Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Beats BeatsX (Wit) Review

Canaria 18 april 2017, laatste update op 18 april 2017, 1.203 views

Beats BeatsX (Wit)

Geluidskwaliteit of comfort, dat was de afweging. Ik heb voor comfort gekozen. Het bleek een goede keuze want de geluidskwaliteit viel heel erg mee. Beats is niet meer wat het geweest is. Is dat positief? Lees verder ...

Pluspunten

• W1-chip
  • Uiterlijk

Minpunten

• Batterijduur
  • Reikwijdte van de verbinding

Vorig jaar heb ik een Beats Solo3 gekocht, ter vervanging van een product: Bowers & Wilkins P3. De merknaam Beats en het specifieke bass-heavy Beats-geluid hielden me bijna tegen, maar voor mijn gebruik thuis maakte dat minder uit en telden eigenschappen als batterijduur, bereik, gebruiksgemak en kleur zwaarder mee.

Ik gebruik de hoofdtelefoon alleen thuis: als ik thuis aan het werk ben of een online cursus volg, bij het sporadisch spelen van een spelletje en in de slaapkamer tijdens het kijken van series op de iPad. De Solo3 bevalt heel goed, ik gebruik hem bijna dagelijks en toch hoef ik hem niet vaker dan een keer in de drie weken op te laden. Over de verbinding en het wisselen tussen gekoppelde apparaten valt ook niet te klagen.

Toen de Shure in-ears die ik onderweg gebruik kapot gingen, heb ik lang getwijfeld. Onderweg luister ik muziek en daarbij is de geluidskwaliteit wat belangrijker dan bij film/tv/online cursusvideo's. De vraag die ik mezelf stelde was of ik wat geluidskwaliteit wilde inleveren in ruil voor comfort. Uiteindelijk heb ik gekozen voor comfort dus de BeatsX werd de opvolger van mijn Shures.

In eerste instantie viel het geluid mij wel wat tegen, in vergelijking met de Shure SE215 maar ook ten opzichte van de Beats Solo3. Na een paar dagen inspelen (zowel mechanisch als psychoakoestisch) denk ik dat ik er wel aan kan wennen. De overmatige bass waar Beats om worden verguisd door audioliefhebbers valt heel erg mee.

Koppelen met de iPhone verliep uiteraard probleemloos en snel. Daarna was de BeatsX ook beschikbaar voor m'n iPad en MacBook. Dat is overbodig, maar de koppeling zit verder niet in de weg.

De reikwijdte is in huis iets kleiner dan die van de Solo3. Ik vind dat geen probleem want het komt hopelijk niet vaak voor dat mijn iPhone van mij verwijderd raakt terwijl ik in de trein of tram zit, of tijdens het hardlopen. Een paar meter overbrugt de bluetoothverbinding echter zonder haperen.

De Shure SE215 hebben eigenlijk nooit echt lekker in mijn oren gezeten. Ik had ooit SCL-4, ook van Shure, en die pasten (en klonken!) veel beter. Bij beide in-ears kreeg ik te maken met draadbreuk na enkele jaren gebruik, vooral bij de aansluiting met de 3,5 mm-plug. Hoewel de lightningadapter van de iPhone 7 dat euvel wel wat verzachtte, ben ik blij dat ik daar nu helemaal geen last meer van heb. De BeatsX in-ears zitten in mijn oren zoals de Sennheiser CX 300. Ze voelen een klein beetje goedkoop dankzij het gewicht en de wat eenvoudigere pasvorm maar ze knellen in ieder geval niet. Het kost veel minder moeite om ze in mijn oren te stoppen dan bij de Shure SE215.

Wat wel tegenviel in vergelijking met de Solo3 is de batterijduur. Na een dag online cursussen luisteren viel de BeatsX uit. Dat komt wel overeen met de ongeveer 8 uur volgens de specificaties maar als je een batterijduur van 40 uur gewend bent, is het een vreemde ervaring om na een dag de laadkabel alweer te moeten aansluiten. De lightningkabel, dat dan weer wel, gelukkig.

Heb jij ook een Beats BeatsX (Wit)?

Ik heb deze zelf ook gekocht, maar vind de geluidskwaliteit, van Bose IE2 komende, echt abominabel. Ik hoef geen hevige bass zoals de Beats Solo, maar deze produceren nog minder bass dan Apple's EarPods. Desondanks wat alle reviews schrijven. Heb je dezelfde ervaring of vind je de kwaliteit het wel waard?
Ik heb totaal geen klachten over de bas van de BeatsX. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik high end schuimrubberen ear tips gebruik, ten opzichte van de gewone silicone doppen. Misschien een idee om ook te proberen?

Kun je nu een tijdje later nogmaals aangeven wat het verschil in kwaliteit is in vergelijking met de Shure SE215? Ik gebruik die namelijk ook en zou graag weten of de ervaring en het wennen nog verandert door de tijd.

Overigens is in de frequentie karakteristiek van de 215 ook te zien dat de bas iets sterker is, zie onderstaande link, maar dat vind ik als drummer juist fijn. Dus ik zou het juist niet erg vinden als deze Beats ook een bas accent heeft, al maakt het natuurlijk wel uit in welke frequentie de boost zit...