Specificaties 31,5" • 2560x1440 • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Acer EB321HQUAwidp Wit Review

JornamNewbie 24 april 2017, 999 views

Acer EB321HQUAwidp Wit

Let op: deze pagina verwijst naar zowel de EB321HQUA (met IPS) als de EB321HQU (VA-paneel). De VA variant is supermooi voor een goede prijs, maar de mijne werd met productiefouten geleverd.

Pluspunten

• Diep zwart

Minpunten

• Reflecterend

Let op: de pagina gaat over de EB321HQUA maar de SKU code verwijst naar zowel deze monitor als naar de EB321HQU, een scherm van dezelfde serie maar zonder IPS. Hierdoor verwijzen sommige webshop links naar de n, en sommige naar de ander. Ik heb de EB321HQU gekocht. Na ruim 6 jaar alleen maar met IPS schermen te hebben gewerkt was ik enigszins bang om over te stappen naar een reflecterend VA-paneel. Aan de ene kant heb nu heel soms last van vervelende lichtinval, maar aan de andere kant is al het zwart zoveel zwarter en dat is echt chique.
Mijn monitor werd daarentegen geleverd met productiefouten dus ik stuur hem terug. Het kan toeval zijn, maar het kan ook slordig werk van Acer zijn geweest.
Hij werd geleverd met een DP kabel en een DVI kabel van 1m, en met voedingskabels voor Europese en Amerikaanse stopcontacten.
Ervan uitgaande dat ik de rotte appel heb gekregen zou ik de EB321HQU aanraden. Het is gewoon een supergoeie prijs voor een supermooie monitor. Zelf zal ik voortaan toch twee keer denken voordat ik een budget Acer monitor koop.

Heb jij ook een Acer EB321HQUAwidp Wit?

Is deze ook nog in de matte IPS variant leverbaar? Op de site van Acer kan ik nooit de goede modellen vinden en ze zetten er ook nauwelijks specificaties op. Bol.com heeft voor me nagebeld maar die hadden alleen een glanzende, die ik niet wil.

Ik ben zelf ook al een keer met een Acer de mist in gegaan (met deze pricewatch: Acer K272HULbmiidp Zwart ). Hij was wel scherp, maar zeer onrustig voor mijn ogen. Ik had na 10 minuten kijken al irritatie en zag nog 2 dagen vlekken en sterretjes. En de brightness en contrast had ik daarvoor al verlaagd.

Blijkbaar heb ik gevoelige ogen, dus iets anders dan IPS en mat durf ik niet meer aan, vandaar. :)
Oh, okee, blijkbaar moet ik dan op zoek naar de matte EB321HQUA met IPS. Maar die is nergens te krijgen.

// edit: Balen, nog steeds geen normale modellen presentatie op de Acer website en nog steeds geen specificaties bij de modellen die er wel staan. Wat een blunder. Ik kijk na de zomer wel weer en anders betaal ik gewoon wat meer voor een ander merk.

Om precies dezelfde reden heb ik eind vorig jaar ook de Acer Switch Alpha 12 overgeslagen. Totaal geen informatie op de Acer website of je er via de USB-C poort een externe (QHD of 4k @ 60Hz) monitor of tv aan kan hangen. Oftewel of die poort Displayport over USB-C ondersteunt, want een normale HDMI of displayport uitgang zat er helaas niet op. Nou, ik vond het een te groot risico, jammer, een mooi ding, passief gekoelde Core i5 met 8GB en 256GB SSD, maarja, geen informatie te vinden daarover, dus toedeledokie Acer.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 15 mei 2017 00:17]

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de BenQ EW3270ZL. Twee tientjes duurder, maar dan heb je een matte VA-panel van het betrouwbaarste monitormerk.. Tot zover ben ik er erg tevreden mee.
Aha, zelf liep ik ook al naar Benq te kijken nu. :) Alleen 'twee tientjes duurder' klopt niet helemaal, 509,- minus 349,- is 159,- euro duurder, of was het meer bij wijze van spreken? :)
Ik heb de BenQ voor 349,- bij CoolBlue gescored, en de Acer (ook bij CoolBlue) was 329,-. Dus f we hebben het over een andere BenQ, f de prijzen zijn veranderd deze maand :P

Edit - Oh wow, hij is nu inderdaad 500 piek! Denk dat ik hem per ongeluk tijdens een actie heb gekocht xD

[Reactie gewijzigd door Jornam op 15 mei 2017 13:20]

Ja, mooi, je hebt net in een dal gekocht. Ik zie het in de grafiek op pricewatch: BenQ EW3270ZL Zwart haha. En ik had die Benq effe mooi gemist, want ik was begin mei ook op zoek. Daar had ik dan even overheen gekeken blijkbaar. Nou ja, ik ga het in de gaten houden.

Is je Benq rustig voor je ogen? Geen last van snelle vermoeidheid van je ogen of brandende ogen met dit scherm? Geen PWM ofzoiets? Of is PWM alleen mogelijk bij echt IPS terwijl dit A-MVA is? Ik had zelf wel last van branderige/geirriteerde ogen bij een monitor van Acer en dat was een VA paneel, vandaar dat ik het nog even vraag. Maar ik merk het direct, dus dan zou ik hem natuurlijk retour kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 15 mei 2017 16:47]

PWM weet ik niet. Hij heeft een automatische brightness instelling die het licht in de kamer meet en zichzelf bijsteld, maar zijn standaard van hoe fel het moet zijn vind ik nog te fel. Ik had eerst wel last, maar toen stond hij op 20cm afstand. Nu staat ie op 2 meter afstand en staat de brightness erg laag, zo werkt ie prima voor mij (ik had mijn IPS ook altijd op de minimale brightness).
Okee, bedankt, goed om te weten.