Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 32 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Creative Gigaworks T40 Series II Review

basb 10 december 2009, laatste update op 1 maart 2012, 5.125 views

Creative Gigaworks T40 Series II

Pluspunten

• ontwerp
  • midden- en hoge tonen worden zeer goed weergegeven. Met name stemmen/zang worden geweldig goed weergegeven voor zo'n eenvoudig speaker setje.

Minpunten

• Creative claimt een bereik van 50Hz in lage tonen gebied. 100Hz zou een betere schatting zijn!
  • Deze set zouden ze niet zo los moeten verkopen, maar verplicht met een subwoofertje moeten combineren.
  • Snel kapot

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Ik heb deze speakers gekocht ivm dat me inmiddels antieke labtec subwoofer setje met electrostaten echt op is en echt aan vervanging toe was.

Na erg positieve reviews gelezen te hebben, heb ik de creative t40 series II besteld en voor 107 euro kunnen halen.

Eerste indruk wat vooral opvalt, de bijgeleverde kleine voeding in verhouding tot de grootte echt loodzwaar is. De speakers zelf geven een goede indruk maken en voelen degelijk aan. Het voetje wat er onder geschroeft moet worden gaat zeer eenvoudig.

De knoppen die op 1 van de speakers zitten voelen degelijk en prettig aan, de kastjes van de speakers, alles voelt super degelijk aan. Maar waar het natuurlijk echt om gaat, hoe klinken ze...

De weergave van midden en hoge tonen zijn echt heel erg goed bij deze speakers, ik ken eigenlijk geen ander eenvoudig speakersetje dat dit zo goed kan. Wat verder erg op valt met deze speakers, het geluid lijkt echt "los" te komen van de luidsprekers, zoals je dat bij grotere duurdere luidspreker systemen verwacht. Je hebt niet het idee/gevoel dat het geluid uit de speakers komen, maar het lijkt veel meer alsof het geluid echt uit je monitor komt en geeft je soms het gevoel midden in het concert/spel/film te zitten.

Nu komt de maar.. zo goed als deze speakers zijn in midden en hoog bereik. zo slecht zijn ze in het lage tonen gebied. Onder de 100Hz gebeurd er niet veel, sommige lage tonen gebieden zijn te hard, andere compleet afwezig of weer heel bonkerig. Op hoger geluidsniveau, lage tonen omhoog draaien via regeling op de speakers of via windows, minder lage tonen erin; niks helpt om het te verbeteren. De laagweergave is echt een zwak punt. Met sommige muziek klinkt het best goed beetje zoals je van dit formaat speakers kunt verwachten, maar met andere muziek is het weer helemaal niets. Met bijv. nighwish "Slaying the dreamer" onstaat er een enorme resonantie op bepaalde lage tonen, ik schat zo rond de 90-100hz range. Maar met bijv. dire straights "money for nothing" valt het weer reuze mee en klinkt het zo goed zoals je het kan verwachten bij een kleine speaker-set zonder subwoofer.

Ik ga nu kijken of ik ergens een leuk subwoofertje kan vinden om deze speakers aan te vullen, want ik denk dat het deze speakers echt tot hun recht komen zodra ze niet meer de taak hebben lage tonen voor te brengen. dat gaat echt niet goed.

Kwaliteit naar beneden bijgsteld, na 2 jaar normaal gebruik. Na rommelen stekkertje, aan/uit enz. doen ze het weer even.

Heb jij ook een Creative Gigaworks T40 Series II?

Ligt eraan wat je ervan verwacht/eist.
Ik kan me best voorstellen dat sommigge mensen vinden dat er goede "bassen" uit een setje als deze komen, terwijl het snel kan tegevallen bij iemand die meer verwacht.

Vaak wordt inderdaad dan een woofer als oplossing gebruikt om dit gat op te vullen. maar, again, niet iedereen ziet een subwoofer zitten.

Het blijft een feit dat een setje van 100 euro met ingebouwde versterker nooit het niveau van een grote/duurdere (heb je ook weer enorm veel verschil in) set kan halen.

Ook de geluidskaart zelf kan een beperking zijn. hier gaat namelijk ook het verhaal van "het geluid is zo goed als het "slechtste" onderdeel". Ik weet niet of dit bij jou ook opgaat, het is een algemeen feit.

Om op je review terug te komen; ziet er netjes uit, duidelijk te lezen, goede argumenten gebruikt, prima! :)

Ik heb zelf een vergelijkbare set en ervaar hetzelfde. Ik heb ook de keuze gemaakt om een speaker te kopen die beter is met middentonen dan bassen. Daarbij komt dat ik het absuloot vertik om een subwoofer aan te schaffen.

@Rossi, subjectief inderdaad, al mogen we niet vergeten dat je niet mag vergelijken met een Marantz versterker i.c.m. Klipsch, dan kan je direct 1* geven :)
Een laag bass volume kon je op zich natuurlijk wel verwachten: je hoeft enkel maar naar de grootte van de conussen te kijken om te beseffen dat die weinig lage tonen gaan produceren in hun leven. Aan de andere kant: misschien mag je ook wel op wat magie rekenen bij een prijs van 100+ euro. In dat segment zit je toch meestal wel goed qua PC-geluid. Ik heb zelf een 5.1 set van Creative gehad, en ik kan me goed voorstellen dat het zonder subwoofer erg mager klinkt. Misschien moet je V&A in de gaten houden voor een leuke Creative woofer.
Tja creative claimt 50Hz uit de speakers te kunnen persen, ik had zeker geen extreem goede lage bass-weergave verwacht. maar het setje wat eruit gaat heeft een subwoofer met een diameter van wel 6 hele cm's :+ . Daarmee komt er toch wel echt een stevige bass uit. De versterker van dat setje heeft in totaal 14 hele watts max. aan vermogen. De kwaliteit van de sub is weliswaar niet wat je noemt goed, maar voor films en spelletjes functioneerde het uitstekend.

Waar ik wel op had gerekend bij het setje van creative, goede lage tonen weergave vanaf ongeveer 65-70Hz en een weergave kwaliteit die voldoende is voor films en spelletjes. Maar het klinkt over het algemeen ronduit slecht. De lage tonen weergave is vergelijkbaar met die van speakerssetjes die rond de 30 euro kosten.

Dus precies zoals je zegt, voor net over de 100 euro mag je wel iets meer verwachten. Het lijkt erop dat creative zich veels te veel geconcentreerd heeft op midden/hoog weergave, goede voeding erbij leveren, design, enz. maar daarbij helemaal vergeten zijn de laagweergave op een behoorlijk niveau te brengen.
Wat wel vreemd is, is dat als je de reviews leest, dat de reviewers over het algemeen positief verrast zijn over de uitstekende bassweergave.

Blijkt maar weer hoe subjectief speakerreviews eigenlijk zijn.

ps: Ik zeg dus niks over de kwaliteit van jou review, maar meer dat blijkt dat je altijd zelf speakers aan een luistertest moet onderwerpen. Eisen verschillen zo enorm per persoon, en ook de standaard waaraan de speakers moeten voldoen, verschillen per persoon.