Specificaties 120mm diameter met 24,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Arctic Freezer i32 Review

Valmont 11 april 2017, laatste update op 7 mei 2017, 245 views

Arctic Freezer i32

Stille semi-passieve fan. D.w.z. draait alleen zodra de CPU-load stijgt. Al draait de fan op volle toeren dan is het nog steeds behoorlijk stil. Dus deze koeler heeft een on-board controller. Arctic noemt deze feature de "BIOS functie". Koelt redelijk - zeker niet bijzonder. Wel een aanrader.

Pluspunten

• Stil indien ventilator volop draait
  • Niet duur
  • Erg eenvoudig in de installatie
  • Uitermate geschikt voor licht overklok-werk
  • Kort aan alle kanten: geheugen met koelers past en drukt niet tegen de videokaart aan
  • Wordt geleverd met diverse dempings-rubbertjes
  • Arctic koelpasta (voor eemalig gebruik) inbegrepen

Minpunten

• Mooi is anders
  • Slave-ventilator functie werkt niet

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Introductie

Missie: mijn Scythe Mugen 2 is te groot voor geheugen met hoge koelers, zoals mijn Dominator XMP geheugen. Dus moest ik noodgedwongen alle vier geheugenmodules naar een kant verplaatsen waardoor het in dual-channel mode werkte, in plaats van quad-channel.

Missie: vind een (a) stille koeler die (b) ruimte biedt voor grote geheugenmodules en (c) goed koelt i.v.m. licht overgeklokte processor. Prijs tot maximaal ¤80.

Proces

Ik raadpleegde tweakers weer, zoals ik dat vaker doe als ik iets wil hebben en twee of drie personen raadden mij dit product aan. Er werden meer opties voorgesteld aangezien ik een goed budget had, maar de i32 lijkt genoeg te bieden en vanwege de relatief lage prijs durfde ik ermee te experimenteren.

Clips

De ventilator wordt middels metalen clipjes vastgeklemd tegen de koeler. Plaats clipjes in koeler, dan koeler op de moederbord schroeven, en dan ventilator tegen de koeler houden terwijl je de clipjes over de ventilator schuift. Let goed op de handleiding: de clipjes moeten naar binnen toe buigen, en dat is een beetje contra-intuïtief.

Dus clips naar binnen toe, rubbers op de vier hoeken van de ventilator plakken (zelf in vier stukken knippen) en dan past het goed en zit de ventilator lekker stevig tegen de koeler aan en heeft demping.

Bijzondere Aansluiting - PWM Sharing

Op de ventilator vind u een een kort kabeltje met daarop nog een ventilator-aansluiting. Dit is een z.g.n. PWM aansluiting. Met andere woorden, een tweede ventilator zal op dezelfde snelheid werken als je eerste ventilator. Let wel, de i32 wordt standaard geleverd met één ventilator. Voorwaarde is natuurlijk dat u de tweede ventilator op deze PWM-connector aansluit.

Q-fan Control in de BIOS

Vergeet niet de Q-Fan control in de BIOS aan te zetten. Standaard staat die uit. Laat u die uit, dan zal ook deze i32 constant op volle toeren (1350 RPM theoretisch) blijven draaien.

Installatie

Mijn CPU is een 2011 socket op een ASUS Sabertooth X79 moederbord. Deze Arctic koeler komt met twee halve brackets die u op de koeler vastschroeft waardoor het een geheel wordt. Er zijn drie typen schroeven; een type om de brackets aan de koeler te schroeven, een type om het geheel vast te schroeven op het moederbord en een nog langere type indien u een versteviging (bijgeleverde backplate) aan de achterkant gebruikt. Voor de X79 ASUS moederbord is dat niet nodig, want het komt met een voorgemonteerde versteviging vanuit de fabriek.

Deze koeler komt ook met twee typen dempings-rubbertjes waar ik blij mee was want ik had er totaal niet aan gedacht deze keer. En als laatste wordt er net genoeg koelpasta bijgeleverd. Volg je de eenvoudige, summiere maar duidelijke handleiding (allemaal plaatjes) dan komt het helemaal goed.

Volgens mij duurde de eigenlijke montering en installatie slechts 5-7 minuten. Het duurde langer om de boel uit te pakken, en de oude spullen uit de computer te halen en de quad-channel memory te verplaatsen. Kortom de eigenlijke installatie is een eitje.

Werking

Zolang de load van de processor laag is doet de ventilator helemaal niks. De BIOS doet hier moeilijk over want die geeft je een kritieke waarschuwings-piep tijdens de POST. Voor de CPU koeler kunt u dit apart uitzetten - in de BIOS - zodra u de Q-Fan control aan heeft staan. Bij inschakeling van de Q-Fan control komt er een optie om de minimale RPM in te stellen, en deze optie zet u op "Ignore".

Zodra u meer doet dan alleen maar internetten, dan begint de ventilator te draaien met een zinnige toerental. Al draait de ventilator op volle toeren dan is het nog vrij stil: mijn 16 cm chassis fan op de achterkant van mijn kast overstemt het volledig.

Even schrikken was het wel, want tijdens de eerste opstart maakte deze CPU fan een lawaai gedurende 10 seconden. Ik denk dat het gewoon nieuwigheid was, want ineens draaide het stil.

Een Fabeltje Uit de Weg Helpen

Veel mensen denken dat de ventilator begint te draaien indien de temperatuur van de processor boven de 35 graden stijgt, o.i.d.. Dat is niet helemaal correct. Dat wil zeggen, er is geen vast getal dat voor iedereen geldt. De ventilator draait bij een minimale PWM van 40%. Die 40% hangt af van de wijze waarop uw moederbord door de fabriek is ingesteld: een bepaalde temperatuur levert een bepaald percentage PWM op.

Dus als men alleen op de temperatuur let, dan zal de ventilator bij de een eerder draaien dan bij de ander.

Formaat

Zoals reeds vermeld biedt het plaats voor grote geheugenmodules (ik heb Corsair Dominators) in quad-channel configuratie (dus zowel links en rechts bezet). De breedte is ook goed, want het blijft ver weg van je grafische kaart. Sommige koelers komen wel erg dicht bij de PCI-slot maar deze koeler heeft hier geen last van.

Koeling

Mijn I7 3820 CPU is licht overgeklokt tot 3.9 GHz (van 3.60). Bij een stresstest met Prime95 kwam de temperatuur niet boven de 61 graden Celcius uit. Dat ligt in de lijn der verwachting bij een gemiddeld gekoelde tower. In passieve mode blijft de temperatuur hangen op maximaal 32 graden Celsius. Ook dat is normaal.

Het toerental kwam niet boven de 1200 RPM uit (max 1350). Nogmaals het is ook in actieve mode een stille ventilator.

61 graden is niet echt goed te noemen. Het is onder gelijkwaardige koelers een middenmoter. Een tweede ventilator plaatsen heeft maar weinig nut, zo laten alle benchmarks zien. Toch kan het noodzakelijk zijn in hete zomerdagen. Ook heb ik nog speling met mijn grote kast want ik kan meer chassis-fans plaatsen. Ik heb ze klaar liggen.

Addendum 24 Uur Later: prestaties met meer ventilatoren

Ik heb besloten om alsnog een tweede ventilator op de i32 te plaatsen. Het betreft een Noctua NF - F12 PWM 120 mm. Dan zit het wel snor. En inderdaad, zoals voorspeld, een tweede ventilator heeft maar weinig invloed, zelfs indien het een Noctua zoals deze betreft. Daarnaast heb ik nog een extra 120mm chassis-fan gemonteerd (afvoerend lucht) aan de bovenkant van de kast. Het lucht wat uit de kast komt is echt koel te noemen. De koeling per core kunt u hieronder zien terwijl Prime95's CPU hitte-test al een uur draait.

Kortom, ik heb zojuist 3 graden Celcius gewonnen. Beter gaat het niet worden. Wel is het voordeel van een tweede CPU-ventilator, behalve een paar graden winst, dat de CPU onmiddellijk afkoelt bij lage belasting! Tijdens normaal internetgebruik (geen films) daalde het minimumtemperatuur met 3.5 graden (van 32 naar 28,5).

U weet nu wat u echt kunt verwachten.

Echt Niks te Klagen?

De i32 is niet geschikt voor AMD sockets. U moet de A32 kopen indien u hetzelfde product wil voor AMD processor. Wellicht dat dedicated Intel dan wel AMD gebruikers op deze manier 2 of 3 Euro goedkoper uit zijn. Daarnast wordt montage op deze manier iets eenvoudiger en overzichtelijker. Verder is de ventilator wit en niet iedereen is daar blij mee. Ik ben er wel blij mee hoewel het product als geheel niet zo mooi is.

Even iets over het max toerental: de maximale toerental is 1350, zogenaamd dan. Want laat ik de CPU-ventilator op maximaal draaien (Q-Fan control uit dus) dan kwam het toerental iets boven de 1300 uit. Dit is overigens typisch voor veel CPU fans. Probeer het maar eens uit. De fabriekswaarden worden lang niet altijd behaald, en vaak komt het niet eens in de buurt (>10% verschil).

De Tweede CPU ventilator op Arcitic's i32 PWM-aansluiting

Nou, dat werkt dus niet. De aangesloten ventilator zou zich moeten gedragen zoals de eerste, zo zegt Arctic. Maar de tweede ventilator doet gewoon z'n eigen ding. Volgens mij volgt het de Q-Fan control van mijn bios en niet de "BIOS functie" van Arcitc. Dus dat u dat even weet.

De Witte Ventilator

Ik moest even nadenken waarom een ontwerper denkt dat een constructie van witte ventilatorbladen met een zwart frame goed staat bij metaalkleurige koelribben. Maar toen schoot me te binnen dat de witte ventilatorbladen makkelijk te zien zijn, en dus kan men de passiviteit, of het draaien veel makkelijker bewonderen.

Oordeel

Betaalbaar, absoluut redelijke koeling, stil in actieve mode, zit grote geheugenmodules niet in de weg en is eenvoudig te installeren. Ook de aangehechte extra PWM aansluiting is een leuke plus, maar de slave-functie werkt niet - dus u heeft effectief gewoon een extra PWM aansluiting.

Dit is geen topper v.w.b. koeling - daar heb je gewoon een groter blok voor nodig. Maar het is beslist goed genoeg voor licht overklok-werk. De smaakmaker is de passieve mode, zes jaar garantie en laat de geheugenmodules vrij.

Ik geeft het vier sterren. Dat is best goed en het is welverdiend vanwege de vele plusjes, maar het is geen vijf sterren. Rond de 60 graden Celsius op een 3.9 GHz processor is verder niet bijzonder.

Voor Wie?

• als u stilte wil
  • u heeft geen ruimte voor een groot koelblok
  • uw budget is maximaal ¤30
Wilt u toch per se stilte en nog betere koeling terwijl u geen ruimte heeft voor een groot blok, dan bent u verplicht om additionele stille ventilatoren aan te schaffen. Te denken valt aan een tweede stille CPU ventilator terwijl u ook maatregelen treft om de kast gekoeld te houden.

Een ander optie is om natuurlijk een all-in-one waterkoeler aan te schaffen. Zelfs systemen met een enkele ventilator koelen beter. Maar de prijs loopt op en u moet beter op geluidsniveaus letten.

Heb jij ook een Arctic Freezer i32?