Specificaties Actie, Avontuur-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Assassin's Creed II, PlayStation 3 Review

nika 10 december 2009, laatste update op 10 december 2009, 1.115 views

Assassin's Creed II, PlayStation 3

Pluspunten

• Heerlijke gameplay
  • Veel side missions
  • Schitterende omgeving

Minpunten

• iets lange laadtijden soms (niet storend)

Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Overall indruk

Gewelige game. Sinds begin december in mijn bezit. Vooral voor mensen die houden van een game met een verhaal en niet op zoek zijn naar alleen hack & slash. Op zoek naar dat laatste, dan sla je deze game over.

De afwisseling is groot, in tegenstelling tot in deel 1, welke ik ook gespeeld heb, maar snel heb door verkocht. Veel side missions. Het wederopbouwen van je eigen stad/villa is een leuke extra, incl. het economisch systeem daarachter (al hoewel ik op dit moment nog niet goed kan beoordelen hoe dat het spel gaat bepalen).

De gamewereld ziet er goed uit. In tegenstelling tot deel 1 waar alles geel/grijs was (subjectief) heeft Assassins Creed deel 2 veel meer kleur en een (naar mijn idee) gevarieerdere omgeving.

Heerlijk ook dat je niet continue (tot nu toe tenminste) terug gaat naar "the real world" en uit de Animus (2.0!) hoeft te stappen.

Ik houd het op een combinatie tussen Prince of Persia voor de PS3, Assassins Creed 1 en Batman Arkham Asylum.

De details (als reactie op de eerste paar reacties hieronder)

De verpakking (ik heb een standaard editie) is wat je ervan mag verwachten. Niets bijzonders dus. Het boekje dat bijgeleverd is, is volstrekt overbodig. Waarom wordt daar uberhaubt nog aandacht aan besteed? In de verpakking zit de game die zoals alle PS3 spellen op een Blu-ray disk staat.

Het installeren liep vreemd genoeg bij de eerste keer al na een paar seconden vast. Reboot van de PS3 was noodzakelijk, waarna de game redelijk traag, maar wel gewoon installeerde.

Na het opstarten (wat normaal verloopt wat betreft snelheid) kom je in een menu waar je 3 profielen kunt aanmaken. M.a.w. je kan die parallelle sessie van het spel spelen.

Het spel start met de ontsnapping van de hoofdpersoon uit het Obstegon complex. Waarna je door de assistente uit deel 1 wordt gebracht naar een geheime locatie waar de Animus 2.0 voor je klaar staat. Ik heb zoals gezegd deel 1 niet uitgespeeld omdat ik het heel snel met het spel gehad had. Ik weet dus niet precies wat er aan het einde van deel 1 gebeurd is, maar het lijkt erop dat de Templars Obstegon geinfiltreerd hebben (of zelfs opgezet hebben).

Je start eigenlijk direct door in de Animus 2.0 te gaan liggen. Ik zit nu op zo'n 30% memory synchronization en ben nog niet uit de Animus geweest. Hetgeen ik heerlijk vind. Ik vond het een storende element in deel 1 dat je af en toe de Animus uit moest om te slapen o.i.d.

Je start in Florence, waar je geintroduceerd wordt met het verhaal. Ik zal niet alles verklappen, maar het komt er op neer dat de hoofdpersoon, een Assassin genaamd Ezio wraak wil. Dan begint een lange verhaal lijn waarbij gameplay en cutscenes elkaar in hoog tempo afwisselen. Naarmate je vordert worden de stukken gameplay tussen de cutscenes langer. De manier waarop het gebeurt, vind ik in ieder geval heel mooi gedaan en niet storend. Wil je direct veel actie, dan is deze game niet voor jou. Het mooie van deze manier vind ik dat het hierdoor absoluut niet saai wordt. In deel 1 kreeg je een missie, moest je naar stad X om daar Y om te leggen, terug naar je basis en dan naar stad P om Q om te leggen, terug naar je basis, etc. Dat is hier veel minder, verschillende assasinations vinden plaats op een kleiner gebied en zijn veel meer verhaal gestuurd.

Wat me opvalt is het gebruik van veel Italiaans. Ik kan slecht beoordelen of dit "net" uitgesproken wordt, maar het geeft mij in ieder geval een authentiek gevoel.

De graphics zijn net als in deel 1 verbluffend (en ik vind in dit deel nog veel mooier). Florence is schitterend weergegeven en weer verschrikkelijk groot. Je hebt volledige vrijheid om je door de stad te bewegen. Het beklimmen van de (nu nog steeds bekende monumenten van Florence) is een geweldige ervaring. De interactie met de omgeving is net als in deel 1 heel goed. Mensen reageren als je tegen ze oploopt etc, je kan veel personen aanspreken. Nieuw in dit deel zijn de winkels waar je je armor kan upgraden of laten repareren want ze beschadigen bij gevechten. Dat laatste is leuk, maar wat minder goed uitgewerkt volgens mij, omdat reparatie om een of andere reden altijd hetzelfde bedrag kost. Kleermakers zijn een leuk extra aangezien je daar je kleren kan laten verven in de lokale kleuren van een betreffende stad. Artsen verstrekken medicijnen. Deze zijn nodig aangezien verloren health niet automatisch regenereert.

Bij vlagen komt het puzzel werk (hoe kom ik van A naar B ) zoals dat ook in bijv. Prince of Persia voor de PS3 het geval was naar voren. Ik vind dit een van de leuke dingen. Eingelijk heb ik na een tijdje spelen het gevoel dat deze game heel veel heeft van wat Prince of Persia miste. Daar vond ik het puzzel element wel heel erg aanwezig en waren er nauwelijks gevechten.

Wat betreft die gevechten tot slot: zit goed in elkaar. Geen eindeloze knoppen combinaties voor de ultieme combo. Een paar eenvoudige knoppen handelingen die op basis van het juist moment van indrukken leiden tot mooie acties door Ezio. Er zijn meer verschillende wapens dan in deel 1 die allemaal leiden tot verschillende leuke acties. Leuk is dat je wapen van je vijanden kan afpakken.

Tot slot: de gebouwen, historische personen en verhaallijnen komen in een database terecht, welke je kan raadplegen als een soort van wiki.

Heb jij ook een Assassin's Creed II, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

Aan deze review heb ik eigenlijk niks. Iets meer van het verhaal, plaatjes en onderbouwing zou al stukken beter zijn.
Sorry maar dit is geen review Misschien kan je wat vertellen over het verhaal de characters voice acting en dat soort dingen.
Deze review is erg kort door de bocht. Zo vertel je bijvoorbeeld niet waarom deel 2 niet eentonig wordt zoals deel 1.

Ik vond het juist jammer dat je zo weinig uit de Animus werd gehaald. Natuurlijk was het bij deel 1 nutteloos om uit de Animus te gaan. Maar Desmond Miles is eigenlijk de hoofdpersoon van de game, dus had gehoopt meer met hem te spelen.
Geen volledige review maar ik krijg toch een beter beeld van het spel!

bedankt :)
Erg interessante tekst om een beeld te krijgen van het spel!

Bedankt!