Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB Review

Durona 9 november 2005, 500 views

Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB

Pluspunten

• lage geluidsproductie
  • hoge prijskwaliteit
  • lage temperatuur

Minpunten

• geen "SATA powerconvertor cable"

Waarom deze schijf?
Ik heb al een Diamondmax9 120GB ATA zitten, en die doet het nog steeds prima, in tegenstelling tot een aantal Seagate Barracuda's die met bad sectors te kampen hadden. Daarnaast waren de reviews die ik er over gelezen heb erg positief. De 300GB-versie was verder prijskwalitatief minder interessant dan de 250GB-versie, omdat de prijs/GB hoger ligt dan bij de 250GB-versie en, doordat dan ook de binnenkant van de platters benut wordt, de 300GB-versie een haartje trager is dan de 250GB-versie.

Prestaties
In één woord, uitstekend! Laadtijden bij games en dergelijke zijn duidelijk korter met deze nieuwe schijf. Zie review @tomshardware voor exacte cijfers.

Geluidsniveau
Ik hoor de schijf nauwelijks; het geluid van de schijf wordt in elk geval overstemd door de luchtkoeling van de kast.

Warmteproductie
De Antec Lanboy is een kleine kast, en heeft bijgevolg al vlugger te kampen met een warmteprobleem. Toch heeft deze schijf geen extra koeling nodig. In die review van tomshardware staat een tabelletje met de precieze temperatuurscijfers.

Compatibiliteit
plug & play... Dat zegt genoeg zeker :).

Prijs en conclusie
Toen ik hem kocht, had deze de hoogste prijs/GB verhouding, en daarnaast presteert de schijf uitstekend. Ik zou ze nog steeds aanraden. Bovendien zorgt de lage prijs er ook voor dat je betaalbaar twee schijven kan kopen en deze in een RAID0-configuratie kan zetten.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB?