Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router • 4x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC51U Review

Tigo2000 26 april 2017, laatste update op 26 april 2017, 637 views

Asus RT-AC51U

Standaard firmware op de router is pure troep. Gelukkig is het zeer makkelijk om eigen firmware op de router te zetten. Met de nieuwe firmware kan je echt de router omtoveren in een beest, want de hardware die deze Asus router heeft is best goed.

Pluspunten

• 2.4 / 5.0 GHz banden
  • Zeer makkelijk op te zetten
  • Groot bereik

Minpunten

• Prut software
  • 100mbps limiet

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 5
Dit is nu de derde AC51U die ik in gebruik heb, waarbij ik zelf firmware (Padavan n66u-project) er op heb gezet. De firmware die standaard op de router wordt geinstalleerd is pure troep, er kunnen niet meer dan 5 apparaten op. Gelukkig is de hardware eronder uitstekend voor de prijs, en met de juiste software heb je een heel goed product in handen.

Nieuwe firmware

Nieuwe firmware op de router zetten is zeer makkelijk en kan gedaan worden in minder dan 10 minuten. Steek de router in het stopcontact en in je modem/router dat je al hebt van de kabelprovider (kpn, ziggo, etc). Verbind met de router dmv wifi of een lan-kabel. Ga dan naar de WebConfigurator (192.168.1.1) Ga naar Administratie -> Firmware upgrade en selecteer de firmware die je hier hebt gedownload: https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u/downloads/

100mbps ethernet poorten

Het enige jammere aan deze router/accesspoint is dat de LAN-poorten maar 100mbps zijn. Dit zal voor de meeste mensen geen probleem zijn, maar het is wel een dingetje om over na te denken. Ik omzeil dit nu met een 1000mbps switch, wat nog steeds samen goedkoper is dan een router met 1000mbps poorten.

Betrouwbaarheid met nieuwe firmware

Alle drie de routers die ik heb opgehangen heb ik nog niet opnieuw opgestart of problemen mee gehad. De eerste staat al 210 dagen aan, de laatste 44 dagen (zonder opnieuw op gestart te zijn).

Een album met twee foto's van de router. http://imgur.com/a/enJlp

Ik raad dit product aan als je er zelf firmware opzet.

Heb jij ook een Asus RT-AC51U?