Fractal Design Define Mini C Window

Specificaties Small form factor • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define Mini C Window Review

StrataWhite 4 mei 2017, 701 views

Fractal Design Define Mini C Window

Veel bang for buck! Geen poespas, gewoon een prima kast voor een niet al te hoge prijs. Wilde een stillere en kleinere kast. Verbaasde me over de bovengemiddelde bouwkwaliteit. Hij is heerlijk stil (watergekoelde cpu, radiator met 2 fans). Klein, maar toch genoeg inbouwruimte, al is het kabelmanagement ietwat krap.

Pluspunten

• Robuust
  • Lekker stil
  • Strak uiterlijk
  • Ruimte voor 3x SSD achter moederbord
  • Genoeg inbouwruimte
  • Veel koelmogelijkheden

Minpunten

• Tussen voeding en HHD tray weinig ruimte voor kabels
  • Window had iets kleiner gemogen

Wilde een kleinere en stillere kast voor mijn nieuwe systeem, vorige zat in een Corsair Carbide 500R. Dat is gelukt! Mooie en praktische kast, weinig poespas en prima kwaliteit. Mijn eerste Fractal Design.

Looks
Ik wilde een strakke kast, die minder opviel, maar wel een nette uitstraling had.
De mat zwarte coating is netjes. het voorpaneel had ik wel liever van aluminium gezien voor de extra touch, maar dat zijn extra's. Het window geeft een mooie blik op alle componenten.

Bouwkwaliteit
Bij de eerste ontmoeting viel me het gewicht op, hij is aan de zware kant, en dat is voor mij positief. Het is een degelijke kast, het materiaal is stevig en de afwerking kan bijna niet beter, alles past goed en sluit netjes op elkaar aan, geen scherpe randjes of slordigheden. Het geluiddempende materiaal op de zijpanelen geeft deze ook meteen wat sterkte, waar de panelen van andere kasten vaak 'flimsy' zijn, zijn deze platen veel moeilijker te buigen en voelen ze stevig aan.

Inbouwgemak
Het inbouwen van de componenten ging vrij soepel. Doordat je de voeding op een tray schroeft in plaats van op de kast zelf, kun je deze er uit schuiven, wat het bekabelen wat makkelijker maakt. wat betreft hoogte van de koelers zouden de meeste gangbare luchtkoelers er in moeten passen en ook wat betreft videokaarten zou het geen probleem moeten opleveren, je zou zelfs nog één van de fans voorin kunnen verwijderen.

Het gat in het moederbord paneel is groot genoeg zodat je je aftermarket koeler eenvoudig kan installeren. Hiervoor moet je wel eerst het plaatje voor het monteren van de SSD's weghalen, maar dat is in een handomdraai gebeurd met een duimschroef. Dit plaatje is een uitkomst, bied ruimte voor 3 SSD's zonder nuttige ruimte in beslag te nemen!

De tray voor harde schijven is een ander verhaal. Deze zit voorin "onder de motorkap" vast geschroefd op de bodem van de kast. Je kan de tray los halen en iets verschuiven of door het luikje helemaal verwijderen. Dit is de enige manier, ik had liever gezien dat deze ook via de achterkant te verwijderen was. De HDD tray zit namelijk behoorlijk in de weg tijdens het aansluiten van de voeding. Mijn tip dan ook: plug eerst je kabels in je voeding voordat je deze in de kast zet, en trek de kabels meteen onderdoor en langs de HDD tray naar achter.

Kabelmanagement
Het grootste deel van mijn kabelmanagement problemen waren veroorzaakt door de HHD tray zoals hierboven beschreven. Fractal heeft wel z'n best gedaan om het zo netjes mogelijk te houden, zo zijn er verschillende kleine hoekjes en gaatjes voor kleinere kabels van bijv. fans. Voor de grotere kabels, met name de 24v is het echter krap. Er is ruimte en het past, en nu waren mij kabels ook vrij stuk, maar wil je het echt strak hebben zul je er wat aandacht aan moeten besteden.

Accessoires
Geen poespas of spul wat je nooit gaat gebruiken, gewoon voldoende schroefjes en een basic handleiding :)

Conclusie.
Voor de prijs krijg je veel bang for buck met weinig poespas. De kwaliteit is gewoon goed en de prestaties ook, prima kast!

Heb jij ook een Fractal Design Define Mini C Window?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen