Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) Review

Patrick! 12 april 2017, 147 views

Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)

Na installatieperikelen een leuke game maar is het wel echt Mass Effect? Ondanks de systeemeisen doet de game het nog prima op mijn 10 jaar oude PC met een GTX460 en 6GB.

Pluspunten

• Leuk om te spelen
  • Veel te doen en ontdekken
  • Werkt goed op oude hardware

Minpunten

• Installatie
  • Niet echt Mass Effect
  • UI te veel voor consoles
  • Keuzes hebben niet veel impact

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Installatie
Beginnend met installatie perikelen, deze game heeft grote problemen met installatie. De game wil niet installeren als de VisualC x86 libraries niet installeren, ondanks dat deze al geinstalleerd zijn. De installer controleert niet of de laatste versie al ge´nstalleerd is maar installeert ze blind. De VisualC x86 installaties mislukken op mijn PC met Windows 7 x64. Uitendelijk is het gelukt door de x64 libraries te kopieren en renamen als x64 libraries. Maar het zou niet nodig moeten zijn, en het is geen critical error als de libraries niet installeren; die moet gewoon door kunnen gaan met een warning. En dan nog, waarom heeft een 64-bit game 32-bit libraries nodig?
Eerste gameplay
Direct als heb begint worden alle basics uitgelegd, kijken, lopen, interactie met mensen (of aliens) en objecten. Dit stuk zou ik graag willen zien dat een optie is om over te slaan, in elk geval tot het gebruik van de scanner, misschien door een vinkje “ik ken de basics”.

De eerste missie is wel goed, je wordt direct in het diepe gegooid en weet niet precies wat te verwachten met encounters, een beetje zoals de eerste ME. Er is veel te ontdekken, en je hebt alle tijd dit te doen. Gezien dat je in principe niet terug kan, gebruik die tijd ook - er is veel te ontdekken.
Verder in de game
Verder spelend zie je wel heel erg dat rekening gehouden is met consoles. Te veel naar mijn mening waardoor het soms onhandig werkt met keyboard en muis. Bijvoorbeeld de forward stations die 4 interactie punten hebben, elk een verschillend onderwerp (terminal, call Tempest, call Nomad en Change loadout). Dit zou niet nodig moeten zijn, op de PC zou ik liever zien dat alle opties op de 4 punten beschikbaar waren, dat werkt toch net wat lekkerder.

De Nomad ben ik ook niet happy mee. Het is dezelfde generatie als de Mako uit de voorgaande ME's, en ik mis heel erg de wapens op de Nomad die op de Mako zaten. Dat je de Nomad kan upgraden is een leuk idee maar ik merk niet heel veel verschil met de “basic” Nomad. De skins zijn ook een aardig idee maar als ze er niet waren zou ik ze niet missen. Geef mij maar die cannon en machinegun terug, ik had daar enorm veel lol mee.
Equipment
Er is veel, heel erg veel equipment. Ruim de helft moet je wel reserachen, en je krijgt lang niet genoeg om alle research te doen. Er zijn drie soorten research points, maar in het bijzonder zijn Remnant points toch heel karig. Maar die wapens zijn wel erg handig omdat ze niet afhankelijk zijn van spare ammo. Je kan trouwen de game prima uitspelen op alleen gevonden of gekochte wapens, maar het researchen en maken van wapens en armour geeft veel voordelen zoals extra slots voor enhancements, seeking bullets e.d. Special ammo (incendiary, freeze etc) is er nu ook alleen als tijdelijk effect, ze hebben dan wel betrekking op alle wapens, maar of dat een voordeel is betwijfel ik.

Toch voelen deze enhancements niet als Mass Effect, daar verschillen ze te veel voor en ook de (zeer) beperkte capaciteit van munitie. Dat is een grote afwijking van de franchise, en voelt vreemd aan. In het bijzonder omdat de omschrijving nog altijd die van de eerste 3 komt: “to generate ammunition a weapon shaves a projectile the size of a sand grain from a dense block of metal contained within the weapon's body. The projectile is launched at supersonic velocities by decreasing its mass in a mass effect field. Thousands of these tiny rounds can be produced from a single ammunition block.” Dit staat in schril contrast met de implementatie, alleen de remnant weapons werken nog zo en deze moet je researchen.
Veel te ontdekken
Er is wel heel veel te ontdekken in Andromeda, en het is erg leuk zo veel mogelijk te ontdekken in het spel, vooral de achtergronden. Ook zijn er veel referenties naar andere games. Een van de leukste is de referentie naar Baldur's Gate en Minsc.
Interface
De interface is zoals al aangegeven te veel op consoles gericht waardoor die af en toe onhandig aanvoelt. Dit is vooral merkbaar met save games, ik zou heel graag zelf de save een naa willen geven. Vooral als je delen later opnieuw wil uitproberen om te zien wat het effect is. De naam “found eos colony” is in dat opzicht veel beter dan 100 maal “manual save”. Het is misschien een detail maar het is wel een storend detail.
Beoordeling
Er zijn heel veel zaken die goed zijn gedaan, en het is herkenbaar als Mass Effect. Maar er is ook heel veel veranderd waardoor je eigenlijk wel kan afvragen of het echt Mass Effect is of iets anders. In mijn optiek is er zo veel veranderd waardoor je eigenlijk niet kan zeggen dat het een echte Mass Effect game is. Het lijkt er op en het gebruikt de lore van ME, maar het is feitelijk een spin-off die de naam niet zou moeten dragen. Desalniettemin is het wel een goede game en het spelen waard.

Heb jij ook een Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)?