Plextor PX-512M8PeG (met heatsink) 512GB Review

rschwartnld 8 april 2017, 137 views

Plextor PX-512M8PeG (met heatsink) 512GB

Redelijk snel maar kan soms niet tippen aan mijn oude raid0 setup van 2 sata3 enterprise ssd's. Het lijkt erop dat er toch wat te verbeteren valt aan de controller. Moet bekennen dat ik toch iets meer van dit product had verwacht.

Pluspunten

• Veel zaken gaan lekker snel
  • Heb geen hoge temps gezien bij hoge belasting
  • Windows 8.x / 10 start enorm snel
  • Solide bouw
  • Mooie prijs
  • Nette temperatuur bij hoge belasting

Minpunten

• helaas niet altijd snel genoeg
  • op bepaalde momenten de prestaties lager dan sata3 ssd
  • Geen spyware zoals in de samsung firmware

Voor de duidelijkheid de prijs is ronduit goed te noemen ondanks mijn kant tekeningen. Op het moment van aanschaf was samsung totaal niet leverbaar.
Je hebt deze 512 Gb ssd voor een veel lagere prijs dan de samsungs op dit moment betaal je voor de plextor 285 euro en hangt de samsung 960 pro rond de 320 euro. Mocht je de nog steeds wat snellere 850 pro willen zul je nog wat dieper in de buidel moeten tasten die hangt al een tijdje rond de 360 euro.

Toen ik het product ontving was het wel even wennen zo een heel klein dingetje in een enorme doos met verpakkings rommel.
Wel een groot gemak bij de hardware matige installatie.
De ssd word geleverd met het benodigde schroefje dus in een mum van tijd heb je het in jouw moederbord gezet.
Hij is voorzien van de metalen cover die de temperatuur bij langere hoge belasting in toom moet houden. Ik heb eerlijk gezegd niet een keer een temperatuur gezien die zorgwekkend was ondanks dat de ssd pal onder de videokaart zit.

Hierna werd het toch wat moeilijker althans als je deze nvme ssd wil gebruiken omdat je eventueel de oude ssd/hdd wil vervangen. Dit blijkt nogal een hele zoek klus te zijn.
De plextor bleef voor mij onzichtbaar wat dan ook weer te wijten is aan het feit dat je halsbrekende toeren moet uithalen bij bepaalde moederborden om het bios te dwingen de ssd wel te zien. Waaronder allerlei zaken aan en uit te schakelen en eindeloos te moeten herstarten. Maar ook omdat de leverancier geen eigen driver heeft zoals concurrent samsung. Uiteraard weet ik niet of ditzelfde euvel ook opgaat voor de samsung nvme ssd's, maar ik vermoed van wel.

Na lang zoeken vond ik een tip op een amerikaans forum dat je alle andere apparaten in je systeem moet afkoppelen, dus jawel ook de dvd writer en mijn externe schijven.

Meteen ging voor mij dan ook het truukje om de oude installatie via de harde schijf software simpelweg te klonen en/of eventueel daarna een simpele snelle installatie hier overheen te zetten in rook op.

Dit gaf mij op dat moment een grappig probleem want ik had natuurlijk bedacht dat ik de installatie cd in de drive kon prikken en zo dus mooi kon starten en windows ermee kon installeren.
Dus dat werd een zoek plaatje om in mijn collectie oude usb sticks er een te vinden die groot genoeg was om zowel windows als de benodigde drivers erop te kunnen zetten. Welke verrassend grote pakketten zijn tegenwoordig.

Nadat ik het voor elkaar had gekregen dat en het bios en het OS de NVME schijf feilloos vond ging het allemaal redelijk vlot.
Waarna de installatie van windows verrassend genoeg langer duurde dan ik gewend ben van de oude samsung mz7 ssd's.
Op dit punt ontgaat mij waarom deze toch best wel snelle ssd fors steken laat vallen.

Om een ander wazig voorbeeld te noemen met de mz7 ssd's kan ik gewoon elk spel doorspelen als er een autosave door het/een spel word gedaan.
Met de plextor zie je bij veel spellen dat het spel letterlijk meerdere seconden helemaal bevriest en hier ontgaat mij dan ook weer de logica.

Helaas zijn er nog meer vreemde zaken waar ik nog mee bezig ben om uit te zoeken wat hiervan de oorzaak is.
Voorbeeld het koud starten van windows 10 met ongeveer 16 programma's en tools duurt nog geen 6 seconden.
Wil ik dan een restart doen dan kijk ik tot wel 35 minuten naar het fijne draaiende onding. Het mooiste is dat als ik de pc gewoon afsluit en daarna de power knop weer indruk de pc veel sneller aan staat dan met de bewuste herstart.
Uiteraard heb ik het over momenten dat er geen enkele update word uitgevoerd, nee gewoon omdat je af en toe even snel wil herstarten omdat je pc gewoon niet lekker meer reageert vanwege een memory lek in een programma of dergelijke zaken.

Heel opvallend is ook dat met bijvoorbeeld spellen welke zoals skyrim met 17 Gb aan mods of sins of solar rebellion die in mijn situatie 3.3 Gb aan extra mods moet laden het spul redelijk snel start. Als je dan een wat simpeler spel start verwacht ik toch echt dat het razendsnel word gestart maar dan blijk ik vaak opvallend langer te moeten wachten dan ik gewend ben met de mz7's.
Dus het ene moment is deze ssd razend snel en op andere momenten vreemd genoeg trager dan mijn oude enterprise ssd's.
Voor diegene die cijfertjes willen heb ik even de crystaldiskmark standaard test gedaan. De mz7 zitten nu in een raid0 setup en zijn iets trager omdat ongeveer de helft vol zit. Een enkele ssd is als boot net iets sneller dan kreeg ik 545 Mb/s lezen en 492 Mb/s schrijven.

MZ7 SSD Single Atto : https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CWHyt2QBu54dEs.png
MZ7 Raid0 CDM : https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CWHytwOg3bUR4t.png

Plextor Solo Atto : https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CWHytwzXrXccBw.png
Plextor Solo CDM : https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CWHyt3nhxiaKz6.png

Je zou toch zeggen als je deze benchmarks vergelijkt dat de plextor in alle gevallen sneller zou moeten zijn dan de mz7 enterprise ssd's, dit blijkt helaas in veel gevallen niet te kloppen.
Bij gebrek aan vergelijkings materiaal kan ik niet zeggen of dit komt door het asrock moederbord of dat dit toch aan de plextor zelf ligt.

Heb jij ook een Plextor PX-512M8PeG (met heatsink) 512GB?