Specificaties Bedraad Qwerty met Romer-G switches - Bekijk alle specificaties

Logitech G413 (Qwerty US) Zwart Review

Foritain 4 mei 2017, laatste update op 5 juli 2017, 2.674 views

Logitech G413 (Qwerty US) Zwart (Product volledig gesponsord)

De stap van Logitech om borden met een metalen top laag te maken pakt positief uit: de G413 voelt uitstekend en ziet er ook lekker degelijk uit. De featureset is geven en nemen zodat de prijs laag kan blijven. Het resultaat is een goede prijsvechter met kwaliteit aan de basis.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking uitstekend, in deze prijsklasse extra zo.
  • Romer-G biedt m.i. een prettige, toegankelijke aanslag vergelijkbaar in gevoel met MX Brown.
  • Merkbaar stiller dan (niet-silent) Cherry MX
  • Nu ook in een soort van US Layout. In elk geval een brede linker shift woop.
  • Backlit (rood, of wit voor de zilveren versie)
  • Prijs-kwaliteitverhouding keurig.

Minpunten

• Geen fysieke media keys, polssteun, RGB verlichting; redelijk low-nonsense
  • Goed opletten welke layout je waar koopt, de shops zijn soms wat onduidelijk.
  • Logitech G software uitstekend, maar in dit geval wel redelijk geknepen wat features betreft.
  • Let op bij verwijderen keycaps, plastic pinnetjes waarmee ze vast zitten kunnen dan breken.

Logitech G413 Mechanical Gaming Keyboard review

- Inleiding
- Uitpakken
- Bouw en features
- Specificaties
- Prestaties
- Software
- Verlichting
- Conclusie

Vandaag brengt Logitech hun nieuwste mechanische rampl.. toetsenbord naar de markt, de “Logitech G413 Mechanical Gaming Keyboard”. Een low-nonsense aluminium bord met een focus op stevigheid en een lage prijs. Met low-nonsense doel ik op het feit dat hier geen RGB verlichting op zit, geen extra rij macro toetsen of extra fysieke volume knoppen op zitten, of dat er een polssteun bij zit; allemaal om de prijs te drukken. De afgelopen paar weken konden we alvast met dit bord aan de slag en ik wil best verklappen dat ik denk dat ze hun doelstelling om een betaalbaar maar bovenal solide plank neer te zetten duidelijk weten te halen.

De Logitech G413 komt met een adviesprijs van 99 euro en komt in twee kleurstellingen: zwart met rode verlichting, en zilver met witte verlichting, al lijkt het erop dat die laatste vooralsnog niet naar Nederland komt.

Zoals gezegd low-nonsense, oftewel het uitpakken van de compact gehouden verpakking is een redelijk gangbare aangelegenheid. Een toetsenbord, een keycap puller, maar dan toch wel die set extra keycaps. Die zijn niet extreem anders of opvallend, maar hebben simpelweg een wat meer aanwezige vorm wat je gaming vingers net wat eenvoudiger op de WASD of andere combinatie weet te houden.

Van Logitech waren we tot dusver vooral toetsenborden gewend waar de switches wat meer binnen de behuizing vallen, al kennen we van verschillende concurrenten het concept van een stalen plaat en de meer ‘op’ de plaat gemonteerde switches. Ook daarin zien we bouwkwaliteit en afwerking echter wisselend terug en het is positief dat Logitech ondanks de budget-doelstelling de gevoelskwaliteit toch erg hoog weet te houden. Het bord voelt en ligt zo stevig als een flink duurder model, of zet positief af tegen praktisch welk bord dan ook rond de 100 euro. De binnen het full-size segment beperkte afmetingen laten weinig ruimte voor opvallende zaken om te tonen, anders dan de geborstelde afwerking waar we natuurlijk best blij van mogen worden.

Onderop zien we een stevige voet en twee opvallende kabelgoten: één voor je muis als bungee-alternatief, en één om je headset onder je toetsenbord door te laten voeren zodat de kabel niet in de weg zit zoals in sommige opstellingen absoluut het geval kan zijn. Geen onaardig idee.

Wat features betreft dus niet gek veel te tonen, al is de aanwezige USB 2.0 poort voor data en opladen niet onprettig. De kabel zit zoals je ziet vast. Hij is wat aan de dikke kant gezien de dubbele aansluiting, al hoef je er maar één te gebruiken als je de passthrough niet nodig hebt.

Één van de positieve ontwikkelingen van Logitech is dat ook zij mee gaan met de US International standaard die in Nederland over het algemeen de voorkeur heeft over de echte Nederlandse layout. Groot was mijn geluk toen ik dat nieuws hoorde, ik krijg namelijk kriebels van een compacte linker shift, maar even groot was mijn verrassing toen ik bij de Logitech G Pro merkte dat het een soort halve US layout is: wel de brede linker shift, maar niet de brede enter zoals zou horen maar het hogere, smallere model. Bij de G413 was dat wederom het geval. Het is ook vreemd gezien de verpakking wel een ‘echte’ US layout weergeeft. Ik heb inmiddels Logitech om uitleg gevraagd hoe de modellen in het reguliere Nederlandse kanaal eruit komen te zien maar daar vooralsnog geen antwoord op ontvangen, update volgt.

Geen fysieke media keys, wel wat secundaire features onder F7-pause, en mocht je willen kan je die secundaire acties in de software tot primaire actie veranderen.

Met de keycap puller halen we keycaps er eenvoudig af en zien we de opvallende Romer-G switches. Hoewel ik de switches zelf positief ontvang ben ik niet echt weg van de klik-constructie van de keycaps, die vier eenvoudige plastic pinnetjes zijn aanmerkelijk kwetsbaarder dan we normaliter bij Cherry MX zien en bij elke keycap swap dien je wel voorzichtig te zijn dat je niet per ongeluk scheef zit of iets forceert. Eenmaal op zijn plaats geen issue meer, maar bij een grondige schoonmaak zou ik voorzichtig te werk gaan bij het verwijderen en terugplaatsen. (en nee, de schuldige van dit geval is vrouwlief, niet Brutus zelf, en als de zachte hand des huizes zoiets kan veroorzaken mag het risico best worden onderstreept).

De specificaties:

Geen hele opvallende specs, hooguit dat het bord weinig groter is dan de full size layout vereist. De vermelding van de USB passthrough ontbreekt in de specs maar is wel relevant, zeker gezien die passthrough zowel voor data als voor power werkt.

Normaliter sla ik dit hoofdstuk bij toetsenborden over, zeker wanneer ze op Cherry MX basis zijn gebouwd is er weinig wat ze onderscheid wat je al niet bij het uitpakken of de features ziet, tenminste mits de bouwkwaliteit goed is. Gezien dit de tweede Romer-G switch gerelateerde review is wil ik er toch even op inhaken. De Logitech Romer-G is een eigen design wat ze ook niet door anderen laten gebruiken, en de ervaring kan het beste worden beschreven als een iets zachtere Cherry MX Brown, waarbij vooral opvalt dat het bottomen (doordrukken tot de bodem) duidelijk minder geluid maakt dan de typische Cherry tegenhanger. Veel meer woorden hoeven we daar niet aan vuil te maken eigenlijk, complexe gevoelens brengt de switch bij ons als dagelijkse mech-werkers niet teweeg; het is een allemansvriend switch die een prettige (en toegankelijke) indruk maakt.

Waar Razer en Kailh switches Cherry MX tot in detail trachten te benaderen, maar dat toch net niet redden, is de Logitech Romer-G (ondanks de MX Brown gelijkenis) toch herkenbaar als iets ‘anders’, iets waar ik zelf meer waardering voor op kan brengen dan voor het clonen. Laten we er echter geen doekjes om winden, ik denk dat Logitech ook wel een eigen switch moest ontwikkelen gezien de beperkte productiecapaciteit van Cherry gecombineerd met hun soms exclusieve deals, zo was de Cherry MX switch met RGB enkel aan Corsair voorbehouden na release, terwijl iedereen en zijn hond een RGB toetsenbord wilde. Ik vind de Logitech Romer-G in elk geval geen slecht alternatief voor MX Brown, of eigenlijk het beste alternatief vergeleken met de andere alternatieven, en zeker wanneer een lagere geluidsproductie een wens is zou ik die overstap goed begrijpen; dat verschil is namelijk best duidelijk. Dat gezegd hebbende, ik verwacht dat de echte Cherry-geek nooit tevreden zal zijn met iets anders dan Cherry, en Logitech met hun Romer-G’s zijn dan toch net even ‘te’ anders, maar dat doet inhoudelijk niet af aan wat hier wordt geboden.

Daarmee is ook niet gezegd dat Logitech geen onderscheid wil maken, in tegendeel, want er zijn wel wat verschillen zoals bijvoorbeeld het actuatiepunt welke bij 1,5mm ligt in plaats van de 2mm bij Cherry MX. De “25% sneller” vertaling die ze graag toepassen is een tikkeltje scheef, zeker gezien de hele actie-reactie chain toch wel een flink eind langer is, maar het kan geen kwaad om ook de kleine, soms theoretische verschillen mee te nemen in je opstelling.

Een ander onderdeel waar ze op richten is de keystroke processing of KSP, waarbij ze claimen dat het signaal met een G413 (of G Pro) sneller verwerkt moet worden dan bij een alternatief, in de vergelijking van Logitech de Razer Blackwidow Chroma V2. In een directe 1:1 vergelijking met de hier aanwezige Cherry MX gaming borden (testmethode: heeeeeel veel keer exact gelijk een knop proberen in te drukken en te kijken welke als eerste op het scherm verschijnt) zie ik geen significant verschil in voor- of nadeel van deze Logitech. Uiteraard vraag je je als kritische marketing-lezer af waarom ze met een niet-Cherry bord vergelijken en de lat niet meteen hoger liggen en of dat wellicht toch het verschil maakt, maar verder dan theoretiseren kom ik niet. Het bewijs is in dit geval wel ‘wat dunner’ dan de meerwaarde van bijvoorbeeld de draadloze implementatie van de G900 en G403 muizen, waar aan technische onderbouwing en tevens gebruikservaring om het te ondersteunen geen gebrek was. Echt goed bewijs om echt concreet met die claims om te gaan heb ik dus ook niet, dus maak vooral voor jezelf de afweging of je dat element in je aankoop mee wilt wegen.

Kwaliteitsverschil in bouw heeft in mijn beleving een groter effect op de ervaring, en op dat vlak doet Logitech met de G413 uitstekende zaken. De constructie is uitermate solide, zeker voor dit prijspunt, en elke aanslag waarbij het bord geen millimeter mee geeft voelt dan net een beetje beter dan een model waar dat wel het geval is. Toegegeven, het is lastig om een niet-degelijk bord aan te treffen tegenwoordig, en vergelijk je met een degelijk model met een kunststof afwerking is het alsnog nodig ze direct naast elkaar te leggen om het echt te merken, maar zeker voor de fanatieke doordrukker zie ik de meerwaarde van deze constructie wel in, helemaal in een druk bevochten segment waarbij juist die nuanceverschillen relevant zijn om op te vallen.

De Logitech G Gamingsoftware is simpelweg één van de prettigste op de markt. Toegankelijk en intuitief, rijkelijk voorgevuld met allerhande presets (621 games en apps in dit geval, met automatische herkenning), overzichtelijk, vlot, en met alle features die de moderne gamer zich zal wensen.

Tenminste, die features zijn er mits het product er ook voor ingericht is. De mogelijkheden met de G413 zijn in dat opzicht wat beperkter dan bijvoorbeeld met de G Pro of G910 Orion Spectrum het geval is. In dit geval zijn enkel de twaalf f-keys in te richten als macro of ‘andere actie’. Wat verlichting betreft kunnen we bijvoorbeeld wel de helderheid aanpassen en voor een breathing effect kiezen, maar per-key lightning of effecten ontbreken. De game-modus (standaard actie fn-f8) is wel handig om bijvoorbeeld de windows knoppen uit te schakelen, en je kan de game-modus ook per game profiel veranderen. Na aanleiding van een opmerking onder de G Pro review moet ik wel vermelden dat je enkel complete knoppen uit kan schakelen in de game-modus, en je jezelf niet kan beperken tot enkele knop-combinaties.

De heatmap is een aardige optie om je toetsenbord gebruik te registeren, al is de Overwolf integratie voor de liefhebber van statistieken wellicht nog wat interessanter. Die applicatie registreert nog meer acties en stats, en biedt bijvoorbeeld ook opname opties. Overwolf is echter een 3rd party app die iedereen kan gebruiken, en enkel een stukje integratie in de Logitech software kent. Voor zij die liever software kwijt dan rijk zijn zal dat er niet inkomen, en is het wellicht prettig te weten dat je ook de Logitech software niet per sé nodig hebt; enkel voor de profielen en macro functies zou je die hoeven te installeren.

En dan natuurlijk even de verlichting in gebruik:

Het valt op dat de verlichting dankzij het redelijk forse font lekker helder is. Verlichting van onder de keycaps is echter bijna sprake van, enkel in het donker zie je daar een klein effect van, iets wat het geheel ten alle tijden nog een redelijk bescheiden indruk laat maken. Hoewel rode verlichting zich lastig in beeld laat brengen mag er geen misverstand bestaan dat de verlichting –echt- rood is, zowel overdag als in de avonduren.

De nieuwe Logitech G413 Mechanical Gaming Keyboard is geen aardverschuiving op gebied van mechanische toetsenborden. Het is voor Logitech weliswaar de stap van volledig kunststof naar een top plate van metaal, maar het is toch vooral een aanval op het betaalbare (sub 100 euro) segment, een aanval waar ik overigens geen enkel probleem mee heb en waarvan ik weet dat er flink wat mensen van kunnen profiteren. Dat is tenslotte het segment waarin modellen als de SteelSeries Apex M500 (of voorheen de 6Gv2) of de Cooler Master MasterKeys populair zijn, maar waar Logitech op gevoelskwaliteit een fysieke upgrade weet te bieden met die extra laag bovenop. Het bord doet mij veel denken aan de HyperX Alloy FPS: ook vrij compact, ook oersolide, ook rood verlicht, maar de G413 zit daar wat prijs betreft ruim onder; allemaal positieve signalen wat de prijs-kwaliteitverhouding betreft. En dat is op basis van de adviesprijs van 99 euro, laten we niet vergeten dat Logitech producten er een handje van hebben om op termijn nog (significant) onder de adviesprijs te belanden.

Als de prijs scherp is staat er altijd iets tegen over. Bouwkwaliteit in dit geval dus juist niet, maar er zijn wel wat populaire features die we hier niet terug zien: RGB verlichting, per-key lightning, fysieke macro- of media keys, een polssteun, of de optie om elke toets te herprogrammering wellicht? Of je die zaken waarde toekent zal je zelf moeten bepalen. Het is echter ook zeker niet zo dat de G413 geen positieve feature aspecten kent: zo zien we een setje extra keycaps (voorzichtig met wisselen…), een USB passthrough (data en power), kabel routing voor muis en headset, gedeelde media en macro functionaliteit, en blijft de software zelfs met een meer bescheiden featureset toch een positief onderdeel van de ervaring.

De indrukken van de Romer-G switch zijn bij mij als fanatieke Cherry’er positief; geen ‘bijna maar toch net niet’ kloon maar een net iets andere eigen implementatie die toch prima onder de vingers ligt. Gemakshalve kan je ze ‘iets zachtere/stillere’ (let op: gevoelsmatig niet lichter) Cherry MX Browns noemen, vooral de lagere geluidsproductie bij bottomen kan soms goed van pas komen, en in mijn optiek zijn het ook prima toegankelijke switches voor nieuwkomers in de markt voor mechanische borden. Let nog wel even op de layout, want de Nederlandse layout waar dit bord ook in zal komen is niet bij iedereen geliefd en de “Logitech US layout” voor Nederland is net even anders rondom het enter gebied. Ik heb er geen problemen mee noch hoeven wennen als iemand die praktisch altijd op US International / US ANSI (mits die linker shift maar breed is zoals hier…), maar het blijft een aspect om even stil bij te staan.

De Logitech G413 voelt uiteindelijk als kwalitatief top plankje om op te typen, en één in die meest basale ervaring als toetsenbord zeker niet onder doet voor flink duurdere modellen terwijl hij positief afzet tegen concurrentie in zijn eigen klasse; de basis voor een positieve beoordeling. Subjectief vind ik het ook een fraai bordje, al zal de rode verlichting wel moeten passen en moet ik altijd toegeven wel een zwakke plek te hebben voor geborstelde afwerkingen. Je zal vooral voor jezelf moeten bepalen of de hier ontbrekende zaken, denk aan de RGB verlichting of polssteun, voor jou relevant zijn of niet. Zo niet dan heb je met de Logitech G413 voor minder dan 100 euro een fysiek ijzer-sterke (alu-sterke?) keuze erbij.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 400 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G413 (Qwerty US) Zwart?

Weer een fijne review om te lezen, maar ik vraag me af hoe je de prijs-kwaliteit bepaalt.

Dit bord, zonder RGB kost 100,-.

Voor 20,- meer heb je een RGB bord als de Masterkeys van CM.
Voor 20,- minder heb je een K70 met één kleur.

Dan zou ik dit bord niet gelijk als pluspunt meegeven dat de prijs-kwaliteit zo hoog ligt.

Je schrijft dat Logitech producten er een handje van zouden hebben om snel onder de adviesprijs te dalen, maar zoals met de G Pro merk ik daar nog weinig van.
Cheers :)

Waar zie jij een K70 voor 80 eur, ik zie enkel een totaal onbetrouwbare shop met een niet-Qwerty layout. K70 betaal je al snel meer voor.

CM biedt wel RGB, maar CM Pro L met RGB ben je eerder 139 euro dan voor 119, waarbij de Logitech net f wat steviger is. kwijt:https://tweakers.net/pricewatch/497933/cooler-master-masterkeys-pro-l-rgb-(cherry-brown).html

Jouw vergelijking gaat m.i. dus niet op die manier op, daarbij kijk ik nu naar het overzicht toetsenborden tot 100 euro en dan blijf ik zonder twijfel achter mijn punt dat de prijs-kwaliteit hier erg goed ligt.

En Logitech producten droppen in de regel in prijs, niet 'snel', maar dat woord neem ik volgens mij niet in de mond, maar na een tijdje is dat wel de duidelijke trend, zie de prijsgrafieken hieronder. De G Pro mech is natuurlijk nog maar net uit.
pricewatch: Logitech Pro Gaming Mouse
pricewatch: Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US)
pricewatch: Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart
pricewatch: Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty US)
pricewatch: Logitech G502 Proteus Spectrum
pricewatch: Logitech G933 Zwart
(Edit: of pak praktisch elk Logitech G product erbij van de laatste maanden).

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 mei 2017 13:59]

Mooie en uitgebreide review. Plankje ligt nu in doos op mijn bureau, gaat vanavond mee naar huis, dan ga ik eens kijken hoe hij bevalt. Zelf ook Cherry MX Brown gewend op werk, benieuwd wat de Romer-G voor me gaat doen.

Dikke +3 van mij trouwens, zo zouden alle reviews moeten zijn!
Thanks :D Veel plezier alvast. HEt is denk ik maar net hoe gevoelig je bent, ik tik redelijk makkelijk op van alles en nogwat, en de MX Brown -> Romer-G stap is dan ook niet echt relevant. Anderen zijn weer heel specifiek :D

Ook voor Cherry onderling maakt het mij niet eens zo veel uit, al ben ik wel van de hele lichte switches af, mn vingers in rust drukken er soms al doorheen :D
Lichte toetsen zijn voor mij ook niet meer te doen, ik merk dat ik tijdens gaming bijvoorbeeld veel te snel onzinnige toetsen indruk omdat mijn linkerhand in rust te veel op de toetsen drukt. Dat gaat nu hopelijk veranderen :)
Iets wat me nog niet bevalt aan het keyboard is de key flashing wanneer mn computer is gelocked. Ik heb het "ademhalings-effect" uitgeschakeld in de Logitech software maar op een of andere manier blijft het bord dit effect geven wanneer ik Windows gelocked heb. Enig idee hoe ik hier vanaf kom?
Nu niet bij de hand, zal het van de week even checken wat die van mij dan doet ;)
Ik zie het nu, vreemd. Of ik de LEDs nu uit of aan zet, zodra je lockt gaat hij in breathing modus. Je kan dan wel weer via de knop de verlichting uit zetten, maar ik kan mij voorstelen dat je daar op termijn een beetje wappie van wordt.

Ik zie zo 1-2-3 geen fix, ik weet wel waar ik dit probleem bij Logitech even aan kan kaarten met de vraag of daar een oplossing voor is / komt.
Ja, ik vind het ook raar. Ik ga het even aankaarten daar :) Thanks voor de bevestiging.
Het antwoord van Logitech:

Tijdens de lockfase van Windows werkt de Logitech Gaming Software niet, daarom treedt het breathing effect op. We kunnen hier niets aan doen.

Erg raar, dit moet toch oplosbaar zijn?
Firmware updat met LED-uit als default?

Maar of ze dat willen maken ... :D
Mooie review. Alles erop en eraan, veel info... en een plantje. :P

Een dikke +3. _O_
Ik heb de plank ook zojuist aangeschaft en wat mij toch wel tegenvalt is dat er geen verlichte numlock en scrollock indicatoren opzitten. Pas wanneer je de software installeert krijg je een on-screen indicatie van de status. Dit vind ik toch wel een minpuntje.

Maar verder uiteraard wel weer een prachtige review en mede de reden dat ik voor dit toetsenbord heb gekozen.
Geen seconde bij stilgestaan, nuttige toevoeging iig!

Uit interesse, eerste mech, of?
2e mech na jaren op een DEC LK450 te hebben gewerkt. Ik ben nu een uurtje op deze aan het werk maar ik denk dat hij dinsdag retour gaat, ik erger mij aan de metalen echo/gerinkel.
Wat zit daar precies in? Zit naar het plaatje te kijken maar zie er niet direct veel bekends in.
Ik heb geen idee, de LK 450 was al oud toen ik in 1999 in de automatisering begon. Het zijn in ieder geval mechanische switches en ik denk dat je in die tijd alleen Cherry switches had. Ik zal volgende week eens kijken of er nog een op het werk ligt die uit elkaar kan.
Heb jij het echoën van de G413 niet opgemerkt? Ik erger mij er echt mateloos aan. Wanneer je met je nagel op het metaal tikt hoor je het al, het lijkt wel alsof de behuizing zich als een gong gedraagt. Ook mijn vrouw is hem al helemaal zat.
Ik merkte er niets noemenswaardig anders aan dan feitelijk wel ander (similar budgete) bordje dan ook, als je echt een klasse steviger zou willen (zoals vroegah), kom je feitelijk meteen op een dubbel prijskaartje uit. Nu heb ik geen nagels noch tik ik op het frame, maar in zn algemeenheid is de G413 net wat stiller dan de meeste mechs die ik voorbij zie komen. Ben wel benieuwd naar wat het dan straks wordt en hoe dat bevalt.
Wanneer dit bordje exemplarisch is voor zijn prijsklasse denk ik dat een mech voor thuis voorlopig maar uit mijn hoofd zet. Het merendeel van de beschikbare mechs lijkt ook voor gamers bedoelt met functies die ik niet nodig heb, hoewel ik monochrome verlichting wel erg fijn vind. Ik heb eerder al eens naar een Das Keyboard gekeken maar die prijzen vind ik inderdaad niet erg charmant.

Het tikken van de nagel was als voorbeeld, bij normaal tikwerk is het rinkelen al duidelijk aanwezig.
Tja dan kom je inderdaad al snel bij zoiets uit. Prijzig, maar als je je daar even overheen zet merk je wel het verschil. Af en toe komt een Cherry MX Board 6.0 op ibood voorbij voor 100 euro, dat is helemaal faptastisch wat bouw betreft, maar de adviesprijs ligt dan ook dichter bij de 200.

Je zou iets van een MasterKeys nog eens kunnen proberen, dan heb je in elk geval kunststof wat niet kan 'rinkelen', maar stiller in zn algemeenheid zal het niet zijn. SteelSeries Apex M500 is ook een tank, HyperX alloy wellicht nog gezien die ook solide is ipv met een toplayer afgewerkt.
Ik heb hem ook besteld, helaas niet na het lezen van deze review. Teruggestuurd omdat de entertoets niet zoals het plaatje op de doos doet vermoeden "plat" is, teruggestuurd omdat ik mij daar echt heel erg aan erger. Was inderdaad de us-layout.

[Reactie gewijzigd door Sikkow op 18 november 2017 12:56]