Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty) Review

Lee245 11 december 2009, laatste update op 11 december 2009, 1.589 views

Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Design
  • Goedkoop
  • 'Laptoptoetsen'
  • Geen drivers nodig

Minpunten

• Geen 'next' en 'previous' functieknop aanwezig
  • Geen instelbare functieknoppen

Nadat ik een nieuwe monitor heb gekocht waarop ik mijn laptop aansluit, ging ik op zoek naar een toetsenbord, zodat mijn laptop onder mijn bureau kon staan. Ik kwam al gauw uit bij het merk Logitech, omdat het merk gewoon kwalitatief goede producten aflevert.

Ergonomie

Het toetsenbord ziet er gewoon erg strak uit. Geen fratsen, maar gewoon recht-toe-recht-aan.

Functionaliteit

Er zit ook een numpad op, zoals bij vrijwel alle toetsenborden tegenwoordig. Ook nog een aantal functietoetsen namelijk:
  • Music: hiermee start je Windows Media Player op
  • Play/Pause: knop om muziek/slideshow/video te pauzeren of af te spelen. De knop werkt maar bij een beperkt aantal programma's. Voor zover ik getest heb werkt het met Windows Media Player, Windows Media Center en GOM player
  • Sound off: het geluid van het systeem uitschakelen
  • Volume + : het geluid van het systeem harder zetten
  • Volume -: het geluid van het systeem zachter zetten
  • Home Page: gaat naar de home page van je default browser
Erg jammer dat er geen toetsen opzitten die je zelf kan programmeren.
Ook is het jammer dat er geen next en previous knop op zit, want nu moet ik elke keer weer naar het Windows Media Player scherm als ik naar een volgend of vorig nummer wil.

Er zitten ook nog 2 pootjes onder het toetsenbord, zodat je het toetsenbord een beetje schuin kunt zetten.
Deze zitten uiteraard aan de kant die het verste van je vandaan is. Aan de andere kant, die het dichtse bij is, zitten 2 rubberen voetjes, zodat het toetsenbord niet bij het minste of geringste verschuift.

Precisie

Hij doet wat hij moet doen.

Vormgeving

Het toetsenbord ziet er lekker strak uit. Dat is natuurlijk subjectief.

Bouwkwaliteit

De gebruikte materialen voelen solide aan en voelen alsof het jaren mee kan. Ik heb hem ook al een keer laten vallen, maar dat had geen effect, alleen een wat kleine krasjes aan de onderkant.
Ik heb ook al een keer een halve beker water over het toetsenbord heen gegooid. Toen heb ik hem zo goed mogelijk geprobeerd droog te maken, en 5 minuten later kon ik gewoon vrolijk verder typen.

Drivers en ondersteuning

Ik heb het toetsenbord gebruikt onder Windows Vista 32-bit en nu gebruik ik hem onder Windows 7 32-bit, maar het toetsenbord heeft geen drivers nodig. Je hoeft hem alleen aan te sluiten op een USB poort en Vista/7 herkent hem automatisch.

De prijs is zeer goed als je ziet wat je er voor terugkrijgt. Ik heb er 19,95 voor betaald. Dat is geen geld voor een toetsenbord van deze kwaliteit.

Voor degenen die niet zo veel geld (over) hebben voor een toetsenbord, is het zeker een aanrader. Het is zeker waar voor je geld. Alleen als je wat meer eisen hebt zoals instelbare functietoetsen, dan ben je hier niet aan het goede adres.
Als ik de keuze opnieuw zou moeten maken, dan zou ik toch voor een Logitech Illuminated Keyboard gaan, omdat ik de extra (instelbare) functietoetsen toch wel mis. En ook zou een verlicht toetsenbord wel leuk zijn. Alleen ben je dan gelijk wel ruim 3 keer zo duur uit en heb je ook geen laptoptoetsen.

Heb jij ook een Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)?

Inderdaad een fijn toetsenbord, heb hem zelf ook laatst gekocht; en ben er zeer tevreden over :)

Die Next en Previous keys miste ik ook. Heb ze op de F9 en F10 toetsen ingesteld, werkt net zo goed ;)
Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?
Ik gebruik Winamp, en daar kan je het instellen onder Global Hotkeys ;-)
Ok. Ik blijf gewoon bij WMP :P
Misschien dat er software bestaat om bepaalde toetsen virtueel te veranderen, maar die weet ik niet 123 ;)
Misschien dat ik dat eens ga proberen
Beetje oude thread, maar zal toch maar even posten dat er wel zoiets dergelijks bestaat:
Heb deze ook staan, erg prettig dingetje! Vooral die laptoptoetsen op een gewoon fullsize toetsenbord, vaak worden bij dit soort toetsen het numerieke en het pijltjes gedeelte samengepropt.
Ik zweer ook bij deze keyboards, heb er verschillende gehad de afgelopen jaren. Kwaliteit is erg goed en het typt ontzettend fijn. Die extra knoppen zijn ook leuk, zijn er precies genoeg (voor mij that is) en zijn ook niet lelijk in het toetsenbord verwerkt. Enige wat ik jammer vind aan die extra knoppen is dat er geen email knop meer is. Op mijn eerste UltraX zat nog een email knop (net zoals de browser knop), tegenwoordig is die verdwenen (helaas).

Overigens merk je na verloop van maanden wel dat de aanslag van de toetsen anders wordt. Zelf merk je het niet zo totdat je een nieuw en fris exemplaar onder je vingers krijgt. Dit zal wel komen door vuil oid dat niet makkelijk te verwijderen is. Soms heb ik ook dat een bepaalde key een vreemde aanslag heeft. Dan zit er gewoon iets onder, met wat schudden krijg je het wel weg, maar het gaat niet altijd even makkelijk.
voor de liefhebbers is er ook een compleet zwarte uitvoering.