Specificaties Draadloos Qwerty met Scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Rapoo E9090P (US Qwerty) Review

Valmont 11 april 2017, laatste update op 13 april 2017, 130 views

Rapoo E9090P (US Qwerty)

Stijlvolle maar fragiele design. Lichtgevende full-size toetsenbord en draadloos. Op te laden middels inductie, wat onhandig is.

Pluspunten

• Ontwerp
  • Lichtgevende toetsen
  • Draadloos

Minpunten

• Teer / Fragiel
  • Opladen middels inductie is onhandig
  • Toetsen zijn plat
  • Touchpad heedft geen indrukbare knoppen
  • Plaatsing rechter shift-toets
  • Oplader maakt geluid

Introductie

Betreft een full-size toetsenbord. Is draadloos en heeft lichtgevende toetsen. Op te laden middels inductie. Plat - stijlvol design vooral ook vanwege metalen look. Heeft een touchpad i.p.v. een numeriek keypad. Touchpad heeft geen knoppen, dus met een, twee of drie vingers te tippen zijn muisknoppen te simuleren. Vanaf Windows 8 heeft het nog wat meer functionaliteit (gestures) op voorwaarde dat u hiervoor een driver download.

De toetsen worden elegant verlicht met wit licht. U zet het uit middels Fn+TAB toets, en daarmee bepaalt u ook de twee intensiteiten mee. Na 5 seconden inactiviteit gaat de verlichting flink omlaag en na 10 seconden inactiviteit gaat de verlichting automatisch uit. Verlichting gaat weer aan zodra u een toets indrukt. De toetsenbord is voor een media-kamer die meestal redelijk donker tot geheel donker is en de toetsen zijn al uitstekend zichtbaar in de laagste intensiteit.
Intermezzo
Op veel reviews op YouTube wordt beweerd dat het omhulsel van metaal is. Dat is niet waar. Het is een soort plastic met een flinterdunne geborstelde metalen look. Omdat het op metaal lijkt beweren veel reviewers dat de toetsenbord als geheel stevig aandoet. Ook bezoekers bij mij thuis denken dat, totdat ik ze wijs op de details. Lees maar door dan weet u hoe het echt zit.

Veel Negatieve Kanten

Opladen
Opladen gebeurt middels inductie. Dus er gaat een USB-kabel vanaf je computer naar een oplaadkastje. En dan plaatst u uw toetsenbord op het oplaadkastje. Een rood lampje knippert indien u de toetsenbord juist heeft geplaatst (inham op onderkant v.h. toetsenbord helpt u).

Dit is helemaal niet fijn. Heeft ook helemaal geen nut. Als er iets gebeurt met de inductiekastje dan bent u de pineut. En het neemt alleen maar meer ruimte in beslag. Verder is er geen statussample om u te waarschuwen indien de accu vol of leeg is.
Platte Toetsen
De toetsen zijn groot maar plat. het gevolg is dat uw vingers niet echt lekker aansluiten op de toetsen. De co÷rdinatie tussen je vingers en de toetsen is hierdoor veel minder.
Afstand en de Platte Toetsen
Verder is er iets mis met de plaatsing van de toetsen want de pink mist de "Z-toets" constant. Het centrum vanaf de A-toets tot de centrum van de Z-toets is 19.8 millimeter. Op een normale toetsenbord is het net 21 millimeter. En dat merk je! Ik klik er de hele tijd net ernaast terwijl ik deze review schrijf. De gebruikelijke komvormige toetsen helpen echt en nu is het duidelijk waar het goed voor is. Ondanks de full-size formaat en grote toetsen klikt u er toch regelmatig naast of u klikt op de hoek van een toets wat irritant en afleidend is.
Een Verkeerde Shift Toets...
De rechter SHIFT-toets bevindt zich helemaal rechts! Eerst is er de "print knop", dan de PageUp/Pijl Omhoog knop, en dan pas komt de rechter SHIFT-key. En daarmee is feilloos en probleemloos blind typen verleden tijd! Behalve dat het een abnormale positie is voor deze toets, u moet uw hele hand naar rechts bewegen om deze toets in te drukken. Dat gaat u tijd en concentratie kosten.
Platte Toetsenbord
Een platte toetsenbord is stijlvol maar daardoor minder ergonomisch. wilt u lang en veel typen, en ook nog blind wellicht, dan bent u zowat (of net niet) verplicht om een polssteun aan te schaffen.

Robuustheid

Niet dus. Hou je hart vast. Ik heb namelijk twee E9090P's (nog naast de kleinere E2800P). Ik kan u vertellen dat de een afwijkt van de ander. De een is beter afgewerkt dan de ander. Allereerst ligt de spatiebalk van toetsenbord "A" hoger. Ten tweede, de bovenkant gaat spontaan los van onderste helft (bovenkant en onderkant lijkt op elkaar geklikt te zijn). U leest het goed en nou komt het: ik heb het dichtgeplakt met 3-seconden superlijm. Wat moet ik anders? Dankzij drie druppels van deze lijm is de toetsenbord gelijk 2 keer zo meer robuust zullen we maar zeggen.

Piep

Nog een klacht(je). Tijdens het opladen maakt de oplader een zeer zacht piepend (hoog) geluid. Het is niet eens een constant geluid. Een persoon flink op leeftijd kan het wellicht niet horen maar iedereen onder de 60 (denk ik) kan het wel horen indien de oplader zich op uw werkbureau bevindt. Op twee meter afstand kan je het niet meer horen. Maar ja, het is een additioneel negatief puntje dat ik u moet melden.

Voor mij was de eis dat ik twee (a) FULL-size toetsenborden nodig had met (b) lichtgevende toetsen en (c) draadloos. Dan is er verrassend weinig keus. Ik kwam iets beters tegen maar die had een UK layout. En dan houdt het gauw op. Ik had gewoon geen keus realistisch gezien. Maar het gebrek aan robuustheid, gebrek aan betrouwbaarheid, gebrek aan ergonomie vanwege toetsen en platte bord, en onhandige inductie-opladen spreekt voor zich. Nog maar te zwijgen van de inconsistente productie en ook nog de losse bovenplaat.

Ik had er twee sterren voor willen geven omdat ik niet gemeen wil zijn, maar weet je wat? Ik doe het toch, een ster. Een ster betekent "waardeloos". Niet dat deze toetsenbord "waardeloos" is, want ik heb het nodig, maar ik kan geen reden bedenken om twee sterren te geven. De vormgeving (het idee) en de metalen feel is een sterretje waard en dan houdt het snel op.

Heb jij ook een Rapoo E9090P (US Qwerty)?