Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) Review

William_H 7 april 2017, laatste update op 7 april 2017, 134 views

Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)

Boeiende en uiterlijk mooie game met vernieuwende elementen, geschikt voor nieuwe spelers in het Mass Effect universum, waar bij verschijning nog wel wat werk aan de winkel is voor ontwikkelaar BioWare en uitgever EA.

Pluspunten

• Gameplay
  • Overall look and feel
  • Besturing
  • Verhaal
  • Balans tussen RPG en 3rd Person Shooter

Minpunten

• Gezichtsanimaties
  • Verplichte hardware upgrade
  • Missie overzicht
  • Verplichte wereldovergangfilmpjes

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Op vrijdag 17 maart was er een speciale review-middag van het Tweakers Testpanel op het hoofdkwartier van Tweakers. En van deze gelukkige was ikzelf, die de drie eerdere uitgaves nog nooit eerder gespeeld had. Nieuwe spelers was een wens van uitgever EA en ontwikkelaar BioWare.
Op dikke PC's, lees: PC's met de nieuwste hardware, denk Intel i7 van de 7de generatie en Nvidia GTX1050 / AMD RX470 aan boord, werd er getest. Genoeg power dus om elke huidige game vloeiend te spelen.

De game begint met het kiezen van een personage. Hierbij moet er gekozen worden tussen Scott of Sara Ryder. Niet verwonderlijk kozen velen voor Scott.
Na het kiezen van man of vrouw krijg je gelijk een flinke lading intro video. Niet erg, ga gerust even achterover zitten, maar voor een nieuwe speler geen overbodige luxe.
Uiteraard ga ik niet verklappen wat er volgt. Daarvoor heb je waarschijnlijk al vrolijk op YouTube zitten gluren bij mensen die de game al hebben lopen 'reviewen' voor hij uitgegeven werd.
Daarom hierbij mijn blik, als newbie in dit universum, op deze Mass Effect.
Verder zal ik deze review ook updaten de komende tijd, aangezien de game nog regelmatig updates zal krijgen. Maar daarover later meer...
Gameplay en besturing
Wie bekend is met 1st (in dit geval 3rd) person shooters zal alle standaard knoppen snel weten te vinden. Maar ook als RPG-er, geen man overboord. En daarnaast, je krijgt in je eerste missie op Habitat 7 genoeg uitleg over de nieuwste snufjes die een eigen knop hebben gekregen. Zoals de jetpack functie, leuk en al in je eerste opdrachten nuttig, en de scanner waarmee je alles wat nieuw is kunt onderzoeken. Denk aan de tricorder uit Star Trek.
Dan is er nog het dynamische dekkingssysteem. Hierbij is het wennen dat dit alleen werkt met een wapen in je handen. Ook de manier waarop je uit je dekking vuurt, spray and pray of precise aim waarbij je wel kwetsbaar bent, is even wennen. Bij de eerste confrontatie ging ik dan ook gelijk hartstikke dood!! Gelukkig is dit vernieuwende en, na wat oefenen, fijne dekkingssysteem snel te leren en erg nuttig.
Daarnaast is er het conversatie systeem, waarmee je met iedereen kunt praten, even wennen. Het emotiesysteem is niet heel belangrijk en ik heb ook niet echt de illusie dat het het verloop van het verhaal benvloed. Feitelijk heeft dit dus weinig echte toegevoegde waarde en dat is jammer. Veranderbare game uitkomsten zoals bij een Star Wars The Force Unleashed hoef je niet te verwachten.
Zoals je gewend bent van een RPG zijn er hoofd en bij missies. En dat geeft het verhaal en de personages (enige) diepgang.
Daarnaast wordt je regelmatig verblijdt met filmpjes tussendoor. Helaas kun je de transitiefilmpjes en ruimtereizen nog niet skippen, maar dit wordt volgens EA bij de volgende update 1.05 gefixt.
Interessant ook is het team aspect in de game. Je kunt je personage, zeker bij confrontaties met de vele vijanden, commando's laten geven aan teamgenoten. Bijvoorbeeld om een bepaalde positie in te nemen of vijand aan te vallen. Het deed mij denken aan, ja alweer een Star Wars game, Republic Commando's. Waarin ook zo'n goed systeem zat verweven en wat je echt kon gebruiken om de vele vuurgevechten te overleven.
Daarnaast is je personage helemaal uit te rusten. Zoals je in een goede RPG gewend bent geldt dit ook voor deze Mass Effect. Middels een economisch en een level-up systeem kun je je personage ontwikkelen. Dit zit goed in elkaar en moet je vooral lekker gaan uitproberen aangezien dit vrij duidelijk is.
Over de missies moet nog wel wat gezegd worden. Missiebeheer kan nog wel een update krijgen van EA/BioWare. Op zich zijn je hoofdmissies redelijk terug te vinden. Zeker als je ze net hebt gekregen, maar als je verder in de game komt en side missions krijgt, kan het een onoverzichtelijk zooitje worden.
Wat verder aan het verhaal nog opvalt is dat de makers goed in de huidige tijd hebben gekeken. Aliens zien niet perse de badguys meer, althans, er wordt gespeeld met het idee dat 'wij' wanneer we arriveren eigenlijk de aliens zijn die een bestaande balans overhoop gooien. Dat is zeker een noemenswaardig punt en geeft de game toch wel een iets diepere betekenis dan simpelweg point-and-shoot.
Prestaties
Over het beeld en geluid heb ik het zo. Maar over de prestaties van de game valt ook wat te zeggen. Ik heb tijdens de test op Tweakers HQ de game op volle kracht mogen ervaren. Eerlijk is eerlijk, hij draaide als een zonnetje. Heb je een iets mindere PC, dan gaan je prestaties wel snel naar beneden. Er wordt een (zeer) recente PC verwacht en dat kan, zoals in mijn geval, betekenen dat je moet gaan upgraden. En zelfs dan heb je nog wel eens last van kleine render foutjes. Maar daarvoor ->
Beeld en Geluid
Allereerst het positieve. Mooie werelden en ook de voertuigen en personages qua textures zien er zeer verzorgd uit. Daarnaast zijn de filmpjes goed, ook cinematografisch, in elkaar gezet. Het is geen straf om deze soms iets wat lange filmpjes te kijken. Verder is er goed gewerkt aan de zogenaamde foley geluiden van bijvoorbeeld wapens en omgeving. Loop je over een glazen vloer, dan hoor je dit verschil met een stalen en stenen vloer. Wapens hebben een mooi eigen geluid. Ook ben ik zeer te spreken over de stemacteurs. Zij hebben zeker hun best gedaan.
Alles positief zou je denken. Nou...wie de afgelopen twee weken over het internet bij pre-reviews van early-gamers met filmpjes keek, heeft de woede waarschijnlijk al gehoord. Hoewel ik moet zeggen dat ik het niet al te vaak ben tegen gekomen, viel mij n ding enorm op. De GEZICHTSANIMATIES. Of beter gezegd, het ontbreken daarvan. Overduidelijk is dat er geen CGI is gebruikt, maar het lijkt wel of we naar een pre-render van Toy Story zitten te kijken soms. Dat terwijl de huid textures op High en Ultra z goed zijn dat je bijna dacht naar een mens te kijken. Helpt EA je toch even uit de droom. Oh ja, ook hier komt een update voor belooft BioWare/EA. Met dank aan EA. Want hoe is het mogelijk dat je een game uitgeeft waarbij DIT nog niet goed geregeld is en je, zoals ik hierboven al verwoord, uit je betovering smijt. Daarnaast vinden we af en toe nog een 'ministry of silly walks' loopje van een personage en wat haar dat door de schedel gaat bij een filmpje. Maar dat zijn bugs, en bugs kan je pletten. Met updates.
Replaywaarde
Aangezien ik de game nog niet eens af heb kunnen spelen kan ik weinig zeggen over de replaywaarde. Buiten het feit dat je de game nu met het andere geslacht kunt spelen, verwacht ik weinig andere uitkomst. Maar misschien wel een andere beleving van de missies. Zoals eerder gezegd gaat het einde er naar nu blijkt niet anders uitzien. En dat limiteert enigszins de replaywaarde.
Kwaliteit en stabiliteit
Zoals bij Beeld & Geluid al verteld zijn er zaken of heel goed (geluid, filmpjes, textures) of heel slecht (gezichtsuitdrukkingen). Daarnaast vereist deze game het nieuwste van het nieuwste qua hardware en soms vraag ik mij wel eens af of het niet met iets minder had afgekund. Waarschijnlijk gaat alle rekenkracht zitten in de textures, en terecht dat ziet er prachtig uit. Maar andere zaken als vectors en facial rendering gaat nogal hard verkeerd soms. Zo erg dat je je afvraagt waar de balans is geweest in het ontwikkelwerk van deze game.
Qua stabiliteit en laadtijd, bij de geiste hardware, zit het overigens bij de PC versie goed voor elkaar. Ik ben daar eigenlijk geen noemenswaardige problemen tegengekomen.
Voor de game wordt een standaardprijs bij verschijning gevraagd. Geen special editions in Nederland met hardcase te koop. Jammer voor de fans, maar niet heel ernstig.
Of de prijs het waard is bij verschijning vind ik een moeilijke. Eigenlijk kun je van gamers niet verwachten dat ze akkoord gaan om voor zo'n bedrag een game te kopen die nog niet helemaal af is. Zeker niet omdat de gemiddelde gamer ook hardware moet upgraden. Dan had er zeker wel een tientje vanaf gekund.
De game zit op zich goed in elkaar, blijft boeiend en weet te vermaken. Maar er is bij verschijning ook wel wat serieus mis. Alsof de game n twee maanden te vroeg is verschenen. Er is hard gewerkt door de mensen van BioWare, waarvoor hulde, en dat is ook goed zichtbaar. Filmpjes en textures zitten goed in elkaar. Er is een verhaal dat boeit, ook zeker door de zij-missies. Maar de, bijna automatisch, verplichte hardware upgrade in samenhang met de gebrekkige facial rendering geeft toch wel een vervelende na- en bijsmaak. En daar kun je alleen maar een uitgever verantwoordelijk voor houden; EA. Aan de andere kant heeft zij toegegeven dat de (vele) bugs en problemen niet goed zijn en dat er updates gaan uitkomen. Of dit is om de verkoop te redden of boze fans tegemoet te komen, een mea culpa moet altijd positief worden gezien.
(voor nu, begin april 2017): 3.5*

Heb jij ook een Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)?