Specificaties Tower • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF 932 Review

udybees 8 december 2009, laatste update op 9 december 2009, 2.348 views

Cooler Master HAF 932

Pluspunten

• Airflow!!!
  • Ruimte
  • inbouwgemak
  • makkelijk toegankelijke backplate van CPU koeling
  • Degelijk
  • Waterkoeling of alternatieve Fan configuratie mogelijk, alle gaten en dergelijk zijn al voorgeboord en bijna overal is aan gedacht.
  • Prijs. erg degelijke High end kast voor iets meer dan 120,00 euro

Minpunten

• Fanwining 140 MM outtake fan, deze heb ik vervangen
  • niet heel stil.
  • zwaar!!
  • binnenzijde behuizing niet mee gespoten
  • Geen stoffilters

Ik was echt uit mijn Recom Powerstation gegroeid. Acceptabele temperaturen, aanvaardbaar geluidsniveau, normaal kabelmanagement en ruimte waren begrippen die niet meer samen gingen met mijn oude kast. Na het lezen van vele reviews was mijn oog gevallen op een oplossing van Coolermaster.

Ik heb getwijfeld tussen de Coolermaster Stacker, Haf 922/932 en de Cosmos. Uiteindelijk gekozen voor de Haf 932. De koelmogelijkheden, ruimte, inbouwgemak en prijs van de Haf 932 hebben voor mij de doorslag gegeven.

Specificatie's

Merk Cooler Master
Type HAF 932
Fabrieksgarantie twee jaar, carry-in

Technische specificaties

Form factor atx, e-atx, matx
Materialen gegalvaniseerd plaatstaal, kunststof
Behuizing bay 6x 3,5", 6x 5,25"

Ventilators

Kleuren zwart
Afmetingen 243x560x564mm
Gewicht 13,2kg

verpakking

Besteld bij Salland en de volgende dag al, kwam de postbode mijn tuinpad op gesjouwd met een enorme doos onder zijn arm.
De case is verpakt zoals je mag verwachten bij een goede Coolermaster kast. Op de enorme, kartonnen verpakking, staan wat Foto's van de case en wat informatie over de specs en verwijzingen naar een paar reviews. Binnen in de verpakking vinden we de case zelf, stevig verpakt in piepschuim en met wat tear-off folie over de voorzijde en zijpanelen.
Als we een zijpaneel verwijderen vinden we in de case nog een kartonnen doosje met de wieltjes voor onder deze kast, wat reserve mash paneeltjes voor de voor en achterzijde, een 5,25 naar 3,5 bay- converter en een p4 verlengkabel. De benodigde kabels voor de aansluitingen aan de voorzijde van de kast zijn al voor-gemonteerd en hangen in een bosje bij elkaar gebonden.
De 3x 230mm!!!!! en de 140mm outtake fan zijn ook al voor gemonteerd. In de bijgeleverde handleiding krijg je de nodige suggesties over hoe je met optionele fans, of door een alternatieve set-up de airflow nog kan veranderen/ verbeteren en over hoe je maximaal gebruik kan maken van de voorgeboorde gaten en mogelijke fan-configuraties voor waterkoeling.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving

De Coolermaster haf is zeker geen kleine kast en voelt met zijn gewicht van bijna 14 kilo meer dan degelijk. Randen, HDD brackets en dergelijk zijn keurig afgewerkt en makkelijk toegankelijk. De kast is gemaakt van stevig metaal en kunststof in mat zwart. Alle knoppen en aansluitingen zijn netjes integreerd en voelen solide aan.

Qua design is het een uitgesproken kast met een militair/ industrieel uiterlijk. persoonlijk vind ik hem echt heel mooi, maar ik kan mij voorstellen dat de meningen hierover verdeeld zijn. De voorste 230 mm fan heeft een opvallende maar niet schreeuwerige rode led. Onbegrijpelijk dat Coolermaster er voor heeft gekozen om de power en hdd led uit te voeren in ( veel te fel) blauw. Rood had, gezien de verlichte fan en het design veel mooier geweest. Een weerstandje, om die blauwe leds iets minder fel te maken, had geen overbodige luxe geweest.
Ook valt het mij tegen dat Coolermaster niet de moeite heeft genomen om de binnenzijde even mee te spuiten, dit had mooier geweest in een toch redelijk open kast als deze.

Installatie gemak

Het gemak waarmee je jouw mooie dure hardware in deze kast schroeft is geweldig en je hebt hier ook geen gereedschap voor nodig. Door het verwijderen van de meschgaasjes aan de voorkant kun je de optische drives er gewoon van vooraf inschuiven en vast klikken door middel van de push en lock pins die bijvoorbeeld ook in de Cosmos terug te vinden zijn.
De Hdd schijven zijn al net zo eenvoudig in te bouwen. je klikt je schijf in de bijgeleverde lade en schuift ze in de bracket tot ze vast klikken. Handige is dat de schijven haaks op het moederbord worden geplaatst. kabels en dergelijke kan je op deze manier onzichtbaar aansluiten en wegwerken achter het paneel aan de rechterzijde. Dit laat alle ruimte voor zelfs de allergrootste videokaarten, zonder dat er sata kabels of uitstekende HDD's in de weg zitten.
De voeding kan naar keuze onder of boven worden geplaatst. onder is er hier een uitschuifbare tray voor zodat ook voedingen met afwijkende maten eenvoudig passen. Kies je er voor om de voeding bovenin te plaatsen, moeten daar de voor-gemonteerde waterkoeling oplossingen verwijderd worden en kan er ook geen gebruik worden gemaakt van de bovenste 230 mm Fan. Deze kan je dan vervangen door 1 of 2 120mm fans.
Op het moederbord tray staan aanduidingen waar je de afstandsbusjes moet plaatsen voor elk van de ondersteunde moederbord formaten. Aan de achterzijde is een uitsparing gemaakt zodat je zonder je moederbord uit hoeft te bouwen, een andere cpu koeler met bijbehorende backplate kan monteren.
Door de uitsparingen in de moederbord tray kan je alle kabels van de voeding direct wegwerken achter het rechter zijpaneel zodat de kast zonder veel moeite opgeruimd blijft door het hierdoor mogelijke nette kabelmanagement
Insteekkaarten kunnen eenvoudig vast worden gezet door clips met een pinnetje, maar je kan er ook voor kiezen om alles vast te schroeven. Vastschroeven verdient wel de voorkeur, zeker als je de kast regelmatig verplaatst, want de plastic pinnetje voelen wat licht en goedkoop aan. Ik twijfel of deze je insteek kaarten wel goed op hun plek houden bij transport, zeker met de wat grotere en zwaardere videokaarten.
De ruimte en de slimme clicksystemen die de Haf 932 bied, maken je Pc inbouwen een erg simpel klusje.
Goed doordacht allemaal Coolermaster!!!

Koeling en geluid

HAF staat voor High Air Flow, en wat dat betreft doet deze behuizing zijn naam eer aan. Standaard word deze kast geleverd met 3x 230mm fans ( 1 aan de bovenzijde, een in het zijpaneel en een aan de voorzijde) en met 1x 140mm outake fan. Voor de meeste, zelf redelijk veeleisende gebruikers, is dit meer dan genoeg om High-end hardware van een koele bries te voorzien.
Mocht dit toch niet voldoende blijken, kan er voor worden gekozen om onderin, naast de voeding nog een extra 120mm van te plaatsen die opwaarts gericht, de bovenste 230 mm fan ondersteund.
De 230mm fan in het linker zijpaneel kan eventueel worden vervangen door 4x 120 mm, de gaten zijn hiervoor al aanwezig. de 230mm fan aan de bovenzijde kan eventueel worden vervangen door 3x 120mm, ook hier zijn de daarvoor benodigde gaten al geboord. Het helemaal open ontwerp met Mesh voor, achter en op het linkerpaneel, de bijgeleverde fans en de mogelijkheden om de fan configuratie ook nog naar behoeven aan te passen en te verbeteren zorgen voor bijna ongekende koelmogelijkheden op lucht.

Mijn temperaturen izm een Scythe Mugen en een extra 120mm fan: ( Quitfan aan in Bios)

Idle

q9550@3,6 41C 42C 42C 41C
GPU 1@stock 49
GPU 2@ stock 54

Load

( voor CPU 10 minuten prime 95, voor GPU's 1 run 3Dmark06)

Q9550@3,6 53C 54C 53C 56C
GPU 1@stock 62
GPU 1@stock 66

Uiteraard kan er nog veel beter gekoeld worden door alle casefans, Cpu fan en videokaartkoeling op te schroeven naar 100%, maar dit zijn de instellingen die ik normaal altijd gebruik. Op dutycycle modus met alle fans op 100% is het net een straaljager en moet je de kast met spanbanden aan het bureau binden om te voorkomen dat ie opstijgt.

Voor wie liever waterkoeling heeft is het ook de moeite waard om eens naar deze kast te kijken. Bovenop, aan de voorkant zit een rubberen afdekkap om een waterreservoir bij te kunnen vullen. Aan de achterzijde bovenin zit een afdekplaat die de ruimte voor de voeding afdekt. Hierin zitten 2 met rubber afgewerkte gaten om slangen van de waterkoeling naar5 buiten te voeren. De bovenste 230mm fan, en die uit het zijpaneel aan de linkerkant kunnen makkelijk worden verwijderd. in de mountingholes waar je normaal de optionele 4x 120mm en 3x 120mm fans kan bevestigen kan je ook gemakkelijk een radiator voor waterkoeling hangen met daarop eventueel fans. Ik heb geen ervaring met waterkoeling dus kan niet echt beoordelen of dit allemaal heel handig is of juist niet, maar Coolermaster heeft er in ieder geval rekening mee gehouden en de nodige uitsparingen aangebracht en oplossingen bedacht voor die gene die waterkoeling willen gaan gebruiken.

Al die frisse wind in je kast komt wel met een keerzijde, namelijk lawaai. De Haf 932 heeft nergens concessies gedaan aan Airflow en is daardoor ook niet echt een stille kast geworden. Volgens Coolermaster produceren de bijgeleverde fans:

de 3x 230mm x 30mm fans 700RPM 19dBa
de 1x140mm x 25mm fan 1200RPM 17dBa

Persoonlijk vind ik de herrie erg meevallen en is de geluidsproductie wat mij betreft meer dan acceptabel, zeker met Fan control op Silent. De achterste 140mm fan had op verschillende snelheden last van Fanwining en ik irriteerde mij hier mateloos aan. Deze heb ik dus vervangen door een losse Scythe die ik nog had liggen. Geen idee of ik wat dat betreft pech had, of dat meer mensen hier last van hebben gehad. Ik lees hierover in verschillende reviews in ieder geval niets terug.

Ik kan al mijn geratel van hierboven kort en krachtig samenvatten:

Prachtige, degelijke en ruime kast met geweldige Airflow met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Ik zou hem iedereen die opzoek is naar een Fulltower behuizing aanraden!!

Heb jij ook een Cooler Master HAF 932?

Reviews door de redactie

Hey goeie keuze gemaakt heb hem ook beste kast die ik tot nu toe gehad heb, zeker voor het prijsje kan je het niet laten, heb die van mij wel behoorlijk uitgemod,

ps: goeie tip om onder het frontpanel schoon te maken aangezien het stoffig gaat worden na verloop van tijd koop een kleine tandenborstel en poets af en toe zijn tanden :P

mocht je willen kijken http://www.youtube.com/watch?v=GbHhNil7TC8

inmiddels al weer wat aangepast (te zien in latere filmpjes)

[Reactie gewijzigd door Esxca op 8 december 2009 11:22]

120 euro "het prijsje". 40 euro is een prijsje, 120 euro is best veel voor een bundeltje ijzer. Wat niet zegt dat hij het niet waard kan zijn natuurlijk..

Heeft deze ook een kleiner broertje van rond de 80 euro? Enige dat ik zoek is wat meer ruimte om de gigantische videokaarten van tegenwoordig te kunnen huizen (ik hou minder dan 1 cm over tot de hdd brackets) en misschien wat kabelgootjes ofzo.
Hier een review van tweakers van zijn kleinere broertje reviews: De HAF922-behuizing getest

Deze is rond de 90 euro overigens, maar alle fullsize videokaarten passen er gewoon in.
kleinere broertje 922 vind ik persoonlijk niks, voorkant is lelijk afgewerkt en veel minder ruimte natuurlijk, als je iets voor een "prijsje" zoekt kan ik de nzxt gamma aanraden prima kast net weer een de deur uit gedaan voor een heel tevreden klant :)

mocht je willen kijken http://www.youtube.com/watch?v=GbHhNil7TC8

inmiddels al weer wat aangepast (te zien in latere filmpjes)

ziet er goed uit man!! wat voor fancontroler(s) heb je daar in je bay's zitten? ikke vind mooi :-)

[Reactie gewijzigd door udybees op 9 december 2009 15:49]

dubbelpost..

[Reactie gewijzigd door udybees op 10 december 2009 10:27]

misschien maakt het je niets uit maar via de link van de eerste foto kan iedereen zo in je prive fotos kijken hoor. leuke fretten trouwens en smaakt dat nog een beetje dat trapistenbier? ;)
Ow oeps, nou ja, das toch mijn rommel photobucket :-)

En ja, inderdaad smaakt het door mijzelf gebrouwen bier prima:-)

linkje weg...

[Reactie gewijzigd door udybees op 9 december 2009 19:54]