ASRock P45TS Review

lukynater 7 december 2009, laatste update op 9 december 2009, 592 views

ASRock P45TS

Pluspunten

• 4 x DDR2 en 2 x DDR3
  • FSB kan tot 1600MHZ standaard en zelfs tot 2000MHZ in overclock mode !!! goed voor overklokkers dus
  • Alle CPU condensators zijn van hoge kwaliteit. dus ook goed voor overklokkers
  • 6 S-ATA poorten

Minpunten

• e-SATA is zeer onlogisch geplaatst (je moet een kabel van een S-ATA poort, die rechts onder op het bord zit, helemaal naar links boven het bord klikken) zeer...nutteloos dus

Layout Score: 4
Er moest een nieuw mobo komen, omdat ik *EINDELIJK* ging overstappen naar een E8400 (ergens in mei dit jaar) en om daar de volle bandbreedte van te benutten moest ik een andere kopen en kwam uit op deze.
Mijn oude mobo was een foxconn p4m9007mb met een max FSB van 1066, ddr2 667 en een pci-e 1.0 poort.
Allemaal vrij "kantoor" zooi dus.

Toen ben ik maar op zoek gegaan naar een andere mobo die de eisen had van tenminste een FSB van 1333Mhz, meer dan 2 DDR2 1066, PCI-E 2.0 (voor mijn 9600GT) en meer s-ata poorten.
Het beste wat ik kon vinden in mijn prijsklasse was deze.

Inhoud van de doos;
1 x floppy drive kabel (voor die ene keer dat je je windows hebt verkloot :P )
1 x s-ata kabeltje
1 x IDE kabel
1 x stroomvoorziening splitter (je weet wel, van die Y kabels)
en natuurlijk de standaard zooi;
1 x backplate
een bijbel aan (nutteloze) informatie over dat je er geen water overheen mag gooien 8)7
etc.

4 x DDR2 667/800/1066 Mhz

1 x Gigabit LAN
7.1 HD Geluidskaart

verder nog;
CPU socket die 2000/1600/1333/1066 en 800 MHz FSB ondersteund. Zeer/Vrij hoog dus
24 pins stroomconnector
8 pins connector
Front panel audio connector, voor voorin je kast
2 USB front headers, voor voorin je kast
1 x Wi-Fi/E header ("heeft dat ding Wi-Fi dan?" ja, dat ding heeft Wi-FI ja :P)

Hij heeft een Northbridge met een Intel P45 en een Southbridge met een Intel ICH10

Layout
Het kan mij niet zoveel schelen hoe het ding eruitziet, als het maar goed draait.
Het enigste slechte wat ik erover te vertellen heb is, wat ik zostraks ook al had verteld, dat de e-SATA tegenover de SATA ZEER onhandig zijn geplaatst.
Verder zit alles goed geplaatst en kan overal zo bij.

Bouwkwaliteit
Er is verder nog niets afgevallen, dus dat zit wel goed :Y)
Bij mijn oude mobo waren de RAM klipjes (die klipjes die de geheugen module vasthouden) afgebroken.
Verder is de Driver ondersteuning bij Asrock gewoon goed, zoals het hoort.
Ik had de energiebesparing aan staan, maar heb die uitgezet, omdat het een kleine vertraging opleverde bij het gamen.

Installatie
De installatie ging zonder problemen.
Ik heb niets moeten forceren of zoiets, gewoon kabels losmaken, oude mobo eruit, nieuwe erin, schroefjes los, stekkers erin en "that's it"
Gewoon puur en simpel, zo hoort het!

Software Installatie
CD erin, alles even installeren, opnieuw opstarten en klaar.
Alleen jammer dat het oudere drivers waren, maar dat hou je toch.

Overclocking
Heb zelf niet zo heel ver overgeklokt, maar gaat echt super makkelijk.
Ik heb hem direct van 3Ghz naar 3.3Ghz gezet, daarna even een stresstest gedaan voor 2 uur, 0 fouten.
Nu staat de E8400 ook wel bekent om zijn uitstekende "overclocking features"...

Hiervoor heb ik het natuurlijk gedaan!
Is gewoon een super bord met alles erop en eraan voor een lage prijs.

Temperaturen
Ik heb alles afgelezen met het programma AsrockOC, die je bij de asrock site kan downloaden en SpeedFan
Mobo: 28C
CPU: 48C
Videokaart: 38C
HDD: 25C

Allemaal vrij netjes dus, behalve van CPU, maar dat komt omdat een boxed cooler van een celeron erop zit (die koelde beter dan de meegeleverde....maar even on-topic).

BenchMarks
Met de geteste zooi die erop zat heb ik 16 seconden gekregen met SuperPi 1M

Echt een oerdegelijk ding, alles zit erop en eraan, behalve een firewire poort, maar das voor mij niet zo'n probleem, omdat ik het toch niet nodig heb. Zijn grotere broer heeft dat wel, de P45TS-R
Voor de geluidsliefhebbers; het geluid vergeleken met mijn oude mobo is echt een ENORM verschil!!!
Heb hem er al een paar keer compleet uitgehaald, verder geen problemen, niets los etc
Ben er zeer tevreden over.

Heb jij ook een ASRock P45TS?

Goed begin nu nog even verder afmaken en iets minder smileys :)
Heb de review wat uitgebreider gemaakt, hoop dat je hem zo beter vind 8-)
Ik zie maar 4 smileys? :)
goed hé :Y) (het waren er eerst "een paar" meer)

[Reactie gewijzigd door lukynater op 7 december 2009 20:34]