Chipolo Plus Zwart Review

kanem0chi 7 april 2017, laatste update op 7 mei 2017, 664 views

Chipolo Plus Zwart

Een verbeterde bluetooth tag t.o.v zijn voorganger, nu waterdicht en luider, al heeft de App een paar kleine glitches en gaat de batterij langer mee, maar is deze niet (makkelijk) vervangbaar, voor nog steeds dezelfde prijs.

Pluspunten

• Applicatie is verbeterd, waardoor er geen spontane geluiden worden geproduceerd vergeleken met de Classic
  • Het design is nog steeds compact, simpel, maar doeltreffend en nu waterdicht.
  • De batterij gaat nu een jaar mee, maar je moet of het ding opbreken of het return en replace programma aanspreken
  • Behalve "find your belongings" is het ook mogelijk om de laatste positie op een map te laten zien, handig waar je je auto heb geparkeerd
  • Geluid kan iets harder vergeleken met de vorige versie

Minpunten

• Voor een bluetooth tag van 25 euro iets aan de dure kant (persoonlijke mening)
  • Ondanks dat de applicatie verbeterd is, zijn er wel kleine glitches te vinden.
  • Extra functies kunnen nog worden toegevoegd zoals 'in/out of range' na hoeveel meter zelf instellen.

Navigatiesoftware Score: 4
Sleutels, honden, telefoons of je vriendin.. je raakt ze allemaal wel eens kwijt en wilt ze dan zo snel mogelijk terug vinden.. soms je vriendin liever niet ;). Anyways, Chipolo is een Europees bedrijf dat zijn doel met ruim gemak heeft behaald op Kickstarter wat betreft hun eerste bluetooth-tag. De 'Plus' is de op volger van de nu zogenaamde 'Classic', welke nog steeds dezelfde prijs van 25euro heeft, maar destijds een batterijduur had van een half jaar en niet waterdicht was. Ook was destijds de software niet helemaal lekker, waardoor het apparaatje soms spontaan afging. Met de Plus variant zou dit nu verbeterd moeten zijn. Destijds heb ik een video review van de Classic en blogpost over gemaakt welke je nog hier kan lezen.

Review achtergrond info: is niet belangrijk genoeg om te vermelden hoe ik er aan ben gekomen (gekocht, gekregen, betaalde review) en onder welke voorwaarden aan de hand van feedback op het forum. Transparantie 2.0

Persoonlijk vind ik het ook erg leuk om een video te maken, aangezien bewegend beeld en gesproken tekst interessanter en makkelijker om te kijken is naar mijn mening. Vandaar dat ik een korte video impressie van mijn bevindingen heb gemaakt:

Het pakketje word automatisch via DHL verstuurd. De verzending duurde 2 dagen vanuit SloveniŽ naar Bulgarije en aangezien we in de EU zitten, hoefde er geen BTW of Belasting over betaald te worden.

In de DHL zak zat nog een grote witte bubbel envelop om de doosjes te beschermen. De doosjes zijn dus heel en goed aangekomen.

De doos zijn gemaakt van het standaard karton, hebben op de voorkant de slogan, merknaam met de kleur van de Chipolo als achtergrond kleur, wat barcodes en achterop de 3 belangrijkste features, wat specs en Appstore / Play store links staan. That's it.

Eenmaal de openingstrip verwijderd is het product direct zichtbaar. Daaronder ligt een klein ringetje en onder de plastic houder nog een klein infokaartje met een welkomst woordje en meer is het ook niet. Heel straight forward, back to basic en gebruik de app maar, zeggen ze eigenlijk. Zo is bijvoorbeeld ook nergens kenbaar gemaakt hoe waterproof de Chipolo is. Iets te weinig info naar mijn mening.

Zowel op de achterkant van de verpakking als op het infokaartje binnen in de verpakking pushen ze je de app, omdat zonder de app, je nergens bent.

Eenmaal de App geÔnstalleerd, moet je de Bluetooth en GPS toestaan, inloggen met je Chipolo, FB of Google account en kom je op de standaard, grijze, minimalistische overzichtspagina terecht. Het koppelen ging redelijk eenvoudig, een keer de Chipolo 'klikken' en met een seconde is hij gekoppeld. Niks over te klagen. Indien gewenst is het mogelijk om een naam aan je Chipolo te geven zodat je deze makkelijk kunt onderscheiden wanneer je er meerdere hebt.

Het is een soort van homescreen waar je van links naar rechts door heen kan scrollen.

Verder kan je binnen de App:
  • Een extra Chipolo toevoegen
  • Extra devices aanschaffen, niet getest
  • Je device delen met iemand anders, niet getest
  • Een locatie als stilte gebied toevoegen, bijvoorbeeld wanneer je bijvoorbeeld op het wi-fi netwerk zit dat hij niet af mag gaan, alleen als jij daar de opdracht toe geeft. Dit werkt eindelijk goed, op de Classic versie had ik wel eens dat hij spontaan een piep of ging piepen omdat de App dacht dat de tag uit het bereik was. Ik heb de tags nu meer dan 2 weken, en slechts 1 keer een piep spontane piep gehoord, waarvoor geen idee.
  • List/map, de laatste locatie van je Chipolo komt op deze map te staan. Best handig wanneer je bijvoorbeeld op een groot parkeer terrein staat. Denk aan de Efteling en met de Chipolo is het dan mogelijk om de laatste locatie te zien. Het werkt redelijk goed, aangezien ik de Chipolo op mijn werk had laten liggen, en ik zelf vlakbij de Metro woon, al vraag ik mij wel af wat ik bij de Golf van Guinea heb gedaan.. :P
  • in/out of range meldingen, waarbij als de Chipolo afgaat wanneer je binnen de connectie range zit. Aangezien de range 60 meter zonder obstakels is, is het afentoe de vraag wanneer hij gaat piepen bijvoorbeeld in een kantoor als je je sleutels vergeet.

De vier belangrijkste functies die Chipolo kan volgens Chipolo.. haha :+ zijn

- "Ring it, Find it"
Werkt best goed. Druk op de grote alarm klok binnen de applicatie en wanneer de Chipolo binnen bereik is dan gaat deze nagenoeg direct af.

- Let Chipolo find your phone
Mijn telefoon is heilig.. dus die verlies ik persoonlijk niet snel uit het oog. Als ik daarentegen mijn zusje bekijk, dan denk ik wel eens.. Als jij ook zo later met je kinderen omgaat.. :9 Anyways. De functie werkt wel gewoon goed. Twee keer klikken op de Chipolo en je telefoon gaat af. Het klikken gaat redelijk zwaar, waardoor je niet perongelijk de Chipolo af zou kunnen laten gaan.

Crowd Search
Mocht je echt een kluns zijn :P dan kan je vragen aan de community om mee te helpen met zoeken. Eigenlijk komt het erop neer dat elke telefoon automatisch al meehelpt met zoeken. Wanneer je de functie activeert en iemand komt toevallig binnen het bereik van jouw verloren item, dan krijg jij een e-mail met de melding dat je item is gevonden op locatie 'x'. Diegene wie er langs liep krijgt geen melding, vanwege privacy en de mogelijkheid om voor jouw zelf eerst de verloren goederen op te pikken. Enige aparte is dat telkens als ik in een 'stile zone' bevind (lees: na een lange dag thuiskomen), dan is de bluetooth tag zogenaamde 'lost', start ik de 'crowd search' en is deze daarna direct weer binnen bereik.

- Take Selfie
Een leuke optie als je bijvoorbeeld een selfie stick zonder bluetooth of knop hebt, om zo op afstand een foto te maken. Ook als je bijvoorbeeld de telefoon op een tripod heb staan. Werkt leuk, maar meer dan de selfie of front camera kan je helaas niks.

Wat betreft het geluid dat de Chipolo produceert.. klem je hem strak tussen je handen, of zit hij aan je laptop in een strakke laptop sleeve, dan kan het zijn dat je hem net aan hoort. Zit hij in je portemonnee, in je kontzak en je zit, dan is de kans groot dat je hem net niet hoort, ondanks de 90db. Zit hij los in je tas, jas aan je sleutelbos.. ja dan wel. Op hun website staat trouwens dat het 100db is. Beetje tegenstrijdig?

Verder al sta je op een open veld, dan is het bereik ongeveer 50 meter. Nog steeds heel goed voor een Bluetooth tag, maar als er obstakels tussen komen, dan verminderd het afhankelijk van de hoeveelheid obstakels. Wat ik wel mis als functie, is om bijvoorbeeld naast de in/out of range, ook een optie te geven na hoeveel meter dit moet gebeuren. Als ik in een drukke straat loop, dan wil ik direct weten als ik mijn sleutels verlies of portemonnee gerold wordt. Hetzelfde op kantoor, zonder pas kom ik niet binnen en as ik mijn portemonnee of sleutels vergeet.. dan sta ik buiten en ziet mijn baas alweer het telefoontje naar het beveiliging bedrijf gaan.. :P

Zoals eerder aangegeven kon ik nergens op de verpakking iets van een spec-list vinden, maar op de website zelf werd vermeld dat er een IP5 waterproof rating is. Wat volgens Wikipedia tegen "water jets" zou moeten kunnen: "Water projected by a nozzle (6.3 mm) against enclosure from any direction shall have no harmful effects." Het is een goede indicatie, maar is dat waterdicht genoeg voor mijn hond als die gaat zwemmen? Daarom had ik de Chipolo een half uurtje in een glas met water gelegd. Tot nu toe geen probleem. :)

Wat wel een probleem is, is doordat het een 'waterproof' design heeft, je de batterij niet kan vervangen.. een batterij indicator is niet zichtbaar op de app, maar wanneer je batterij 50% of meer leeg is, dan komt er wel een melding. Het aparte is, dat deze indicator er soms staan en soms verdwenen is. Mocht je de batterij zelf willen vervangen en je waterdichtheid verliezen, dan kan dat. Anders kan je meedoen met een return en replace programma.

Specs heb ik al eerder een beetje aangehaald. Er is geen officieel lijstje, waardoor het lastig is om te weten welke bluetooth chip erin zit, word alleen op de website aangegeven dat er een IP5 waterproof rating aanwezig is en is het een beetje tegenstrijdig wat betreft de decibel hoogte wanneer je de verpakking en de website bekijkt. Als echte Tweakers willen we denk ik toch wel weten wat er precies inzit voor hardware. Mocht er vraag naar zijn, dan wil ik hem best openmaken om de binnenkant te laten zien in een Tweakblogs post. :)

Het is een leuk idee, en vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Tile en als je Nu.nl mag geloven, dan zijn de goedkopere bluetooth tags ook niet alles. Ondanks dat er een substantieel verschil tussen de goedkoopste tags en de Chipolo zit, heb ik wel het idee dat het gehele concept beter is uitgewerkt, dat de Plus variant ook een stukje beter is dan zijn voorganger, de Classic en de prijs bovendien hetzelfde is gebleven. Wat betreft die prijs, ten tijde van de Classic was mijn persoonlijk mening dat de tag iets te was, en een prijs van 15/20 euro meer zou rechtvaardigen.

Het design is nog steeds compact, simpel, maar doeltreffen en nu waterdicht. De tag kan nu luider, is waterdicht en is heeft daardoor een betere kwaliteit/prijs verhouding naar mijn mening, al is het nadeel wel dat wanneer je batterij leeg is, je moet kiezen. Of zelf openmaken en de waterdichtheid verliezen, of hun replacement programma gebruiken. Dat is nu precies wat ik persoonlijk weer een lastige combinatie vind, wel of geen waterdichtheid.

Ondanks dat de applicatie verbeterd is, zijn er wel kleine glitches te vinden, zoals de batterij indicator, de map, maar is het niet zo hinderlijk zoals bij de Classic waar hij af en toe geluid maakte, ook al was de Chipolo gewoon dik in het bereik. Mijn nieuwe Chipolo die ik heb ontvangen had tevens een batterij van 50%.. lijkt mij iets te weinig voor een 'nieuwe' tag.

Al met al een leuke bluetooth tag, die net aan de 4 sterren pakt vanwege een paar kleine glitches in de software en ben ik de tag niet voor mijn spullen gaan gebruiken, maar aan de halsband van mijn hond heb gehangen. Ze heeft nogal de neiging om van der vrijheid te genieten als we in het bos zijn.. lekker rollen en in de slootjes spelen en dan is het wel fijn dat je een idee hebt waar ze ongeveer is.. of waar je vrouw bijv. is ;)

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Chipolo Plus Zwart?

Nette review kerel! :D zit zelf al een tijdje te twijfelen aangezien de prijs inderdaad wel een minpuntje is. Ben je gewoon voor 1tje gegaan of heb je een setje besteld?
Dank je wel man! :)

Prijs heb ik ook als minpuntje aangegeven,, omdat ik persoonlijk het meer 15 a 20 euro waard vind. Ik denk dat je de intro heb over geslagen, want daarin staat het antwoord hoe ik er aan ben gekomen haha!

Welke prijs vind jij redelijk voor zo'n soort bluetooth tag/tracker?
3x over het schuingedrukte stuk gelezen... arg. My bad! Kan 'm helaas niet nog verder omhoog schalen dan wat ie nu krijgt ;) hahaha

Voor zo'n Tracker vind ik bv. de prijs van 15 euro veel meer in verhouding staan tot wat het levert. Veel daarboven hoeft van mij niet. Wat ze wel doen is een nette korting op meerdere chipo's tegelijk bestellen wat de prijs dan weer drukt.
Haha, geen probleem!

Yes, daar ben ik het ook met je mee eens. 15§ is een erg redelijk bedrag, alleen omdat te bereiken moet je volgens mij wel minimaal 4 stuks tegelijkertijd kopen haha. Anyways, bedankt voor je +3, word zeer gewaardeerd!