Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Teufel MUTE BT (Zwart) Review

Balllebie 12 april 2017, laatste update op 19 april 2017, 428 views

Teufel MUTE BT (Zwart)

Mijn ervaringen met deze prima bluetooth hoofdtelefoon van Teufel

Pluspunten

• Kwaliteit klank (ook draadloos)
  • Compact design
  • Recht van retour 8 weken
  • ANC

Minpunten

• Beugel en oorschelpen krap bemeten

Gisteren de Mute BT mogen ontvangen, uitgerekend op m'n verjaardag! 8-) Kleine domper op de feestvreugde was wel dat de verpakking (van de hoofdtelefoon zelf) duidelijk reeds eens geopend was. Hoofdtelefoon en accessoires zelf zagen er wel ongeschonden uit dus op zich niet zo 'n probleem. Wel niet leuk te weten dat het product mogelijk niet splinternieuw is.

Meteen wat uitgetest uiteraard. Het koppelen met HP laptop, Samsung smartphone en Philips smart TV verloopt goed en verbinding is stabiel. Wat me opvalt is dat er toch wel een verschil merkbaar is afhankelijk van de bron. Op de TV (40PFK6550) is het geluid beduidend minder goed. Mogelijk een instelling op de TV, moet ik nog eens verder uitzoeken. Met waarschijnlijkheid niets te maken met de Mute BT.

Ik had in reviews al gelezen dat de oorschelpen niet al te groot zijn... klopt. Mijn oren raken de schelpen maar op zich is dit, voor mij alleszins, niet storend. Wat wel storend was is dat die bovenaan op de kruin toch wel erg spant. Zelfs op de grootste stand (waarop ik hem echt wel moet zetten) drukt hij nog erg. 'k Vind van mezelf dat ik geen groot hoofd heb maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk :) Ik heb nu wel de indruk dat het mij vandaag minder stoort. Misschien gewenning of de hoofdtelefoon die zich wat aangepast heeft.

Het geluid bij afspelen van muziek is goed, zowel bedraad als via bluetooth. Er is wel een verschil (bedraad is voller) maar da's normaal vermoed ik. Ik ben geen kenner en zeker geen audiofiel, een deskundig oordeel kan ik hier niet geven. Veel is ook afhankelijk van de bron en de opnames uiteraard. 'k Ben momenteel naar Air - 10000 Hz Legend aan het luisteren en dat klinkt toch behoorlijk goed. Over het algemeen... mooie klank, zowel in de hoge, midden als lage tonen, maar 't is nu niet dat ik (al) van mijn sokken geblazen ben.

Bij het luisteren met ANC ingeschakeld valt me op dat bij stilte en lage volumes er een constante, maar geen monotone ruis waar te nemen is in de rechter, en enkel in de rechter oorschelp. Ik kan het best omschrijven als een constant geritsel. Ik heb in reviews van hoofdtelefoons met ANC (ook andere merken) wel al eens gelezen dat er zich een ruis kan voordoen bij stilte. Wat me op zich niet zo storend lijkt als dit monotoon is maar het geritsel dat zich hier voordoet langs één kant vraagt wel constant mijn aandacht en maakt ANC voor mij niet echt bruikbaar. Ik weet niet wat er zich buiten de batterij in de rechter schelp bevindt maar mogelijk is er iets van interferentie of zo. Of misschien een defect? De linker kant heeft dit niet. Alvast een mailtje gestuurd naar Teufel om dit te melden. Misschien ben ik er momenteel ook wel wat te gefixeerd op. Of de ANC effectief iets uithaalt bij een rumoerige omgeving kan ik binnen 2 weken pas echt testen op kantoor (open vloer). 'k Ben tot dan in verlof ;-)

Al bij al best wel tevreden. Hopelijk is er een oplossing voor het geritsel bij gebruik van ANC. Of ik hem zou terugsturen (mag tot 8 weken na ontvangst) als die er niet zou zijn... Daar ben ik nog niet uit. Update volgt.

Update:

Daags na het mailtje naar Teufel antwoord gekregen dat dit hun een defect lijkt. Omwisseling is vlot verlopen. De oude naar het UPS access point gebracht en 6 dagen later (mede door paasweekend) de nieuwe ontvangen... en dit maal in een ongeopende verpakking.

En geen geritsel meer met ANC aan! Wat een verschil ook nu als ANC opstaat. Bij de vorige wist ik niet goed wat er van te denken en dacht dat ik dit op kantoor pas echt kon beoordelen. Nu ben ik thuis voor de buis toch al behoorlijk onder de indruk. Op een laag volume rustig in de zetel van een muziekje genieten terwijl vrouwlief naar mooi en meedogenloos aan het kijken is :O
Duidelijk een defect aan het eerste exemplaar dus. Doordat deze mogelijk reeds retour gezonden werd door een andere klant? Who will tell...

Zoals Ruvetuve vermeld kan je gebruik maken van een korting van 20¤ als je je aanmeld op de nieuwsbrief van Teufel. Als ik besteld heb werkte er geen enkele actie- of kortingscodes van diegene die ik online gevonden had.

Dus voilà, tevreden klant. 'k Ga de hoofdtelefoon in ieder geval nog uitgebreid gebruiken de komende weken en als ik nog bevindingen heb schrijf ik ze hier neer ;)

Grts.

Heb jij ook een Teufel MUTE BT (Zwart)?

Houdt ons op de hoogte! Ik ben benieuwd of je wellicht een gebruikte hebt gekregen die in de 8 weken retour tijd teruggebracht is.

Goed om te weten trouwens, als je je aanmeld op de nieuwsbrief van Teufel krijg je een kortingscode van ¤20,- :) (bij besteding vanaf ¤199,-)

Ik kijk uit naar je update!

edit: met deze actiecode 15% korting (¤30,- ipv ¤20,-): RPA-T72-X85

[Reactie gewijzigd door Ruvetuve op 16 april 2017 18:46]

thanks! fijn dat het euvel is opgelost voor je :) ik verwacht de mijne vanavond

[Reactie gewijzigd door Ruvetuve op 19 april 2017 09:24]