Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router Review

Maglor1982 20 april 2017, 1.662 views

Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router

Van een Router in deze prijsklasse mag je toch wel meer verwachten. Vooral als deze de merk Netgear draagt.

Pluspunten

• Design
  • 2x USB 3.0
  • MU-MIMO

Minpunten

• Reactie tijd Interface
  • Helderheid LED's
  • Prijs > Kwaliteit
  • USB Share
  • Grootte

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 5
Ok, mijn voorganger was een Synology RT1900.
Prima router alleen bleven de beloofde applicaties achterwegen.
Helaas begaven eergisteren de LAN poorten het ineens.
Niks kwam er meer door.
WAN werkte nog wel, dus de WiFi was gelukkig op dat moment nog goed te gebruiken.
Na een Factory Reset kwam ik er achter dat het toch een KIA was en dat er een vervanger moest komen.
Na wat rond surfen (en versteld te staan van de buren hun Netgear router) ben ik voor deze router gegaan.
Bij de Mediamarkt gaven ze aan dat dit een perfecte router is waar je ook makkelijk je data via USB kan delen.
Echter was dat niet het geval.

De router ziet er qua Design mooi uit.
Helaas is hij wel erg groot en lomp.
Na het doorlopen van de Setup (wat een eeuwigheid leek te duren) was de verbinding opgezet.
Toen kwam de configuratie.

WiFi:
Het instellen van de WiFi was bijzonder.
Op mijn oude Synology hadden de 2.4 en de 5G de zelfde SSID.
De Netgear pikte dat niet en begon gelijk te zeuren dat ik 2 verschillende namen moest opgeven.
(Achteraf kon ik afzonderlijk de 5G SSID alsnog aanpassen naar de SSID van de 2.4)
Signaal daarintegen was perfect..
Hij knalde door mijn hele huis heen (een gezinswoning) en op zolder was de verbinding nog perfect.

USB Share:
Mooi... mijn data weer benaderbaar, en met die 2 USB 3.0 poorten gaat t nog lekker snel ook.
Hmm... optie om het schrijven te beveiligen met een account... Maar geen optie om accounts aan te maken.
Na een poging te doen om te verbinden met de USB Disk die ik aan de Router had hangen kwam ik erachter dat ik alsnog credentials op moest geven... Dit terwijl ik had aangegeven dat credentials alleen voor schrijven nodig was... Dat zou dus betekenen dat ik het enige Account en wachtwoord zou moeten instellen op systemen die bij de files zouden moeten komen, en dat zag ik niet zo zitten.

Responsiveness:

Ugghhh... Zelfs de Synology interface is vele malen sneller.
Wat een drama pakket is dat Netgear Genie.
Enige wat er leuk aan was is de Netwerk Map optie die met een mooie waaier je apparaten weergaf.
Afentoe was het soms tot 30 seconden wachten voordat hij overschakelde van de ene naar de andere pagina.

Al met al...
Drama...
Router retour naar Mediamarkt en een andere router meegenomen.
Ben nu erg blij met mijn nieuwe TP-Link Archer C3150

Heb jij ook een Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router?