Specificaties 13,3" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009) Review

Sipelpomp 10 december 2009, laatste update op 15 december 2009, 5.661 views

Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Accuduur
  • Geluidskwaliteit
  • Draagbaarheid
  • Kleine, lichte voeding met lang snoer
  • Razendsnelle Wifi
  • Muisstil
  • FireWire 800-poort
  • Allerlei kleine slimmigheidjes
  • Meegeleverde software is leuk, nuttig en beslist geen rotzooi
  • Mooi ontwerp, aan de kleinste details is gedacht
  • Vrolijk speelgoed en tegelijk absoluut een serieus stuk gereedschap

Minpunten

• Prijs (vooral t.o.v. witte MacBook met vrijwel dezelfde specs)
  • De Return-toets is veel te klein
  • Audio-in en -out zijn gecombineerd
  • De harddisk had voor dit geld groter gemogen, een grotere erbij bestellen is relatief duur.
  • Een extra USB-poort aan de rechterkant was leuk en logisch geweest
  • AppleCare lijkt mij een rip-off: via een verzekeringsmaatschappij ben je VEEL goedkoper uit.
  • Absurd veel tweedefunctietoetsen: Fn, Ctrl, Alt, Cmd en Shift, en alle mogelijke combinaties - waanzin.

Waarom een Mac?
-------------------------
Ik ben overgestapt van PC naar de Mac voor mijn belangrijkste werkzaamheden. Ik doe met mijn computer geen spectaculaire dingen; het is vooral Excel, tekstverwerken, web en mail, muziek en Photoshop. Voor studie en onderzoek werkte ik al regelmatig (noodgedwongen) met G3-PowerMacs met OS 9. Ik heb ook een iPhone 3G, waar ik minder tevreden over ben - je leest hier dus geen fanboy-review. Verder: ik ben totaal geen gamer, en ik hoefde niet per se van Windows 'bevrijd' te worden. Ik ben technisch uitstekend onderlegd, en tegelijk zie ik no-nonsense gebruiksgemak ook als technische prestatie.

Ik heb een aantal laptops overwogen waaronder de Sony VAIO VGN-NW21SF en de Sony VAIO VPC-1S1E, en heb uiteindelijk voor de Apple gekozen; hieronder kun je lezen waarom. Ik heb voor de Pro gekozen ipv de vrijwel gelijke witte MacBook vanwege de bouwkwaliteit en het scherm. Hoewel het scherm dezelfde techniek gebruikt (en dus misschien in speclijsten hetzelfde lijkt), is het niet hetzelfde - dat van de Pro is beslist beter. Dit heb ik uitvoerig gecheckt; het verschil is zeker zichtbaar. Overigens is ook het scherm van de witte MacBook heel goed. De schermen van de Sonys waren ook erg goed maar halen het niet bij de beide Apples. In dit opzicht ben ik ivm fotografie een absoluut doorgedraaide hairsplitter; misschien ziet een minder geoefend oog zelfs geen verschil. Überhaupt kijken maar weinig mensen echt uitgebreid naar een scherm voordat ze het kopen volgens mij, maar ik dwaal af.,,

Aanschaf, installatie
---------------------------
Gekocht bij MacHouse Rotterdam met onderwijskorting (6%) en gratis sleeve van prima kwaliteit. De winkel is me goed bevallen, het krijgen van de korting was geen enkel probleem. Standaard-configuratie, dus 2GB, 160GB en 2.26 GHz Core 2 Duo.

Een iets grotere harde schijf en een muis hadden voor dit geld wel gemogen vind ik, maar voor mij is de HD groot genoeg. De beter gespecte 13" MacBook Pros vind ik onevenredig duur; het basismodel is de beste deal (na de witte MacBook).

Een duur laptopje, maar door de echt fenomenale bouw- en beeldkwaliteit, de prima geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers (voor een laptop) en de lekker lange accuduur (tot 7 uur met enig aandringen) is hij het geld net waard. As usual bij Apple zat het ding in een slimme, koddige stonersverpakking.
In de doos: 1 Macbook Pro, 1 Adapter, 1 220V-snoer, 1 Lichtnetplug, Paar kleine boekjes, 2 CD's (OSX en iLife), 1 Schuimfolie beschermdinges. Geen muis, geen remote, geen video-adapters (zie verderop).

De laptop is relatief licht, maar is zo degelijk als een scheepsanker. Nergens speling, kraakjes of rammels, het ding is knetterhard. Het aluminium is op een of andere manier gecoat lijkt het, het voelt prettig aan, en niet ijskoud direct na het aanzetten, zoals ik een beetje had verwacht. Het toetsenbord bevalt mij prima, en voor het typen is het fijn dat de laptop dun is. Het hele ding komt luxe, degelijk en 'sophisticated' over. Het zijn dus niet alleen looks, maar ook brains - dat bevalt mij wel! Zelfs de onderkant is mooi. Het scherm openklappen is door het lage gewicht en de magneetsluiting even pielen, maar na een paar keer kun je het met één hand.

De adapter is klein en licht, heeft een lang snoer, wordt met een foolproof magneetstekker aangesloten, en heeft slimme uitklapbare oproldingesjes. De adapter wordt vaak niet vermeld, maar kan de draagbaarheid maken en breken! Je kunt voor aansluiting op het stopcontact kiezen tussen een plug direct op de adapter of een aansluitsnoer, geniaal - nog een puntje voor ruimte- en gewichtsbesparing.

Stekker erin en knallen - binnen 10 minuten was alles voor mekaar, inclusief updates en dergelijke. Alles is al geinstalleerd, de CD's blijven in het doosje. Klasse, hier kan menig leverancier iets van leren.

Wat valt meteen op?
---------------------------
Het scherm en de multitouch trackpad zijn allebei absoluut geweldig. Het scherm kan je zo helder zetten dat ik er niet lang naar kan kijken; kleuren en kijkhoek zijn zoals je die wilt - perfect. In vergelijking met andere schermen valt het steeds op dat wit op mijn macbook ook echt spierwit is, zonder kleurzweem, en zwart echt gitzwart. Mede door die gitzwarte achtergrond geeft het scherm een opmerkelijke 3D-illusie. er zit een glasplaat voor die als de laptop uit staat erg lijkt te spiegelen, maar hier heb ik totaal geen last van, ook niet als ik voor een raam of lamp zit - dit waarschijnlijk mede door de helderheid van het beeld.
Het klikken op het trackpad (je moet het echt indrukken) vind ik te zwaar gaan om goed te kunnen slepen, maar kun je eenvoudig anders instellen - ik werk nu naar 100% tevredenheid zonder klik (met tappen), en gebruik alleen de rechtsklik (rechtsonder touchpad indrukken of tappen met 2 vingers). De muisversnelling is intelligent en precies goed; je kunt er heel nauwkeurig mee werken. De gestures werken goed en zonder aarzeling, en gelukkig nooit onbedoeld. Tijdens zowel klikken als tappen verplaatst de muiscursor nooit; dat heb ik wel eens anders gezien.

De geluidskwaliteit is super; dit geldt niet alleen door de perfect weggewerkte speakers in de laptop zelf, maar ook via de audio-uitgang is het geluid veel beter dan alle computers die ik tot nog toe heb gehad. Met kwaliteit bedoel ik definitie, niet equalizers/pompende bassen/3D-toestanden etc. Ik vind het waardeloos dat audio-in en -out via één 3,5mm poort gaan. Voor mij niet zo'n ramp, maar waarom in godsnaam? Soms probeert Apple het wiel iets teveel opnieuw uit te vinden (denk hier ook aan de Apple muizen...). Er schijnen splittertjes in de handel te zijn.

De machine is heel stil; zelfs met fan en harddisk draaiend moet je echt heel goed luisteren in een stille ruimte om iets te horen. Ik hoor de klok van de buren nog lopen met de laptop aan (echt waar) en dat zegt meer over de MacBook dan over die klok :P . Als je er echt flink op los gaat met de computer op schoot wordt de onderkant aardig warm, maar niks zorgelijks of vervelends.

Ik verwachtte niks van het verlichte toetsenbord - het kon me niet echt boeien - maar in de praktijk blijkt dat echt een heel slim en nuttig idee geweest van de potsmokers uit Cupertino. Echt fijn 's avonds, en bij genoeg licht gaat het vanzelf uit, precies op het goede moment. Je kunt dit ook met directe toetsen en in de systeeminstellingen zelf regelen. Het lijkt niet veel stroom te trekken - update: het trekt aardig wat stroom, het scheelt minstens een half uur op een hele accu, afhankelijk van de ingestelde helderheid -

De snelheid van deze laptop is (mede door OSX) verbazingwekkend; bij niets wat ik doe heb ik enige vertraging gemerkt. 2GB blijkt voor mij ook voldoende te zijn; ik zie het geheugen alleen een enkele keer vol tijdens PhotoShoppen + 30 tabs Firefox + iTunes + Excel met grote spreadsheet, maar de prestaties lijden daar niet onder. Echt geweldig is het standby-gaan en weer 'wakker worden', dat gaat binnen een seconde; de standby-tijd is vrijwel eindeloos (in ieder geval >3 dagen met een halve accu) voor normaal gebruik. Ook een koude start gaat lekker vlot.
Download- en surfsnelheden (Firefox) zijn top. Ik blaas nu echt 2,2 MB/s door mijn 20Mb Tele2-aansluiting, draadloos (g) (Centrum Rotterdam) - dat heb ik nooit eerder gehaald.

Randapparatuur
----------------------
Ik gebruik verder een simpele oude Logitech USB optische Pilotmuis en die doet prima wat-ie moet doen, zonder installatie en onmiddellijk na aansluiten. De nieuwe overpriced aerodynamische sextoy sensorklont genaamd Magic Mouse is te plat en lijkt mij op den duur irritant - de muis bestaat als ontwerp al zo lang omdat het een lekker simpel ding is dat goed werkt, en zo wil ik dat graag houden. Er zijn helaas weinig echt goede alternatieve blauwtandmuizen te koop. Het is qua muis niet handig dat beide USB-poorten links zitten, maar de gemiddelde muizenstaart is lang genoeg om relaxt rechts te kunnen muizen. Bij een 17" MacBook kon dat wel eens vervelend worden.

Mijn HP Laserjet 1010 deed het perfect, onmiddellijk na aansluiten, zonder één venster of wat dan ook, met alle mogelijkheden die ik gewend ben. Dit is zoals verwacht; hij staat in de Apple-lijst van standaard ondersteunde hardware, maar ik ben toch aangenaam verrast door het totale gemak en de standaard aanwezigheid van alle opties bij de standaarddriver. Heel netjes.

Diverse USB-sticks en harddisks werken zoals beloofd prima en onmiddellijk.

Meer over de hardware
-------------------------------
Alle poorten zitten aan de linkerkant, rechts zit alleen de Superdrive en het Kensington-slot-gleufje. De voor-en achterkant zijn poort- en knoploos.

De Mini-display-port is niet ieders smaak; het voordeel is dat je daarmee in 1x een Apple extern scherm kunt aansluiten, en dan ook meteen de ingebouwde USB-poorten verbindt. Ik gebruik een paar adapters van Ebay (paar euro per stuk) waarmee ik m overal op aansluit bij presentaties. Voor het uitgebreidere fotowerk, DTP en films gebruik ik soms een 22" Samsung flatscreen (geen TV) met DVI-aansluiting; werkt prima. De Apple adapters vind ik te duur, en zouden eigenlijk standaard meegeleverd moeten worden; ik heb niet gevraagd om een crazy video-out die nergens op past.

Er zit een FireWire 800 poort in. De meeste laptops hebben slechts een FireWire 400-poort. Ideaal dus voor externe schijven, oudere videocamera's en snelle cardreaders, de embees knallen er doorheen. Helaas werkt de iPhone niet met FireWire, itt de oudere iPods.

Twee USB 2.0-poorten aan de linkerkant voldoet maar houdt niet over. Ik mis een derde rechts. Ook hier is het jammer dat Apple FireWire-ondersteuning heeft gedumpt op de iPhone en iPods.

Een slotloading Multidrive... ik weet het niet. Het ziet er mooi uit, maar ik ben toch wel voorstander van een ouderwets laatje ivm krassen, hoewel ik daar nog geen problemen mee heb gehad. Het mechanisme komt op zich vrij soepel en degelijk over. Geen BluRay helaas. Stil en volkomen trillingsvrij. Ik gebruik hem maar weinig. Mini-CD's en -DVD's gaan er denk ik niet in. Zelf proberen, succes met het eruit peuteren.

Het kensington-slot-gleufje is stom geplaatst, direct voor de CD/DVD-gleuf vanaf de gebruiker gezien. Slecht design, zeker voor een Apple! Ik gebruik m niet, maar voor de geinteresseerden is het fijn om te weten dat je slot wordt verankerd in massief aluminium - die trek je niet zomaar los.

SDHC-reader doet wat-ie moet doen.

iSight (WebCam) doet het, het beeld is redelijk goed, resolutie weet ik niet, kan me verder ook niet echt schelen. Goed genoeg; ik word herkend. Heeft een controle-Ledje en is mooi weggewerkt.

Geen ExpressCard uitbreidingsslot. Daarvoor moet je bij de 17" MacBook pro zijn, en dan lever je je SDHC reader in. Mij een zorg, YMMV.

Netwerkpoort: zal wel goed wezen, 1000 Mbit.

Draadloos: supersnel, ondersteunt de nieuwe 802.11n standaard. Of je dan ook 300Mbit haalt weet ik niet, ik gebruik 802.11g, waarmee deze Wifi-adapter prima snelheden haalt. De ontvangst is uitstekend.

Bluetooth 2.0: niks op aan te merken, reikwijdte is ruim voldoende, met een gratis App van Apple (Apple Remote) kan de iPhone via blauwtand als 'actieve' remote voor iTunes worden gebruikt, werkt super, heel sexy compleet met covers, verstreken tijd in beeld etc.

Milieu, Accu
----------------
De MacBook Pro's zijn erg milieuvriendelijk geproduceerd en gebruiken heel weinig stroom; het is persoonlijk, maar ik waardeer dat Apple daarover nadenkt. Het verbruik is bij normaal gebruik met toetsenbordverlichting aan ongeveer 20 watt, meestal minder, bij gelijktijdig opladen meer, in sleep-mode eerst 10 watt en enige tijd later bijna niks meer.

Door op een knopje op de zijkant te drukken kun je zelfs bij uitgeschakelde computer meteen zien hoe vol de accu is, heel slim. Er is geen ' Web-opstartmode' zoals op sommige laptops, voor mij geen probleem, en dit wordt bovendien goedgemaakt door het snelle ontwaken uit de slaapstand en de lange accuwerktijd.

Je kunt de accu niet zelf vervangen, bij een Apple Premium verkooppunt kunnen ze dat wel. Ik vrees dat dat rammend duur is, maar volgens Apple komt deze accu rechtstreeks uit de hemel en zijn we nog steeds blij na 1000 laadcycli. We zullen zien. Mijn ASUS-accu's (Li-ion) waren na 2 maanden al volledig dood.

Software
------------
OSX is vast niet voor iedereen, maar mij bevalt het uitstekend. Er is tegenwoordig veel goede (gratis) software voor te vinden, ook de tweakert kan alle tools vinden die zijn hartje begeert. Ik zie dat veel games tegenwoordig ook in Mac-versie uitkomen; hier heb ik geen ervaring mee. Ik lees veel negatieve kritiek over Microsoft Office for Mac, maar ik vind het prima. Vraagt enige gewenning, maar binnen een paar dagen wist ik alles zonder nadenken te vinden. De compatibiliteit is tot nu toe ook met zeer grote en 'ingewikkelde' sheets en documenten 100%. NeoOffice is een gratis alternatief; geen ervaring mee, broertje OpenOffice voor Windows had mij teveel compatibiliteits-issues - vooral gecompliceerde tabellen in Word en de wat uitgebreidere Powerpoint-presentaties, dus ik heb de open kantoren ditmaal vanaf het begin links laten liggen.
Kortom: sommige dingen zijn wat handiger dan Windows, andere wat omslachtiger. Over het algemeen vind ik OSX vlotter en stabieler; ik start de Mac slechts zeer zelden opnieuw op. De zoekfunctie (spotlight) is verbluffend snel (vrijwel onmiddellijk) en heel handig. Als je wilt kun je naast OSX ook Windows draaien; daar heb ik vooralsnog geen behoefte aan, maar het schijnt prima te werken, ook voor games.

De meegeleverde software (iLife) is prima en zeker geen crapware/shovelware. Het is simpel, ziet er goed uit, is niet te kinderachtig, werkt prima en is meer dan voldoende voor het bedoelde gebruik: af en toe even een fotootje/filmpje fixen zonder al teveel poespas en zonder cursus of handleiding en net effe wat handiger dan allerlei losse tooltjes enzo. Stukken beter dan de crappy standaardtools van Windows.

iTunes vind ik nog steeds niet de uitvinding van de eeuw, maar het werkt stukken soepeler dan op de PC en past qua logica beter bij de andere Mac-software. Quicktime is op de PC vooral een irritante en vasthoudende indringer; op de Mac is het een prima speler. Het was even rommelen om alle codecs te vinden, maar uiteindelijk bleek ook dat een eitje. VLC-player voor de Mac is evanals voor Windows gratis en geweldig.

Time Machine is ook meegeleverd, en is een absoluut geniaal backup-programma, dat op zichzelf minstens 50 euro waard is.

Met Safari heb ik nooit echt gewerkt, ik ben bij Firefox gebleven vanwege een aantal plugins die ik constant gebruik, en omdat ik het OpenSource-gebeuren toejuich. Safari is in elk geval razendsnel, voorzover ik heb gezien.

-------------
Al met al ben ik heel tevreden, en de machine maakt de redenen waarom ik 'm gekocht heb (draagbaarheid, accuduur, goed scherm, bruikbaar touchpad, bouwkwaliteit, stilte) volledig waar. Het is een mooi product waar zeer goed over is nagedacht, met prima software. Alles ziet er hip uit, maar het is zeker ook een serieuze werkmachine - het is niet alleen show. Bijkomend (tijdelijk?) voordeel vind ik dat voor OSX veel minder virussen bestaan dan voor Windows. Ik mis geen enkele Windows-applicatie, voor alles heb ik een prima alternatief gevonden, meestal gratis en eerlijk gezegd meestal beter. Absoluut geen spijt.

Het enige echte nadeel vind ik de prijs; die valt wel te verantwoorden maar is toch op de grens van de redelijkheid. Hier en daar wil Apple iets te graag 'anders' zijn dan alle anderen - soms pakt dat gunstig uit, soms is dat alleen maar irritant.

• HP LaserJet 1010
  • Sandisk Extreme FireWire Reader
  • Logitech Pilot optical mouse (oud)
  • Ebay display-adapters, China
  • Diverse harddisks, memorysticks (USB)
  • Standaard Tele2 Wireless Router
  • Apple iPhone 3G 16GB
  • Sitecom USB 2.0 Hub
  • macOS

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009)?

houd eens op met de prijs als negatief te bestempelen.
als windows zou presteren als osx, dan waren alle laptops minimaal 300e duurder geweest.

verder HOEF je applecare er niet bij te nemen, dat is je eigen keuze.
claimen dat de rest goedkoper is .. heb je alleen naar Acer en Packard Bell gekeken ?
de Apple care vergoed/repareert alles.

acer's accidental damage, klinkt wel zo mooi, maar is het niet. uit ervaring (ben verkoper) weet ik dat Acer meer NIET repareert dan WEL.

HP biedt overigens een pakket aan van 225e. Dat t.o.v. 275e van Apple, waarbij HP geen accidental damages heeft, is veel slechter.

Sony heeft, net als HP, enkel extended warranty, en kost gemiddeld 300e.
Want het functioneren van het OS bepaalt de prijs van een laptop? Beetje vreemde gedachtengang. Je moet niet vergeten dat OSX ook een stuk goedkoper is en meegeleverd wordt.

Nette review trouwens. Die functietoetsen ergerde ik me in het begin ook enorm aan. Ook vooral omdat geen enkel programma daar consistent mee omgaat.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 10 december 2009 08:01]

Zeker leuk review.

Komt ver overeen met wat ik voel. Heb unix, windows en mac bijna dagelijk in handen.
Het prettigste vind ik de stabiliteit en de " tegelijk zie ik no-nonsense gebruiksgemak ook als technische prestatie" opmerking als iets wat je ook terug ziet bij services desks. Ik zie wekelijks deze cijfers en het is veel minder tot bijna geen tickets t.o Windows.

De "vele" functie toetsen vallen wel mee, en zijn best consistent in gebruik. Heb er nooit problemen mee, als je x-windows gebruikt kan je als je switch tussen programma's een keer een toets mis slaan, ctrl-c & cmd-c bv. En het aantal valt ook mee, op mijn HP LT heb ik, shift, ctrl, Fn, wind, alt, alt gr en een menu toets ( nog nooit gebruikt ).

Greetz
hij bestempelt de prijs anders wel negatief omdat hij hem duur vind in vergelijking met een andere laptop van apple..
daarbij ZIJN apple-laptops (en andere harde waren) nou eenmaal duur. misschien levert hij wel of geen bang for the bucks, maar dan nog is het geen goedkope laptop.

als laatste blijft het natuurlijk zijn mening, dat hij iets negatief of positief vind. het is onzin om hem te commanderen om zijn beeld van prijzen van apple-producten aan te passen.

@sipelpomp: uitgebreide en goede review! krijgen we nog plaatjes? :D

[Reactie gewijzigd door kaesve op 10 december 2009 12:09]

Quote: kaesve: 'krijgen we nog plaatjes? :D '

Ja, die krijgen we.

[Reactie gewijzigd door Sipelpomp op 15 december 2009 22:45]

Nee, ik heb niet naar Packard Bell, HP en Acer gekeken, ik bedoel gewoon andere computerverzekeringen van echte verzekeringsmaatschappijen die schade en reparaties (ook door eigen schuld) vergoeden.

Natuurlijk hoef je geen Apple Care te nemen, maar ik wijs de potentiele Apple-koper er graag even op dat daarvoor andere, goedkopere mogelijkheden zijn, het is niet bedoeld als argument om een andere machine te kopen. De extra telefonische ondersteuning hebben de meeste tweakers niet nodig.

De ervaringen qua vergoeding bij AppleCare zijn ook niet onverdeeld positief, las ik op het forum.
Oja, en de prijs: heeft met het OS niks te maken. Ik vind dat Apple zijn hardware duur verkoopt. Dat Windows-computers 300 euro duurder zouden zijn als ze beter zouden presteren vanwege het OS vind ik echt nonsense. Ik denk eerder dat Apple dan iets zou zakken met zijn prijzen, maar ook dat vraag ik me af.
Zéér goede review! Top!
ik vind de macbook persoonlijk (relatief gezien) niet duur als je naar de specificatie, model, innovatie en gadgets kijkt. Uiteraart vergelijk ik dit dan met andere merken zoals dell en vaio. ik vind apple echt te duur worden als je gaat upgraden. Als je bijv . van een 160gb schijf gaat naar een 500gb schijf. Dan kan je net zo goed een nieuwe 500 gb kopen en de oude verkopen ofzo...

Maar absoluut gezien is 1150 euro veel geld voor een laptop dat ben ik met iedereen eens.

[Reactie gewijzigd door leagallow op 3 januari 2010 21:21]

Mooie review !

uit review: "Ik heb voor de Pro gekozen ipv de vrijwel gelijke witte MacBook vanwege de bouwkwaliteit en het scherm. Hoewel het scherm dezelfde techniek gebruikt (en dus misschien in speclijsten hetzelfde lijkt), is het niet hetzelfde - dat van de Pro is beslist beter. Dit heb ik uitvoerig gecheckt; het verschil is zeker zichtbaar. Overigens is ook het scherm van de witte MacBook heel goed. De schermen van de Sonys waren ook erg goed maar halen het niet bij de beide Apples".

Stelde mezelf deze morgen bij het bekijken van de apple website al de vraag wat nu net het verschil was tussen de goedkoopste macbook pro en de macbook ;-)

Bedankt !
Kijk voor goedkopere AppleCare even het forum op GOT door ([AppleCare] Op eBay kopen?), Mensen hebben erg goede ervaringen met het - veel goedkoper - aanschaffen van AppleCare via E-bay. Scheelt een hele hoop geld, en dan heb je toch je zekerheid.
Mja, hoewel ik daar nog geen succes-stories heb gelezen over het daadwerkelijk laten repareren van een Macbook middels zo'n Ebay gekochte AppleCare. Ik heb het ook gedaan, zeker goedkoper, alles lijkt in orde, maar als puntje bij paaltje komt is het dan ook zo?
Ik ben ook sinds enkele maanden een MacBook Pro 13.3" bezitter (mijn eerste Mac) en kan deze review alleen maar bevestigen. Super!

Overigens is met twee vingers tappen het zelfde als een rechtermuisknop.
Uitstekende review! Mooie balans tussen voors- en tegens en zonder enig fanboy-gebeuren. Heerlijk verfrissend dus. Dat Apple vaak anders wilt zijn klopt, maar dan meer in de richting van het willen experimenteren met nieuwe standaarden e.d. Het irritante daaraan is dat men design vaak voor nut plaatst, als een nieuwe poort-standaard kleiner is, dan zit het meteen in de eerstvolgende update en dat zorgt nogal eens voor gedoe met verschillende connectoren die je dan tussen gebruikers van verschillende modellen nodig hebt. Maar ik vergeef het ze, mede door de kwaliteit van de huidige laptop-lijn en het super-trackpad, Apple is volwassen geworden wat mij betreft en dat was de reden waarom ik ook een jaartje geleden op de Unibodies ben overgestapt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 10 december 2009 07:44]

Leuke review, en wat betreft je minpunt over Applecare, daar sluit ik mij volledig mee aan.
Wat betreft de return toets, dat ben ik volledig met je eens. Ik vraag me wel eens af waarom Apple ervoor heeft gekozen om laptops met een Nederlands toetsenbord uit te voeren. Hoe vaak gebruik je nog de paragraaf / plus/minus toets?

Ik heb mijn MacBook Pro daarom via Apple.nl besteld en daarbij gekozen voor een US-toetsenbord. De linker shift toets is dan groter omdat de tildeknop is verhuisd naar onder de escapetoets. Bij deze layout is ook de entertoets anders, gewoon een standaard rechthoekige knop naast de aanhalingstekensknop. De backslash is naar boven verhuisd en bevindt zich rechts van de accolades
Goede heldere review!

Gebruik zelf een vorige generatie macbook pro (15"), en zie dat er een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd.
De omgevings lichtsensor zit nu op het scherm-deel ipv de body , waardoor deze niet meer wordt beinvloed door bewegingen op het toetsenbord.
Overigens heeft de vorige macbook pro wel aan weerskanten een USB poort, geen idee waarom ze daar vanaf zijn gestapt.
De sterke beeldkwaliteit is mede te wijten aan de led-lit backlight (ook al aanwezig in vorige generatie) . Iets waar andere laptopbouwers (bijv. Lenovo T400) nu ook langzaam mee komen: hoge contrastratio en laag energiegebruik.