Audio-Technica ATH-M50X (Zwart) Review

Tigo2000 27 april 2017, 202 views

Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)

Zeer goede koptelefoon voor een goede prijs. De leren oorkussens worden bij lange luistersessies nogal warm en plakkerig, maar de oorkussens kunnen worden vervangen met andere oorkussens. De koptelefoon heeft een "vlakke" response curve, maar of je dat fijn vindt is een eigen mening.

Pluspunten

• Alle kabels die je nodig hebt zitten erbij
  • Opvouwbaar en makkelijk te vervoeren
  • Zeer goede bouwkwaliteit (2.5 jaar - geen krasje)

Minpunten

• Leren oorkussens kunnen heet/plakkerig worden

Deze review komt uit 2.5 jaar ervaring met de M50x en 1.5 jaar met velour oorkussens. Geluid kwam door een Xonar DGX geluidskaart, FiiO E10K DAC of rechtstreeks uit mijn telefoon.

Vlak/plat geluid

Deze koptelefoon heeft een response curve die nogal vlak is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Beats, die de focus legt op bass. Het geluid is dus "zoals de artiest het heeft bedoeld": Je hoort elke toon "evenveel". (Geen idee hoe dit goed uit te leggen is in het Nederlands.)

Voordat je deze koptelefoon koopt zou je hem eigenlijk moeten uitproberen, omdat de meeste mensen liever naar een kromme response curve luisteren. Geluidsvoorkeur is echt een persoonlijke voorkeur.

Hieronder staat een plaatje van de response curve van de M50x in vergelijking met de Beats en de M70x; de grote broer van de M50x met een nog "plattere" curve. Dit plaatje is uitvergroot/opgeblazen om duidelijker het verschil te laten zien tussen bass-heavy koptelefoons zoals Beats en "studio-monitor" koptelefoons als de M50x zelf.

Oorkussens

Zoals hierboven is bescreven, heb ik na een jaar velour oorkussens gekocht die veel comfortabeler zitten. De leren oorkussens plakken na lange luistersessies nogal aan het oor en de kussens worden ook erg warm. Nadat ik de velour oorkussens op de koptelefoon had gezet, waren deze twee problemen direct opgelost.

Veel mensen vinden dat de koptelefoon nogal strak op het hoofd zit, maar dat vind ik juist fijn met deze oorkussens. Daarnaast heeft mijn omgeving geen last van mijn muziek en ik niet van mijn omgeving.

Het feit dat er na 2.5 jaar van bijna dagelijks gebruik geen enkel krasje opzit zegt mij genoeg over de bouwkwaliteit van deze koptelefoon en ik denk dat hij nog lang mee gaat. Komt waarschijnlijk ook door de DBrand skin :p

Ik raad dit product zeker aan.

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)?

waar heb je die velours kussen gekocht?

Massdrop is een site waar producten in zogenaamde drops komen, waarbij de prijs van het product omlaag gaat omdat met een grote groep hetzelfde product koopt. Je moet dus wel even wachten voordat de drop active wordt, en de verzendtijd is ook wat hoger, maar dan zijn ze niet al te duur. Des te meer mensen de oorkussens koopt, des te lager de prijs wordt.

Daarnaast kan je ook lekker makkelijk doen en ze op Amazon bestellen: https://www.amazon.com/dp/B00F2ZM6CS

Ik heb ze gekocht op Massdrop voor 29 dollar. (incl. verzending uit Amerika)