Specificaties 5" • 1920x1080 (Full HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs Review

Thessalo 24 april 2017, laatste update op 23 mei 2017, 3.685 views

Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs

Wat nou als je een maandje een Moto G5 in gebruik hebt, als doorsnee gebruiker bent (en misschien wel minder dan doorsnee?). De G5 heeft mij een paar verrassingen en vragen opgeleverd. Overzichtje.. Edit mei 2017: meeste bezwaren opgelost. Onderaan plus overzichtje wijziging plus- en minpunten

Pluspunten

• Beeldscherm
  • gebruiksgemak
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• hoezo moet ik een minpunt geven. Onzin

Op basis van een paar prima ogende -goed geschreven- recensies heb ik me een maandje geleden in een G5 gestoken.

Het gaat mij niet om featuresets of allerlei root-toestanden, en een behoorlijke camera heb ik al -voor de echte foto's. Het ding moest het gewoon doen met een aantal redelijk standaard en minder standaard apps . Dat laatste (b)lijkt een dingetje en staat onderaan dit verhaal, voor wie haast heeft.

Is het een hoera-verhaal? Nou eh... Als je een aanschaf overweegt zou ik toch even wat checken. Vooraf.

Ik was een lekker klein (4,nogwat ") goedkoop telefoontje gewend, maar ik heb geen up to date (4G, Android 6/7) apparaten van dat formaat meer kunnen vinden. Op basis van de recensies hier werd de G5 de nieuwe.

De relevante technische aspecten worden in de recensies hierboven prima uitegebeend. In het gebruik viel me het volgende op:

- ik ervaar het ding als (te) groot, om niet te zeggen lastig om even weg te stoppen.

- het scherm oogt wat kwetsbaar mbt krassen, maar hé, met plakplasticjes van de Aldi oid heb je nergens last van. Mits je het niet over de microfoonopening (voorop) plakt..

- de camera is voor gewoon gebruik wat mij betreft prima. Opletten wel bij macro-achtige opnamen (bv. als je foto's maakt tijdens een reparatie van een apparaat, qua kabelaansluitingen e.d.).

- Ik vind de geluidskwaliteit (luidspreker) ruim voldoende. Dat het mono is lijkt me geluidstechnisch geen probleem. Mijn oren zitten meer dan 15cm uit elkaar, dus wordt het qua stereo toch niks. Met een behoorlijke set dopjes vond ik het geluid zelfs verrassend goed (vgl Radio Suisse Classique, BBC 3, 4, 4Extra,).

- Qua navigatie was het een slag sneller dan ik gewend was (Acer uit de Kijkshop). Zal wel de 4G zijn. Opmerkelijk is dat (met Here van v/h Nokia) de vroegere "hier omkeren"s vervangen lijken tot -niet altijd even efficiënte- herberekeningen van de route zonder dat je dat in de gaten hebt. Voor- én nadeel, heb ik gemerkt. (Levert wel heel leuke omwegen op...;-) )

- Als je niet oplet, zoals ik, hevel je ongemerkt je hele privéleven over naar Google, via diverse toepassingen. Mijn vorige telefoon van een paar tientjes had eigen apps, maar hier staat zo te zien alleen de industrystandard op en daar kwam ik te laat achter. Ik gebruik bijvoorbeeld het uitstekende ("shareware") Myphoneexplorer voor de synchronisatie met mijn (outlook-)agenda e.d. Die staat nu kennelijk bij Google, bijgewerkt tot het moment dat ik een aparte app installeerde. Shit.

- O ja, je kan er ook nog mee bellen. Ik moest even wennen aan de "skype achtige " geluidskwaliteit van sommige verbindingen. Voor mij was dat een opmerkelijke verbetering. Overigens is de microfoon qua plaatsing wel een windvanger en erg gevoelig voor omgevingsgeluiden.

En dan de apps. Ik koos voor de G5 omdat ik voorlopig geen gezeur over achterlopende OS-en wilde zien. Of het aan Android 7 of de G5 of allebei ligt, kan ik niet bepalen, maar dit was 't::

(stand 24 april 2017, misschien verbetert 't)

- Een paar recensies wijzen al op het langzame starten van sommige apps. Wat mij betreft mag dat NIET starten worden.

--- De NS Reisplanner, hangt. Het duurt eerst tijden om op te starten en dan hangt hij bij één van de startschermen. Onbewegelijk.

- OV-chipcard. Hangt

---- De Volkskrant-app (jazeker.) Lezen moet je toch op papier als 't aan de G5 ligt. Na opmerkingen even de NRC app gecheckt: ook een soort time-out.

---- Firefox is een no show. Je komt hooguit tot de adresbalk en dan is 't over. Chrome daarentegen doet 't prima. Maar ja, google..

---- Zal niet iedereen last van hebben (...): de app van Cahors om satellietschotels in te stellen weet niet waar je je bevindt. Start traag, en soms gewoon niet.

---- De FM Radio is niet echt erg gevoelig. Dat deed de Acer beter. De verschillende radio-apps doen het daarentegen prima.

---- Bluetooth is met verschillende apparaten wat onzeker. Soms wel, soms niet, zelfde apparaat. (m.n Nokia CK7W, oud beestje)

---- Als je een Lumix camera hebt: het is even rommelen, maar dan doet de Panasonic app het prima.

---- De dicteerapp van Dragon vindt geen aansluiting via Wifi. Geen probleem als je dragon niet helpt en ooit hebt leren schrijven.

---- Je kan apps op twee schermdelen neerzetten. Alleen weten nogal wat apps dat nog niet.

Samengevat: check even wat voor appjes je wilt draaien. Je staat anders snel sneu te kijk me je grote glimmende scherm. Dat ik persoonlijk overigens erg helder vind. Als er wat op te zien is. (De Ziggo tv-app vind ik een feestje..)

Zoals gezegd, misschien wordt er nog wat aangepast. Je weet maar nooit.

Edit mei 2017

- Na opmerkingen van medetweakers heb ik wat rondgeëxperimenteerd met sd-kaarten. Op een enkele na lieten klasse 10 kaarten de meeste problemen verdwijnen. Ik heb niet kunnen uitvogelen waarom dat niet bij alle kaarten het geval was. Ze zijn in verschillende andere typen telefoons geprobeerd en daar liepen de resultaten uiteen. Goedkope Sandisk kaart doet 't prima.

- de compatibiliteit en het gebruiksgemak zijn uit de minpunten verdwenen.

- voor gewoon gebruik is het ding naar mijn zin nog altijd te groot, het touchscreen reageert soms tè gevoelig (voor je 't weet start er van alles) en apps uitschakelen gaat niet direct, maar daar is mee te leven.

- voor 't geld een prima apparaat

- het oude gedeelte van mijn recensie laat ik staan omdat ik destijds zelf geen oplossing gegoogled kreeg bij mijn vragen.

Heb jij ook een Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs?

Hoi Thessalo, misschien heb je een te traag sd kaartje erin zitten, en deze als intern geheugen ingesteld. Ik had vergelijkbare klachten met apps. Had toen een oud sd kaartje gebruikt. Heb er nu een van lees 95 en schrijf 90mb/sec en alles start en draait super lekker.
Raar dat veel apps niet of nauwelijks draaie :? 3 GB werkgeheugen zou meer dan voldoende moeten zijn. Sterker nog, op de nieuwste toptoestellen na hebben weinig telefoons meer geheugen.
Ik vind het ook raar.

Motorola heeft geen redenen om apps te weigeren, of niet te laten draaien. En de Volkskrant app is nu niet bepaald veeleisend.
Drie reacties die het allemaal raar vinden. Dat vond ik dus ook. (Vandaar de recensie :) )

Zou zomaar de kaart kunnen zijn. Ik heb daar wel zijdelings naar gezocht, maar ik was het niet eerder tegengekomen. Overigens draaien een aantal andere apps gewoon heel lekker. Dat verbaasde me dus zo. Ik ga even een paar andere proberen en als dat een verschil maakt dan stel ik de aantekeningen natuurlijk bij.
Mooi, dit soort besprekingen...
Ik heb ook de Moto g5 eerst ook met een oud erg traag sd kaartje. Spotify deed toen ook helemaal niks. Nu een paar euro besteed aan een kaartje van Sandisk met UHS-snelheidsklasse 3 en deze voldoet prima en alles draait vlekkeloos.
Recensie na tips en opmerkingen aangepast. Dank, o.a. aan 19joost87.
Ik herken een deel van je problemen niet. Firefox en de Volkskrant app gebruik ik dagelijks op mijn G5 zonder een centje pijn. Starten snel en goed. Bluetooth werkt perfect. synchroniseert de gehele dag mijn smartwatch en koppelt vlekkeloos in de auto met de ingebouwde radio.
Ik heb geen apps op een SD kaart geïnstalleerd. Doe ik nooit, daarop heb ik alleen foto's, video, muziek en kaarten. De grote bulk dus. Dan blijft er meer ruimte in je telefoongeheugen over voor de apps.
Hij is wel iets langzamer geworden dan in het begin, maar verder vind ik hem nog steeds erg goed werken voor dit geld.