HiMedia Q5 Pro 8GB Review

Valmont 8 april 2017, laatste update op 24 mei 2017, 487 views

HiMedia Q5 Pro 8GB

Dit is overwegend een goede alleskunner. Doet aan upscaling (kan je niet uitzetten) en heb het gevoel dat het beeld minder scherp is. Verder is een perfect ding.

Pluspunten

• Heeft een USB 3.0 aansluiting (drie aansluitingen in totaal)
  • Metalen kast - ziet er goed en robuust uit
  • Stil vanwege passieve koeling

Minpunten

• Upscaling kan niet worden uitgezet

Geluidskwaliteit Score: 5
Gekocht naar aanleiding van mijn aanschaf (zie review) van de Panasonic DX650 televisie. Lang verhaal kort, ik heb geleerd dat de apps, video en geluids-codecs op televisies in de middenklasse gewoonlijk rudimentair zijn ge´mplementeerd. Voor mij is ondersteuning van een groot aantal codecs van cruciaal belang. En dus is een mediaspeler praktisch een must.

Nadat ik op Tweakers heb gestoeid over de mogelijkheden heb ik de Himedia Q5 Pro aangeschaft. Nou, ik kan u zeggen dat dit waarschijnlijk mijn elektronica-aankoop van het jaar is.

De setup en de bediening is eenvoudig. Wordt niet heet en is stil vanwege de passieve koeling (dus geen ventilator aanwezig).

Het een behoorlijk krachtig ding. 4K beeld met True-HD geluid of 10bits beeld, het is allemaal een eitje voor de Q5. Installatie van apps is ook snel. Kastje is niet van plastic, maar is van metaal in geborsteld zilver. Ziet er goed uit. Hoogtepunt is dat ik zojuist een 4K film heb afgespeeld (via mijn NAS) met Atmos geluidskwaliteit op 5.1. Makkie, ik was er zo blij mee want bijvoorbeeld weinig PC-spelers ondersteunen Atmos.

Ik lees vaak negatief commentaar over standaard geleverde afstandsbedieningen voor mediaspelers, maar ik moet zeggen dat de uitvoering voor de Q5 helemaal niet zo erg is. Toch kunt u beter nog een draadloze toetsenbord en een draadloze muis aanschaffen. Dat heb ik ook gedaan. Daarnaast heb ik ook nog - als extra - de Mele F10 Deluxe "Flymouse" besteld.

Pro Tip: neem een toetsenbord met verlichte toetsen indien u een filmfanaat bent die films graag in het donker of semi-donker kijkt.

De NAS is direct via de "media" app van de HImedia te benaderen. Wilt u echter betere thumbnail-imaging hebben omdat u veel foto's heeft, dan kunt u gratis QuickPic middels de ingebouwde app-store installeren. Dan, via "SAMBA" in QuickPic kunt u direct communiceren met uw NAS of netwerk in het algemeen.

Kortom, ik ben helemaal voorzien qua interoperabiliteit en codec-ondersteuning.

Nog een tip: Vooral geen Kodi 17.1 installeren want films draaien haperend op de Q10 en Q5! Is een veelgehoorde klacht en ik heb er ook last van. Kodi 16.1 draait als een tierelier!

Ik heb het idee dat het beeld wat scherper mag. Nog een nadeeltje is dat na herstarten van de Q5, de tijd regelmatig wordt gereset. Dus mag je handmatig opnieuw de tijd instellen, ook al heb je het ingesteld op tijd verkrijgen via het netwerk.

Daarnaast had ik nog een extra USB poort (een 4e) verwelkomd, maar ja, zo kan je altijd iets vinden. Ik heb er 169 Euro voor betaald. Ik durf dit apparaat zonder meer aan te raden. Oh ja, het komt met een 1.8 meter 2.0a HDMI-kabel, dus wellicht niet nodig om er zelf een extra te bestellen zoals ik dat deed.

Heb jij ook een HiMedia Q5 Pro 8GB?

Als je een film afspeelt,komt dan de afspeeltijd op het display te staan?
Bedoel je met KODI? Standaard doet de Himedia dat niet. Ik moet even nadenken of de standaard player zo in te stellen is.