Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

AudioQuest NightOwl Carbon (Zwart) Review

Robbie004 28 april 2017, laatste update op 5 september 2017, 238 views

AudioQuest NightOwl Carbon (Zwart) (Product gekregen)

Pluspunten

• Uitmuntende kwaliteit
  • Prachtige vormgeving
  • Kwaliteitsproduct
  • Voor audiofiel en gamer

Minpunten

• Geen!

Na het openen van de luxe lederen opbergdoos, vond ik een aantal accessoires en boekjes. Naast uiteraard de AudioQuest NightOwl, zat er het volgende in de opbergdoos:
  • Opbergzakje voor de koptelefoon
  • 2x zachte oorkussens gemaakt van kunstleer (standaard gemonteerd)
  • 2x ‘Ultra Suede’ oorkussens
  • Opbergzakje voor de oorkussens, AudioQuest met beeldmerkje
  • Kabel van 1,3 meter + 3,5 -> 6,3 mm adapter
  • Diverse instructieboekjes en een pre-flight guide
  • 2x microvezeldoekje met beeldmerkje in de kleur zwart en grijs
Al met al, een goed gevulde opbergdoos!

Impedance: 25 ohms. Sensitivity 99dbSPL / MW. Power Handeling: 1.5W. Gewicht: 346 gram. Driver: 500mm Dynamic. Biocellulose Pistonic Diaphragm. 1.2 T Split-Gap Motor. Kabel: Long-Grain Copper.

Kabellengte: 1,3 meter. Geleverd met een adapter 3.5mm naar 1/4 aansluiting, hierbij is hoogwaardig materiaal gebruikt, namelijk: Direct-Silver Plated High-Purity Copper.

Oorkussens:
Bij de NightOwl krijg je twee paar oorkussen geleverd. Een paar is gemaakt van Ultra Suede. Het andere paar is gemaakt van Protein Leather. Deze oorkussens zijn gemaakt van proteïne afkomstig van eierschalen gemend met een bepaalde hars. Dit zorgt ervoor dat het natuurlijk aanvoelt op de huid. Leuk feitje om te weten!

De hoofdband van de NightOwl bestaat uit twee delen. Het flexibele leren gedeelte wat op je hoofd rust en het gedeelte die de shockmounts aan elkaar verbinden. Door de rubberen schokdempende ophanging zul je geen last hebben van zeer kleine trillingen door de schelpjes van de NightOwl. Je komt immers nooit in aanraking met het bovenste gedeelte van de hoofdband, wat ik persoonlijk erg prettig vind.

Het zal je al misschien wel opgevallen zijn, bij de NightOwl worden 2 soorten oorkussens geleverd. Één paar zachte oorkussens gemaakt van kunstleer en één paar ‘Ultra Suede’ oorkussens. Volgens AudioQuest moeten er een verschil zitten tussen de twee oorkussens Bij de ene set zijn de lage tonen net iets strakker dan bij de ander, maar zelf merk ik eigenlijk geen tot weinig verschil.

Ik gebruik momenteel de oorkussens gemaakt van kunstleer, omdat ik deze iets comfortabeler vind voor langere luistersessies.

Dan gaan we over naar de kabel. De kabel is niet lang, maar ook niet kort, om precies te zijn 1,3 meter. Standaard zit er een 3,5mm aansluiting op, maar door de meegeleverde adapter kun je deze omtoveren naar 6,3 mm (1/4) aansluiting. Nadeel van de kabel is dat deze een beetje stug is, dit komt omdat het een vrij dikke kabel is. Natuurlijk logisch, want de aansluitingen/interne kabels moeten goed geïsoleerd worden tegen breuken. Verder ben ik zeer te spreken over deze kwaliteitskabel!

Zelf draag ik een bril en heb best wel veel moeite met het dragen van een koptelefoon. Dan zitten de stangen van de bril tegen je hoofd aangedrukt of ik moet de bril al erg los op mijn neus zitten om hier geen last van te hebben. Met de NightOwl heb ik nergens last van, dit was het eerste wat mij verbaasde. Koptelefoon opzetten en klaar. Heerlijk, echt een verademing voor de brillendragers onder ons die hetzelfde ervaren!

De afwerking van de NightOwl is eindeloos. Goed vormgegeven, perfect pasvorm en genoeg ruimte voor de oren. Ik ondervind geen hinder tijdens het dragen van de NightOwl. De NightOwl staat garant voor lange luistersessies om urenlang luisterplezier te hebben.

Ze zeggen dat de eerste indruk altijd het belangrijkste is. Dit kan ik zeer zeker bevestigen toen ik de NightOwl binnenkreeg. Elk meegeleverd onderdeeltje ziet er op het eerste gezicht ook perfect uit en heb ik het nog niet eens over de koptelefoon zelf gehad. Het instructieboekje is zeer mooi vormgegeven en gedrukt op iets dikker papier. Ik weet dan eigenlijk direct al dat ik met een eersteklas product te maken heb.

Gelijk door naar de computer en direct aangesloten op mijn AudioQuest Dragonfly Red en AudioQuest Jitterbug. Ik open het programma Adobe Audition en speel het nummer New Kid In Town van The Eagles af. FLAC-bestand met een sample rate van 24bit/192kHz.

In een woord: excellent! Het geluid wat er uit de NightOwl komt is magnifiek! Je hoort precies waar de instrumenten als het ware zijn opgenomen. Een gitaartje links, rechts een piano en de stem precies in het midden. Voor de grap deed ik eens mijn ogen dicht, het lijkt dan net alsof The Eagles een thuisconcert bij je spelen. Beter kan toch niet?

Vervolgens het nummer Open van Yellow Claw afgespeeld via iTunes (aangekocht nummer), een nummer met meer snellere beats en bass. Hier kan ik ook weer zeer kort over zijn, de hoeveelheid lage tonen is uitstekend, de midden en hoge tonen zijn prima afgestemd met elkaar. Geen overheersende lage tonen, precies goed afgestemd naar mijn wens. Al mijn wensen werden meer dan vervuld door de NightOwl, net zoals artiest Stromae zegt: ‘’Formidable!’’. Ik had met vergelijkbare nummers dezelfde geweldige ervaring. AudioQuest, klasse!

Luistersessies met hoogwaardige muziek beluister ik via mijn iMac. Lossless-bestanden met een sample rate van 44.1kHz en af en toe 192kHz. In combinatie met de AudioQuest Jitterbug en AudioQuest Dragonfly Red.

Zoals je bij het hoofdstuk ‘ervaring’ kon lezen, ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van de AudioQuest. Ik ben altijd opzoek naar verbeteringen van het geluid, maar als je eenmaal de NightOwl in bezit hebt, hoef je zeker niet verder te zoeken. Dit is een excellent product, uitmuntende geluidskwaliteit en vormgeving. Een echte koptelefoon voor een echte audiofiel. Ik geniet nog dagelijks van de NightOwl, ik zal het product voor nog geen goud willen missen in mijn werkstudio.

Zo nu en dan speel ik eens een spel op mijn gaming PC. Dit in combinatie met hetzelfde apparatuur als op de iMac. Het spel Battlefield 1 en de koptelefoon van AudioQuest vormen samen een goed team. De kogels vliegen je letterlijk en figuur om de oren! Het geronk van een rijdende tank over het slagveld komt angstaanjagend je koptelefoon binnen. Je hoort nog net niet de ademhaling van de vijand die achter je staat. Alhoewel je dit altijd zelf kunt fantaseren.
Na mijn eerste wedstrijd te hebben gespeeld met de NightOwl was ik even sprakeloos. Realistischer dan dit gaat het hem niet worden! Het spel Battlefield 1 staat goed bekend als het gaat om hoogwaardige in-game audio. Games waarbij de audio veel aandacht heeft gehad, pak je er zo uit. Gelukkig krijgt het audiogedeelte in spellen steeds meer aandacht, dit kan ik echter alleen maar toejuichen!

AudioQuest biedt hiermee voor zowel de audiofiel als gamer een goed product aan. Natuurlijk is de NightOwl meer bedoelt voor hoogwaardige muziek dan voor gaming, maar in beide gevallen levert de koptelefoon een buitengewoon resultaat!

De NightOwl stelt je zeker niet teleur, de koptelefoon heeft een prachtige vormgeving en met het juiste apparaat kun je urenlang luisterplezier hebben. De NightOwl is een zeer comfortabele koptelefoon voor zowel het afspelen van hoogwaardige audiobestanden als recente games.

Uiteraard heb je wel een DAC/versterker nodig om het maximale uit de NightOwl te kunnen halen. Het is een interessant product dat de aandacht trekt van een echte audiofiel. Ik zal zeggen, probeer het eens uit in de winkel, of bestel hem online. Je zult versteld staan van de kwaliteit, want de kwaliteit, zowel de vormgeving als geluidskwaliteit, is ongelooflijk goed! AudioQuest, mijn complimenten!

Een reactie of een +1, +2 of +3 waardeer ik zeer. Bij vragen kun je ook altijd reageren, ik beantwoord het dan zo snel mogelijk.

Heb jij ook een AudioQuest NightOwl Carbon (Zwart)?