Shure Remote + Mic Accessory Cable (RMCE) Review

hvercruyssen 4 mei 2017, laatste update op 1 augustus 2017, 208 views

Shure Remote + Mic Accessory Cable (RMCE) (Product gekocht)

Na lang wachten, eindelijk de nodige update voor de CBL-M+-K-EFS. Deze upgrade voor je SE-monitors is echt een aanrader.

Pluspunten

• Vervomrbare oorbeugels
  • Rechte, slanke 3,5mm jack
  • Niet-knoopbare kabel

Minpunten

• Resonantie bij gebruik afstandsbediening
  • Eigen spraakfeedback

Mijn eerste review op Tweakers. Tweakers-reviews kunnen als ontspanning voor me zijn, tussen het werken door. Voor veel van mijn hardware die ik aan- of verkoop zal ergens wel een TWKRS-review bijgedragen hebben. Dus, geef ik jullie er eentje terug!

Ik kocht in november 2016 een iPhone SE.
Kort daarna volgende een Spigen Neo Hybrid cover.
En plots paste mijn Shure SE315's niet meer: de dikkere haakse 3,5mm jack paste niet meer.
Voor 9 zou ik een Lightning-to-jack kunnen kopen. Twijfel. Dus kocht ik het niet.
Twee weken later strompel ik door het web heen en stuit ik op de Shure USA pagina, waar de RMCE werd toegelicht. 15 min later heb ik de mijne besteld bij Musicstore.de

Wat

Shure heeft na lang wachten een update uitgebracht van zijn CBL-M+-K-EFS die naar mijn mening nooit heeft kunnen bekoren.

Shure doet er goed aan een update uit te brengen. Spreek maar van een waardige upgrade.
De RMCE is de nieuwe microfoon- en afstandsbediening uitbreiding voor de SE-monitors, die zowel in een 3,5mm jack uitvoering als een Lightning-uitvoering komt.
Shure heeft er tijd in gestoken om dit product te ontwikkelen.
Dat zie je aan:
  • de rechte, slanke 3,5mm jackaansluiting
  • de oorbeentjes die vormvast zijn
  • een afstandsbediening met de nodige functies
  • behoud van Shure-kwaliteit

Waarom

De CBL-M+-K-EFS was (volgens de Tweakers-productpagina) ter beschikking sinds 1 januari 2016.
Deze kon niet typen aan de standaard meegeleverde uitvoering: het ontbrak aan vormvaste oorbeentjes en de 3,5mm jack waarbij de aanhechting even breed is als de jack zelf.
En dat voor een prijs van ca 55? Bedankt, maar nee bedankt!

De nieuwe Apple-trend die de jack aansluiting laat voor wat het is, dwingt fabrikanten hun productlijnen te updaten.
De RMCE en de RMCE-LTG (nog niet te koop) is daarop het antwoord van Shure.

Gebruik

Een klein doosje arriveerde per UPS.
Daarin zit een plastiek zakje met je kabel en 2 documenten: Shure garantie verklaringen en een korte handleiding.

Eens uitgepakt ontkoppelde ik mijn standaardkabel, maakte ik gebruik van de moment om ook de vergulde connectors mooi schoon te maken met de (indertijd) meegeleverde tool.
Enkele minuten later is de lichte oxidatie verdwenen, prik ik de nieuwe kabel op m'n 315's en good-to-go.

De afstandsbediening doet exact wat moet.
Op de fiets of tijdens het sporten is dit een echte meerwaarde. Over de klankweergave spreek ik me hier niet uit, dat zou een andere review zijn.

Sinds kort gebruik ik hem ook voor mijn zakelijke Skype-calls. Lekker volle klank en de mensen verstaan me goed.

For those out there die zichzelf ooit rijke, volle klank hebben aangeschaft door Shure's te kopen, kunnen van hun geliefde hoofdtelefoon een dagelijkse companion maken. Het wachten waard, ook als je voor de LTG-versie zou gaan.

UPDATE 06/07/2017
Heel tevreden van deze uitbreiding!

Eerst had ik de indruk dat de remote/mic-module wat aan de hoge (rechter)kant zat, maar mensen (en Siri) verstaan me klaar en duidelijk.
Nog beter: ruisonderdrukking! Gesprekspartners hadden zelfs niet door dat ik op de fiets aan het bellen was, waar ik voorheen niet belde vanwege het niet duidelijk verstaan.

Wat wel opmerkelijk is, is mijn eigen spreekvolume.
Mijn Shure's sluiten goed aan, en aangezien het om monitors gaat is dat ook de bedoeling. Maar je krijgt dus weinig auditieve feedback over je spraakvolume.
Ik let erop, en soms lijkt het alsof ik fluister maar komt klaar en duidelijk door.

Wegens verhuis ben ik jullie de foto's nog verschuldigd.

Heb jij ook een Shure Remote + Mic Accessory Cable (RMCE)?

Leuke en handige review

Waar heb je ze gekocht. Ik ben op zoek :)
@FrOnT242
heb ik de mijne besteld bij Musicstore.de
Ondertussen is de RMCE-Lightning versie ook uit... Een woppin' 99.

[Reactie gewijzigd door hvercruyssen op 6 juli 2017 13:33]

Thanks. Ik heb ze in middel maar beide besteld :)
@FrOnT242
Hoe bevallen je kabels je?
Geen zin om je LTG-versie te reviewen? :)