Acer V243HQbd Zwart Review

lukynater 7 december 2009, laatste update op 8 december 2009, 1.247 views

Acer V243HQbd Zwart

Pluspunten

• 24" !!!
  • 180 euro toen ik heb kocht
  • DVI
  • De voet is van sterk plastic en dus stevig
  • Weinig last van backlight bleeding.
  • 1920 x 1080

Minpunten

• De plastic behuizing lijkt en voelt een beetje goedkoop, maar is opzich wel sterk.
  • Wel jammer.
  • Niet in hoogte verstelbaar.
  • Als je een scherm vastpakt en meesleurt, komt er een beetje een sleur achteraan...niet heel erg, maar wel jammer. Met games, zoals Crysis of COD, zie je het niet gelukkig

Ik was zat van mijn 17" CRT, aka "bakbeest", dus er moest maar eens een andere komen.

Inhoud van de doos
In de doos zat:
1 x VGA kabel
1 x Single Channel DVI kabel
1 x het voetje
en natuurlijk het beeldscherm met bijbehorende "bijbel" aan boekjes waar het beeldscherm wel en niet zo goed tegen kan.

Features
Hier eerst de Specs;
Aansluitingen: 1 VGA en 1 DVI (met HDCP)
Beelddiagonaal: 23,6 (24) Inch
Responsetijd: 5ms
Max Resolutie: 1920 x 1080 (Full HD)
Beeldformaat: 16:9
dynamische contrastverhouding: 40.000:1

Stroomverbruik 31,63 Watt
Stand-by: 0,85 Watt
Uit 0,6 9Watt

Het beeldscherm is alleen maar kantelbaar en jammer genoeg niet in hoogte, maar dit is voor mij niet zo'n probleem gelukkig.
De video ingangen zijn vrij gewoon, 1 VGA en 1 DVI poort en natuurlijk 1 voor stroom :P
Verder zitten er ook geen boxjes of USB op ofzo, en zo hoort het, de "inbouw" boxjes zijn *bijna* altijd enorm bagger en wat heb je nu weer aan een monitor met USB :? ("daar kun je je MP3 of i-Pod aansluiten" daarvoor heeft je moederbord fabrikant ze alvast voor je op je moederbord gedaan) Ben er dus blij om dat dat er niet in zit.
Verder zijn de poorten goed geplaatst, je ziet de kabels van voren niet en de 24 inch maakt het nog net even iets beter :9~

Kleurweergave
Het ziet er allemaal gewoon super uit, niets over te klagen.
Ik gebruik hem vooral voor 3D-Modeling met 3ds Max en internet en natuurlijk beetje gamen, hier is hij echt overal super goed voor te gebruiken.

Contrast en helderheid
Het beeld is vrij zacht voor de ogen, ikzelf heb er geen last van na een paar uur hardcore gamen, maar je kunt de contrast altijd nog een beetje naar beneden doen natuurlijk. Er zitten ook nog "voorgeprepareerde" beeld settings in zoals; Movie, Graphics, Standard en Text.
Verder is de kleur zwart gewoon ECHT goed zwart, had zelf minder verwacht door de andere reviews.

Backlight Bleeding / Ghosting met dank aan Mathieu_Hinder
Ik ben ik zeer over te spreken, als ik mijn licht uit doe in de kamer en het is totaal donker, moet ik gewoon moeite doen om het te kunnen zien, je ziet dan super licht een beetje wittig van boven en beneden wegkomen, gewoon bijna nihil dus.

Pixeldefecten
Toen ik hem binnen kreeg heb ik met angst het ding op kapotte of hangende pixels getest, gelukkig geen ÉÉN! Was hier uiteraard heel blij mee, heb tot nu nog geen enkele dode pixel weten te zien 8-)

Bouwkwaliteit en afwerking
Het bouwkwaliteit is voldoende, het voetje is stevig en van vrij dik plastic zodat niet iedere $#!$% :X dit dus kan mollen als hij of zij om één of andere reden een klap tegen de monitor geeft ofzo.
Verder voelen de toetsjes stevig aan en niet alsof ze er er op ieder moment af kunne vallen.

De afwerking is jammer genoeg iets minder, niet slecht, maar het plastic ziet, voelt en hoord wel een beetje goedkoop uit opzich. Maar ach, je kijkt niet naar je "frame" maar naar de monitor zelf ;)
Je kunt het aan/uit knopje al vrij snel vinden, omdat die naast het mooi blauwe lampje zit.

Vormgeving
Hier ben ik dus ook weer super over te spreken.
Een dunne rand, die gelukkig gewoon mat zwart is en niet glanzend zwart, omdat je dan elke week met een doekje je monitor kan zitten schoonmaken. hier haal je één keer je vinger over en het is klaar.
Zo'n goede schoonmaker ben ik namelijk niet :9

Hiervoor heb ik hem gekocht, de keus was tussen een 22 inch samsung of een 24 inch acer, de keus was daarom ook snel gemaakt. Ik heb hem gekocht voor ¤ 180,- en heb er absoluut geen spijt van.

Nadat ik hem heb binnengekregen, uitgepakt en om m'n bureau had geinstalleerd had ik even zo van..."WOW....wat'n ding zeg!!!" Echt superverschil met het oude bakbeest. Nu kan ik NOG meer rotzooi kwijt om me bureau 8-)

Gewoon verder een uitstekende monitor, heb er geen spijt van.

Heb jij ook een Acer V243HQbd Zwart?

zal wel aan mij liggen maar deze text begrijp ik niet helemaal

verder prima review 3 sterren, vier als je er een paar plaatjes bij doet :)
Ik bedoel met het scherm, de "window" waar je in werkt, waar de knoppen minimaliseren en sluiten in staan.
Ik doe er vanmiddag wel een paar fotos bij, ben nu nog op school :O
EDIT:
fotocamera is kapot, ik zal proberen er 1 te "roggelen" bij een kameraad
Heb er nu foto's bij gezet, hoop dat het zo beter is :*)

[Reactie gewijzigd door lukynater op 8 december 2009 20:30]

Kleurweergave heel goed vind ik wel apart, gezien je een TNpaneel in deze monitor hebt zitten. Die dingen hebben toch een flink minder kleurbereik dan een sIPS paneel. Heb je deze monitor al eens vergeleken met eentje die een ander paneel heeft dan een TNpaneel.
nee, ik ben van een 17" CRT Packard Bell naar deze gegaan, ik zie hier eigenlijk geen verschil tussen.
En weet je misschien ook wat de statische contrast ratio is?

Ik heb nu een "gewone 19 inch dell lcd"
Er is niets bijzonders aan. Raad je me aan om dit te gaan kopen?
Ik game en programmeer het grootste gedeelte van mijn tijd achter de computer.

[Reactie gewijzigd door Tigran op 26 december 2009 17:43]

Ik heb even voor je op de doos gekeken en op internet (op officiële Acer website) maar kon het niet vinden.
maar zover ik me kan herinneren is dat het scherm iets van 500:1 had, ik weet het dus niet 100% zeker.

Verder weet ik niet hoeveel geld je te spenderen hebt, als dit in je prijsklasse ligt.
Ik vind het nogsteeds een goed beeldscherm hoor, omdat ik ook grotendeels game en programmeer :P

(sorry voor de iets wat late reactie, ben bezig met m'n brommer, suzuki TSX voor die het willen weten 8)7 )

[Reactie gewijzigd door lukynater op 30 december 2009 16:07]

Volgens mij bedoelt hij het fenomeen 'Ghosting', wel appart verwoord :p