Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Ducky DK Shine 6 Special Edition Review

mozoa 30 april 2017, laatste update op 30 april 2017, 1.222 views

Ducky DK Shine 6 Special Edition

Naar mijn smaak heeft Ducky met dit toetsenbord een sterk product neer gezet. De bouwkwaliteit is goed en de verlichting voldoet aan de verwachtingen. De software heeft wat kleine schoonheidsfoutjes maar niets schokkends.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Veel verlichtingsmogelijkheden
  • Strak ontworpen, niet een typisch 'gaming' design
  • Apart maar goed macro systeem
  • Bijgevoegd muis bungee systeem

Minpunten

• 'Floating keys' niet voor iedereen
  • Software laat wat te wensen over
  • Handleiding niet altijd even duidelijk
  • Micro-USB voor verbinding met de PC

Op een mooie donderdagavond besloot ik dat ik een nieuw toetsenbord nodig had, mijn CM Storm TriggerZ was inmiddels al twee jaar oud dus echt aan vervanging toe. Ik had goede verhalen gehoord over Ducky en had al in mijn achterhoofd dat dit het merk zou worden waar mijn volgende toetsenbord vandaan zou komen.

Twee dagen later is het zo ver, mijn nieuwe Ducky Shine 6 Special Edition is binnen. Ik heb gekozen voor de versie met Cherry MX Brown switches omdat deze ook in mijn oude toetsenbord zaten en ik deze fijn vind typen. Over het algemeen staan de Cherry MX Browns bekend als goede allround switches, dit kan ik alleen maar beamen.

Afijn, laten we doorgaan met het toetsenbord zelf, daar ben je immers hier voor.

Het toetsenbord zelf is goed verpakt, er zit een drietal accessoires bij, een Micro-USB kabel, een muis bungee die aan het toetsenbord bevestigd kan worden en een Ducky keypuller.

Eerste indruk

Direct bij het uitpakken voel ik dat het toetsenbord een goed gewicht heeft, niet zo zwaar als mijn TriggerZ maar hij voelt zeker niet super licht of zwak aan.
De eerste keer dat je het toetsenbord aansluit staat deze in de rood met blauw-groene modus die op de product foto’s bij de webwinkel staat. Het aansluiten gebeurd doormiddel van een Micro-USB kabel, dit vind ik jammer. Natuurlijk heb je niet zoveel aansluit momenten als bij een telefoon maar Micro-USB voelt alsnog veel te fragiel aan.

Modi

Na het aansluiten ben ik begonnen met het roteren door de standaard verlichtingsmodi, dit zijn (verbatim) in volgorde:
1. 100% Full Backlight mode (Alle toetsen dezelfde kleur(Kleur kiesbaar))
2. Breathing mode (één kleur die donkerder en helderder wordt(Kleur kiesbaar))
3. Color Cycling mode (één loop van verschillende kleuren(Niet aan te passen))
4. Wave mode (Regenboog of een enkele kleur die over het toetsenbord beweegt, kleur en richting kiesbaar)
5. Rain Drop mode (Toetsen lichten op met willekeurige kleuren of één gekozen kleur)
6. Reactive Mode Advanced (Toetsen lichten op bij indrukken)
7. Ripple mode (Bij het indrukken trekt een verticale band naar links en rechts over het toetsenbord, beginnend bij de ingedrukte toets)
8. Backlighting off (Verlichting staat volledig uit)

Hiernaast zijn via de software nog twee modi beschikbaar:
1. Snake Mode (Er gaat een ‘slang’ over het toetsenbord, van regel naar regel, kleur is kiesbaar of willekeurig)
2. Aurora Mode (Ripple mode maar dan alleen op dezelfde regel als de toets)
Hiernaast is er ook nog een Multi Mode waar verschillende van bovenstaande modi gecombineerd kunnen worden

Al deze modi zien er naar mijn idee goed uit, maar natuurlijk zijn ze niet allemaal even bruikbaar, zo kan bijvoorbeeld Wave mode wel heel afleidend werken.

De modi zijn overigens apart in te stellen voor 6 verschillende profielen (Net zoals de macro's)

De software

Hier valt het product een klein beetje uit elkaar, waar het toetsenbord zelf een strak design heeft zijn ze bij de software toch weer voor een gamer look gegaan. Maar dit is niet het enige wat er beter kan. Zo neemt het programma vrijwel je volledige scherm in beslag (de screenshots zijn op ware resolutie, beeld je dat in op 1920x1200 schermen).

Macro's

Een mooie functie van gamer georiënteerde toetsenbord is toch wel het instellen van macro's en het opnieuw instellen van toetsen.
Je zou denken dat dit in de software geregeld zou kunnen worden, maar zoals je wellicht in de screenshots kan zien is dit niet het geval.

Voor het instellen van toetsen en macro's maak je gebruik van een speciale modus die is te bereiken door de Fn en Ctrl toetsen 3 seconden ingedrukt te houden waarna de toetsen op zwart gaan en caps-lock oplicht.
Het eerste wat ik persoonlijk heb gedaan is het rebinden van de Calculator toets naast de volume toetsen naar een play/pause knop (De volume knoppen kan je trouwens ook opnieuw instellen of verplaatsen). Het duurde even voordat ik doorhad hoe het precies ging want de handleiding gebruikt wat verwarrende tekst. Maar na het een keer gedaan te hebben lukt het wel.
De stappen zijn als volgt:
1. Houd Fn + Ctrl 3 seconden ingedrukt om naar recording modus te gaan
2. Druk op de 'Cal' toets zodat deze oplicht
3. Druk op Fn + Windows + D (Een volledige lijst van deze combinaties staat in de handleiding)
4. Druk nogmaals op Fn + Ctrl om recording modus weer uit te gaan

Dit is natuurlijk een vrij simpele rebind/macro, maar het toetsenbord geeft wel de mogelijkheid om vertragingen en herhalingen bij je macros toe te passen.

Verlichting zones

Naast de modi is er ook de mogelijkheid tot het instellen van onafhankelijke verlichtings zones, tot wel 2 per profiel. Deze zones werken ongeacht welke modus het toetsenbord op staat.
Bij deze zones kan je natuurlijk zelf kiezen welke toetsen oplichten en met welke kleur, dit is volledig op het toetsenbord zelf in te stellen (soms is dit ook sneller)
Ik heb zelf een zone aangemaakt die het hele toetsenbord beslaat, is dit praktisch? misschien niet. maar het zorgt wel voor leuke mogelijkheden.

Andere functies

Het toetsenbord heeft nog wat extra trucjes die ik even nergens anders kwijt kon:
Muis bungee
Muis bungee, muis bungee. Beetje een rare term als je het zij vraagt maar het is best wel een nuttige toevoeging.
Het is een leuke manier om de kabel van je muis uit de weg te houden, jammer genoeg gebruik ik een draadloze muis en heb ik hier dus niet zoveel aan. Maar daar kan Ducky niets aan doen natuurlijk.
Kleur selectie palet
Dit is een functie waar ik zelf wel een beetje blij van word, het aanpassen van de kleuren in modi waar je zelf één kleur kiest kan doormiddel van een kleurenpalet op het toetsenbord zelf.
Deze is te bereiken door op Fn + Spatiebalk te drukken in bijvoorbeeld Full Backllight Mode, vervolgens kan je hier een kleur kiezen.

Op de software na vind ik de Ducky Shine 6 Special Edition een heel sterk product, of je hier ¤170,- voor neer wil leggen is natuurlijk compleet aan jou, maar ik heb er zeker geen spijt van gehad.

De bouwkwaliteit is gewoon erg goed en ik vind het een heerlijk toetsenbord om op te typen, de floating keys zijn even wat anders maar ik vind het een goed ontwerp. Ze hadden hem ook wel met een zwarte behuizing uit mogen brengen maar deze tint blauw is zeker niet slecht.

p.s.
Mocht je de speciale Year of the Monkey spatiebalk niet mooi vinden,er zit ook een gewone saaie bij (wel weer als floating key)

Heb jij ook een Ducky DK Shine 6 Special Edition?