Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Tenda AC9 1200AC Review

prinsvlad 7 april 2017, laatste update op 3 juli 2017, 991 views

Tenda AC9 1200AC (Product gekocht)

Een uitstekende WiFi AC1200 Router met uitstekende instellingsmogelijkheden via het web portal ( engels ). Bijzonder goed zendvermogen op de 2,4ghz en 5ghz frequentie. Uitgebreide instellingsmogelijkheden en voorzien van o.a : Firewall , Beamforming , WiFi-Scheduler , Parental Control , IpTv en Virtual Server. Broadcom ARM-Cortex-A7@900mhz

Pluspunten

• AC1200 ( 300@2,4ghz / 900@5ghz )
  • Beamforming+
  • USB tbv netwerkprinter of schijf
  • Firewall
  • Parental Control
  • QoS
  • Prijs t.o.v concurentie

Minpunten

• Web interface niet in het nederlands
  • Geen DLNA

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
TENDA AC9 1200AC SMART ROUTER

Als je toe bent aan een nieuwe router en je wilt veel waar voor weinig geld dan kan dit wel eens de router voor jou zijn.

De router is gekocht via AliExpress voor slechts § 46,84 inclusief verzending. Besteld op 26 maart , en is afgeleverd door PostNL op 5 april.

De doos zat er niet om heen , maar de router was netjes verpakt in een plastic airbag om eventuele reisschade te voorkomen. De doos had men achterwege gelaten. Alle toebehoren zoals engelstalige handleiding , adaptor , cat.5 ethernet kabel en een EU converter adaptor waren keurig bijgevoegd.

De router ziet er strak en netjes afgewerkt uit. De dubbele antenne's zijn verstelbaar in meerdere richtingen om na een juiste positie te hebben uitgezocht , het optimale signaal te verkrijgen voor al je apparaten die verbinding zullen gaan maken met je WiFi netwerk.

Aan de voorzijde met blauwe led verlichting alle indicatoren voor de actieve modi , zoals WiFi , Wan , usb devices , WPS enzovoorts.

De achterzijde is voorzien van een adaptor aansluiting , usb poort , WPS en Reset button , een WiFi button ( voor de slaapmodus ) , WAN en vier ethernet aansluitingen , waarvan er een te gebruiken is voor IPTV.

De bijgevoegde handleiding ( pdf ) is in de engelse taal en zal voor de meesten geen onoverkomenlijkheden opbrengen.

Alle onderdelen van de Tenda AC9 AC1200 staan keurig in de index vermeld en zijn helder en eenduidig. Ieder onderdeel van de router wordt uitvoerig behandeld , en zo zal het configureren ook geen problemen opleveren.

Na het uit- en weer inschakelen van het ISP modem en het aansluiten van de Tenda AC9 AC1200 is het tijd voor een eerste boot en inlogsessie.

Te benaderen door : tendawifi.com of 192.168.0.1 in de adresbalk te typen.

Nadat de gebruiker eventueel de SSID en het wachtwoord heeft gewijzigd in het eerste welkomst venster kom je in het volgende overzichtsscherm , alwaar men links in beeld een duidelijk overzicht heeft van alle categorieŽn voor de configuratie van de router.

De groen gekleurde iconen zijn overigens aan te klikken en de gebruiker zal hierdoor direct naar de betreffende instellingspagina worden geleid.

Alle overige instellingen staan in de kolom links.

Het mooie van de deze Tenda AC9 AC1200 ''budget'' router is dat ie bijzonder rijkelijk is uitgerust qua feature set en de prijs daar helemaal niets over doet vermoeden.

Overigens is de router ook de bedienen via je Android telefoon ( GooglePlay ) of je Iphone.

Het meest sterke punt van de Tenda AC9 AC1200 is toch wel de reikwijdte en niet te vergeten Beamforming.

Dit en het krachtige zendvermogen van de router op zowel de 2,4 als de 5ghz freq dragen bij aan een bijzonder solide en verreikend WiFi signaal.

Het zendvermogen is instelbaar op drie standen en staat out of the box op HIGH.

De snelheden die in de huidige opstelling worden behaald met een 120mb/s abonnement :

Bedraad : 120 mb/sec (ping 10ms) max.

Draadloos : 88 mb/sec (ping 11ms) max draadloos tot nu toe 25-05-2017

Over de featureset valt eindeloos te spreken en die is dan ook zeer uitgebreid.

De ontvangst is bijzonder goed te noemen , zowel op 2,4 als op 5ghz.
Beter dan de MiWiFi Mini Router die ik hiervoor gebruikte en eveneens voorzien is van Beamforming , echter is die iets minder rijkelijk qua features.

Het heeft verder niet zoveel zin om signalen te gaan meten daar dit in iedere woonomgeving sterk kan en zal verschillen. Bovenstaande grafieken zijn echter voor mij een positieve indicatie dat deze router beduidend beter presteert dan de MiWiFi Mini router die ik hiervoor in gebruik had.

Alle apparaten die gebruik maken van je Tenda AC9 AC1200 zijn te controleren via Parental Control. Een bijzonder mooi feature , zeker als je kinderen hebt of zelf wilt afkicken van... Laten we zeggen ''natuurlijk schoon'' sites.

Parental Control is eenvoudig en overzichtelijk. Hier kan men per verbonden apparaat de internettoegangstijd per etmaal ( of anders aangeven tijden ) , en eventueel ge-whiteliste of ge-blackliste websites respectievelijk toegang verlenen of blokkeren.

Verder zijn de mogelijkheden niet oneindig maar meer dan voldoende en kan je er heerlijk mee aan de slag om je netwerk optimaal te beheren en controleren.

Overige features zijn :

Smart WiFi Schedule,Smart LED on/off ,Smart Power Saving, Gast Netwerk , Parental control,VPN server, FTP Server, SAMBA server, Printer Server, DDNS

Systeem Tools :
Network time, system upgrade, backup / restore, restore factory settings, password, restart, log system.

Eigenlijk te gek als je bedenkt dat de router voor ongeveer 46 inclusief verzending te verkrijgen is vanuit China.

Er is voor zover ik weet slechts 1 webshop in Nederland die de Tenda AC9 AC1200 ook verkoopt , echter dan betaalt men 79 euro.

Kortom , de Tenda AC9 AC1200 is een zeer prijsgunstige doch volwaardige router met een bijzonder rijkelijke feature set en voorziet in nagenoeg alle benodigdheden om je netwerk optimaal te kunnen benutten en te controleren.

*update: firmware update*

Vernieuwde web interface en diverse verbeteringen.

1. Only AC9 standard version can upgrade this firmware. custome version can't be upgraded to this firmware. please confirm this before upgrading.
2. Add wireless AP mode.
3. Optimize black and white list.
4. Add the real-time speed displaying function.
5. Optimize network status.
6. Optimize the online list.
7. Optimize troubleshooting function.
8. Optimize guest networks.
9. Optimize intelligent power saving, FTP server, static routing, LAN IP, system log, system automatic maintenance and other functions .
10. Improve wireless 5G performance.
11. Optimize other issues.
12. Please unzip the file you downloaded and use the file ended with "bin" or "trx" to upgrade your device.
Do not power off the device when upgrading. when you finish upgrade, please reset router and reconfigure it to access internet.

Bedankt voor het lezen van mijn review. Een bericht ,vraag en op- of aanmerkingen zijn welkom.

Volgen hierna nog een aantal screenshots van de Tenda Android app en de router web portal.

Heb jij ook een Tenda AC9 1200AC?

Wat voor snelheden haal je ongeveer?
Wat voor snelheden bedoel je precies?.
Down/up , draadloos , bedraad , schrijven / lezen van of naar netwerkschijf ??.
Vooral draadloos, ik neem aan dat je bedraad maximaal haalt?
Draadloos snelheden met een 120mbit/s abbo

*Down > 50-60 mbit/s
*Up > 10-12 mbit/s
*Netwerkschijf Down / Up > variabel 5-10 mb/sec

Router werkt stabiel , ook na een week zonder reboot. Soms tot 7 apparaten gelijktijdig verbonden en geen merkbare vermindering van snelheid mbt surfen , downloaden en streamen , dus de afhandeling / verdeling gaat soepel en probleemloos met enkele apparaten op de 5ghz band en de anderen op 2,4ghz.

[Reactie gewijzigd door prinsvlad op 9 mei 2017 23:54]

Even als aanvulling over de snelheden :

Heb nu de bandbreedte op 40mhz i.p.v 20mhz op WiFi 2,4. De snelheid is dan 80mb/s.

*tweede test : 88mb/sec draadloos , bedraad : 120mb/sec

[Reactie gewijzigd door prinsvlad op 25 mei 2017 16:05]

Dank voor de review.

Nou het uitpakken, screenshots van de fabrikant tonen etc. is goed gelukt.
Nu nog graag een vergelijk met je vorige Wifi-router in de praktijk, daar heb je iets aan.
Dat je geen professionele meetapparatuur hebt en daarmee meet vindt ik niet zo erg,
maar je wil wel weten "hoe doet ie het in de praktijk"...
Mede door deze review, waarvoor dank, heb ik hem gelijk besteld. Gisteren is deze verstuurd vanuit Ali. Dus ik ben erg benieuwd!!. De standaard modem/router van tegenwoordig zijn zodanig zwak dat je eigenlijk wel moet upgraden.
had hem ook besteld via Ali, via Tenda Network Device Store,
Helaas is dat niet zo'n betrouwbare partij. (volgens mij) vals trackingnummer (om te doen alsof ze aan de afgesproken termijn voldeden). Vervolgens werd de order vanuit hun gecancelled, maar zonder dat ik daar bericht van zag. Geld toen uiteindelijk maar teruggevraagd via Ali wat verder vlot ging.

Alles bij elkaar heb ik nu echter geen router...

heb trouwens ook ergens gelezen dat sommigen Asus software op hun Tenda router kregen. Is deze router hetzelfde als de Asus RT-AC1200?
Jammer , een slechte ervaring met die shop dus. Ik heb de router bij deze shop besteld : https://www.aliexpress.co...2/828027_32749009417.html ( PCLY ).

Voor wat betreft de firmware : doel je op het LEDE project?. Is er idd , echter werkt deze niet volledig , en dan bedoel ik oa de 5ghz band werkt niet en de 2,4ghz werkt alleen in B/G mode en niet in N. Niet de moeite waard dus.
Mocht je deze router toch willen hebben , je kan hem ook bij de webshop kopen die vermeld staat in de review : https://bitspeed.nl/onder...bps-gigabit-2.4g-5g-11ac/
zal hem bestellen via die site. Heb je hem uit rusland of uit china laten komen en hoe lang duurde het?

laat maar: alleen China is mogelijk

[Reactie gewijzigd door maxtrash op 14 juli 2017 23:14]

Binnen twee weken geleverd , om exact te zijn besteld op 26 maart en 5 april binnen
heb nu met de 2e poging de tenda binnen. Leuk dingetje.
enige probleem wat ik nu heb is dat de channels voor de 5GHZ band nogal beperkt lijken. Kan kiezen uit band 36,40,44, 48 en 149,153,157,161,165.
Bij de auto stand kiest hij voor 153, waarmee mijn laptop goed overweg kan. Mijn Moto g5 plus ziet het netwerk dan echter niet. Als ik een laag kanaal kies zie ik het 5ghz netwerk wel op de telefoon, maar daar zit bij mij al de controller van de Nvidia Shield (direct wifi). Is er ergens een landen-instelling? want zou best bijv. kanalen 58 of bijvoorbeeld 122 willen kiezen?
§49,99 bij amazon.de en meestal binnen een week geleverd.
Maar hebben jullie inklaring kosten en btw moeten betalen?, zo ja dan is amazon.de goedkoper plus twee jaar garantie.
Nope , geen btw en geen inklaring :)
Op Amazon.de staat dat deze router niet leverbaar is in Nederland, helaas.

Als je even verder kijkt zie je dat er meer verkopers zijn en die versturen wel naar Nederland https://www.amazon.de/gp/...new?ie=UTF8&condition=new
Wel zijn ze dan iets duurder of maar dat houd wel een risico in dat je inklaringskosten moet betalen je het direct besteld bij https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.ZWYy1f maar mocht net eentje van post.nl zijn bril op hebben en een slechte bui dan kost deze duurder dan je zou willen zo §74,90 en dan kan je toch beter een hier in Nederland of bij Amzone kopen.
Zie nergens in de handleiding staan over port forwarding. Is dat mogelijk? En hoe noemen ze het hier. In mijn tele2 modem/router heeft het ook ern bijzondere naam.

Antwoord by google :-D Staat onder virtual server, dus geen probleem

[Reactie gewijzigd door djcasl op 28 augustus 2017 20:00]

Bedankt voor de review. Heb je toevallig een link naar de shop waar je hem gehaald hebt? Lees in de comments bij Ali dat veel winkels corrupted device naar je opsturen.

Alvast bedankt
Hij heeft hem via AliExpress gehaald bij PCLY, je kunt deze ook opzoeken bij AliExpress als store. Zijn iets duurder dan Tenda Network Device Store. In de comments hierboven staat ook een link voor bitspeed maar daar is die 80 euro.

Nu nog sale bij Aliexpress 39,82. https://nl.aliexpress.com...856fd&transAbTest=ae803_2

Edit zie net dat Tenden hem nu ook kan leveren met Asus firmware (prijs 33,12 inc verzending tijdens sale).

[Reactie gewijzigd door djcasl op 29 augustus 2017 10:06]