Tronsmart Element T2 Review

mission 9 mei 2017, 106 views

Tronsmart Element T2

Je krijgt een boel speaker voor je geld, alleen had ik er qua geluid meer van verwacht.

Pluspunten

• Behoorlijke bass
  • Lange accu duur
  • Degelijk

Minpunten

• Matige hoge en midden tonen
  • Vermogen onduidelijk

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 3
Heel China blijkt heel erg trots te zijn op de producten van Tronsmart, en ik hoorde veel verhalen over deze speaker. Tijd om er zelf eens eentje te testen.

De specificaties

In de marketing staat 10 watt vermogen, nu ben ik geen held in rekenen maar is 2*3,5 niet 7? Blijkbaar niet want op de speaker staat peak 2*5 watt.

De verpakking

Ik was toch wel onder de indruk van de verpakking. Stevig full colour bedrukt en de klep waarmee het doosje opent zit met een magneet vast. Er zit zelfs een oor aan om de doos in een schap te hangen.

In de verpakking vinden we naast de speaker een oplaad kabel, jack to jack kabel, touwtje, karabijn haakje (NOT FOR CLIMBING) en wat boekjes.

De speaker

De speaker is stevig en voelt ook degelijk aan. Het "oor" hadden ze van mij wel weg mogen laten, dit doet wat afbreuk aan het design naar mijn mening.

Het geluid

Geluid is een zeer persoonlijk iets, iets wat voor mij onbegrijpelijke prut is, kan voor een anders juist uitstekend zijn (denk bijvoorbeeld aan een willekeurige koptelefoon van Beats. Ik vind het veel te dure troep maar veel anderen vinden het juist geweldig). Dit stukje is dan ook een persoonlijke mening, niet gehinderd door enige kennis of weteschappelijke ondersteuning :)

Ik ben begonnen met het luisteren naar wat willekeurige grepen uit de top 40 (Naja willekeurig, ik moet de laatste tijd redelijk wat bladeren om iets naar mijn smaak te vinden) en meteen viel mij op hoe ontzettend veel bass er in het kleine speakertje zit. Ik heb speakers die een kop groter zijn en twee keer zoveel kostten maar waar veel minder bass inzit. Verwacht overgens geen wonderen; er zit een indrukwekkende bass in welke genoeg is muziek redelijk neutraal te luisteren. Verwacht echter niet dat je indruk gaat maken op een hardcore feestje.

Helaas ben ik minder positief over de midden en hoge tonen. De midden tonen zijn opzich niet slecht, zeker niet voor wat de speaker kost. De hoge tonen verpestten het feest alleen behoorlijk. Hoewel de speaker niet clipt en de tonen redelijk helder zijn, de speaker is vrij schel. Dit viel ook niet op te vangen met een equalizer tussen de bron en de speaker.

Het is ook maar net hoe streng je bent, doorgaans gebruikt niemand een goedkope kleine bluetooth speaker voor "serieus" muziek luisteren. De speaker gaat behoorlijk hard zonder te vervormen dus een binnen of buiten feestje moet geen probleem zijn en het geluid is hier uiteraard ruim voldoende voor.

En dat is waar ik stopte met typen om vervolgens pas een week later weer verder te werken aan de review. En ik moet zeggen dat ik afgelopen week toch redelijk veel gebruik maakte van de speaker. In het kwartiertje dat ik aan mijn ontbijt zat voor ik aan het werk ging, of het half uurtje pauze van school waarin ik thuis kom lunchen; ik pakte toch vaker de speaker dan dat ik mijn normale instalatie opstartte. Dus blijkbaar is het geluid toch zo gek nog niet, want ik ben toch best wel kieskeurig.

Ik kan de speaker dus aan iedereen aanbevelen die af en toe op een feestje wat achtergrond muziek wil hebben zonder de hoofdprijs te betalen.

De speaker moet vooralsnog wel uit China komen, bijvoorbeeld hier: http://www.geekbuying.com...h-4-2-Speaker-376759.html

Heb jij ook een Tronsmart Element T2?