PC (Windows) Review

basb 19 december 2009, laatste update op 19 december 2009, 2.348 views

Colin McRae: DiRT 2, PC (Windows)

Pluspunten

• gameplay
  • grafisch mooi
  • performance is erg goed(alhoewel mijn systeem op moment van schrijven fors sneller is dan gemiddelde systeem....)
  • geluid goed
  • besturing goed

Minpunten

• BUGS in menustructuur
  • slecht ontworpen menustructuur
  • filmpjes waar je elke keer op moet wachten

Stabiliteit Score: 1
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Deze game heb ik "gekregen" bij de videokaart die ik onlangs gekocht heb, een ati 5870.

Ik hou eigenlijk niet zo van deze game-series, omdat ze doorgaans erg naar arcade neigen. Maar aangezien ik het toch had heb ik maar geprobeerd. Code ingevuld bij steam waarna een 8gbyte gedownload wordt wat met een klein uurtje binnen was.

Eerste indruk is dat deze game is wat need for speed prostreet/shift had moeten zijn. De presentatie, intro' s muziek enz. is erg in stijl van prostreet. Eerste hobbel die genomen moet worden is de ronduit waardeloze menu's. Je wordt uiteindelijk al aan de start gezet voordat je de controls ingesteld hebt. Maar een ram op de escape toets geeft het enige goede menu weer in de game waarna alles ingesteld kan worden. Hou er rekening mee dat sommige opties pas na een restart van de race of game aktief worden. Pas op met spel hard afsluiten(via taskmanager) je bent je instellingen kwijt als je deze de eerste keer pas ingesteld hebt.

Verder tot mijn grote schrik maakt deze game gebruik van microsoft live-id' s om je account bij te houden. Dit werkt zoals verwacht van een microsoft product, traag en onbetrouwbaar. o.a. inloggen gaat steevast traag en inlog-mislukkingen ben ik ook al tegen gekomen, omdat het microsoft-deel niet werkt.

Uiteindelijk dan het racen zelf! Waar een game echt om draait is wel erg goed uitgevoerd. De graphics, gameplay, geluid is allemaal erg goed. Mb.t. wagensetup kan niet teveel ingesteld worden. Met de ervaring van live for speed, is een bepering van instellingen eigenlijk juist positief. Bij lfs is het vaak meer een setup-wedstrijd dan race wedstrijd wanneer je met sterke racers tegen elkaar rijdt. Bij dirt-2 zal dat niet gebeuren, maar wel voldoende mogelijkheid om de setup een beetje aan je eigen rijstijl aan te passen.

Het rijden zelf is een mix van arcade en realisme, precies waar de need for speed series vroeger groot mee geworden is, hebben ze die lessen bij dirt2 heel goed toegepast. Ook erg geslaagd dat je voor nemen van hairpins echt eerst de verkeerde kan op moet sturen en daarbij timing essentieel is. Het rijden van een rally-course is gewoon gaaf. Met hoge snelheid langs beton blokken, rotswanden. Een verkeerde inschatting en je wagen gaat met hoge snelheid tegen het beton, rotswand enz. Echter 100% realisme is hier niet bij, de auto kan flink afgebeuld worden voordat er echt schade opgelopen wordt. Zo kom je vaak mee weg om met een achterwiel vol over een klein rotsblok heen te rossen.
Ook zijn er grote variaties in soorten races die je kunt rijden: rally, rallycross,
big SUV race om paar voorbeelden te noemen.

De besturing, die is gewoon goed. Geen enkele vorm van input-lag, ook op dit punt is dirt2 véél beter dan prostreet en shift waarbij je een bakje koffie kunt drinken wanneer je een andere kant op wilt gaan. Verder werkt de forcefeedback ook bij gamepads. Het is niet zo goed als in live for speed, maar het werkt tenminste. Iets wat je bij games van bijv. simbin kunt vergeten!

Samengevat:
Erg goede rally game, mooie mix van arcade en realisme. Alleen de problemen menustructuur en aantal irritante bugs moeten echt opgelost worden. Ook zou het fijn zijn als de intro filmpjes doorgedrukt zouden kunnen worden. Na 4x de logo's van amd, intel en codemasters gezien te hebben wordt het toch wel vervelend.

Edit: aanpassing gedaan ivm live-id's
Nieuwe live-account is geblokkeerd door microsoft met als gevolg dat ik nu dus de game opnieuw moet gaan kopen als ik het nog wil spelen.
Reden: je voert de cd-key in welke aan je live-id gekoppeld wordt. Deze is NIET overdraagbaar naar andere. Dat houdt dus in dat maximaal EEN persoon deze game kan spelen en verder niemand. Erg fijn als je in een huishouden woont waar meerdere mensen het spel willen spelen.
Kwaliteit en replaywaarde is dus echt nul komma nul. Game werkt niet meer bij mij. Dan maar me harddisk af!

Verder heb ik het echt helemaal totaal gehad met de verplichte filmpjes die niet af te breken zijn. Ik wil zelf uitmaken of ik die onzin filmpjes voor de 50ste keer wil zien of niet! In vervolg zal ik ook heel, heel erg goed opletten dat een game NIET met een live-id van microsoft werkt.

Heb jij ook een Colin McRae: DiRT 2, PC (Windows)?

Voor zover ik weet kan je helemaal geen games/keys koppelen aan Windows Live. Dit kan alleen bij steam. Het is idd zo dat als je problemen hebt met je steam-account, dat je de games die aan die account gekoppeld staan, je deze (tijdelijk) kwijt bent.
Windows Live slaat alleen achievements op, en je save-game.

Hoe zit het nou precies bij jou?

ps: Ik heb ook een grote hekel aan Games for Windows Live, laat dat duidelijk zijn. Waarom achievements opeens, ik heb ze nooit eerder gemist. Waarom zou ik mijn vrienden opeens gaan bijhouden in de zoveelste applicatie, daar gebruik ik mooi al jaren xfire voor. Voor chatten/voicechat hetzelfde. En dan idd dat af en toe je niet kan inloggen omdat er bij Microsoft dingen uit liggen, bah.
In game wordt meegedeeld dat je alleen saved games hebt wanneer je je profiel registreerd bij live-id van microsoft.

Zonder in te loggen wordt je getracteerd op de intro-filmpjes die minuten lang duren en niet afgebroken kunnen worden.
Leuke review, hier en daar wat aan de negatieve kant vind ik.

Ik heb de game gedownload.
Het doet me sterk denken aan GRID, het enige verschil is dat Dirt wat meer rally gericht is.
Menustructuren en rijeigenschappen zijn volgens mij identiek aan GRID.
Dit komt natuurlijk door dat Codemaster deze game uitgeeft.
De game doet me dan ook eigenlijk totaal niet denken aan welke game dan ook uit de NFS serie.

De menustructuur vind ik goed.
Het minpunt dat jij noemde dat je niet eerst je control of opties kan instellen vind ik ook niet helemaal handig, maar aan de andere kant stonden ze ook al goed.

Introfilmpjes kun je inderdaad gewoon overslaan.
Wat ik wel hindelijk vind is dat je de verschillende venster na een race niet zo kan doortikken.
Als je perongeluk een verkeerde difficulty selecteert, ben je 5min verder voor je op de goede zit. Maargoed klein detail.

Over het algemeen vind ik het een leuke racegame.
Hij is wel wat aan de makkelijke kant (zelfs Xtreme of Hardcore is te doen)

Geen problemen met windows live overigens.

[Reactie gewijzigd door RegurBellej op 19 december 2009 12:20]

hoe kan je deze game nou zo' n score geven?
over de replaywaarde ben ik het wel met je eens daar heb je gewoon geen zin in :P
ik heb het spel via steam en ik heb nooit enig probleem ervaren.
Je hebt het over bugs, kun je dat onderbouwen?
bug 1: instellingen worden niet altijd direct aktief, maar pas na herstarten race. Game meld daar niets over.
bug 2: blijven hangen in de menu's, game draait nog maar gebeurd verder niets meer
bug 3: setups opslaan zorgt voor een loop met melding dat de setup al bestaat. Alleen uit te komen door spel af te sluiten.
Bug 4 fout ontwerp: na meer dan 8x melding weggedrukt te hebben dat ik het spel niet moet afsluiten wanneer deze de save-game aan het opslaan is, zou het wel fijn zijn dat ik zou kunnen kiezen dat die melding niet meer getoond wordt.

[Reactie gewijzigd door basb op 14 december 2009 02:03]

edit:
bug 5: live-id kapot, game weg. Door probleem bij microsoft doet het nieuw aangemaakte account niet meer. Deze is geblokkeerd en in alternatieve email zit een typfoutje. Ik weet dus het juiste wachtwoord maar krijg doodleuk de melding dat account geblokkeerd is.
Les 1 voor software-makers: Gebruik geen loginsystemen van microsoft!
goede review, alleen de filmpjes kan je (bij mij) gewoon overslaan door een paar keer op enter te rammen ;)
slecht ontworpen menustructuur

hoezo? is tenminste weer eens iets anders
Spel draait op een PC, daar heb je een verdraait handig apparaat om door de menu's heen te gaan om opties in te stellen. men noemt dat een muis :+
Verder is het kiezen van reces enz. wel mooi ontworpen, maar elke keer die vertragingen erin om het allemaal mooi te presenteren wordt al snel knap irritant.

Race duurt maar 1-5 minuten, dan wordt 2 minuten navigeren, laden enz. enz. behoorlijk vervelend. Het is elke keer wachten op animaties die na 5x gezien te hebben gewoon vervelend zijn. Bijv. na keuze van een race wordt track geladen waarna eff wat commentaar komt, vertragend, langzaam stroef gevoel geeft het! na 123x dat stukje afgespeeld te hebben. Races zijn te kort voor zoveel bla-onzin. Netto ben je helft van de tijd maar aan het racen. Simpel menu met de race/setup-opties en zet me meteen aan de start!

verder is de hele opzet van presentatie regelrechte jat/kopie werk van need for speed prostreet. In dat opzicht is het helemaal niks nieuws.

[Reactie gewijzigd door basb op 14 december 2009 02:10]

Heb de game ook bij m'n kaart gekregen en wilde zelf een review schrijven, maar kan me hier prima in vinden. Steam werkt ok. Maar dan MS Live, een verschikking. Ook de verplichte filmpjes, en de menu struktuur, 2bad. En geloof me ik heb op enter en escape lopen rammen, de toetsen zagen bond en blauw. O, nee, dat is m'n G19 8)7
Hier wil ik ook wel op reageren ;)
Game is echt goed doordacht maar ik kan me best inleveren in jouw ontevredenheid.

Zelf had ik meer van verwacht en zeker richting rally rijden en minder van arcade.
Ze zijn helemaal afgedwaald van de echte Colin reeks wat wel erg jammer is.
WRC rijden zit dus mooi niet meer bij en dat was het leukste aan een rally game.
Wat ik het meest mis in DIRT2 ( is en blijft persoonlijk ), zelfde te kort koming was in DIRT en GRID :| , racen in een slechtere weer omstandigheden, regen, sneeuw, bagger en ijs ontbreekt helemaal. Je rijd alleen in zonnige dagen (en ik ben niet zo mooie weer rijder ;) ) en af en toe na ( vermoedelijk ) een regenbui… of zo …met wat plassen links en rechts en dat vind ik dus zo jammer in zo'n "spel van het jaar" .

Windows Live is echt een ramp en ook voor mij zit online game niet meer bij. Eerlijk gezegd is de verbinding nooit tot stand gekomen..... met een mededeling dat in mijn regio geen Windows Live connectie mogelijk is en na een paar pogingen ben ik mee gestopt om een oplossing te gaan vinden.

BUGS in het menu... heb ik alleen met DEMO versie gehad op VISTA 64bit versie toen ik nog X-Fi kaartje had, nu met Windows 7 (en zonder X-Fi ) draait het spel zonder mankementen... dus misschien is iets met de driver van X-Fi kaartje??

En na het uitspelen van bijna alle race games zie ik helemaal geen vergelijking met NFS reeks.... in geen opzichten, ik ben echt benieuwd waar jij de overeenkomsten in ziet ?

Filmpjes in het begin kan je met “enter “ een keer overslaan ( zo gaat het op mijn computer )

Hopelijk komt nog ooit een echte rally game van Codemasters die wel voldoet aan WRC/IRC belevenis.
Ik heb helemaal geen bugs ondervonden, ik heb het spel ook niet gepatched