Netgear DGN2000 Review

Roland78 1 juli 2011, laatste update op 1 juli 2011, 3.783 views

Netgear DGN2000

Pluspunten

• Lage prijs
  • Goede specificaties
  • Stabiliteit
  • Betrouwbaarheid
  • Snelheid
  • Eenvoud in gebruik
  • 2 jaar garantie met prima service

Minpunten

• Niet duurzaam (lan-verbinding verslechtert na verloop van tijd)

Beheerbaarheid Score: 4
Algemene beoordeling
Voor de algemene beoordeling van de Netgear DGN2000 modem-routercombinatie (mrc) wil ik graag beginnen met de reden van aankoop. Ongeveer anderhalf jaar geleden nam ik adsl internet. Aangezien een Zyxel wireless mrc bij Telfort destijds 70 extra kostte, koos ik er voor om het standaard modem te nemen en er zelf een aparte wireless router van Linksys bij te kopen, de WRT160N. Dat bleek een grote vergissing.
Op basis van de goede naam van Linksys en de aantrekkelijke specificaties van het apparaat dacht ik een winnaar in huis te krijgen, maar ondanks tig keer opnieuw instellen, upgraden van de firmware, veel tijd en een hoop gevloek bleef het apparaat maar kuren vertonen. De verbinding werd steeds gedropt, het apparaat was niet zichtbaar voor wireless clients en er traden regelmatig dhcp-errors op in combinatie met het Zyxel modem van Telfort.
Het was dus hoog tijd voor een nieuwe set-up. Bij voorkeur wilde ik een alles-in-n-kastje met wireless-n en zo goedkoop mogelijk. Extra features (usb, extra bereik of bandbreedte) heb ik niet echt nodig. In de pricewatch was de DGN2000 van Netgear veruit de goedkoopste mrc voor mijn wensen. Nu ik het kastje een week in huis heb, besef ik dat ik deze keuze veel eerder had moeten maken.
Na het overnemen van wat instellingen van mijn Zyxel modem, werkte alles gewoon direct en heb ik geen enkele gedropte verbinding meer gehad. Het bereik en de snelheid zijn even goed, zo niet beter dan bij de Linksys.
Ik ben geen erg geavanceerde gebruiker van de router (geen aparte firewalls, game-instellingen, proxy's etc.), maar heb wel een arsenaal aan verschillende apparatuur aan mijn router gekoppeld: een vaste vista-pc en wireless een iPod touch, Nokia E71 en MacBook Pro.
UPDATE 11-5-2011: Gewijzigd naar voldoende.
UPDATE 1-7-2011: Gewijzigd naar goed.

Features
Voor thuisgebruik zijn de features gewoon goed te noemen. Wireless-n heeft standaard een goed bereik en de snelheid is voor het kijken van YouTube HD ruim voldoende. Er zit geen usb-aansluiting op, dus je kunt geen standaard externe harddisk gebruiken als nas. De meerprijs van een lan-schijf ten opzichte van een usb-schijf is echter lager dan de meerprijs van een usb-mrc ten opzichte van de Netgear DGN2000.
Verder heeft deze mrc vier ethernetpoorten, n wan-poort, wireless-n, een aan/uitknop!, wireless aan/uitknop en een wps-knop (wifi protected set-up). Van wps heb ik zelf overigens geen gebruik gemaakt, ik heb handmatig de instellingen doorgevoerd. Ook zitten er twee 'voetjes' bij de router geleverd om hem rechtop te kunnen plaatsen.

Beheerbaarheid
Voor mijn situatie is de beheerbaarheid van de mrc goed. Er zijn ongetwijfeld geavanceerde zaken die deze mrc ontbeert, maar ik mis ze niet. Het webmenu van de mrc is erg uitgebreid, maar ik heb slechts in drie tabs wat hoeven wijzigen om het apparaat werkend te krijgen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Goede snelheid, goed bereik, altijd vindbaar en geen gedropte verbindingen. Zeer goed dus.
UPDATE 11-5-2011: Verbindingen via lan zijn inmiddels erg traag (ca. 1mbps). Dit blijkt een bekend probleem te zijn (http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=57507), maar Netgear reageert niet op vragen over de garantie. Wifi werkt nog prima, dus met een dongle aan de pc kan ik nog wel even vooruit tot er glasvezel en een WNDR3800 komt. Beoordeling van zeer goed naar slecht.

Ondersteuning
Op de internationale site van Netgear is een firmware-update van 1 oktober 2009 te vinden voor deze mrc (v1.1.8). Deze is niet te vinden op de Nederlandse site, wat een klein minpunt is. De huidige firmware van mijn mrc is v1.1.1, maar ik ga deze niet wijzigen omdat alles toch al goed functioneert. Ik ben wel van mening dat alle updates voor producten (handleidingen, drivers en firmware) altijd snel en compleet op de Nederlandse website te vinden moeten zijn. Hier scoort Netgear een krappe voldoende.
UPDATE 11-5-2011: slecht.
UPDATE 1-7-2011: goed. Een maand nadat ik Netgear gemaild had, hebben ze contact met mij opgenomen en is de router netjes onder garantie gemaakt of omgeruild. Ophalen en verzenden gaat netjes via UPS en in vier werkdagen had ik de mrc weer thuis.

Ik heb deze mrc gekocht bij Azerty voor het luttele bedrag van 54,20 inclusief verzending. Gezien de prijzen voor losse wireless routers, andere mrc's en gezien de specificaties, vind ik dit bijzonder laag. Aangezien alles in de praktijk ook vlekkeloos werkt is het bedrag gewoon een schijntje. Fabrikanten van andere routers zullen met goede argumenten moeten komen om een meerprijs ten opzichte van deze mrc te verantwoorden.
UPDATE 11-5-2011: Gewijzigd naar voldoende vanwege de slechte duurzaamheid.
UPDATE 1-7-2011: Gewijzigd naar goed, vanwege de goede service.

Heb jij ook een Netgear DGN2000?

Heb je ook last van de oververhitting die sommige reviews aangeven ?
Ik heb mijn zyxel ook door dit modem vervangen, maar krijg vooralsnog geen internet.

Kun jij aangeven welke instellingen je in het modem hebt gezet?
hoe heb je het aan de werk gekregen met telfort ik heb ook handmatig alle ip adressen dns servers enzo eropgezet, llc en de vpi/vci op 0 /34 ook nog eens het mac adres, alleen de lan instellingen niet, maar die zijn lokaal dus dat zou niet uit moeten maken.

ik krijg internet, maar de volgende ochtend heb ik het niet meer, volgens de router eigenlijk wel maar dit gebeurt elke ochtend weer..... zit dan nog wel op mijn netwerk maar niet op internet.

ik gebruik 2 pc's met win 7 en een mac pro en een linuxbakkie allen op netwerk alllen geen internet.

zou graag jou specs willen zien.

alvast bedankt
Er zit ook een knop automatisch instellingen zoeken o.i.d. Als je daar op klikt, zoekt de router zelf alle instellingen van de internetverbinding op. Werkt prima!
Ok perfect. Ik had vooraf het mac-adres en wat andere instellingen van het modem genoteerd. Later heb ik de instellingen op de Netgear hetzelfde gemaakt en alles werkte! Letterlijk minder dan vijf minuten werk.
Ik heb daar niets van gemerkt. Ik heb zojuist even gevoeld of het apparaat warm was, maar het was hooguit lauwwarm.
Bedankt voor de review, goeie keus trouwens om je firmware niet up te daten, bij routers is de regel "if it ain't broken, don't fix it" zeker van toepassing !
Niet dat ik binnenkort over kan op glasvezel, maar wanneer ga je over?
Ik wil al jrreeen, maar KPN doet (steeds) stom(mer).

Ik zat sterk te twijfelen of ik mijn Siemens modem in langdurig gebruik wil(de) houden icm 'n -nieuwe- (smb-)router of dat ik 'n nieuw consumer modem/router zou nemen..
Ik heb ipv bijv. de WNDR3800 of Draytek 2310Vn router, geopteerd voor de DGND3700..
Zo'n AVM Fritz!box Fon WLAN 7390 is prachtig, maar 'n tikkie off budget so to speak :X
Ik hoop in November/December; wanneer er afdoende ervaring is/geen DOA blijkt te zijn, 'n review van dat modem c.q accesspoint in elkaar te (kunnen*) draaien.
Ik heb 'm pas net besteld namelijk :P

*: slechte gezondheid.