Roam Headphones Bluetooth Hook Headphones (Goud) Review

sheeling 4 mei 2017, 227 views

Roam Headphones Bluetooth Hook Headphones (Goud)

Dit is een prima bluetooth hoofdtelefoon voor een degelijke prijs. De hoofdtelefoon maakt snel verbinding, zit lekker en stevig vast. Geluid is wat aan de doffe kant, maar afhankelijk van de muziek merk je hier na een tijdje weinig van. Prima voor de beginnende en recreatieve sporter!

Pluspunten

• Blijft goed zitten
  • Prima prijs/kwaliteit
  • Eenvoudig in gebruik

Minpunten

• Kabel niet op maat te maken
  • Geluid is vrij dof

Review Roam Hoofdtelefoon

Unboxen

Vandaag kreeg ik de Roam Bluetooth Hook Sports Hoofdtelefoon Goud geleverd. De eenvoudige verpakking toont goed het uiterlijk van de hoofdtelefoon en is snel uitgepakt. In de verpakking tref je de hoofdtelefoon aan, de micro-USB kabel en twee extra setjes dopjes voor grotere en kleinere oren. Standaard is het middelste setje dopjes op de hoofdtelefoon bevestigd. Een korte handleiding vertelt in het Engels de technische specificaties en hoe de hoofdtelefoon te gebruiken. Voor de weinige knopjes die de hoofdtelefoon fysiek kent zijn er vele functies te gebruiken. Functies zoals volume, vorig en volgende nummer, telefoontjes aannemen met de ingebouwde microfoon, pauzeren en zelfs het terugbellen van het laatst gebelde nummer.

Specificaties

- Bluetooth 3.0 met 10 meter bereik
- Opladen duurt ongeveer een uurtje
- De hoofdtelefoon kan twee uur afspelen
- Water en zweet bestendig
- Ingebouwde microfoon
- Passieve geluid isolatie

Vooral de speeltijd zou voor de duursporters nog wel eens parten kunnen spelen. De snelste marathon is nog nooit onder de twee uur gelopen, dus helaas zal de duur van de Roam dus hier niet aan voldoen. Voor de sporters die enkele keren per week een uurtje rennen zal dit niet als nadeel gezien worden.
Daarnaast beschikt de Roam over de standaard sport specificaties, want een beetje sporter wil uiteraard niet dat door een regenbui of zweetdruppel de muziek er mee ophoud. Van deze zaken is de Roam dus prima voorzien, dus op papier voldoet de hoofdtelefoon aan de meeste eisen van de actieve sporter.

Uiterlijk en pasvorm

De Roam Bluetooth Hook Sports Hoofdtelefoon ziet er goed uit. Keurig mat afgewerkt, minimalistisch en een plat geslagen kabel. Deze zorgt ervoor dat de kabel minder snel in de knoop gaat, waardoor kabelbreuk toch echt een serieuze uitdaging wordt. En afhankelijk van de sport die uitoefent brengt dit natuurlijk meer voordelen met zich mee. Het eerste wat me wel opvalt is dat de kabel tussen beide oordoppen erg lang is, uiteraard voor verschillende mensen geschikt. Maar ik mis de mogelijkheid om de kabel in te korten voor mijn persoonlijk maat.
De bediening van de hoofdtelefoon speelt zich enkel af op het linkerdopje. Dit is even wennen in het begin, want persoonlijk ben ik hoofdtelefoons gewend die de bediening aan de rechterkant hebben zitten. Aan de onderzijde van het dopje zit de ingang voor de micro-USB kabel. Aan de bovenzijde zit het lampje voor de bluetooth verbinding en een plus- en minknopje. Aan de zijkant van het dopje zie je de merknaam en het logo. Achter het logo zit heel subtiel een knopje weg gewerkt voor het opnemen en afbreken van een telefoontje, of voor het starten en pauzeren van de muziek. Het rechteroortje heeft ook zo’n mooi logo op de zijkant, maar hier zit geen functie achter verwerkt.

Allereerst heb ik de Roam geprobeerd met de middelste dopjes die er standaard opzitten Het indoen van de dopjes vergt een speciale techniek, wat mij betreft mag hier meer aandacht aan besteed worden in de minimalistische handleiding. Uit ervaring met andere sport hoofdtelefoons duurde de gewenning van indoen bij mij niet erg lang, ongeveer 5 minuten. Maar ik kan me voorstellen dat iemand voor wie zulk soort dopjes compleet nieuwe zijn dit een vroegtijdige irritatie kan opwekken die achteraf nergens voor nodig blijkt te zijn. Een simpele instructie zou voldoende zijn: ‘haak over het oor doen, dopje zachtjes aandrukken en dan met een korte draai naar voren in het oor vastzetten’.
De middelste dopjes werkten niet voor mij, dus ik ben direct overgestapt naar de grootste maat, die past perfect.
De dopjes zitten prima, ook na een half uurtje dragen. Ze zitten goed stevig in mijn oren en een zachte ruk aan de kabel zorgt er niet voor dat ze anders gaan zitten, ideaal. De haken om mijn oren bieden dus een goede weerstand, al had ik ze graag wat strakker om mijn oorschelp heen gehad. Dit is helaas niet zelf aan te passen, evenals de lengte van de kabel.

Bluetooth koppeling en geluid

Allereerst moesten ze natuurlijk even gekoppeld worden door middel van Bluetooth. De knop op de zijkant dient hiervoor ingedrukt te worden tot het lampje aangaat. Simpelweg het apparaat selecteren in je Bluetooth voorkeuren op je mobiel en de verbinding komt direct tot stand.

De dopjes zien er dus goed uit, zitten op zich prima, maken eenvoudig verbinding, maar hoe is het geluid? Vaak toch wel een heel belangrijk onderdeel van een hoofdtelefoon.
Ik begon de test met een setlist van mijn eigen coverband, veelal harde rockmuziek. Het eerste wat me hierbij opviel is dat de Roam een vrij dof geluid heeft, een beetje gedempt kun je het ook noemen. Mijn andere hoofdtelefoon is heel helder, wat beter past bij de hedendaagse muziek. Maar de Roam heeft dan ook een andere muzieksmaak ben ik achter gekomen. Er is voldoende bas en helderheid aanwezig om de instrumenten te kunnen onderscheiden. Als drummer is de bas voor mij altijd belangrijk en die geeft toch een zeer plezierige kick in mijn oren bij een stevig rocknummer. Om die reden ben ik even terug gevallen op mijn hardloopmuziek, old school rock n’ roll. Die hedendaagse muziek laat ik persoonlijk vaak een beetje links liggen, ik ren toch lekkerder op een nummer van Creedence Clearwater Revival als op een nummer van The Weekend. Smaken verschillen zeg ik maar.
Die meer gerijpte muziek kan de Roam goed aan, het doffe tintje over elk nummer geeft een mooie ervaring die me stiekem een beetje denken aan een platenspeler. Helaas was er een incidenteel kraakje te horen op de lijn, hetgeen natuurlijk niet helemaal hoort, maar ook werkte dit wel voor de situatie die ik hierboven heb beschreven. Dit is ook enkel voor de zeer goede luisteraars, een sporter die ondertussen heerlijk naar de blauwe lucht staart zal hier niets van merken.
De hoofdtelefoon blijft lekker zitten tijdens het rennen, maar af en toe merkte ik dat het inkorten van de kabel wel mijn voorkeur geniet. Ik zit er dan ook aan te denken om met een klein tay-ripje het inkorten zelf maar te realiseren. Bij veel zweet en een flinke regenbui blijft de Roam ook goed zitten. De verbinding blijft goed tot stand tijdens het ‘normale’ lopen. Bij een route met wat meer obstakels merkte ik dat af en toe de verbinding even een kleine onderbreking heeft. Dit wordt echter wel snel opgelost. Evenals de plek waar je je mobiel vast hebt tijdens het rennen. In een sportbelt op een vaste plek was de verbinding stabieler dan wanneer je een sportarmband gebruikt. Veel bewegingen met je arm doen de verbinding hier en daar geen goed, maar wordt wederom snel weer opgepakt. De verbinding is dan ook geen enkele keer helemaal uitgevallen, dus dit be´nvloed je workout niet drastisch.

De Roam Bluetooth Hook Sports Hoofdtelefoon is naar mijn mening een hoofdtelefoon voor recreatie sporters met een enigszins oudere muzieksmaak. Voor de prijscategorie waar de Roam in valt mag je een degelijk apparaat verwachten, maar verwacht geen kwaliteit als die van bijvoorbeeld Bragi of Bose. Hij is beter te vergelijken met een JBL of Philips hoofdtelefoon met dezelfde specificaties. Een prima hoofdtelefoon om lekker mee beginnen te rennen als je geen last wil hebben van kabels. Voor de geoefende sporters met een actievere levensstijl dan enkel wat rennen voldoet de hoofdtelefoon niet aan alle eisen. Maar zoals ik al eerder heb gezegd, smaken verschillen, net als je eigen persoonlijke wensen. Ikzelf heb er nu weer een mooie hoofdtelefoon bij voor mijn wekelijke runs met mijn hond, hiervoor voldoet de Roam aan mijn eisen, gezien mijn muzieksmaak. Maar voor de langere en actievere workouts zal ik terugvallen op een ander segment hoofdtelefoon.

Heb jij ook een Roam Headphones Bluetooth Hook Headphones (Goud)?