Asus A6JC-Q088H (T2300; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home) Review

Kid Jansen 23 augustus 2010, laatste update op 24 augustus 2010, 3.733 views

Asus A6JC-Q088H (T2300; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • featureset
  • beeldkwaliteit

Minpunten

• warmteproducte (vooral harde schijf)
  • accuduur

Update 21-12-2009 9:49 groot deel van de review herschreven vanwege het probleem met het defecte scherm

Update 15-8-2010: foto's toegevoegd en kleine update van bouwkwaliteit en robuustheid

Update 23-8-2010: screenshots CPU-Z, GPU-Z en HD Tune Pro toegevoegd

Algemeen
Besteld 7-9-2006 bij Salland Automatisering (geleverd 15-9-2006) voor ¤1028 ter vervanging van m'n vaste PC, een ASUS K7 Termintor Barebone: AMD Athlon XP 2000+, 2x 256MB PC133 SDRAM, S3 ProSavage onboard video. Dit werd sowieso wel eens tijd, maar het was ook wel nodig omdat ik toen begon met studeren.

Featureset
Componenten:
Processor: Intel Core Duo T2300E

Geheugen: 2x 1GB PC5300 DDR2 SDRAM SODIMM (origineel 1x 1GB, zelf 1GB bij geplaatst)

Videokaart: Nvidia Geforce 7300 Go (G72M, 90nm) 128MB PCI-E x16 (512MB TC) TV-out

Harde schijf: 100GB 5400rpm Hitachi Travelstar 5K100

Moederbord: ASUS A6JC Intel i945PM Express chipset

Scherm: AU Optronics B154EW01 15,4" (33x21cm) TFT LCD @ 1280x800 32bit 60Hz (origineel), Chi Mei N154I3-L03 (na reparatie door ReplaceDirect.com)

Optische drive: Hitachi LG Data Storage DVD±RW GMA 4082N

Audiochip: Realtek ALC880(D) @ Intel 82801GBM ICH7-M - High Definition Audio Controller PCI

Netwerkkaart: Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC en Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection

Voeding: 4 cell li-ion accu 31Wh en 65W AC>DC adapter

4x USB 2.0 Hi Speed
RJ-11 modemaansluiting (56k)
RJ-45 gigabit LAN aansluiting
S-video out (7-pin) met verloopkabel naar composiet
1x 4pin IEEE1394a (Firewire 400)
Line-in 3,5mm mini-jack

laptoptas
USB muis

Prestaties
Benchmarkscores:
3DMark06: 687 (2GB RAM, 1280x800)
3DMark05: 1466 (1GB RAM, 1280x800)
3DMark03: 3569 (1GB RAM, 1280x800)
PCMark05: 3407 (1GB RAM, 1280x800)

Draait Solidwork 2009/2010 Educational Edition vrij redelijk, en dat is wel by far het zwaarste programma wat ik nu draai. Toen ik het nog speelde draaide ook World of Warcraft nog wel vrij redelijk: 1280x800, meeste instellingen op maxed out, en dan had ik iets van 23-29fps op de meeste plaatsen, alleen in 25 man raids zoals Tempest Keep ging dat soms nog wel omlaag naar iets van 16-21fps. Het is niet hoog, maar ik vond het nog wel speelbaar, ondanks dat ik de main tank was van onze guild.

Beeldkwaliteit:
Het AU Optronics B154EW01 paneel geeft een erg goed beeld, goed contrast en goede kleuren. ik was laatst aan het kijken naar 21,5" schermen in de MediaMarkt, ik had m'n laptop mee genomen en op die schermen aangesloten om even wat testjes te doen, en m'n laptop gaf een heel stuk beter beeld dan alle schermen die ik bekeken heb.

Ik heb het scherm gekalibreerd met een DataColor Spyder 3 Elite, en dan zijn de kleuren nog beter.

Het oordeel van de beeldkwaliteit is dan ook van toepassing op dit scherm. Het scherm dat er door ReplaceDirect.com is ingezet geeft een stuk lagere beeldkwaliteit. Maar dat is niet het originele paneel.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
Onverwoestbaar is hij nog net niet, maar hij is wel heel erg robuust. Ik ben er een keer bovenop gevallen met de fiets. Ik reed de fietskelder in van een universiteitsgebouw, de plaat waar je overheen kan rijden is RVS traanplaat van 30cm breed. Ik was laat en zat daardoor niet op te letten, normaal kan je er prima overheen fietsen, maar beneden moet je wel een scherpe bocht maken, omdat je anders vol op een muur in rijdt. Het probleem was dat het regende, dus ik rijd naar beneden en bedenk me halverwege dat dat niet zo handig was. Remmen ging niet echt op die natte traanplaat, dus ik ga onderuit en val met m'n volle gewicht (ruim 100kg) op m'n laptoptas (nauwelijks gepolsterd, maar kreeg ik gratis bij laptop). M'n laptop stond uit, en werkte daarna nog prima, fiets was wel stuk.

Verder liep ik een keer van de huiskamer naar m'n kamer, de LAN kabel zat aan één kant nog in de laptop ingeplugd, het andere uiteinde had ik in m'n hand. De lus die dat gaf bleef achter een deurkruk hangen en de laptop viel uit m'n handen op de vloer (linoleum over beton) terwijl hij dicht geklapt was en in stand by stond. Hij viel ongeveer een meter naar beneden, maar mankeerde helemaal niks. De hoek waar hij op was gevallen (links voor) zag je echt helemaal niks aan, de kant waar de netwerkstekker er in zat (rechts achter) had een heel klein haarscheurtje (haardikte, 6mm lang) en er was een klein stukje van de behuizing wat tussen de LAN (RJ-45) en telefoon (RJ-11) aansluiting zat afgebroken. Dat is nu zeker twee jaar geleden, en ik gebruik de laptop nog dagelijks als m'n main PC.

(klik voor grote versie op afbeelding)

Afgelopen zomer is hij ook een keer op straat gevallen, hij lag op de achterbank tegen het portier aan, toen ik die open deed viel hij er uit, met de rechter voorhoek op straat, zit daar nu een klein deukje in de behuizing, verder niks.

(klik voor grote versie op afbeelding)

Jammer genoeg was al die robuustheid geen garantie dat ik geen problemen met de laptop zou krijgen. Maandag 14 december kreeg m'n laptop kuren, 39 maanden na aanschaf dus. Het beeldscherm was een seconde of vijf stabiel, daarna begon het een paar seconden te flikkeren, en daarna ging hij uit. Het leek er op dat de inverter of backlight defect was. (zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/33103319)

Vervolgens heb ik naar RMA aanvragen bij Salland Automatisering gekeken, maar daar werd gezegd dat ik dat beter via de RMA afdeling van ASUS kon doen. Ik heb daarom toen de RMA afdeling van ASUS gebeld, de persoon die ik aan de lijn had wist me te vertellen dat als het iets met de backlight te maken had, het hele scherm vervangen zou worden, dus inclusief het paneel. De reparatie zou daardoor op zo'n ¤350 komen. De mogelijkheid dat het aan de inverter kon liggen was me toen nog niet bekend. Daar had ik dus ook niet naar gevraagd, maar ik vraag me af of ze dan wel alleen dat onderdeel zouden hebben vervangen en niet meteen het hele scherm.

Op Marktplaats.nl had ik ReplaceDirect.com gevonden, zij konden de laptop repareren voor ¤250 (¤60 service + ¤190 onderdelen) als het aan de backlight of het scherm lag. Als het aan de inverter zou liggen zou dat al een stuk beter zijn, want reparatie daarvan zou een heel stuk goedkoper uitvallen. Een inverter kost bij ReplaceDirect.com ¤75, maar de reparatiekosten zijn daarvoor ook ¤60. Alsnog scheelt dat dan bijna de helft, ¤135 in plaats van ¤250.

De volgende ochtend heb ik de laptop meteen verzekerd opgestuurd naar ReplaceDirect.com. Woensdagochtend kreeg ik bevestiging van ontvangst en tevens een indicatie van de reparatiekosten, dat was ¤265, het probleem was opgelost door het hele scherm te vervangen, de inverter was niet het probleem werd mij verteld. Vervolgens kreeg ik om 16:05 een mailtje dat de reparatie klaar is, meteen betaald met iDeal, kostte uiteindelijk ¤249. Donderdagochtend had ik de laptop weer werkend terug.

Vrijdag voor het eerst zelf de laptop weer aangezet, even met Monitor Asset Manager 2.42 gekeken wat voor paneel er nu in zat. Ze hadden de AU Optronics B154EW01 er uit gehaald, en daar voor in de plaats een Chi Mei N154I3-L03 gemonteerd. Eerste indruk was dat de kleuren erg flets waren, maar daar had ik met m'n AU Optronics ook last van als de kalibratie uit stond. Even gekalibreerd met m'n Spyder 3 Elite, en de meteen waren de kleuren al een heel stuk beter. Maar het ziet er naar uit dat het AU Optronics paneel toch beter was, kleuren waren een stuk voller, zwart was zwarter. Ook lijkt het er op dat het scherm een beetje last heeft van colorbanding.

Wat dit verhaal doet met het oordeel van bouwkwaliteit en robuustheid weet ik niet. Ik baal er wel flink van, en ik vind het ook wel slecht dat dat onderdeel al na iets meer dan drie jaar defect is. Ik gebruik m'n laptop wel heel veel, het is namelijk m'n primaire PC, maar dan nog. Ik schat dat de backlight zo'n 7500-8000 uur heeft aan gestaan, vind ik niet heel veel. Ik verwachtte toch eigenlijk wel van een laptop dat hij zo'n 5 jaar zonder noemenswaardige problemen zou werken.

Update 15-8-2010:
De laptop is nu precies 47 maanden oud, in die tijd heeft hij 17550 uur (=2 jaar + 30 uur) aangestaan (uitgelezen met Crystal Disk Info 3.7.0). Dit lijkt mij een vrij betrouwbaar aantal, omdat ik altijd ingesteld had staan dat de harde schijven nooit op stand-by gezet mogen worden of uitgeschakeld mogen worden. Dus als de laptop aan stond was de schijf ook ingeschakeld en logischerwijs was dit andersom ook zo.

In de tijd sinds de vorige update van deze review heb ik geen problemen meer gehad. Alles werkt nog steeds goed. Vorige week laptop geformatteerd en Windows XP Pro opnieuw geïnstalleerd, het lijkt nu alsof het scherm beter is zonder kalibratie dan toen ik de laptop van ReplaceDirect.com terug kreeg. Waarschijnlijk had het scherm gewoon een bepaalde inbrandtijd voordat hij op z'n best is.

Na bijna 4 jaar gebruiken is de lak wel behoorlijk weggesleten op de plaatsen waar je handpalmen rusten tijdens het typen, dit begon eigenlijk al vrij snel en is in de loop der tijd alleen maar erger geworden.

Ergonomie:
Dit onderdeel is voldoende, dat ligt niet aan deze laptop, maar aan laptops in het algemeen. De enige manier om een laptop ergonomisch te gebruiken is door deze op een laptopstandaard te zetten, en een losse muis en toetsenbord te gebruiken. Deze laptop doet niks om de ergonomie te verbeteren, maar presteert ook niet slechter dan de meeste andere laptops, ik beoordeel dit onderdeel daarom met een voldoende.

Warmte- en geluidsproductie:
Acceptabel, de geluidsproductie is redelijk laag, nooit storend, maar de laptop wordt wel redelijk warm. Het concept laptop is hier niet van toepassing, want als je de laptop op je schoot zet, dan wordt dat toch al vrij snel behoorlijk oncomfortabel. Everest Ultimate geeft de volgende temperaturen aan: cpu totaal: 68, kern 1: 60, kern 2: 63, moederbord: 49, gpu: 49, hdd: 48 als hij een tijdje behoorlijk hard bezig is geweest.

Update 23-8-2010:
Inmiddels heb ik bij de harde schijf ook al meerdere keren temperaturen van 61 graden gemeten, zowel met Crystal Disk Info 3.7.0 als met Everest Ultimate 5.50 als met HD Tune Pro 4.50.

Mobiliteit en accuduur:
De adapter is lekker klein en licht, en de laptop is gewoon een 15,4" model, afmetingen zijn: 354 x 284 x 35mm en hij weegt 2,7kg met 4 cells accu. Met de 4 cells accu is de accuduur wel redelijk laag, toen hij nieuw was kon je ongeveer 2 uur op accu werken (beeldscherm hoogste helderheid, draadloos aan, Firefox en Word), tegenwoordig is dat zo'n anderhalf uur, maar ik heb hem dan ook vrij vaak op accu gebruikt.

Prijs:
Gekocht 7-9-2006 bij Salland Automatisering voor ¤1028, destijds was dat een goede prijs voor de kwaliteit en features die je krijgt.

Heb jij ook een Asus A6JC-Q088H (T2300; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)?

Update: backlight is aan het dood gaan, vervanging kost volgens ASUS zo'n €350, omdat dan het hele scherm, inclusief het paneel, wordt vervangen.
Scherm van deze laptop halen en er een nieuwe opzetten is 5 minuten werk,ik heb namelijk de zelfde,en ook gelazer met het scherm gehad.
Okee, is dat een bekend probleem dan? Heb je echt precies dezelfde (A6JC-Q088H)?
A6JC ja,de rest er achter is meer van toepassing op hoeveelheid geheugen etc waar ie mee verkocht werd.
Toen ik nog in de ICT werkzaam was,veel van deze serie verkocht.
Veel A6000 modellen hebben allemaal het zelfde scherm,op de zelfde manier gemonteert.En zijn zo uit te wisselen.
De 2 kapjes op de koeken er voorzichtig afwippen,...daar zitten schroefjes,dan nog een paar aan de achterkant.
Op de achterkant van de laptop zie je en afdekklepje met schroeven ,daaronder zit de LVDS connnector.Ff kijken hoe en wat met de antenne van je WIF kabel voor je het scherm er aftrekt.
Onder de rubber dopjes in de rand van je scherm zitten de schroefjes om het plastic van het scherm op z'n plek te houden.

Of dit nu een specifieke klacht is voor dit model is weet ik niet.
Deffecte inverters zie in zoveel schermen terug.(wel of geen laptopscherm,merkonafhangkelijk).
Panelen zelf liggen zelden in storing.

D'r vast een handige tweaker bij jou in de buurt die nog ergens een sloopinverter heeft,die er inpast.

Misschien heeft deze wel net zo'n scherm

V&A aangeboden: Asus A6K-Q023H (Sempron 3000+; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)

[Reactie gewijzigd door Akino op 17 december 2009 13:37]

Inverter was niet het probleem, er was iets met het scherm aan de hand, maar ik heb geen idee wat precies
Kabelbreuk in de LVDS kabel misschien?
Denk het niet, want ze hebben er bij ReplaceDirect.com een ander scherm in gehangen en toen werkte alles weer helemaal goed.
Ik heb net even met m'n Spyder 3 Elite het nieuwe scherm gekalibreerd, de kleuren waren namelijk wel heel erg flets. Na kalibratie zijn de kleuren wel een stuk beter, maar ik heb toch het idee dat de kleuren beter waren op m'n AU Optronics B154EW01? Ik heb ook even met Eizo Monitortest gekeken, en het leek er op dat dit scherm een beetje last heeft van colorbanding. Wel jammer, want daar had de AU Optronics geen last van.
Kwam toevallig deze topic tegen. Ik speel er nog immer, op XP, Starcraft en Warhammer DOW op. Wel gig geheugen bij geprikt maar draait nog steeds als een tierelier. Voor een lap van bijna 10 jaar kan ik de bouwkwaliteit dus onderschrijven :-).