WD My Cloud Mirror (Gen 2) 12TB Review

gumkop 7 april 2017, laatste update op 9 april 2017, 471 views

WD My Cloud Mirror (Gen 2) 12TB

Verrassend snelle NAS voor erg weinig geld.

Pluspunten

• snel
  • goedkoop
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• wel wat geluid als de fan aan gaat
  • luchtgaten zitten boven (valt stof in)

Ik heb nu een paar weken deze NAS.

Ik was op zoek naar een vervanger van mijn huidige 6 jaar oude NAS. Ik wilde eerst gaan voor een Synology want die ondersteunen lekker veel protocollen en apps. Maar toen ging ik de prijzen vergelijken, en bleek dat deze NAS ongeveer evenveel kost als 2 losse schijven, sterker nog, het is de goedkoopste in de lijst. Dat gecombineert met het feit dat ik eigenlijk toch nooit gebruik ga maken van de extra features van een Synology wilde ik de gok wel nemen.

Het was een gok want ik kwam een review tegen die deze NAS als buitengewoon buggy betitelde, maar daar heb ik tot nog toe niets van gemerkt.
Ik merk enkel dat deze NAS vreselijk snel is, het heeft SMB 3 ondersteuning, dus kopiŽren van mijn PC naar de NAS gaat bijna met1Gbps. Vanaf mijn mediaspeler connect ik met NFS, heb ik nog geen snelheidstesten mee uitgevoerd, maar het reageert lekker. Na een herstart van mijn Dune HD 3D base mediaplayer heb ik wel een keer meegemaakt dat ik niet direct van mijn favorieten gebruik kon maken, maar moest eerst bladeren naar deze NAS voordat ze weer werkten.

Wat verder opvalt is dat de webinterface ook buitengewoon snel en overzichtelijk is maar je wel een beetje verstand van protocollen als SMB en NFS moet hebben omdat je zelf moet bepalen of je die aan wilt hebben bij een share. Verder viel op dat het gebruik van groepen compleet nutteloos is en alles met users is op te lossen. Shares maken is een paar klikken, evenals wie schrijf en wie leesrechten moet hebben.

Standaard komt de NAS in een mirror configuratie (vandaar de naam waarschijnlijk ;) ), maar heb deze direct omgezet naar een JBOD (moet ook wel direct, want hij formatteert daarna de schijven), want 12TB, daar doe ik het voor.

Heb jij ook een WD My Cloud Mirror (Gen 2) 12TB?

Inmiddels ben ik al 3 maanden verder en werkt de NAS nog prima, geen enkel probleem tot nog toe gehad.